حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رمضانی مبلغ دینی در نشست سیاسی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک پیروزی رزمندگان اسلام در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران گفت : دشمنی یهود با اسلام و مسلمانان فراتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم چرا که یهود بیش از هر کسی می‌تواند به اسلام آسیب بزند و علت این توانستن آنها شناخت کافی است که یهود از اسلام و مسلمانان دارد.

 

وی ادامه داد : شناخت یهود از اسلام مانند شناخت پدر و مادر از فرزندش می‌باشد اما آیا ما نیز انند آنها که اسلام را می‌شناسند یهود را می‌شناسیم ؟ آیا ما کلاس یهود شناسی داریم؟ آیا ما برای فرزندانمان دشمنی یهود را تبیین می‌کنیم ؟

حجت الاسلام رمضانی با بیان ماجرای ورود پیامبر اکرم صلی الله به مدینه و بنا کردن مسجد قبا گفت: پیامبر صلوات الله در بدو ورود مسجد قبا را بنا کرد و مسجد شد پایگاهی برای انجام تمامی کارهای مسلمانان و تمام ضربه‌های نیز که یهودیت خورد از همین مساجد بود چرا که وقتی پیامبر وارد شدند متوجه شدند که تمامی نقاط حیاتی شهر به دست یهودیان است و یهودیان سلطه فراوانی بر روی مسلمانان دارند.

آقای رمضانی با بیان این نکته که یهودیان به دنبال حکمرانی بر جهانیان می‌باشند بیان داشت : هر جایی که ثروت وجود داشته باشد یهودیان تلاش دارند به آن ثروت دست یابند تا بتوانند بر جوامع بشریت حکمرانی کنند و در این بین هر آنچه که به نفع اسلام و مسلمین باشد یهودیان و صهیون‌ها برای نابودی اش برنامه می‌ریزند.

حجت الاسلام رمضانی ضمن بیان آیه ( وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ) اظهار داشت: حضرت موسی علیه السلام در پاسخ به یهودیانی که ادعا کرده بودند می‌خواهند بر جهانیان حکمرانی کنند فرموده بود که وارثان زمین صالحان هستند و پیامبر خاتم و ۱۲ فرزند ایشان را به عنوان صالحان و وارثان زمین معرفی کردند اما یهودیان اعتراض کردند و گفتند که ما نمی‌گذاریم و هر جای دنیا مسلمانان بخواهند قدرت بگیرند ما مانع خواهیم شد.

آقای رمضانی یکی از موانع ظهور حضرت حجت عجل الله را صهیون‌ها و یهودیان صهیون دانست و گفت: هرچه یهودیان صهیون تضعیف شوند به ظهور نزدیک‌تر خواهیم شد .

حجت الاسلام رمضانی گفت : صهیون‌ها معتقدند دشمن اصلی آنها آشوریان هستند به همین سبب برای آقایی و حکمرانی بر جهانیان نیاز به سلطه بر مسلمانان و ایرانیان دارند .

این مبلغ دینی با اشاره به پرتاب‌ موفق موشک‌های سربازان ایران اسلامی گفت : خبرگزاری‌های غربی خودشان معترف‌اند که ایران به امپراتوری خود بازگشته است یا در جاهای دیگر گفته‌اند ایران در حال احیای امپراتوری اسلامی است.

وی ادامه داد : حدود ۸۰ سال است که هیچ کشوری جرات نداشته به اسرائیل حمله کند و کشورهای غربی و عربی معتقدند اسرائیل دارای ثروت و قدرت است اما با شجاعت ایران در دفاع از خاک خود و پرتاب موشک‌ها و راکت‌ها به سوی سرزمین‌های اشغالی ، هیمنه و حیثیت صهیون‌ها از بین رفت و از این به بعد خواهیم دید که رویکرد جهان عرب نسبت به اسرائیل تغییر خواهد کرد .

حجت الاسلام رمضانی در پایان گفت: ایران در مسیر تمدن نوین گام برمی‌دارد و جهان را برای آمدن منجی بشریعت آماده می‌کند و امروزه خداوند به رهبر معظم انقلاب در بین مردم جهان عزت بخشیده و رهبر انقلاب نیز خود را سرباز امام زمان عجل الله می‌داند در نتیجه این پرچم به دست صالحان زمین خواهد رسید .

