حکم گم شدن یا برداشتن مهر توسط کودک در نماز
چنانچه حین نماز و در سجده مهر و امثال آن از دست انسان خارج شود مثلاً بچه مهر را بردارد، باید چهکاری انجام داد؟⁉️
آیتالله مکارم شیرازی حفظه الله
❇️ ۱_ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ و سنگ) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند.
۲_ اگر چنین چیزی نباشد اول بر لباسش اگر از كتان يا پنبه است. اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشياء معدنى و اگر هیچچیزی نبود بر پشت دست خود سجده كند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام كرده و بنا بر احتياط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.
〰〰〰〰〰〰〰
❓اگر مُهر هنگام نماز، گُم شود یا کودک آن را بردارد، تکلیف چیست؟⁉️
آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
❇️ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز بخواند.
◀️آیتالله سیستانی حفظه الله:
🔹اگر در بین نماز، چیزی که نمازگزار بر آن سجده میکند، گم شود و چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است، نداشته باشد، در تنگی وقت باید به ترتیبی که در مسألۀ « مسأله 1397. اگر انسان چیزی ندارد که سجده بر آن صحیح باشد یا اگر دارد به علّت سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمیتواند بر آن سجده کند، سجده بر قیر و زِفْت مقدّم بر سجده بر غیر آنهاست؛
ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر شیء دیگر که در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست، سجده نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است، بر چیز دیگر سجده نکند. »
گفته شد، عمل نماید.
بلکه اگر وقت وسعت داشته باشد، باز هم وظیفهاش آن است که به ترتیب مذکور در مسألۀ «1397» عمل نموده و نماز را تمام کند و در این مورد، بنابر احتیاط واجب نمیتواند نماز را بشکند و نیمه تمام رها نماید.
امّا اگر شیئی که سجده بر آن صحیح است در اطراف او باشد و میتواند ذکر را قطع کرده و بدون آنکه روی خود را از قبله برگرداند، راه رفته و آن را بردارد، لازم است این کار را انجام دهد؛ به شرط آن که این راه رفتن و حرکت به اندازهای زیاد نباشد که صورت نماز را از بین ببرد.
دعایی جهت غنی شدن
حضرت خاتم الانبیاء (ص) به اصحاب صفه در زمانی که از تنگدستی خویش شکایت کردند این دعا را تعلیم ایشان فرمود که دائم بخوانند، غنی خواهند شد:
اَللّهُمَّ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِقْضِ عَنّا الدَّیْنِ وَ اَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ
دعا به جهت وسعت رزق
برای رفع فقر و جلب وسعت و باز شدن در بهشت هر روز صد مرتبه بگوید:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبینُ
دعا جهت توانگر شدن
گویند جهت توانگری چهل شب هر شب این دعا را بخواند مؤثر خواهد بود. یا در روز جمعه هفتاد مرتبه بخواند
بِسم الله الرّحْمنِ الرّحیم
اَللّهُمَّ یا غَنِیُّ یا حَمیدُ یا رَحیمُ یا وَدُودُ یا مُبْدِءُ یا مُعیدُ اَغْنِنی بِحَلالِکَ عَنْ حَرامِکَ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
دعا جهت ادای دین و قرض
هر روز چهل و یک مرتبه یا چهل و یک روز بعد از نماز صبح خوانده شود که فوقالعاده مؤثر و مجرب است.
وَ مَنْ یُقْرِضُ اللهُ قَرْضاً حَسَناً یُضاعَفُ لَهُ
دعا برای ادای قرض
در خواب دیده شده است که حضرت رضا فرمودند: جهت ادای دین ۴۴۲ مرتبه بگوی:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّلِمینَ فَاسْتَجِبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمَّ وَ کَذلِکَ نُنَجِی الْمُؤمنینَ
ذکر های شگفت معصومین علیهم السلام، سید ابوالحسن موسوی نژاد ، ص ۶۴.
اوامر خداوند از آسمان فرود میآیند همانگونه که دانههای باران فرو میریزند و هر کس به اندازه خود از آنها استفاده میکند و خداوند برای هر کس مقدراتی معین کرده به آنها زیاد و یا اندک در فرزندان و اموال خود بهره خود را میبرند و سهم خود را دریافت میدارند.
اکنون هر کس از شما نقصانی در مال یا اهلش مشاهده کرد و از آن طرف رفیقش بیشتر از او داشت این موضوع نباید او را گرفتار و ناراحت کند و از اینکه دوستش از او زیادتر مال و فرزند دارد از جاده حق منحرف گردد .
