حکم برگزاری تعزیه

 

سوال  در حسینیه ‏ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه ‏خوانی به اعتبار اینکه از سنتهای قدیمی است برگزار می‏شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟

جواب: اگر مراسم شبيه‏خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولی در عين حال بهتر است که به جای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسينی و مرثيه خوانی بر پا شود.۱

 

حکم تعزیه خوانی نظر آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : آیا اجرای مراسم تعزیه خوانى سنّتى که همراه با آلات موسیقی مانند شیپور و طبل و دهل جایز است؟

پاسخ : چنانچه تعزیه خوانى، امر خلاف شرعی در آن نباشد (مانند روایات دروغین، استعمال آلات لهو، اختلاط مفسده دار ، پوشیدن لباس زنانه توسط مردان و مانند آن و موجب هتک مقدسات نشود و برای نمازگزاران مزاحمتی ایجاد نکند اشکالی ندارد.۲

 

 

۱_ http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=131#4620

۲_https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46917&mid=262624

   پنجشنبه 29 شهریور 1397نظر دهید »

استفتائات جدید( رقص)

 

نظر آیت الله خامنه ای

س: خواهشمند است حكم رقص، خواه رقص آقايان و خواه رقص بانوان را ـ ولو مهيج و تحريك‌كننده نباشد ـ بيان فرماييد؛ و آيا حكم آن در مجلس عروسى تفاوت مى‌كند؟

 

ج) رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی

سؤال ـ برخى از خانمها معتقدند که نواختن آهنگ با سازهاى بدون حلقه، و نیز با ظروفى مانند قابلمه و سطل و مانند آن اشکال ندارد، آیا نواختن آهنگ با این وسائل در مجالس عروسى زنانه جایز است؟

 

جواب : هرگاه با این وسائل آهنگهایى مانند وسایل موسیقى نواخته شود جایز نیست؛ امّا اگر همانند آن آهنگها نباشد مانعى ندارد

 

 

۱_http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=100#1167

۲_ https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61879&lid=0&mid=21561

http://blog69.kowsarblog.ir/حکم-رقصیدن-2#comments

   چهارشنبه 31 مرداد 13972 نظر »

ربا جنگ با خدا 

 

ربا

 

پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند. مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانکها و سینماها را آتش می‎زدند.

بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد ، یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین.

بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی

بانکها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند.

ما واقعاً حرف خدا را باور نکردیم این آمریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند ، تعارف هم ندارد، با این‎که فرهنگ ما فرهنگ شهادت است اما تا آمریکا گزینه نظامی را مطرح می‎کند، برخی از وی حساب می‎برند.

قرآن می‎فرماید گزینه نظامی روی میز قرآن من است، ما باور نکردیم . ما دلمان می‎خواهد اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمی‎شود؛ این (ربا) جنگ با خداوند است، الآن این پولی که شما می‎گذارید می‎گویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، می‎گویند سود دارد و سود علی‎الحساب دارد.

 

خداوند صریحاً در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است

در مقابل آن دشمن بیرونی که کاری هم از او ساخته نیست یک دشمن درونی نیز وجود دارد و آن غده سرطانی رباست.خداوند صریحاً در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است.ربا این چنین است اما بسیاری این را باور نکردند۱

 

احکام ربا ( استفتائات جدید رهبر معظم انقلاب )

سوال :اينجانب مبلغ يك ميليون تومان به كسى قرض داده‌ام و براى فرار از ربا همراه آن يك شيئ كم ارزش را به مبلغ دويست هزار تومان به او فروخته‌ام و او هم به خاطر آن يك ميليون آن شيئ كم ارزش را خريده آيا اين چنين معاملاتى صحيح است؟

جواب) چنين معامله‌اى که در واقع نوعى حيله براى فرار از رباى قرضى است، شرعاً حرام و باطل است.

 

سوال: مبلغ پولى را به ربا خوارى بدهکارم آيا بايد به او پرداخت نمايم؟

ج) مقدار زائد بر بدهكارى را ضامن نيستيد.

