اوامر خداوند از آسمان فرود می‌آیند همانگونه که دانه‌های باران فرو می‌ریزند و هر کس به اندازه خود از آنها استفاده می‌کند و خداوند برای هر کس مقدراتی معین کرده به آنها زیاد و یا اندک در فرزندان و اموال خود بهره خود را می‌برند و سهم خود را دریافت می‌دارند.

اکنون هر کس از شما نقصانی در مال یا اهلش مشاهده کرد و از آن طرف رفیقش بیشتر از او داشت این موضوع نباید او را گرفتار و ناراحت کند و از اینکه دوستش از او زیادتر مال و فرزند دارد از جاده حق منحرف گردد .

 

مرد مسلمان مادامی که اظهار پستی و دناعت نکند و در نزد افراد پست و لعیم خضوع و خشوع نداشته باشد سود می‌برد.

 

مسلمانی که اهل خیانت نباشد منتظر یکی از دو نیکی‌ها باید باشد یا برای خداوند کار کند رضایت او را بجوید که در این صورت آنچه در نزد خداوند می‌باشد برای او بهتر است و یا خداوند در دنیا به او روزی می‌دهد و مال و فرزندان به او عطا می‌کند و دینش را حفظ می‌نماید

مال و فرزند محصول دنیا می‌باشد و کار نیک محصول آخرت و خداوند گاهی هر دو را برای مردمانی جمع می‌کند .

 

الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی ترجمه عزیزالله عطاردی صفحه ۵۱

   پنجشنبه 25 آبان 1402نظر دهید »

راه دست‌یابی به حضور قلب دائمی

اگر انسان به وسایل زندگی طوری نظر کرد که همه‌ی قلب او را اشغال كرد، به‌طوری كه به‌اندازه‌ای آن‌ها را دوست داشت كه خود را دوست دارد، هيچ‌گاه نمی‌تواند به حضور قلب در محضر خدا نایل شود چون آن وسایل بین او و حضرت حق حجاب می‌شوند، وقتی قلب خواست به محبوب حقیقی‌اش که خدا است نظر کند، صورت‌های آن محبوب‌های غیرحقیقی در افق نگاهش ظهور می‌کنند و نظر او را به خودشان جلب می‌نمایند. اما اگر كسی با خدا زندگی كند و از وسایل زندگیِ دنیا هم استفاده كند، اگر هم در نماز صورت وسایل زندگی دنیا در افق نگاهش ظاهر شد، از آن‌جا كه آن وسایل در قلب او جايگاهی پايين‌تر از خدا دارد، به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کند و جهت قلب خود را متوجه محبوب حقیقی‌اش می‌کند. 

براساس نکته‌ای که عرض شد می‌فرمایند: يكی از راه‌های مفيد برای حضور قلب دائمی اين است كه انسان خود را بالاتر از دنيا بداند. حضرت امام کاظم (ع) در همین رابطه به هشام می‌فرمایند: ای هشام! گران‌قدرترين مردم كسی است كه دنياداری را برای خود قدر و منزلتی نداند. به‌راستی که بهای پيكرهای شما جز بهشت نیست، پس آن‌ها را به چيز ديگری نفروشيد.

اصغر طاهرزاده ،کتاب «فرزندم این‌چنین باید بود (ج۱)

   شنبه 5 شهریور 1401نظر دهید »

توصیه‌های امیرالمومنین علیه السلام امام حسن مجتبی علیه السلام

من از پیامبر اکرم شنیدم که می فرمود اصلاح بین مردم و ایجاد اتحاد بهتر از تمام نماز و روزه است و آنچه نابود کننده این است اختلاف و ناسازگاری با یکدیگر است نیرویی نیست مگر به وسیله خدای یکتا.

دقت کنید نسبت به خویشاوندان خود با آنها ارتباط داشته باشید و رحم را مراعات کنید . خداوند حساب را بر شما ساده و آسان نگیرد.

الله الله در مورد یتیمان مبادا با بودن شما به نابودی سپرده شوند از پیامبر اکرم شنیدم می فرمود هر کسی سرپرستی یتیمی را می نماید تا وقتی که بی نیاز شود خداوند در مقابل این کار بهشت را بر او ارزانی می‌دارد همانطوری که جهنم را برای خورنده مالی تیم لازم شمرده.

