« شب یلدا و صله رحممهمترین صفت نیکوی انسان های صالح »

کرسی آزاد اندیشی با موضوع استراتژی انتظار در قرآن لزوم و عدم لزوم زمینه سازی برای ظهور در مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد.


 


کرسی آزاد اندیشی امروز با حضور استاد موافق حجت الاسلام نعمتی کارشناس امور دینی و استاد مخالف حجت الاسلام لطیفی عضو هیت علمی جامعه المصطفی، در مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد.


در ابتدای این جلسه حجت الاسلام نعمتی در تبیین لزوم و عدم ظهور با طرح این پرسش که نقش مردم در تحقق ظهور آیا امری لازم و ضروری است یا اینکه این مهم تنها با اراده الهی محقق می‌شود، گفت: مهمترین عامل در تحقق ظهور اراده و خواست مردم است چون خداوند متعال ظهور را بر مردم تحمیل نخواهد کرد زیرا دلیل غیبت امام نیز به سبب پذیرش جامعه بدون امام از سوی مردم صورت پذیرفت.


در ادامه حجت الاسلام لطیفی با بیان اینکه غیبت و ظهور امام عصر(عج) یک امر الهی است و نیازی نیست که انسانها آماده باشند چرا که غیبت جزء سناریوی الهی است، گفت: انسانها افرادی تکلیف‌گرا هستند و در زمان غیبت مردم تکلیف فعالیت در ایجاد زمینه برای ظهور ندارند، در متون روایی ما در کتاب اصول کافی آمده است که “هر پرچمی قبل از قیام قائم طاغوت است و پرچم ضد خداست و اینها غیر خدا را می پرستند، باز می فرمایند: نه تنها طاغوت هستند بلکه هیچ یک از شیعیان ما قبل از خروج قائم قیام نمی‌کنند".


حجت الاسلام نعمتی، ابراز کرد: نگرش منفی و رد زمینه سازی برای ظهور عمدتا از نگاه سطحی نسبت به برخی از روایات که خبر از نهی قیام قبل از ظهور دارد گرفته شده است.


وی افزود: هر کسی که از حد خدا خارج شود و مردم را به پرستش خدا دعوت کند طاغوت است اما قیام‌هایی که بر اساس رضای الهی و ائمه معصومین(ع) صورت پذیرد مورد تایید بوده و خارج از قیام طاغوت است.


این استاد حوزه علمیه قیامی را که تحت امر ولایت فقیه صورت بپذیرد را حق دانست و ابراز کرد: این گونه قیامها نه تنها از سوی ائمه معصومین رد نشده بلکه در برخی از مواقع بر مسلمانان نیز واجب شده است زیرا اجرای بسیاری از احکام جز با تاسیس حکومت اسلام ممکن نیست نهی از قیام شرکت در قیامهایی است که در آن انگیزه‌های الهی وجود ندارد.


در ادامه حجت الاسلام لطیفی در پاسخ به انتقاد به اینکه امامان در زمان ظهور خود قیامها را تایید کردند یا در عصر غیبت، بیان داشت: امامان معصوم مخالف قیامهای عصر حضور بودند و اشاره‌ای به عصر غیبت نکرده‌اند.


وی افزود: پر شدن دنیا از ظلم و فساد به عنوان خبر حتمی است و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم زمینه را فراهم کنیم بلکه زمینه خود ایجاد می‌شود و این ظلم بیشتر در راستای حکومتی است.


عضو هیت علمی جامعه المصطفی بیان داشت: قبل از امر فرج یاس مطلق همه جامعه را فرا می‌گیرد و این یاس به معنای ناامید شدن از حکومتها و مدعیان اسلام است.


حجت الاسلام لطیفی با بیان اینکه صبر منتظران ظهور باید برمبنای برنامه باشد، گفت: در روایات عجله برای امر ظهور مورد مذمت قرار گرفته و تسلیم شدن در برابر تقدیر الهی توصیه شده است .

   دوشنبه 29 آذر 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ... [عضو] 
5 stars

شب یلدایم اگر با تو سپر شد یلداست
یا اگر این شب من باتو سحر شد یلداست
ما که عمری زده ایم دم زِ فراق تو، اگر..
..بعد از این شام سیه خَتمِ سفر شد یلداست
ما که خود چله نشین تو شدیم آقاجان
این شب چله اگر از تو خبر شد یلداست
شب نشینی و کنار دِگران خوب اما..
..با تو و عشق تو گر جمله به سر شد یلداست
ای خدایِ کرم و جود و محبت مهدی(عج)
از کرم، بر من اگر از تو نظر شد یلداست
همچنان آل علی در خطر تهدیداند
آن دمی که زِ شما دفع خطر شد یلداست
چون شهیدان تو ای شَهدِ شهادت نوشان..
..سینه ام گر به دفاع از تو سپر شد یلداست
حرف آخر، اگر این چشم من ای صاحب اشک..
..امشبی بَهرِ غَمِ جَدّ تو تَر شد یلداست

ســلام
با آرزوی موفقیت برای شما بزرگوار
یلدا مبارک

1395/09/30 @ 14:57
نظر از: رحیمی [عضو] 

یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آن قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت.
یلدایتان پیشاپیش مبارک

1395/09/29 @ 22:06
نظر از: كوثر [عضو] 
5 stars

ممنون از نظرتون زیبا بود

1395/09/29 @ 20:36


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 672
  • دیروز: 1017
  • 7 روز قبل: 4504
  • 1 ماه قبل: 25548
  • کل بازدیدها: 842463
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 21
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 25
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1