مرد مسلمان مادامی که اظهار پستی و دناعت نکند و در نزد افراد پست و لعیم خضوع و خشوع نداشته باشد سود میبرد.
مسلمانی که اهل خیانت نباشد منتظر یکی از دو نیکیها باید باشد یا برای خداوند کار کند رضایت او را بجوید که در این صورت آنچه در نزد خداوند میباشد برای او بهتر است و یا خداوند در دنیا به او روزی میدهد و مال و فرزندان به او عطا میکند و دینش را حفظ مینماید
مال و فرزند محصول دنیا میباشد و کار نیک محصول آخرت و خداوند گاهی هر دو را برای مردمانی جمع میکند .
الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی ترجمه عزیزالله عطاردی صفحه ۵۱
❇️صراط مستقیم
اگر از صراط به عنوان خط تعبير كردند ميگويند خطّ مستقيم, براي آن است كه وجود مبارك رسول گرامي (ص ) در جلسهاي خطّ مستقيمي كشيدند فرمودند راهي كه من از طرف خدا آوردم همين خطّ مستقيم است سپس در دو طرف آن خطوطي ترسيم كردند و فرمودند آنچه ديگران ميگويند مَضلّه است.
چون حضرت از صراط تعبير به اين خط كردند ميگويند خط مستقيم وگرنه تعبير قرآن صراط است و صراط هر چه در قرآن كريم استعمال شده است راجع به بهشت است مانند صراط مستقيم يا صراط سوي,يك جا هم درباره جهنم است كه دارد اينها را به صراط جهنم هدايت كنيد.
❇️عمده آن است كه درباره اين صراط, ذيل آيه سورهٴ مباركهٴ فجر كه دارد ﴿وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را ميآورند, رواياتي هست كه جهنم هزار زِمام و افسار دارد كه فرشتگان فراواني آن را ميآورند.
اينكه عرض شد جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست براي اينكه آنچه ما ميفهميم اين است كه جهنم جايي است كه تبهكاران را در آنجا مياندازند ، اما جهنم منقول را واقعاً ما نميفهميم . ما جهنم غير منقول را ميفهميم. اما جهنم منقول كه در سورهٴ مباركهٴ فجر است اين يعني چه ؟
جهنم را ميآورند يعني چه؟
فرشتهها كشان كشان اين جهنم را ميآورند چيست اين كدام جهنم است با جهنم غير منقول فرقش چيست؟
فرمود: ﴿وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را ميآورند.
خب اين جهنم را كه كشان كشان ميآورند آن وقت صراط را روي اين جهنم نصب ميكنند, اينها يعني چه؟! صراط را روي اين جهنم نصب ميكنند بعد به افراد ميگويند شما از اين صراط بايد بگذريد, آن صراط هم «أدقَّ مِن الشَّعْر و أحدّ مِن السيف»
از مو باريكتر است و از شمشير تيزتر, براي اينكه بخش معرفتش دقيقتر از موي باريك است بخش عملش از رفتن روي لبه تيز شمشير دشوارتر است. نسان يك بخش انديشه دارد يك بخش انگيزه دارد با بخشي ميفهمد با بخشي كار ميكند فرمودند معرفتِ خود صراط از مو باريكتر است خب باريكتر از مو را انسان بخواهد درك بكند و ببيند بسيار سخت است رفتنِ روي لبه تيز شمشير برّان خب خيلي سخت است. دين يك بخشش ايمان است كه فهميدن در آن هست و يك بخشش عمل صالح. فرمود اين صراط كه باريكتر از موست و تيزتر از شمشير است ميآورند عدّهاي به سرعت رد ميشوند عدّهاي افتان و خيزان گاهي ميافتند گاهي بلند ميشوند و ميروند و عدّهاي هم ميافتند, اينها يعني چه؟
اينها را واقعاً ما نميفهميم, سرّش اين است كه بحث نشده نه اينكه فهميدني نيست.
آیتالله جوادی آملی، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۱
هفت سین قرآنی
هفت سین از دیر زمان است که در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و در ساعت تحویل سال سفره ای در خانه پهن می کنند و در آن سفره هفت چیز که حرف اول آنها با سین است در سفره می گذارند و اهل خانه اطراف آن سفره می نشینند . گفتنی است هفت سینی که بین مردم معمول و مرسوم است ذاتا از نظر اسلام حرمت و معنی ندارد ولی به عنوان آداب اسلامی ، در تاریخ اسلام و روایات وجود نداشته و ندارد و ممکن است ریشه تاریخی هفت سین همان روایت حضرت علی علیه السلام باشد که در طول تاریخ دچار انحراف و تحریف شده باشد .