 

سوال : من به دلیل بدهکاری احتیاج به سه میلیون پول دارم. خواهرم هم پولی در بانک دارد. با توجه به این که ربا بین پدر و فرزند اشکالی ندارد آیا خواهرم می‌تواند پول را به پدرم قرض دهد و از پدرم سود بگیرد و مجدداً بنده این پول را از پدرم قرض گرفته و آن مبلغی که قرار شده سود بپردازد من آن مبلغ را به پدرم بپردازم. حکم شرعی چنین کاری چیست؟

جواب. در فرض سؤال اگر قرض دادن به پدرتان صوری و حیله‌ای برای فرار از قرض ربوی باشد جایز نیست.

 

سوال : دفاتر خدماتی بعضاً به صورت نقد به قیمت مثلاً یک میلیون تومان و قسطی (مثلاً شش ماهه) به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان افراد را به زیارت می برند، آیا این اشکال دارد و ربوی است؟

ج. چنانچه دفاتر مذکور به عنوان کارگزار شرکت¬ های خدماتی و به نمایندگی از آنها فعالیت می کند و در زمان انعقاد قرارداد با مراجعه گنندگان ، مبلغ نقدی را از طرف آنها به شرکت های خدماتی نقداً می پردازند و سپس از مراجعه کننده آن مبلغ را به صورت قسطی و با مقداری اضافه تر دریافت می کنند ، در این صورت اخذ مبلغ اضافه در حکم ربا و حرام است. ولی چنانچه دفتر خدماتی از ابتدا به عنوان طرف قرارداد خدمات خود را به دو صورت نقد و اقساط و با مبالغ متفاوت ارائه کند، مبالغ اضافه اشکال ندارد.۲

 

 

۱_https://hawzah.net/fa/Article/View/95000/رباخواران-مدرن-ربا-در-کلام-آیت-الله-جوادی-آملی-

۲_khamenei.ir

   یکشنبه 7 مرداد 13971 نظر »

 نماز خوان شدن بچه ها 

 

سوال: چطور دختر هشت ساله را به خواندن سر وقت نماز عادت دهيم. امر ونهي كنيم؟ تشويق؟ به چه نحوي تشويق كنيم ؟ اينكه مثلا نماز بخواني به شما فلان جايزه را مي دهيم؟ يا اينكه به او به صورت ناگهاني مثلا بعد از خواندن نماز دهيم تا اينكه براي طمع جايزه نماز نخواند؟ 


قبل از آنكه به موضوع سوال شما پاسخ دهیم لازم است نكاتی را برای اینكه زودتر به هدف خود برسید برای شما بین كنم.


1. به این نكته توجه كنید كودكان بیش از آنكه از گفتار و امر ونهی ما تاثیر پذیرند از رفتار ما سر مشق می گیرند. از اینرو لازم است در اولین گام با تمام وجود نسبت به اقامه نماز اطرافیان كودك جدیت داشته باشند، به گونه ای كه كودك احساس كند مهم تر از نماز موضوع دیگری در زندگی اطرافیانش وجود ندارد.


2. از آنجا كودك شما هنوز به سن تكلیف نرسیده نباید در دعوت او به نماز از زبان تهدید و اجبار استفاده كنید، بلكه باید از طریق ملاطفت و مهربانی او را به نماز دعوت كنید.


3. به یاد داشته باشید موفقیت در امور تربیتی در دراز مدت و به صورت تدریجی نتیجه می دهد، بنابراین لازم است برای تربیت ایشان برنامه ای تنظیم كنید و به صورت مرحله ای عمل كنید. به عنوان مثال در ابتدا لازم نیست كودك را برای نماز صبح بیدار كنید، بلكه فقط از او بخواهید نماز های ظهر، عصر، مغرب و عشاء را بخواند. در مرحله بعد زمانی كه كودك از خواب بیدار می شود با در نظر گرفتن شرایط كودك از او بخواهید نماز را بخواند و در مرحله پایانی از كودك بخواهید قبل از طلوع آفتاب نماز خود ر ا بخواند. در یك كلام به صورت تدریجی عمل كردن یكی از موضوعات ضروری موفقیت در این كار است.


4. همراه كردن نماز خواندن با مسائلی كه كودك به آن علاقه دارد، یكی دیگر از موضوعاتی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال زمانی كه با كودك به ماز جماعت می روید، او را به پارك ببرید و به او اجازه دهید برای مدتی در پارك مشغول بازی شود.


5. تهیه عكس های كودكانه از مراسم نماز و توضیح آن برای كودك می تواند نقش زیادی در علاقمند كردن كودك به نماز داشته باشد.


