➖سرکار خانم فارسی استاد حوزه در مراسمی که به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله ، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت شهادت آن بانوی دو عالم گفت: انسان جامعه ما هنوز آن‌طور که باید به معرفت الهی و امام شناسی واقعی نرسیده است .

➖خانم فارسی ادامه داد : علت این‌که چراهای مختلف در ذهن انسان شکل می‌گیرد و برای هر موضوعی شبهه‌ای می‌تراشد مثلاً چرا حضرت زهرا سیلی خوردند و علی علیه السلام کاری نکردند ؟ یا چرا امام حسن علیه السلام صلح کردند؟ یا مثلاً چرا حضرت یوسف می‌دانست پدرش کجاست ولی به ایشان نامه ننوشت ؟ و چراهای دیگر ، همه به این دلیل است که هنوز به معرفت الله نرسیده‌ایم و ریشه همه این چراها نشناختن خداوند است.

➖سرکار خانم فارسی علت این چراها را مطیع محض بودن انبیا ائمه علیهم السلام در برابر خداوند دانسته و بیان کرد: اگر انسان مثل پیامبر زندگی کند در مقابل هر مصیبت و مشکلی که سر راه زندگی او قرار می‌گیرد بی‌چون و چرا چشم می‌گوید.

➖ این استاد حوزه مقام مضطری حضرت یعقوب علیه السلام را مثال زدنی دانست و عنوان کرد: هرگاه به مقام مضطری حضرت یعقوب رسیدیم آنگاه است که مهدی موعود عجل الله ظهور خواهد کرد .

➖خانم فارسی سکوت امیرالمومنین علی علیه السلام در مقابل مصیبت‌های وارد شده را به دلیل آگاهی ایشان از اسرار الهی دانست و تصریح کرد : حضرت علی زمانی هم که خانه نشین بود یک مشاور سیاسی برای خلفای سه گانه بودند .

➖خانم فارسی اطلاع از تاریخ زندگی ائمه را بسیار مهم دانست و بیان داشت: هرگاه تاریخ را خوب بدانیم به راحتی متوجه تحریف‌های تاریخ خواهیم بود مثلاً اینکه حضرت زهرا سلام الله به منزل بیایند و به علی علیه السلام بگویند “ای علی چرا مثل جنین در شکم مادر در خانه نشسته‌ای” اولاً این صحبت با مقام علی و شأن علی سازگار نیست ثانیاً این گونه صحبت‌کردن مطابق با شأن زهرایی که دائماً خود را فدای علی (ع) می‌داند نیست .

➖خانم فارسی ادامه داد : دانستن تاریخ این گونه شبهات را به راحتی رفع می‌کند.

➖سرکار خانم فارسی در پایان ضمن تشویق طلاب به مطالعه در مورد سیره انبیا بیان داشت : طلاب عزیز در کنار درس کتاب‌هایی مثل جلا العیون ، فروغ ابدیت و کتاب تارخ علامه عسگری را مطالعه نمایند

 

   شنبه 25 آذر 1402نظر دهید »

ذکر توسل جهت رفع شدائد و وسعت رزق

روزی ۴۳۰ مرتبه خوانده شود
و مرحوم لواسانی فرمودند اگر روزی ۷۰ مرتبه نیز خوانده شود جهت رفع شدائد و وسعت رزق مجرب است

🖤 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُك🖤


صحیفه فاطمیه ، رفیع الدین رفیعی ، ص ۱۶۵

   سه شنبه 6 دی 1401نظر دهید »

وسیله شفاعت فاطمه علیه السلام

روایت شده است که روز قیامت حضرت رسول خدا صلی الله به علی علیه السلام می فرماید به زهرا بگو برای شفاعت امت چه داری ؟؟
حضرت علی علیه السلام پیام رسول خدا را به فاطمه سلام الله ابلاغ می کند فاطمه سلام الله جواب می‌گوید :

ای امیر مومنان برای ما در مقام شفاعت دو دست بریده پسرم عباس کافیست

 

 

چهره ی درخشان حسین علیه السلام، شیخ علی ربانی خلخالی ، ص ۳۱۲

 