الله الله درباره قران مبادا دیگری درباره عمل به آن بر شما سبقت بگیرد.

الله الله درباره همسایگان پیامبر اکرم درباره آنها سفارش می کرد پیوسته از همسایگان نام می‌برد به طوری که ما خیال کردیم به زودی حکم ارث بردن آنها از یکدیگر تشویح خواهد شد .

الله الله درباره خانه خدا تا زنده هستید نباید خالی از شما باشد اگر رها شود به شما توجهی نخواهد شد.

الله الله درباره نماز ، نماز بهترین عمل و پایه دین شماست.

الله الله درباره زکات که خشم خدا را فرو می نشاند.

الله الله درباره روزه ماه رمضان ، روزه ماه رمضان سپر از آتش است.

الله الله درباره فقرا و مساکین آنها را در معاش زندگی خود شریک سازید.

الله الله در مورد جهاد و اموال و جانها و زبانتان امام و رهبر واقعی پیرو و مطیع که هدایت امام خود پیروی می کند.

الله الله در مورد خانواده و بازماندگان پیامبرتان مبادا با آنها ستم شود با بودن شما و قدرت داشتن از جلوگیری از ستم.

الله الله درباره زنان و بردگان و کنیزان که پیامبر اکرم صلی الله سفارش نمود این بود که فرمود شما را سفارش می کنم در مورد دو دسته از ناتوانان :زنان و کنیزان.

نماز نماز نماز خداوند دفاع می‌کند از جانب شما نسبت به کسانی که اراده بدی نسبت به شما داشته باشند و ستم روا دارند .
با مردم حرف خوب بزنید همان طوری که خدا شما را امر کرده امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید که خداوند مردمان شرور را بر شما مسلط خواهد کرد بعد دعا می کنید و مستجاب نمی شود .


بحارالانوار ، علامه محمدباقر مجلسی ، مترجم موسی خسروی ، ترجمه جلد هفدهم ، صفحه ۹۴ ۹۵

   شنبه 19 تیر 1400نظر دهید »

دین حریم شخصی ماست 

حقیقت انسان 

حقيقت ما همين روح است و آن ابزار کار ما است که در هر نشئه‌اي ذات اقدس الهي اين ابزار را به ما مي‌دهد تا در قيامت دوباره همان ابزار قبلي را مرحمت کند.

چون روح يک موجود جاودانه و ابدي است چاره‌اي جز رهتوشه ابد ندارد هر چه گذشتني است و گذرا است غذاي روح ما نيست و هر چه مانا و پايدار است غذاي روح ما است؛ نتيجه اينکه ما ابدي هستيم، يک؛ موجود ابدي رهتوشه ابدي مي‌خواهد، دو؛ آنچه در قلمرو طبيعت است گذرا است و مانا نيست غذاي ما نيست، سه؛ اگر ما پايداري و ماندگاري و وجه‌ اللّهي تهيه نکنيم، بعد از مرگ گرسنه‌ايم و رنج براي هميشه است و هيچ آسايشي نداريم اما اگر ـ إن‌شاءالله ـ يک کالاي ماندني يک غذاي ماندني تهيه کرديم، چون روح ما ابدي است آن هم ابدي است، ما براي ابد راحت هستيم غرض اين است که دين يک حريم شخصي ماست، ما با فراز و فرود که از بهترين تعبيرات جناب شيخ عطار است با فراز و فرود روزگار روبه‌رو هستيم.

 

 

جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی 

   جمعه 21 خرداد 1400نظر دهید »