   سه شنبه 28 فروردین 1403نظر دهید »

جناب آقای طزری کارشناس مسائل سیاسی روز در نشست سیاسی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر به تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از سرداران ایرانی در حادثه سوریه گفت : یک واقعیتی که باید به آن دقت داشته باشیم این است که ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم و راه مقابله‌اش نیز جهاد ترکیبی است .

 

 

وی ادامه داد: جهاد تبیین یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین راه برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن است.

آقای طزری رژیم صهیونیستی را متحمل دو شکست بزرگ در ماجرای غزه دانست و گفت: رژیم منحوس در داستان غزه متحمل دو شکست است یک شکست آن طوفان الاقصی می‌باشد که یک دستاورد بزرگ برای محور مقاومت بوده و شکست دوم حوادث در این شش ماه اخیر است که رژیم نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند.

وی افزود: آزادی اسرا ، از بین بردن حماس ، کوچاندن مردم از غزه به سمت مصر، متوقف کردن موشک باران و راکت باران از سمت شمال مقاومت همه این نکات مشکلات بزرگ سر راه رژیم منحوس است که نتوانسته بر آن‌ها غلبه کند.

این کارشناس مسائل سیاسی روز ضمن تاکید بر مقاومت مردم مظلوم غزه گفت: باید به مظلومیت مردم فلسطین دستاوردهای بزرگ محور مقاومت نیز اشاره شود و این دو نکته باید همواره کنار یکدیگر ذکر شود.

آقای طزری گفت: عملیات طوفان الاقصی تمامی برنامه‌های رژیم منحوس را به هم ریخت چرا که قرار بود رژیم صهیونیستی به عنوان قطب اقتصادی جهان تبدیل شود و یکی از این راه‌ها تبدیل شدن او به قطب اقتصادی جهان عادی سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی بود که با عملیات طوفان الاقصی و انزجار جهانی از این رژیم تبدیل شدن او به قطب اقتصادی عقب رانده شد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در یک باتلاقی فرو رفته که راه نجاتی ندارد و ابعاد عملیات طوفان الاقصی این رژیم را به فروپاشی نزدیک کرده است .

جناب آقای طزری شهادت سرداران ایرانی در سوریه را اتفاق مبارکی برای این سرداران خواند و گفت : باید به این نکته توجه داشته باشیم که جنگ و دعوای ایران با رژیم صهیونیستی ، مبارزه ماهیتی است نه چیز دیگر.

این کارشناس مسائل سیاسی ایستادگی مردم یمن در مقابل آمریکا و اسرائیل را صدور انقلاب امام خمینی رحمة الله نامید و گفت: باید بدانیم که بخشی از انقلاب خمینی کبیر معنوی بود و مردم یمن و محور مقاومت و بقیه کشورها ایستادگی در برابر استکبار را از این انقلاب آموختند.

آقای طزری گفت : رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که شرایط منطقه‌ای امروز به نفع او نیست و خودشان نیز معترفند که ۸۰ سالگی رژیم را نخواهند دید.

جناب آقای طزری با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در کشور گفت: این روزها نباید ساده از کنار مسئله امنیتی کشور گذشت چرا که تجهیزاتی که تروریست‌ها به کار می‌برند همگی مربوط به کشورهای غربی بوده و از آنجایی که دشمن ما زخم خورده است تلاش دارد تا به هر شکلی به کشور ضربه بزند و یکی از این راه‌ها به کار بردن عاملان خود در کشور برای خرابکاری است .

آقای طزری گفت: پاسخ جمهوری اسلامی به جنایات اسرائیل بسیار روشن است اما ملاحظاتی را نیز در نظر گرفته است ولی باید بدانیم که از نظر نظامی مشکلی نداریم اما آنچه که مهم است تاب آوری اقتصادی مردم و حمایت آنها و توجیه افکار عمومی به زمان نیاز دارد.

جناب آقای طزری در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی چنین جنایاتی را انجام داد گفت : قبل از این حمله به سفارت ۷۰ حمله از سوی حماس به سوی رژیم صهیونیستی انجام شد و این حملات برای رژیم بسیار سنگین بود به همین دلیل به بیمارستان شفا حمله کرد و بعد از آن برای اولین بار بعد از شش ماه دستگاه‌های حامی رژیم تسلیم شدند و برای اولین بار قطعنامه صادر شد و این بزرگترین برگ برنده محور مقاومت است.

وی ادامه داد : نکته بعدی سفر رهبران حماس به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب نشان داد که آنچه تعیین کننده است ایران است.