6. تعریف داستان هایی درباره نماز كه متناسب با فهم كودك است می تواند راهگشا باشد. در ضمن خرید كتابهای مناسب در مورد نماز و هدیه آن به كودك نیز تاثیر مثبت دارد.


7. سعی كنید برای دعوت كودك به نماز خواندن به صورت مستقیم عمل نكنید و با دقت و ریز بینی او را به صورت غیر مستقیم به سمت نماز هدایت كنید.


اكنون به بررسی این نكته از سوال شما می پردازیم كه تقویت و تشویق كودك باید به چه صورتی انجام شود تا كمترین آسیب تربیتی را برای كودك بدنبال داشته باشد.


1. روشی كه شما خواستار به كار بردن آن هستید در روان شناسی تربیتی تقویت مثبت نامیده می شود. منظور از تقویت همان رویدادی است كه بلافاصله پس از پاسخ حضور می‌یابد تا احتمال تكرار آن را از سوی فرد، افزایش دهد.


2. در به كارگیری این روش باید مراقب باشید كه در نظر كودك تشویق شما جایگاه اصلی را پیدا نكند و انگیزه او برای نماز خواندن فقط دریافت جایزه باشد. برای این منظور
بهتر است در به كارگیری این روش نیز به صورت تدریجی عمل كنید.


الف) در ابتدای كار از تشویق پیاپی استفاده كنید، یعنی سعی كنید در هر بار نماز خواندن او را تشویق كنید.


3. به یاد داشته باشید كودك هر از چند گاهی نیاز به تشویق های مادی دارد، بنابراین حتی زمانی كه او به صورت مرتب نماز می خواند از تشویق كردن او غافل نشوید. البته نباید در تشویق او زیادروی كنید.


ب) البته منظور از تشویق فقط تشویق مادی نمی باشد بلكه می توانید از انواع مختلف تشویق استفاده كنید. به عنوان مثال لبخند، بوسیدن ، در آغوش گرفتن كودك و… می تواند توسط شما به كار گرفته شود.


ج) پس از گذشت مدتی به صورت ناگهانی كودك را تشویق كنید. به عنوان مثال در طول یك هفته كه فقط كودك را از طریق رفتار و گفتار خود تشویق كردید، به صورت ناگهانی برای كودك اسباب بازی مورد علاقه او را بخرید.


د) به مرور زمان از تعداد تشویق های مادی كم كنید و فقط كودك را بوسیله شیوه های دیگر تشویق كنید.

 


منبع: http://www.moshavereh.porsemani.ir/content

 

   یکشنبه 27 خرداد 1397نظر دهید »

احکام پوشش

 

سوال: آیا منظور از نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس، نگاه به قسمت‌های خاص بدن است و یا نگاه همراه با لذت و گناه به بیمار؛ در این صورت تشخیص توسط بیمار چگونه خواهد بود؟

 

پاسخ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای :

 

پاسخ:نگاه حرام -چه برای پزشک و چه برای غیرپزشک- نگاه به قسمت‌هایی از بدن زن است که در نگاه نامحرم باید بپوشاند؛ یعنی نگاه به غیر از صورت و دست‌ها، یا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ این به حکم اولی نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاری که پزشک همجنس موجود نباشد یا اگر هست در دسترس نیست و فرد ناچار است، در این صورت پزشک قسمت‌های دیگر بدن را هم به ضرورت می‌تواند برای معاینه و معالجه‌ی لازم نگاه کند. تشخیص نگاه شهوت‌آمیز هم به خود پزشک برمی‌گردد و معمولاً تشخیصش برای بیمار مشکل است.

 

اگر خانم می‌خواهد به پزشک مراجعه کند و می‌داند پزشک برای درمان او باید به جاهایی که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتی که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمی‌تواند به پزشک غیرهمجنس مراجعه کند ولو اینکه پزشک همجنس با تأخیر حاضر می‌شود، اما اگر تأخیر ممکن نیست و چاره‌ای ندارد، این مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظیفه‌ی پزشک هم این است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.