از حضرت علی علیه السلام روایت شده که : اگر کسی هفت آیه که در آنها هفت سین ذکر شده باشد با آب زعفران و گلاب بر ظرف چینی بنویسد و در ساعت تحویل سال از آن آب بنوشد تا آخر سال دچار مرض و کسالت نمی گردد و بیمه قرآنی می شود و آن آیات عبارتند از :
۱_ سلامٌ قولاً من رب رحیم ( سوره یس ، آیه ۵۸ )
۲_ سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین ( سوره صافات ، آیه ۷۹ )
۳_ سلامٌ علی ابراهیم ( سوره صافات ، آیه ۱۰۸)
۴_ سلامٌ علی موسی و هارون ( سوره صافات آیه ۱۱۹ )
۵_ سلامٌ علی آل یاسین ( سوره صفات آیه ۱۲۹)
۶_ سلامٌ علیکم طِبتم فادخلوها خالدین ( سوره زمر ، آیه ۷۳)
۷_ سلامٌ هی حتی مطلع الفجر ( سوره قدر آیه ۶ ) .
منبع : نوروز چه روزی است ؟ ، سید باقر آیت میردامادی ، انتشارات حضور ، ص ۶۶_ ۶۷ .
نوروز در فرهنگ ایرانیان
نوروز در فرهنگ و باور ایرانیان از دیر باز جایگاه خاصی داشته است. انسان، از نخستین سال های زندگی اجتماعی، زمانی که از راه شکار و گردآوری خوراک های گیاهی روزگار می گذراند، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویداد های طبیعی یعنی تکرار فصول شد…
برگزاری شکوهمند وباورمند و همگانی این جشن در بین همه قشر ها و گروه های اجتماعی، بی گمان، از ویژگی های ایران زمین است، که با وجود جنگ و ستیز ها، شکست ها و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، علمی و فنی، از روزگاران کهن پابرجا مانده، و افزون برآن به جامعه و فرهنگ های دیگر نیز راه یافته است.
رسم و باوری کهن است که همه اعضای خانواده موقع سال تحویل(لحظه ورود خورشید به برج حمل) در خانه و کاشانه خود در کنار سفره هفت سین گردآیند. در سفره سفید رنگ هفت سین، از جمله، هفت روئیدنی خوراکی است که با حرف «سین» آغاز می شود، و نماد و شگونی بر فراوانی روئیدنی ها و فراورده های کشاورزی است چون سیب، سبزه، سنجد، سماق،سیر،سرکه، سمنو و مانند این ها، افزون بر آن آینه،شمع،ظرفی شیر، ظرفی آب که نارنج در آن است، تخم مرغ رنگ کرده، تخم مرغی روی آیینه، ماهی قرمز، نان سبزی،گلاب، گل، سنبل، سکه و کتاب قرآن نیز زینت بخش سفره هفت سین است. این سفره در بیشتر خانه ها تا روز سیزدهم گسترده است. به هفت سینی که چیده می شود معانی خاصی نسبت داده اند. مثلاً سیب را نماد زیبایی و تندرستی، سنجد را نماد عشق و محبت، و سکه را رزق و روزی گفته اند.
پوشیدن لباس نو در آئین های نوروزی، رسمی همگانی است. تهیه لباس، برای سال تحویل، فقیر و غنی را به خود مشغول می دارد. در جامعه سنتی توجه به تهیدستان و زیر دستان برای تهیه لباس نوروزی رسمی در حد الزام بود. این باور کهن را در نوشته ها، توصیه ها و توصیف های نوروزی، همواره می بینیم که: از طبیعت پیروی کنیم، از درختان یاد بگیریم و با آمدن بهار، لباس نو بپوشیم، که شگون شادمانی و آرامش است.
مجله پیوند، شماره 389 ص10
ولنتاین چه روزیست؟؟
در رُم باستان ماه فوریه را به عنوان نماد عشق جشن می گرفتند. پس روز ولنتاین که امروز ما آن را در چهاردهمین ماه جشن می گیریم بازمانده ی ای از اعتقادات رُم و مسیحیان است.
آنچه مسلم است ، ولنتاین از رسوم ایرانی و باستانی نیست
در افسانه های کاتولیک سه نام با عنوان والنتین آمده است. اما آنچه بیشتر مورد قبول است به زمان رُم و پادشاه کلادیوس دوم بر می گردد. این پادشاه عقیده داشت یک سرباز مجرد بهتر از سرباز متاهل می جنگد بنابراین ازدواج را برای سربازان ممنوع اعلام کرد.والنتیانوس این فرمان را ناعادلانه می دانست پس به مقابله با فرمان کلادیوس پرداخت و به ازدواج عشاق جوان کمک می کرد. تا زمانی که کلادیوس متوجه این عمل او شد و دستور قتل وی را صادر کرد.