   دوشنبه 5 دی 1401نظر دهید »

زهرا سلام الله شهید راه ولایت است

 

شهادت حضرت زهرا  

 

◾️طاهره شاکری مدیر مدرسه ی علمیه کوثر ورامین در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت زهرای مرضیه سلام الله علیها ، در سالن اجتماعات مدرسه ی علمیه کوثر و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شد ، ضمن بیان فضائل خاندان نبوت گفت : در روز فتح مکه وقتی سپاه اسلام وارد مکه می شوند فریاد می زنند الیوم یوم الملحمه (امروز روز نبرد است ) . پیامبر صلی الله ناراحت می شوند و می فرماید این شعار را تعییر دهید و بگویید الیوم یوم المرحمه ( امروز روز رحمت است ) است .

◾️وی افزود : این خاندان تماما ( فِعْلُكُمُ الْخَيْرُ وَ عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ) هستند و حضرت‌ زهرا سلام الله نیز پرورش یافته همین پدر است.

◾️مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین با اشاره به ولایت مداری حضرت زهرا سلام الله بیان داشت : حضرت زهرا سلام الله اگر از ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام دفاع نمی‌کرد حضرت علی علیه السلام را یا به زور برای بیعت می بردند یا ایشان را به شهادت می رساندند.
◾️شاکری افزود : زهرای اطهر سلام الله تمام توان و قدرت خودش در دفاع از ولایت می گذارند و در مقابل دشمن می ایستند و این صدمات را میبیند.

◾️طاهره شاکری ضمن بیان واقعه ی آتش زدن درب خانه ی زهرای مرضیه سلام الله گفت: وقتی به خانه حضرت زهرا سلام الله هجوم می اورند حضرت پشت در را می بندد دشمنان در را آتش می زنند و حضرت بین در و دیوار به سختی مجروح می شود و از این جراحت به شهادت می رسد .

◾️شاکری با طرح این سوال که چرا وقتی حضرت علی علیه السلام در منزل بوده اند حضرت زهرا در را باز می کند گفت : این که با وجود حضرت‌ علی علیه السلام ، حضرت زهرا در را باز می کند به خاطر این است که حضرت‌ زهرا سلام الله قصد دارد دفاع از ولایت را به نمایش بگذارد.

◾️شاکری در پایان گفت : زندگی حضرت زهرا سلام الله سراسر درس دفاع از ولایت است و تا لحظه آخر و با تمام وجود ، با تمام جسم و جان از حضرت علی دفاع کردند و این سیاست ورزی را ادامه دادند تا حتی وصیت می کنند و می فرمایند مرا شب کفن کنید و شب دفن کنید برای اینکه این دفاع از ولایت بعد از شهادت حضرت هم ادامه داشته باشد.

 

   یکشنبه 28 دی 1399نظر دهید »

ذکر مصائب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها
رهبر معظم انقلاب :

«من اشاره‌ای هم بکنم به ایّام شهادتِ دُردانه‌ی اهل‌بیت، فاطمه‌ی زهرا، صدّیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) که این روزها بنا بر روایت ۷۵ روز، ایّام شهادت آن بزرگوار است. امیرالمؤمنین این روزها با دل شکسته، با سینه‌ی پُر از غم، با عزیزه‌ی خود وداع میکند و ودیعه‌ی گرانبهای پیغمبر را به او برمیگرداند؛ دل امیرالمؤمنین پُر از غم است امّا اراده‌ی او و همّت او مطلقاً کاستی نگرفته است؛ این درس است برای من و شما.
گاهی دل از غم مالامال میشود -از این قبیل قضایا در زندگی انسان هست؛ چه زندگی فردی، چه زندگی اجتماعی- امّا عزم و اراده باید راسخ بماند، گام باید محکم برداشته بشود؛ غمهایی هست که کوه‌ها را میشکند، [ولی‌] انسانِ مؤمن را نمیتواند بشکند؛ راه را باید ادامه داد.»