   پنجشنبه 6 اردیبهشت 13971 نظر »

احکام کالا

 

سوال:آیا فقط خرید جنس خارجی اشکال دارد؟ یعنی آیا فروش جنس خارجی در مغازه بلااشکال است؟

 

پاسخ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای :

 

جواب:آن چیزی که توصیه‌ی حضرت آقا بوده این است که افراد سعی کنند کالاهای ساخت داخل را استفاده کنند. اینکه شما می‌گویید من کالای خارجی را بفروشم، خب شما کالای خارجی را از کجا آورده‌اید؟ حتماً خریده‌اید دیگر. پس با این کار خود از آن توصیه‌ی خرید کالای ایرانی تخطی کرده‌اید. بنابراین به طور کلی استفاده از کالاهای داخلی توصیه‌ی حضرت آقا بوده است، حالا ممکن است در قالب خرید و فروش باشد یا در قالب استعمال؛ مثلاً فرد لباسی را می‌پوشد یا وسیله‌‌ی نقلیه‌ای را سوار می‌شود و امثال اینها.  

   پنجشنبه 2 فروردین 1397نظر دهید »

نظر مقام معظم رهبری در مورد چهارشنبه سوری

 

چهارشنبه سوری

 

سوال: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چيست؟

 

جواب : علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

 

http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=299#4605

   سه شنبه 22 اسفند 1396نظر دهید »

احکام نجاست  

سوال : آیا اگر مهمانی یکی از اثاثیه ‏های میزبانش را نجس کند، مطلع کردن میزبان واجب است؟

 

رهبر معظم انقلاب

جواب : اطلاع دادن در غير از خوردنى و آشاميدنى و ظرفهاى غذا، لازم نيست.۱

 

آیت الله مکارم شیرازی

پاسخ : در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابراحتیاط واجب باید خبر دهد. پاک بودن جاهایی که انسان شک در نجاست آن دارد .

پرسش : قسمتی از خانه ما به علتی نجس شده بود و به علت اینکه وقت نکردیم به سرعت آن را پاک کنیم با نشستن مهمان ها در آنجا و نجس شدن بدن آنها به جاهای بسیار زیادی سرایت کرده و اکنون به هیچ وجه مثلا به صورت شستن و یا راه های دیگر نمی توانیم این همه جا را پاک کنیم. پاسخ : قسمت هایی را که یقین به نجاست آن دارید آب بکشید و جاهایی که شک دارید پاک است.۲

 

 آیات عظام:  صافی، نوری و فاضل: لازم نیست به آنان بگوید.

 

آیت الله سیستانی: لازم است که نجس بودن آن را به طرف بگوید، به دو شرط: اول آن که طرف در معرض مخالفت تکلیف شرعی واقع شود؛ مثل این که آن را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید. ولی اگر این چنین نباشد، لازم نیست به او بگوید؛ مثلا نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید؛ زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نماز نیست؛ بلکه شرط علمی است. دوم: آن که احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر می دهد؛ اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی دهد، گفتن لازم نیست.

 

آیت الله وحید: لازم نیست به آنها بگوید؛ مگر آن که او سبب این امر شده باشد و بداند آن را در خوردن و آشامیدن استفاده می کند.

 

آیت الله زنجانی: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول، آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسی چون مجلس روضه دعوت عمومی شده باشند؛ پس اگر کسی بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم، آن که جا یا چیز نجس به گونه ای باشد که تماس بدن یا لباس مرطوب افراد با آن، متعارف است؛ مثلا اگر دستمالی که در کنار دستشویی گذاشته می شود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید؛ ولی اگر قسمتی از دیوار اتاق که معمولا دست تر به آن زده نمی شود، نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدن به آن نجس شود، لازم نیست به آنها بگوید. شرط سوم: نجاست در معرض سرایت به چیزهای خوردنی و آشامیدنی باشد. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر می دهند.

 

آیات عظام:  اراکی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.

آیت الله بهجت: لازم نیست؛ مگر این که با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد.

 

آیات عظام: تبریزی و خویی: اگر نجاست در معرض این باشد که به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید.۳ 

 

 

http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=20&tid=-1

۲_ http://hadana.ir/نجس-کردن-وسایل-میزبان-توسط-مهمان/

۳_منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 144. بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 36-35.

   دوشنبه 21 اسفند 1396نظر دهید »

1 3 4 5 6

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 35
  • دیروز: 317
  • 7 روز قبل: 2866
  • 1 ماه قبل: 5537
  • کل بازدیدها: 126255
رتبه وبلاگ
  • رتبه کل دیروز: 20
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کل 5 روز گذشته: 37
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه کل 90 روز گذشته: 29
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1
 
اربعین