آقای طزری پافشاری حماس در مواضع خود ، تظاهرات ضد نتانیاهو در تل آویو، اختلافات بین ارتش و دولت و حتی خود کابینه نتانیاهو همه را عوامل عصبانیت این رژیم دانست و بیان داشت : همه این عوامل باعث شده تا دولت نتانیاهو دست به هر کاری بزند.

آقای طزری گفت : آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که حماس باید از بین برود اما اختلاف نظر آنها بر سر این است که آمریکا معتقد است غزه را باید به تشکیلات خودگردان واگذار کرد اما صهیون‌ها معتقدند که باید فرد مورد نظر خود را بر سر کار بیاورند و کرانه باختری و غزه نباید دست تشکیلات باشد

   چهارشنبه 22 فروردین 1403نظر دهید »

حکم گم شدن یا برداشتن مهر توسط کودک در نماز


چنانچه حین نماز و در سجده مهر و امثال آن از دست انسان خارج شود مثلاً بچه مهر را بردارد، باید چه‌کاری انجام داد؟⁉️


آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله
❇️ ۱_ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ و سنگ) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند.
۲_ اگر چنین چیزی نباشد اول بر لباسش اگر از كتان يا پنبه است. اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشياء معدنى و اگر هیچ‌چیزی نبود بر پشت دست خود سجده كند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام كرده و بنا بر احتياط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.

〰〰〰〰〰〰〰
اگر مُهر هنگام نماز، گُم شود یا کودک آن را بردارد، تکلیف چیست؟⁉️

آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی
❇️ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز بخواند.


◀️آیت‌الله سیستانی حفظه الله:
🔹اگر در بین نماز، چیزی که نمازگزار بر آن سجده می‌کند، گم شود و چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است، نداشته باشد، در تنگی وقت باید به ترتیبی که در مسألۀ « مسأله 1397. اگر انسان چیزی ندارد که سجده بر آن صحیح باشد یا اگر دارد به علّت سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمی‌‌تواند بر آن سجده کند، سجده بر قیر و زِفْت مقدّم بر سجده بر غیر آنهاست؛
ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر شیء دیگر که در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست، سجده نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است، بر چیز دیگر سجده نکند. »
گفته شد، عمل نماید.
بلکه اگر وقت وسعت داشته باشد، باز هم وظیفه‌اش آن است که به ترتیب مذکور در مسألۀ «1397» عمل نموده و نماز را تمام کند و در این مورد، بنابر احتیاط واجب نمی‌‌تواند نماز را بشکند و نیمه تمام رها نماید.

امّا اگر شیئی که سجده بر آن صحیح است در اطراف او باشد و می‌تواند ذکر را قطع کرده و بدون آنکه روی خود را از قبله برگرداند، راه رفته و آن را بردارد، لازم است این کار را انجام دهد؛ به شرط آن که این راه رفتن و حرکت به اندازه‌‌ای زیاد نباشد که صورت نماز را از بین ببرد.

 

   جمعه 20 بهمن 1402نظر دهید »

دعایی جهت غنی شدن

حضرت خاتم الانبیاء (ص) به اصحاب صفه در زمانی که از تنگدستی خویش شکایت کردند این دعا را تعلیم ایشان فرمود که دائم بخوانند، غنی خواهند شد:

اَللّهُمَّ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِقْضِ عَنّا الدَّیْنِ وَ اَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ

 

دعا به جهت وسعت رزق
برای رفع فقر و جلب وسعت و باز شدن در بهشت هر روز صد مرتبه بگوید:

لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبینُ

دعا جهت توانگر شدن
گویند جهت توانگری چهل شب هر شب این دعا را بخواند مؤثر خواهد بود. یا در روز جمعه هفتاد مرتبه بخواند 

بِسم الله الرّحْمنِ الرّحیم

اَللّهُمَّ یا غَنِیُّ یا حَمیدُ یا رَحیمُ یا وَدُودُ یا مُبْدِءُ یا مُعیدُ اَغْنِنی بِحَلالِکَ عَنْ حَرامِکَ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

دعا جهت ادای دین و قرض
هر روز چهل و یک مرتبه یا چهل و یک روز بعد از نماز صبح خوانده شود که فوق‌العاده مؤثر و مجرب است.