 

بیانات رهبر معظم انقلاب

   چهارشنبه 24 دی 1399نظر دهید »

چیستی و چگونگی حجاب فاطمی بر پایه مستندات قرآنی و روایی »

 

دکتر پیشگر استاد پژوهشگر و استاد دانشگاه در جلسه ای که به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله از سوی مدرسه ی علمیه کوثر ورامین در فضای اسکای روم و با موضوع «چیستی و چگونگی حجاب فاطمی بر پایه مستندات قرآنی و روایی » برگزار شد با طرح پرسشی عنوان کرد : اگر به ۱۴۰۰ سال قبل برگردیم پوشش حضرت زهرا سلام الله را در کوچه و خیابان چگونه خواهیم دید
.
حجت الاسلام پیشگر با اشاره به این که یک پژوهشگر برای هر پژوهش باید تمامی پیش فرض ها و باورهای ذهنی خود را کنار بگذارد گفت : نمی توانیم هر ذهنیتی که نسبت به هر موضوعی داریم همان را مبنا قرار دهیم زیرا ممکن است آن چه در ذهن است با واقعیت تطابقی نداشته باشد .


دکتر پیشگر با اشاره به آیه ی ۷ سوره فرقان گفت :خداوند در این آیه ذهنیت کفار نسبت به پیامبر را نقل می کند و می گوید که پیغمبر هم مثل شماست پس ذهنیت خود را نسبت به او درست کنید .
پیشگر ادامه داد : انسان باید سلیقه ها و ذهنیت های غلط خود را کنار بگذارد تا دچار آسیب هایی که کفار شدند نشود .

دکتر پیشگر گفت : ما می خواهیم با دلایلی محکم از آیات و روایات ترسیم کنیم که حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله چگونه بوده است .
وی افزود : طبق آن‌چه ار از روايات اهل بیت به ما رسیده میزان باید قرآن باشد و هر روایتی به شما می رسد باید در ابتدا با قرآن سنجیده شود .
دکتر پیشگر با بیان حدیث ثقلین اظهار داشت :《 انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض 》وقتی در این آیه می فرماید لن یفترقا یعنی هیچ نکته ای در حضرت زهرا سلام الله نمی بینید که مطابق با آیات قرآنی نباشد .

حجت السلام پیشگر گفت : برای پی بردن به درستی روایاتی که در مورد پوشش حضرت زهرا سلام آمده است باید روایات را با آیاتی از حجاب که در قرآن آمده تطبیق دهیم ، اگر مطابقت داشت روایت را می پذیریم و اگر روایت با آیات قرآن تطابق نداشت پس روایت را رد می کنیم .

حجت الاسلام پیشگر گفت : فقط ۳ آیه در قرآن داریم که خداوند در آن آیات پیرامون حجاب صحبت کرده است .

دکتر پیشگر با اشاره به آیه ی ۵۳ سوره احزاب گفت : این آیه در مورد زنان پیامبر است و ارتباطی با بحث حجاب زنان ندارد . اما اگر بخواهیم آیه را بروز رسانی کنیم ، افرادی که مصداق آیه خواهند شد زنان افراد مسول و افراد نامدار مملکتی است که باید در مواجهه با نامحرمان نکات آیه را رعایت کنند .

پیشگر گفت : آیه ۵۹ سوره احزاب کاملا مرتب با حجاب است و در این آیه چند نکته وجود دارد ، اولین نکته این است که مخاطب این آیه همه زنان هستند تا روز قیامت .
وی با اشاره به نکته ی دومو سوم آیه افزود : در این آیه خداوند از زنان می خواهد جلابیت خود را نزدیک بگیرند . و در نکته ی بعدی خداوند می فرماید چه مواضعی را بیشتر بپوشانند .
حجت الاسلام پیشگر ضمن بیان آیه ۳۲ سوره ی نور گفت : وقتی خداوند می فرماید 《  قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ…》در حقیقت جزئیات بیشترو دقیقتری از پوشش زن مسلمان را ترسیم می کند .

