« خواهرم ...دخترانمان را برای خدا تربیت کنیم »

زن و حق الهی 

 

شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست ، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است ، وبنابراین ، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است .

 

راه حل این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملا درک کند که است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد ،اگر جامعه ای این درس رقت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می شوند که در غرب ظهور کرده است . لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم ، از این که قرآن کریم می گوید هر گروهی ، اگر راضی هم باشند ،شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید ، معلوم می شود عصمت زن ، حق الله است و به هیچ کسی ارتباط ندارد . قهرا همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصا خود زن امین امانت الهی هستند .

 

زن به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را واین حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست ، به زن داده وفرموده : این حق مرا توبه عنوان امانت حفظ کن ، آن گاه جامعه به صورتی در می آید که شما در ایران می بینید ، جهان در برابر ایران خضوع نموده است .


جامعه ای که قرآن در او حاکم است ، جامعه عاطفه است و سرش این است که نیمی ازجامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند ، چه بخواهیم ، چه نخواهیم ، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رافت ورقت می دهد ، و رافت و رقت در همه مسائل کارساز است

 

بنابراین در هر بخشی و هر بعدی از ابعاد برای سیر به مدارج کمال بین زن ومرد تفاوتی نیست منتها باید اندیشه ها قرآن گونه باشد ، یعنی همان گونه که قرآن بین کمال و حجاب واندیشه وعفاف جمع نمود ، ما نیز در نظام اسلامی بین کتاب و حجاب جمع کنیم . یعنی عظمت زن دراین است که :
« ان لایرین الرجال ولایراهن الرجال »۱
نبینند مردان نامحرم را و مردان نیز آنان را نبینند .


قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می گوید می فرماید : حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا ، نظر کردن به زنان غیرمسلمان را ، بدون قصد تباهی جایز می داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی بهره اند .


حال اگر کسی از تشخیص اصول ارزشی عاجز باشد ، ممکن است معاذ الله حجاب را یک بند بنداند ، و حال این که قرآن کریم وقتی مساله لزوم حجاب را بازگو می کند ، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید ؛« ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین»۲

یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند . چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند .۳

 


۱ .دیده شده در کتاب زن در آینه جمال و جلال ، آیت الله جوادی آملی ، ص ۳۵۰ ، به نقل از بحارالانوار ، ج ۳ ، ص ۲۳۸.
۲_ سوره احزاب ، آیه ۵۹ .

۳_ دیده شده در کتاب زن در آینه جمال و جلال ، ص ۳۵۲.

   پنجشنبه 7 مرداد 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ناشناس [بازدید کننده]
ناشناس
5 stars

خوب بود .

1395/05/07 @ 22:08
نظر از: ناشناس [بازدید کننده]
ناشناس
5 stars

سلام.

1395/05/07 @ 22:05
نظر از:  

5000 صوت طبقه بندی شده در یک پلیر مذهبی+دانلود رایگان

1395/05/07 @ 20:27
نظر از: رحیمی [عضو] 
5 stars

با سلام و سپاس از دعای خیرتون
زیارت کربلا هم روزی شما بشه
انشاءالله که سعادت داشته باشیم
یا علی علیه السلام

1395/05/07 @ 20:22
نظر از: رضوی [عضو] 
رضوی

با سلام و آرزوی موفقیت بیشتر …

1395/05/07 @ 17:48


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1772
  • دیروز: 1459
  • 7 روز قبل: 7962
  • 1 ماه قبل: 42526
  • کل بازدیدها: 883148
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1