« راز پیشرفت در حفظ رابطه با خداوند استبصیرت بیشتر ، دین خالص تر »

دعوت به توحید در رأس اهداف همه انبیا و نبی مکرم اسلام است. قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) را مظهر یک موحد کامل معرفی کرده و می فرماید: «ان صلاتی ونسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین؛همه شئون زندگی من برای پروردگار جهانیان است.»سوره انعام آیه ۱۶۲.یکی از این شیوه های دعوت پیامبر احتجاج با ملل مختلف بوده است که در اینجا به یک نمونه از احتجاجات پیامبر صلی الله می پردازیم : 




احتجاج رسول اکرم صلی الله و علیه و آله با یهود در وحی آوردن جبرئیل

حضرت امام حسن عسگری علیه السلام از قول جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که عبدالله بن صوریا که به اعتقاد یهود بسیار دانشمند و در علوم دین و تورات تخصص داشت ، به خدمت رسول اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم مشرف شد و پس از این که مسائلی را مطرح کرده و پاسخ های کافی شنید ، کفت : سخن های شما حق و صحیح است ولی بگویید این وحی هایی که میرسد به توسط که انجام می گیرد ؟


رسول اکرم صلی الله و علیه و آله فرمود : به وسیله جبرئیل.


ابن صوریا گفت : اگر به وسیله شخص دیگری چون میکائیل و غیر آن نازل می شد ، به گفته های تو ایمان می آوردیم زیرا که جبرئیل در میان ملائکه دشمن سرسخت بشر است و به وسیله او بلاها و شداید نازل می شود .


رسول اکرم صلی الله فرمود : از کجاجبرئیل را دشمن میدارید ؟


ابن صوریا کفت : به وسیله جبرئیل بود که بلا به قوم بنی اسرائیل نازل شد ، و جبرئیل بود که حضرت دانیال را از کشتن بخت النصر مانع شد ، تا این که جریان امر او بالا گرفت و قدرت و قوتش افزوده شد و جماعت بنی اسرائیل را به هلاکت رسانید و همچنین در موارد دیگر .


برخلاف میکائیل که وسیله نزول رحمت و نعمت است .


رسول اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود : وای بر تو که از حقیقت امر و از معرفت مقام پروردگار جهان دور هستی ،جبرئیل و میکائیل مخلوق و مامور هستند ، و در همه حال باید در مقام فرمان و دستور آفریننده خود نهایت خضوع و فرمانبرداری و اطاعت را نشان داده و سر تسلیم فرود آورند ، جبرئیل اگر از فرمان خداوند متعال و اطاعت کرده و و دستور و امر او را اجرا می کند چه گناه و تقصیری دارد ؟ آیا شما عزرائیل را نیز دشمن می دارید ؟ در صورتی که عزرائیل به جز این که انجام وظیفه و ماموریت می دهد و به جز این که در قبض ارواح مردم امر خداوند متعال را اجرا میکند ، کاری نمی کند . جبرئیل و عزرائیل با کسی عداوت ندارد .


شما مانند آن بچه هایی هستید که با پدران و مادرهای خود به خاطر دوای تلخ دادن و برای جبر و الزام آن ها به امور تربیتی ؛ دشمنی می کنند . شما با پروردگار جهان دشمنی کرده و با حکمت و تدبیر و صلاح بینی او مخالفت نموده و از این عمل قبیح خود غفلت ورزیده اید ….


و حضرت امام عسکری علیه السلام فرمود : همینطور که جبرئیل و میکائیل هر دو برادر و فرمانبردار و مانند هم هستند ، رسول اکرم صلی الله و علی بن ابی طالب علیه السلام نیز هر دو برادر و هر دو مطیع امر پروردگار متعال هستند ، و دوست داشتن و محبت یکی بدون دیگری ممکن نیست ، و کسی یکی را دوست بدارد بدون دیگری کاذب و دروغگو بوده و خداوند از او بیزار است .



دیده شده در کتاب احتجاج طبرسی، احمد ابن علی ابن ابی طالب طبرسی ، به قلم حسن مصطفوی ، ج ۱ ، ص ۹۶.

   سه شنبه 23 آذر 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: دهسنگی [عضو] 
5 stars

باعــــرض ســــلام وخســــته نباشید خدمت شما دوســــت عــــزیز
مطلبتون مثل همیشه فــــــــــوق العــــاده بود
منتظر مطالب بعــــدیتون میمونم
خوشحــــــال میشم اگه به وبلاگ ماهم ســــر بزنید
یا حــــــق…

1395/09/23 @ 18:57
نظر از: بانوی مدافع حجاب [عضو] 
5 stars

خدا قوت

1395/09/23 @ 18:23


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 282
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1