وی ادامه داد : خداوند ابتدا می فرماید غض از بصر کنند ، نمی گوید غمض بصر کنند ، آیه نمی گوید نگاه نکنید ، می گوید خیره نشوید .
پیشگر گفت : خداوند اشاره دارد به این که زنان زینت های خود را آشکار نکنند و این زینت مطلق است یعنی هم زینت خلقتی را شامل می شود و هم زینت صناعتی مثل انگشتر و ..
وی افزود : خداوند در ادامه ی آیه می فرماید گردن و سینه را بپوشانند و طوری راه نروند که زینت های مخفی آن ها آشکار نشود . پس پوشانیده شدن بدن منتطر آیه است اما این که با چه پارچه ای و چه رنگی پوشیده شود در آیه نیامده است .

این استاد حوزه گفت : در ابتدای خطبه ی فدکیه به دقت حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله توصیف می شود و همچنین در کتاب سقیفه و فدکیه صفحه ی ۹۸ آمده است که هر گاه حضرت زهرا سلام الله پارچه ای را دور سر می پیچیدند و پارچه ای سرتاسری نیز سر می کردند .
وی ادامه داد : این روایات با آن چه در قرآن در مورد پوشش زن مسلمان خواندیم کاملا تطابق دارد و اگر عده ای می گویند حضرت زهرا سلام الله صورت خود را نیز می پوشاندند ما در پاسخ می گوییم که نه از آیات و نه از روايات چنین چیزی برداشت نمی شود .
پیشگر ضمن بیان برخی شبهات پیرامون حجاب حضرت‌ زهرا سلام الله گفت : فقط در یک روایت و آن هم در کتاب علل الشرایع، جلد ۱ ، صفحه ی ۱۶۳ ، روایتی از سلمان بیان می کند که زهرای مرضیه هم جلباب سر می کند و هم برقه می پوشد و نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این روایت هم مشکل سندی و هم مشکل متنی دارد .

حجت الاسلام و المسلمین در پایان گفت : بنابراین آنچه از حجاب فاطمی می فهمیم این است که به عیر از صورت و دست ها ولو اگر زیبا هم باشند بقیه بدن از نامحرم پوشانده می شود و رنگ لباس هم آن چیزی است که در جامعه به عنوان لباس مناسب پذیرفته می شود .

   جمعه 12 دی 1399نظر دهید »

شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)

عَن عائِشَةَ بِنتِ طَلحَةَ عَن عائِشَةَ قالَت ما رَأَیتُ مِنَ النّاسِ اَحَداً اَشبَهَ کَلاماً وَ حَدیثاً بِرَسولِ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) مِن فاطِمَةَ. کانَت اِذا دَخَلَت عَلَیهِ رَحَّبَ بِها وَ قَبَّل یَدَیها وَ اَجلَسَها فی مَجلِسِهِ فَاِذا دَخَلَ عَلَیها قامَت اِلَیهِ فَرَحَّبَت بِهِ وَ قَبَّلَت یَدَیهِ وَ دَخَلَت عَلَیهِ فی مَرَضِهِ فَسارَّها فَبَکَت ثُمَّ سارَّها فَضَحِکَت. فَقُلتُ کُنتُ اَریٰ لِهٰذِهِ فَضلاً عَلَی النِّساءِ فَاِذا هِیَ امرَأَةٌ مِنَ النِّساءِ فَبَینَما هِیَ تَبکیٰ اِذ ضَحِکَت. فَسَأَلتُها فَقالَت اِنّی اِذَن لَبَذِرَةٌ. فَلَمّا تُوَفِّیَ رَسولُ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) سَأَلتُها فَقالَت اِنَّهُ اَخبَرَنی اَنَّهُ یَموتُ فَبَکَیتُ ثُمَّ اَخبَرَنی اَنّی اَوَّلُ اَهلِهِ لُحوقاً بِهِ فَضَحِکتُ.(۱)
 
