« مسؤولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تلاشی محدود دارندسردار روضه بخوان.... »

لا اکراه فی الدین

 

 

ما میدانیم که دین اسلام یک دین کاملی است ، در همین دین کامل آمده است لا اکراه فی الدین … و ما در کشور ایران می شنویم که ایران یک کشور آزاد است و در آن حق انتخاب است پس چرا مسئله حجاب در این کشور حل نشدنی است ؟ و محدودیت می گذارند چه برای کسانی که در آن زندگی می کنند ، چه برای توریست هایی که اصلا دین اسلام را قبول ندارند و فقط به عنوان توریست می آیند که ایران را ببینند ؟


پاسخ

قرآن یک شرایطی را ترسیم می کند که در آن زمینه های هدایت و زمینه های انتخاب مساعد است . یعنی می دانم کار خوب چیست ؟ کار بد چیست ؟ …

در یک همچین فضای فکری و نظری می فرماید : « لا اکراه فی الدین » در انتخاب دین اجبار وجود ندارد .

حواستان باشد این دین به معنی گزینش نظری است یعنی یک انتخاب بر اساس اندیشه و آگاهی است . دین به معنای ایمان ، دین به معنی اعتقاد ، که اساسا غیر از این امکان ندارد .


من می توانم شما را به انجام یک کار خاص وادار کنم یا از انجام رفتار خاصی منع کنم اما نمی توان روی اعتقاد شما اثر بگذارم .

قرآن دقیق فرمود که اصلا دین به عنوان ایمان ، دین به عنوان اعتقاد قابل اجبار نیست چون آن که اجبار می شود از حوزه اندیشه و اجبار است .


اما نکته اساسی این است که این آیه چیزی را تایید کند انتخابی بودن اعتقاد است ، بنابراین من نمی توانم به شما بگویم شما موظفی به نماز اعتقاد داشته باشی .آن چیزی که شما دارید با آن مقایسه می کنید حجاب به عنوان یک رفتار دینی است نه اعتقاد دینی ….


من می توانم به شما بگویم شما موظف هستی به روزه اعتقاد داشته باشی ؟ اصلا یک همچین امکانی را ندارم . ولی می توانم به شما گوشزد کنم که مراقب باشید در روزه ماه رمضان جلوی مردم روزه دار تشنه یک نوشابه خنک میل نکنید…..


ببینید بحث رفتار با بحث اعتقاد دو عرصه جداگانه است ، در اعتقاد اجبار نیست چون نمی تواند باشد . ولی ما رفتارهایمان که به حریم عمومی مربوط است ، به سپهر عمومی مربوط است ، به حقوق شهروندی مربوط است آن جا دیگر موظف هستیم ملاحظات عمومی را رعایت کنیم ….


بالاخره ما در منزلمان هم که مهمان دعوت می کنیم و مهمان به منزل ما می آید من از مهمان خواهش می کنم که شما قبل از این که وارد شوید کفشتان را در بیاورید ، ما در این خانه نماز می خوانیم ، روی فرش می نشینیم ….


به من خیلی ارتباط ندارد که او نسبت به این کار با چه دیدی نگاه می کند ، آن چه به من ارتباط دارد ، این است او می خواهد در خانه من رفتاری داشته باشد که به حقوق من و به شرایط من مربوط است .

بحث حجاب از این جنس امور است که به حریم عمومی مربوط است ، من یک پسر جوان دارم و انتظار دارم که پوشش عمومی به نحوی باشد که وقتی پسر من وارد جامعه می شود امنیت اخلاقی پسر من ، برادر من و همسر من را به خطر نیندازد ….

بنابراین کسی هم که می خواهد در کشور ما مهمان شود باید به حریم عمومی ما احترام بگذارد …

 

 

پاسخ خانم دکتر عبدالباقی ، شنیده شده .

   جمعه 25 تیر 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: طلبه میناب [عضو] 

سلام علیکم
ممنون از ازمطلب خوبتان
موفق باشید

1395/04/26 @ 17:46
نظر از:  
5 stars

سلام
سپاس از مطلب شما

1395/04/26 @ 05:24
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید.
———-
http://farakhan.kowsarblog.ir/hejab1

1395/04/25 @ 23:47
نظر از: ناشناس [بازدید کننده]
ناشناس
5 stars

خوب بود .
موفق باشید

1395/04/25 @ 23:08
نظر از: ناشناس [بازدید کننده]
ناشناس
5 stars

سلام .
مطلب خوبی بود .

1395/04/25 @ 22:58
نظر از:  

بله هیچ اجباری در دین نیست
موفق باشید

1395/04/25 @ 19:47


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 489
  • دیروز: 1459
  • 7 روز قبل: 7962
  • 1 ماه قبل: 42526
  • کل بازدیدها: 883148
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1