وَ مَنْ یُقْرِضُ اللهُ قَرْضاً حَسَناً یُضاعَفُ لَهُ

دعا برای ادای قرض
در خواب دیده شده است که حضرت رضا فرمودند: جهت ادای دین ۴۴۲ مرتبه بگوی:

لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّلِمینَ فَاسْتَجِبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمَّ وَ کَذلِکَ نُنَجِی الْمُؤمنینَ

 

ذکر های شگفت معصومین علیهم السلام،  سید ابوالحسن موسوی نژاد ، ص ۶۴.

   چهارشنبه 1 آذر 1402نظر دهید »

اوامر خداوند از آسمان فرود می‌آیند همانگونه که دانه‌های باران فرو می‌ریزند و هر کس به اندازه خود از آنها استفاده می‌کند و خداوند برای هر کس مقدراتی معین کرده به آنها زیاد و یا اندک در فرزندان و اموال خود بهره خود را می‌برند و سهم خود را دریافت می‌دارند.

اکنون هر کس از شما نقصانی در مال یا اهلش مشاهده کرد و از آن طرف رفیقش بیشتر از او داشت این موضوع نباید او را گرفتار و ناراحت کند و از اینکه دوستش از او زیادتر مال و فرزند دارد از جاده حق منحرف گردد .

 

مرد مسلمان مادامی که اظهار پستی و دناعت نکند و در نزد افراد پست و لعیم خضوع و خشوع نداشته باشد سود می‌برد.

 

مسلمانی که اهل خیانت نباشد منتظر یکی از دو نیکی‌ها باید باشد یا برای خداوند کار کند رضایت او را بجوید که در این صورت آنچه در نزد خداوند می‌باشد برای او بهتر است و یا خداوند در دنیا به او روزی می‌دهد و مال و فرزندان به او عطا می‌کند و دینش را حفظ می‌نماید

مال و فرزند محصول دنیا می‌باشد و کار نیک محصول آخرت و خداوند گاهی هر دو را برای مردمانی جمع می‌کند .

 

الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی ترجمه عزیزالله عطاردی صفحه ۵۱

   پنجشنبه 25 آبان 1402نظر دهید »

❇️صراط مستقیم

اگر از صراط به عنوان خط تعبير كردند مي‌گويند خطّ مستقيم, براي آن است كه وجود مبارك رسول گرامي (ص ) در جلسه‌اي خطّ مستقيمي كشيدند فرمودند راهي كه من از طرف خدا آوردم همين خطّ مستقيم است سپس در دو طرف آن خطوطي ترسيم كردند و فرمودند آنچه ديگران مي‌گويند مَضلّه است.


چون حضرت از صراط تعبير به اين خط كردند مي‌گويند خط مستقيم وگرنه تعبير قرآن صراط است و صراط هر چه در قرآن كريم استعمال شده است راجع به بهشت است مانند صراط مستقيم يا صراط سوي,يك جا هم درباره جهنم است كه دارد اينها را به صراط جهنم هدايت كنيد.

❇️عمده آن است كه درباره اين صراط, ذيل آيه سورهٴ مباركهٴ فجر كه دارد ﴿وَجِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را مي‌آورند, رواياتي هست كه جهنم هزار زِمام و افسار دارد كه فرشتگان فراواني آن را مي‌آورند.

اينكه عرض شد جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست براي اينكه آنچه ما مي‌فهميم اين است كه جهنم جايي است كه تبهكاران را در آنجا مي‌اندازند ، اما جهنم منقول را واقعاً ما نمي‌فهميم . ما جهنم غير منقول را مي‌فهميم. اما جهنم منقول كه در سورهٴ مباركهٴ فجر است اين يعني چه ؟
جهنم را مي‌آورند يعني چه؟

فرشته‌ها كشان كشان اين جهنم را مي‌آورند چيست اين كدام جهنم است با جهنم غير منقول فرقش چيست؟