عَن عائِشَةَ بِنتِ طَلحَة عَن عائِشَة قالَت ما رَأَیتُ مِنَ النّاسِ اَحَداً اَشبَهَ کَلاماً وَ حَدیثاً بِرَسولِ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) مِن فاطِمَة
دختر جناب طلحه، به نام عایشه از زنهای معروف قریش بوده و [نقل میکند از] همسر محترم پیغمبر اکرم، که عایشه(۲) میگوید من ندیدم هیچ کس را که از حیث حرف زدن، از حیث صحبت کردن، شبیه باشد به پیغمبر به قدر جناب فاطمه (سلام‌الله علیها) -که این ایّام،(۳) مناسب با این بزرگوار است- حالا این روایت در مورد کلام و حدیث است؛ قبلها یک روایت دیگری من دیدم -آن هم از عایشه است- که در مورد راه رفتن و نگاه کردن و این خصوصیّات هم میگوید فاطمه (سلام‌الله علیها) اشبه‌النّاس به پیغمبر بود.

کانَت اِذا دَخَلَت عَلَیهِ رَحَّبَ بِها
بعد میگوید وقتی جناب فاطمه (سلام‌الله علیها) وارد بر منزل پیغمبر میشد، حضرت ترحیب میکردند، [یعنی] خوشامد میگفتند.

وَ قَبَّل یَدَیها
پیغمبر دست مبارک فاطمه‌ی زهرا را میبوسید.

وَ اَجلَسَها فی مَجلِسِه
او را در جای خودش می‌نشاند. احترامی که پیغمبر برای این دختر، این بانوی بزرگِ همه‌ی دورانهای بشر قائل بوده، در این حد است.

فَاِذا دَخَلَ عَلَیها قامَت اِلَیهِ فَرَحَّبَت بِهِ وَ قَبَّلَت یَدَیه
وقتی [هم که] پیغمبر وارد منزل او میشد، او بلند میشد، خوشامد میگفت، دست مبارک پیغمبر را میبوسید.

وَ دَخَلَت عَلَیهِ فی مَرَضِه
فاطمه در [دوران] مریضی پیغمبر، در بیماریِ آخرِ پیغمبر، بر او وارد شد.

فَسارَّها فَبَکَت
با پیغمبر درگوشی صحبت کردند. فاطمه (سلام‌الله علیها) گریه کرد.

ثُمَّ سارَّها فَضَحِکَت
دوباره درگوشی با هم صحبت کردند، فاطمه (سلام‌الله علیها) لبخند زد و خندید.

فَقُلتُ کُنتُ اَریٰ لِهٰذِهِ فَضلاً عَلَی النِّساء فَاِذا هِیَ امرَأَةٌ مِنَ النِّساء فَبَینَما هِیَ تَبکیٰ اِذ ضَحِکَت
عایشه میگوید با خودم گفتم این چه حالتی است. من این خانم را برتر از دیگر زنها میدانستم. معلوم میشود که ایشان هم زنی مثل زنهای دیگر است. یک بار گریه میکند، یک بار خنده میکند.

فَسَأَلتُها فَقالَت اِنّی اِذَن لَبَذِرَة
رفتم خدمتش سؤال کردم که قضیّه چه بود. فرمود نمیگویم به تو؛ اگر بگویم، افشاکننده هستم  -به تعبیر رایج عوامانه‌ی ما، دهن‌لق مثلاً- حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) علّت این قضیّه را به من نگفت.

فَلَمّا تُوَفِّیَ رَسولُ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) سَأَلتُها
بعد از رحلت پیغمبر هم باز دوباره سؤال کردم از حضرت. آن وقت دیگر مانع برطرف شده؛ یعنی وقتی پیغمبر از دنیا رفته است، دیگر حالا این حرف [اگر] گفته بشود اشکالی ندارد.

فَقالَت اِنَّهُ اَخبَرَنی اَنَّهُ یَموتُ فَبَکَیتُ
فرمود: پیغمبر خبر از مردنِ خودش داد، این موجب گریه‌ی من شد.

ثُمَّ اَخبَرَنی اَنّی اَوَّلُ اَهلِهِ لُحوقاً بِهِ فَضَحِکتُ
بعد اطّلاع داد به من که من اوّلین کسی از خانواده‌ی او خواهم بود که به او ملحق خواهم شد، این خوشحال کرد من را و خندیدم.