اما افسانه ای دیگر به ماجرای والنتین برمی گردد که در زندان محبوس بود و عاشق دختر زندان بان خود می شود و قبل از مرگش نامه ای برای دختر با عنوان “از والنتین تو” می نویسد. که این رسم امروزه نیز در روز ولنتاین استفاده می شود.
بعد از قرون وسطی در فرانسه و انگلستان، امریکا، ایتالیا و سایر کشورهای دیگر این روز را مقدس می دانستند و جشن میگرفتند.
در روز ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن ماه افرادی زیادی را در حال هدیه دادن انواع شکلات ( نه خرس ) ، کارت تبریک به همراه دسته های گل رز قرمز به یکدیگر می بینید.
اگر چه این یک مناسبت غیرایرانی هست
اما
برخی ایرانی ها نیز مانند تمام مردم جهان روز ولنتاین را بهانه ای برای نشان دادن عشق و محبت خود به اطرافیان شان می دانند.
یکی از رسوم قدیم در انگلستان در روز ولنتاین دختران مجرد برگ های درختان قرمز درختان را در آب گل قرار میدادند و در چهارطرف بالشت خود قرار میدادند تا در شب ولنتاین همسر محبوب خود را در آرزوها ببیند و آروزهایشان برآورده شود.
یا در ژاپن عموما زنان در روز ولنتاین به مردها هدیه می دهند.
کتاب پی دی اف
عنوان قحطی بزرگ
نویسنده: محمدقلی مجد
نویسنده: دکتر مجد ، ساکن آمریکا که با دسترسی به اسناد جنایت انگلیس در این سالها ، قتل ۹میلیون ایرانی را به تحریر درآورده است.
فیلم سینمایی یتیم خانه ایران توسط آقای طالبی از روی این کتاب ساخته شده است.
👇👇👇
حسین با لبخند کاسۀانار راجلوی صورتش گرفت و چشمانش رابست ،بوی گلاب را توی بینیاش کشید و سبکبال گفت: 《بوی ایران میده، بوی آرامش و امنیت.-》لحظهای انگار که در افکاری شیرین فرو رفته باشد مکث کردو با لبخندی پر از آرامش ادامه داد 《هیچ نعمتی بالاتر از امنیت نیست. الحمدالله مردم ما در ایــران بــاخیــال راحــت دور هم جمع میشــن،میگن،میخندن،خب گاهی هم مشــکلاتی دارن، امادر امانن! 》
دوباره مکث کرد.
کاســۀ انار را زمین گذاشت و کمی بهش خیره شد. سرش را که بالا گرفت پردهای از اشک روی چشــمهایش را گرفتــه بــود و درحالیکــه میخواســت بغــض فروخفتــهاش را در صدایش بروز ندهد، ادامه داد اما مردم مظلوم ســوریه آوارۀ بیابونن . نه خواب درســتی دارن و نه خورا کی، چونکه امنیت ندارن ، هر روز توی کوچههای همین دمشــق ، صدای گریۀبچههایی میاد که تازه یتیم شــدن یا مادرشــون رو مســلحین به اسارت بردن.》
به نظرم حالاحالاها ،حرف برای گفتن داشت اما دیگر توان کنترل احساساتش را نداشت به همین خاطر سکوت کرد و ادامۀصحبتهایش را فرو خورد…،
برشی از کتاب زیبای خداحافظ سالار ، خاطرات پروانه چراع نوروزی همسر شهید حسین همدانی ، نوشته حمید حسام
کتاب را دانلود کنید
👇👇👇
اعجاز علمی قرآن
سوره انبیا آیه ۳۰ :
وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ…
…و هر چیز زندهای را از آب قرار دادیم؟!..
اگر شما 1400 سال پیش در بیابانی می ایستادید و در حالیکه با اشاره به بدن فردی دیگر میگفتید:
«بیشتر تمام قسمتهای این بدن از آب ساخته شده است»
هیچکس سخنان شما را باور نمیکرد.
دلیل اثبات این مسئله تا زمان اختراع میکروسکوپ در دسترس نبود.
آنها مجبور بودند این مدت طولانی منتظر بمانند تا یافته های جدید ثابت نماید :
که هشتاد درصد سیتوپلاسم که ماده ی اصلی هر سلول میباشد، از آب تشکیل شده است.
با این وجود شواهد ارائه گشت و سخن قرآن بار دیگر در آزمایش روزگار درست از آب در آمد.
منبع :قرآن؛ کتاب شگفت انگیز - دکتر گری میلر