« دختر محجبهاهمیت فرهنگ در قرآن »

 تربیت دختران 

 

معاشرت والدین با دختران 

این نکته باید باورمان شود که ما در پیشگاه خدا در رابطه با حسن یا سوء تربیت فرزندانمان مسئولیم ، این سخن از پیامبر گرامی اسلام است که فرمود : فرزندان خود را تربیت کنید زیرا شما در برابر آن ها مسئولید.

 

از علل مهمی که فرزندان را به انتخاب دوست و معاشر می کشاند مساله عدم ارضاء از مصاحبت ها و معاشرت های والدین است . والدین باید بخشی از اوقات شبانه روز خود را برای فرزندان اختصاص دهند به گونه ای که در آن ساعت با آن ها بنشینند و گفتگو کنند .

 

در معاشرت های دست جمعی خانواده ها سخن از هر باب به میان آید ، هر کس هر مساله دارد مطرح سازد ، هر کس هنری دارد عرضه کند ، بحث از خدا و معاد شود از راه و رسم زندگی سخن به میان آید ، درباره حدود و حقوق ، دین ، تربیت ، وظیفه شناسی و کارهای روزانه سخن گفته شود .

 

دختران شیفته چنین معاشرت هایی هستند و پدر و مادر در ضمن آن می توانند نظرات خود را بگویند ، موضع ها را مشخص نمایند و آن ها را به حدود و وظایف شان آشنا نمایند .

 

اگر مسالهٔ خاصی برای فردی از افراد خانواده مطرح است ، بدون این که نامی از او به میان آید مساله را مطرح سازند ، فواید و مضار موضعگیری های خاص را بیان کنند و بر این اساس به هدایت دختران بپردازند .

 

برخورد ها 

برخورد والدین در خانه با دختر به گونه ای باشد که در آن دختر از دختر بودنش ابراز رضایت کند و عقده ای در دل نپروراند و آرزوی این نکند که ای کاش پسر بود .

 

هم چنین با او باید به گونه ای رابطه داشت که احساس کند وجودش مایه خرسندی والدین است و پدر و مادر از داشتن او خرسند و خوشدلند و این امر خود سبب تعدیل در معاشرت و عدم وابستگی شدید به دوست و معاشر خواهد بود .

 

دختران در اجتماع :

دختران ما بیش یا کم در اجتماع اسلامی نیز ظاهر می شوند . ..

مردم اجتماع وظیفه دارند در برابر زنان و دختران پاکدامن و عفیف موضعی نیکو انتخاب کنند از بیان کلمات و عبارات ناپسند در حضورشان خودداری نمایند و در انجام کارها و برنامه های اجتماعی ، در خرید ، در انجام امور برایشان تسهیلاتی قائل شوند و آن ها را بر دیگران مقدم دارند .

 

گرچه اعمال این روش مقصد غربیان را دنبال می کند و در آن جا نیز ممکن است چنین مساله ای مطرح باشد ولی هدفشان در انجام این رفتار نشان دادن ادب تصنعی است یا استعمار و فریب بیشتر . در حالی که در جامعه اسلامی غرض حفظ عفاف و رعایت احوال آنان و کمک به آن ها در امورتربیتی نسل و ادامه آن است .

 

غرض این که زندگی اجتماعی و معاشرت ها با زنان و دختران در جامعه اسلامی همه گاه باید هدف تکمیل و سازندگی را تعقیب کند و آن ها را به ادامه ی مقصدی که از سوی آفرینش تعیین شده است کمک نماید .

 

 

دیده شده در کتاب اسلام و تربیت دختران ، دکتر علی قائمی ، انتشارات امیری ، ص ۲۷۸.

   یکشنبه 10 مرداد 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: خادم المهدی [عضو] 

سلام عالی بود

1395/05/11 @ 10:44
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

به نکات خوبی اشاره نمودید

1395/05/11 @ 09:39
نظر از: ناشناس [بازدید کننده]
ناشناس
5 stars

سلام
به نظرم تربیت دختر خیلی سخته .

1395/05/10 @ 21:49
نظر از:  
5 stars

سلام بله درسته خیلی مطلب شما خوب بود .سپاس

1395/05/10 @ 19:34


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1052
  • دیروز: 776
  • 7 روز قبل: 8109
  • 1 ماه قبل: 41592
  • کل بازدیدها: 881689
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 11
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 29
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1