 

۱) امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۴۰۰؛ «عایشه گوید: در میان مردم ندیدم که در گویش و گفتار کسی از فاطمه به رسول خدا شبیه‌تر باشد. وقتی او به نزد پیامبر می‌آمد، حضرت به او خوشامد میگفت و دستانش را میبوسید و در جای خودش می‌نشاند و وقتی پیامبر به نزد او میرفت، فاطمه برمی‌خاست و به ایشان خوشامد میگفت و دستانشان را میبوسید. فاطمه در بیماری پیامبر به نزد ایشان آمد و آن حضرت با او به نجوا سخن گفت و فاطمه گریست؛ سپس باز نجوا کرد و فاطمه خندید. نزد خودم گفتم من گمان میکردم که این زن بر دیگر زنان فضیلتی دارد و اکنون او را میبینم که چون زنان دیگر است، زیرا در میان گریه ناگاه میخندد. آن گاه در این باره از خودش پرسیدم، فرمود اکنون صلاح نیست که من جواب تو را بگویم. چون رسول خدا وفات کرد، در آن باره پرسیدم و او فرمود: ایشان به من خبر داد که در این بیماری وفات خواهد کرد، پس من گریستم؛ سپس فرمود من نخستین کسی از خاندان او هستم که به او خواهم پیوست، و من خندیدم.»

۲) عایشه بنت ابوبکر

۳) اشاره به ایّام شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها)

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، جلسه درس خارج فقه ، ۱۳۹۸/۱۰/۰۹

   یکشنبه 7 دی 13991 نظر »

متن و ترجمه خطبه فدکیه

 

خطبه فدکیه

 

خطبه فدکیه خطبه‌ای است که حضرت فاطمه (س) بعد از غصب فدک توسط خلیفه اول در مسجدالنبی ایراد کرد. در این خطبه حضرت فاطمه (س) تأکید می‌کند که فدک حق قانونی اوست و میراثی است که پیامبر (ص) برای او گذاشته است. محتوای این خطبه افزون‌بر توضیح دربارهٔ مسئلهٔ فدک، دربارهٔ توحید، نبوت، معاد، احکام، قرآن، وضعیت عربستان پیش از بعثت، فعالیت‌های پیامبر و علی بن ابی‌طالب برای گسترش و تثبیت اسلام، فتنه‌ها، غدیرخم، عهدشکنی مردم، ماجرای سقیفه و مخالفت با نص صریح قرآن است.

 

خطبه فدکیه سخنرانی فاطمه زهرا(س) در مسجد النبی پس از رحلت رسول خدا(ص)، جهت بازپس گرفتن فدک است.

ابوبکر چند روز پس از رسیدن به خلافت‌، اعلام کرد فدک، مِلک شخصی نیست و جزو بیت المال است و نباید در تملک دختر پیامبر بماند؛ به همین جهت عاملانِ فاطمه زهرا(س) را از فدک بیرون کرد.

پس از آنکه دادخواهی فاطمه زهرا(س) نزد ابوبکر بی‌نتیجه ماند، دختر پیامبر به مسجد پیامبر رفت و این خطبه را جهت روشن‌کردن ماجرا و بازپس‌گرفتن فدک خواند. فاطمه(س) در این خطبه، بر مالکیتش بر فدک تصریح کرد و حق خود را در پیش روی عموم مردم، از ابوبکر طلب کرد.

متن این خطبه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. به این خطبه در برخی از منابع عربی و فارسی خطبة اللُمَّة یا خطبه لُمَّه نیز گفته می‌شود.

 

فدک کجاست؟

 

فدک در زمان حیات پیامبر (ص) دهکده‌ای آباد بود که در نزدیکی خیبر قرار داشت. پس از تصرف قلعه‌های خیبر مردم فدک با پیامبر (ص) صلح کردند و نیمی از دهکده را به او بخشیدند تا بتوانند در زمین‌های خود باقی بمانند. به دلیل آن‌که سایر مسلمانان در فتح این دهکده شرکت نداشتند فدک به حکم قرآن مختص پیامبر (ص) شد و پیامبر (ص) هم درآمد این زمین‌ها را به مستمندان بنی‌هاشم می‌داد و سپس آن را به دستور قرآن (طبق نظر بعضی مفسران بر اساس آیه «وَآتِ ذَا الْقُرْ‌بَیٰ حَقَّهُ» «و حق خویشاوند را به او بده») به دخترش حضرت فاطمه (س) بخشید