فرمود: ﴿وَجِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را مي‌آورند.
خب اين جهنم را كه كشان كشان مي‌آورند آن وقت صراط را روي اين جهنم نصب مي‌كنند, اينها يعني چه؟! صراط را روي اين جهنم نصب مي‌كنند بعد به افراد مي‌گويند شما از اين صراط بايد بگذريد, آن صراط هم «أدقَّ مِن الشَّعْر و أحدّ مِن السيف»
 از مو باريك‌تر است و از شمشير تيزتر, براي اينكه بخش معرفتش دقيق‌تر از موي باريك است بخش عملش از رفتن روي لبه تيز شمشير دشوارتر است. نسان يك بخش انديشه دارد يك بخش انگيزه دارد با بخشي مي‌فهمد با بخشي كار مي‌كند فرمودند معرفتِ خود صراط از مو باريك‌تر است خب باريك‌تر از مو را انسان بخواهد درك بكند و ببيند بسيار سخت است رفتنِ روي لبه تيز شمشير برّان خب خيلي سخت است. دين يك بخشش ايمان است كه فهميدن در آن هست و يك بخشش عمل صالح. فرمود اين صراط كه باريك‌تر از موست و تيزتر از شمشير است مي‌آورند عدّه‌اي به سرعت رد مي‌شوند عدّه‌اي افتان و خيزان گاهي مي‌افتند گاهي بلند مي‌شوند و مي‌روند و عدّه‌اي هم مي‌افتند, اينها يعني چه؟

اينها را واقعاً ما نمي‌فهميم, سرّش اين است كه بحث نشده نه اينكه فهميدني نيست.


آیت‌الله جوادی آملی،  چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۱



   شنبه 20 آبان 1402نظر دهید »

هفت سین قرآنی 

هفت سین قرآنی

 

هفت سین از دیر زمان است که در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و در ساعت تحویل سال سفره ای در خانه پهن می کنند و در آن سفره هفت چیز که حرف اول آنها با سین است در سفره می گذارند و اهل خانه اطراف آن سفره می نشینند . گفتنی است هفت سینی که بین مردم معمول و مرسوم است ذاتا از نظر اسلام حرمت و معنی ندارد ولی به عنوان آداب اسلامی ، در تاریخ اسلام و روایات وجود نداشته و ندارد و ممکن است ریشه تاریخی هفت سین همان روایت حضرت علی علیه السلام باشد که در طول تاریخ دچار انحراف و تحریف شده باشد .

 

از حضرت علی علیه السلام روایت شده که : اگر کسی هفت آیه که در آنها هفت سین ذکر شده باشد با آب زعفران و گلاب بر ظرف چینی بنویسد و در ساعت تحویل سال از آن آب بنوشد تا آخر سال دچار مرض و کسالت نمی گردد و بیمه قرآنی می شود و آن آیات عبارتند از : 

۱_ سلامٌ قولاً من رب رحیم ( سوره یس ، آیه ۵۸ ) 

۲_ سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین ( سوره صافات ، آیه ۷۹ )

۳_ سلامٌ علی ابراهیم ( سوره صافات ، آیه ۱۰۸) 

۴_ سلامٌ علی موسی و هارون ( سوره صافات آیه ۱۱۹ ) 

۵_ سلامٌ علی آل یاسین ( سوره صفات آیه ۱۲۹)

۶_ سلامٌ علیکم طِبتم فادخلوها خالدین ( سوره زمر ، آیه ۷۳)

۷_ سلامٌ هی حتی مطلع الفجر ( سوره قدر آیه ۶ ) .

 

 

منبع : نوروز چه روزی است ؟ ، سید باقر آیت میردامادی ، انتشارات حضور ، ص ۶۶_ ۶۷ .

   دوشنبه 29 اسفند 14011 نظر »

نوروز در فرهنگ ایرانیان 

نوروز

 

نوروز در فرهنگ و باور ایرانیان از دیر باز جایگاه خاصی داشته است. انسان، از نخستین سال های زندگی اجتماعی، زمانی که از راه شکار و گردآوری خوراک های گیاهی روزگار می گذراند، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویداد های طبیعی یعنی تکرار فصول شد…

برگزاری شکوهمند وباورمند و همگانی این جشن در بین همه قشر ها و گروه های اجتماعی، بی گمان، از ویژگی های ایران زمین است، که با وجود جنگ و ستیز ها، شکست ها و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، علمی و فنی، از روزگاران کهن پابرجا مانده، و افزون برآن به جامعه و فرهنگ های دیگر نیز راه یافته است.

 

رسم و باوری کهن است که همه اعضای خانواده موقع سال تحویل(لحظه ورود خورشید به برج حمل) در خانه و کاشانه خود در کنار سفره هفت سین گردآیند. در سفره سفید رنگ هفت سین، از جمله، هفت روئیدنی خوراکی است که با حرف «سین» آغاز می شود، و نماد و شگونی بر فراوانی روئیدنی ها و فراورده های کشاورزی است چون سیب، سبزه، سنجد، سماق،سیر،سرکه، سمنو و مانند این ها، افزون بر آن آینه،شمع،ظرفی شیر، ظرفی آب که نارنج در آن است، تخم مرغ رنگ کرده، تخم مرغی روی آیینه، ماهی قرمز، نان سبزی،گلاب، گل، سنبل، سکه و کتاب قرآن نیز زینت بخش سفره هفت سین است. این سفره در بیشتر خانه ها تا روز سیزدهم گسترده است. به هفت سینی که چیده می شود معانی خاصی نسبت داده اند. مثلاً سیب را نماد زیبایی و تندرستی، سنجد را نماد عشق و محبت، و سکه را رزق و روزی گفته اند.


