« حکمت عبادت از زبان فاطمه علیه السلامچادر حضرت زهرا سلام الله »

چرا مردم از علی علیه السلام حمایت نکردن؟

 

حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمايند: علت اين‌که عموم مردم از علی عليه السلام حمايت نکردند صفات خوب علي بود وگرنه نمی توان هيچ عيبي در علی پيدا کرد. چه کسی اسلام را از علي عليه السلام بهتر می شناخت؟ چه کسی برای مردم، برای ضعفا، برای ايتام، برای فقرا و برای بيوه‌زنان دلسوزتر از علی عليه السلام بود؟


همه می‌دانستند که علی نمی توانست اشک يتيم را تحمل کند. ديده بودند که چگونه قنات و نخلستان آباد می کرد و وقف فقرا می نمود و خود از آن ها استفاده نمی‌کرد و حتی بارها شده بود خود و فرزندان و اهل‌بيتش گرسنه می خوابيدند و مختصر غذایی که داشتند به ديگران می دادند. ممکن است گفته شود که اين صفات، صفات بسيار خوبی است و هر ملتی که چنين حاکمی داشته باشند به او علاقه مند خواهند شد. پس چرا علي عليه‌السلام را کنار گذاشتند؟


بله، مردم علی را خوب می‌شناختند. اما خواص دلشان می‌خواست علی برای آن ها حساب جداگانه‌ای باز کند، در حالی که علی عليه السلام اين‌گونه نبود. او کسي بود که وقتي برادر فقيرش از او تقاضاي سهم بيشتري از بيت المال کرد آهن داغ را به دستش نزديک کرد و عذاب سخت خدا را به او يادآوري کرد.

 

اين بود که ديدند با علی نمی‌شود کنار آمد. حاضر شدند از همه خوبی‌های علی صرف‌نظر کنند و با کسي عهد و پيمان ببندند که کمی براي آن ها حساب خاص باز کند.

 

 

بخشی از درس گفتار علامه مصباح یزدی ۱۱/ ۳/ ۱۳۹۰، دیده شده در سایت رسمی آیت الله مصباح یزدی

 

   سه شنبه 26 بهمن 1395


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 94
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 3487
  • 1 ماه قبل: 24531
  • کل بازدیدها: 841446
رتبه وبلاگ