 

 

دانلود کنید 

   چهارشنبه 9 بهمن 1398نظر دهید »

دیر آمدم دیر آمدم در داشت می‌سوخت

هیئت میان وای مادر داشت می‌سوخت

 

دیوار دم می‌داد، در بر سینه می‌زد

محراب می‌نالید، منبر داشت می‌سوخت

 

جانکاه قرآنی که زیر دست و پا بود

جانکاه‌تر آیات کوثر داشت می‌سوخت

 

آتش قیامت کرد، هیئت کربلا شد

باغ خدا یک بار دیگر داشت می‌سوخت

 

یاد حسین افتاده‌ام آن شب آب می‌خواست

ناصر که آب آورد سنگر داشت می‌سوخت

 

آمد صدای سوت، آب از دستش افتاد

عباس زخمی بود، اصغر داشت می‌سوخت

 

سربند «یازهرا»ی محسن غرق خون بود

سجاد از سجده که سر برداشت می‌سوخت

 

باید به یاران شهیدم می‌رسیدم

خط زیر آتش بود معبر داشت می‌سوخت

 

برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست

در عشق سرتاپای اکبر داشت می‌سوخت

 

دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند

گودال گل می‌داد خنجر داشت می‌سوخت

 

شب بود بعد از شام برگشتم به خانه

دیدم که بعد از قرن‌ها در داشت می‌سوخت

 

ما عشق را پشت در این خانه دیدیم

زهرا در آتش بود حیدر داشت می‌سوخت

 

حسن بیاتانی

   سه شنبه 8 بهمن 1398نظر دهید »

 مردم کوفه از ترس لشکر یزید، حسین(ع) را یاری نکردند؛ مردم مدینه چرا فاطمه(س) را یاری نکردند؟

 

یکی از زشت‌ترین انواع ترس‌ها در جامعه «ترس از تحقیر و سرزنش» است که یک ترس روانی است. این بدتر از ترسِ از مرگ یا فقر است که سلطه‌گران به‌کار می‌گیرند. مردم کوفه از سرِ چه ترسی امام‌حسین(ع) را یاری نکردند؟

ترسیدند که مبادا لشکر یزید بیاید و آنها را تکه‌تکه کند. اما در فاطمیه، مردم از چه چیزی ترسیدند و نالۀ فاطمه(س) را جواب ندادند؟

آیا کسی تهدید کرده بود که آنها را تکه‌تکه می‌کند؟

وقتی امام‌حسین(ع) صدا زد «هَل مِن ناصرٍ ینصُرنی» هرکسی به ایشان کمک می‌کرد، کشته می‌شد، اما وقتی فاطمۀ زهرا(س) بین در و دیوار ضجه زد، اگر کسی به ایشان کمک می‌کرد، کشته نمی‌شد.

 

کمااینکه زبیر با شمشیر آمد که مثلاً کمک کند، اما شمشیرش را گرفتند و خودش را نکشتند.

در مدینه نه ترس از فقر بود، نه ترس از کشتار بود، بلکه یک ترس روانی وجود داشت؛ مردم مدینه در رودربایستیِ همدیگر ماندند و فاطمه را کمک نکردند، آنها سکوت زشتی کردند و این خیلی خیانت‌کارانه بود. یک جوّ روانی سنگین علیهِ علی(ع) ایجاد شده بود که هیچ‌کسی به ایشان کمک نمی‌کرد.

حتی نقل شده است تعداد زیادی در یک شب به علی(ع) وعدۀ یاری دادند اما روز که شد، در رودربایستی ماندند و نیامدند!

 

علیرضا پناهیان ، دانشگاه تهران - ۹۸.۱۰.۱۹

http://Panahian.ir/post/5912

   شنبه 5 بهمن 1398نظر دهید »

1 3 4 5

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 116
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1