پوشیدن لباس نو در آئین های نوروزی، رسمی همگانی است. تهیه لباس، برای سال تحویل، فقیر و غنی را به خود مشغول می دارد. در جامعه سنتی توجه به تهیدستان و زیر دستان برای تهیه لباس نوروزی رسمی در حد الزام بود. این باور کهن را در نوشته ها، توصیه ها و توصیف های نوروزی، همواره می بینیم که: از طبیعت پیروی کنیم، از درختان یاد بگیریم و با آمدن بهار، لباس نو بپوشیم، که شگون شادمانی و آرامش است.

 

مجله پیوند، شماره 389 ص10

 

 

 

   دوشنبه 29 اسفند 1401نظر دهید »

ولنتاین چه روزیست؟؟

 

در رُم باستان ماه فوریه را به عنوان نماد عشق جشن می گرفتند. پس روز ولنتاین که امروز ما آن را در چهاردهمین ماه جشن می گیریم بازمانده ی ای از اعتقادات رُم و مسیحیان است.
آنچه مسلم است ، ولنتاین از رسوم ایرانی و باستانی نیست

در افسانه های کاتولیک سه نام با عنوان والنتین آمده است. اما آنچه بیشتر مورد قبول است به زمان رُم و پادشاه کلادیوس دوم بر می گردد. این پادشاه عقیده داشت یک سرباز مجرد بهتر از سرباز متاهل می جنگد بنابراین ازدواج را برای سربازان ممنوع اعلام کرد.والنتیانوس این فرمان را ناعادلانه می دانست پس به مقابله با فرمان کلادیوس پرداخت و به ازدواج عشاق جوان کمک می کرد. تا زمانی که کلادیوس متوجه این عمل او شد و دستور قتل وی را صادر کرد.

اما افسانه ای دیگر به ماجرای والنتین برمی گردد که در زندان محبوس بود و عاشق دختر زندان بان خود می شود و قبل از مرگش نامه ای برای دختر با عنوان “از والنتین تو” می نویسد. که این رسم امروزه نیز در روز ولنتاین استفاده می شود.
بعد از قرون وسطی در فرانسه و انگلستان، امریکا، ایتالیا و سایر کشورهای دیگر این روز را مقدس می دانستند و جشن میگرفتند.

در روز ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن ماه افرادی زیادی را در حال هدیه دادن انواع شکلات ( نه خرس ) ، کارت تبریک به همراه دسته های گل رز قرمز به یکدیگر می بینید.

اگر چه این یک مناسبت غیرایرانی هست

اما
برخی ایرانی ها نیز مانند تمام مردم جهان روز ولنتاین را بهانه ای برای نشان دادن عشق و محبت خود به اطرافیان شان می دانند.


یکی از رسوم قدیم در انگلستان در روز ولنتاین دختران مجرد برگ های درختان قرمز درختان را در آب گل قرار میدادند و در چهارطرف بالشت خود قرار میدادند تا در شب ولنتاین همسر محبوب خود را در آرزوها ببیند و آروزهایشان برآورده شود.

یا در ژاپن عموما زنان در روز ولنتاین به مردها هدیه می دهند.

   سه شنبه 25 بهمن 1401نظر دهید »

کتاب پی دی اف
عنوان قحطی بزرگ
نویسنده: محمدقلی مجد
نویسنده: دکتر مجد ، ساکن آمریکا که با دسترسی به اسناد جنایت انگلیس در این سال‌ها ، قتل ۹میلیون ایرانی را به تحریر درآورده است.

فیلم سینمایی  یتیم خانه ایران توسط آقای طالبی از روی این کتاب ساخته شده است.

 

👇👇👇

دانلود کنید 

   شنبه 1 بهمن 1401نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 138

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 279
  • دیروز: 1174
  • 7 روز قبل: 5790
  • 1 ماه قبل: 46224
  • کل بازدیدها: 876360
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 13
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 24
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1