استفتائات از رهبر معظم انقلاب 


سوال : چند سالی است که به بیماری وسواس مبتلا شده‏ام و این موضوع مرا بسیار عذاب می‏دهد، و روز به روز این حالت در من تشدید می‏شود تا جایی که در همه چیز شک می‏کنم و همه زندگی‌ام بر پایه شک استوار گشته است. بیشترین شک من درباره غذا و اشیاء مرطوب است، به همین دلیل نمی‏توانم مثل سایر مردم عادی زندگی کنم. وقتی داخل مکانی می‏شوم فوری جوراب هایم را از پای خود بیرون می‏آورم زیرا فکر می‏کنم جوراب‏هایم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتی من بر سجاده هم نمی‏توانم بنشینم. هر وقت بر آن می‏نشینم بر اثر وسوسه نفس از روی آن بلند می‏شوم تا مبادا پرزهای سجاده به لباسهایم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم. در گذشته چنین نبودم، اکنون از این کار هایم خجالت می‏کشم و همیشه دوست دارم کسی را در عالم رؤیا ببینم و مشکلاتم را با او در میان بگذارم و یا معجزه‏ای رخ دهد و زندگی‏ام را دگرگون نماید و به حالت گذشته‏ام برگردم. امیدوارم مرا راهنمایی فرمایید.


جواب: احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله‏هاى عمليه ذکر شده ‏است. از نظر شرعى همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردى که شارع حکم به نجاست آنها کرده و براى انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايى از بيمارى وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصى خود را کنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزى را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايى که استفاده مى‏کنيد، يقين پيدا کرده‏ايد؟ چگونه يقين پيدا کرده‏ايد که پرزهاى سجاده‏اى که بر روى آن راه مى‏رويد يا مى‏نشينيد، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت مى‏کند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس براى شما جايز نيست. مقدارى عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.

 

 

سوال: اينكه حكم شده است كه فرد وسواس نبايد به شك خود اعتنا نمايد آيا منظور هر نوع از شك مى‌باشد؟ آيا مى‌توان به هر نوع از شك كه براى فرد وسواس پيش مى‌آيد (چه شك در طهارت و نجاست و چه غير آن)، در حالى كه براى افراد عادى و غير وسواس اين نوع از شكها عرفاً وجود ندارد و يا كمتر پيش مى آيد اعتنا نكرد؟


ج) بله، هر نوع شكى را شامل مى‌شود.

 

 

خامنه ای

 

   چهارشنبه 13 فروردین 1399نظر دهید »

زیباترین عکس ها در چالش لبخند ?

 

چالش لبخند

 

 

چالش لبخند زیبا

 

 

چالش لبخند مهربان

 

 

چالش لبخند ، همت

 

 

چالش لبخند ، شهید

   چهارشنبه 14 اسفند 13981 نظر »

استاد وارد کلاس شد و بدون مقدمه گفت: یه برگه روی میز بذارید تا دو تا سوال بگم.

هی نق و نوق کردیم که استاد نگفته بودین ، نخوندیم, بذارید واسه جلسه ی بعد .

ولی استاد قبول نکرد و ما آماده امتحان شدیم .

انصافا همون که گفته بود. دو تا سوال بیشتر نداد .

سوال اول یه جای خالیه به ظاهر ساده بود که البته اکثرا بلدش نبودیم و سوال دوم تشریحی .

 

سوال دومو حل کردم .

ولی هر چی فکر کردیم سوال اول یادمون نیومد .

بچه ها شروع کردن به راهنمایی گرفتن .

 

استاد هم که دید همه توو سوال اول گیر کردن گفت : این سوال مربوط به تمام افراد بشره ، مسلمان ، غیر مسلمان، ایرانی ، خارجی ، قدیم, جدید نداره همه این میل درونشون وجود داره.

 

سوال هم این بود ” یکی از اساسی ترین انگیزه های روانی انسان در طول تاریخ ، میل به …………… است “

 

منم هی فکر کردم ?

خدایا چیه ؟ غذاست ، آبه ، لباسه … یه دفعه یه چیزی توی ذهنم جرقه زد و گفتم خود خودشه . ?

نوشتم .

استاد برگه ها رو جمع کرد و یه نگاه به برگه ی اول انداخت .

تعحب کرد.برگه ی دوم هم . جواب ها رو که دید تصمیم گرفت شیطنت کنه و بلند بخونه.

 

فقط قبلش گفت: یالا جواب سوال رو از صفحه ۲۰ پیدا کنید. با شوق صفحه ۲۰ کتابو باز کردم و جواب سوال رو خوندم .

یخ کردم .?

ای خداااا این چی بود که من نوشتم .?

استاد شروع کرد به خوندن جوابها .

استاد می خوند و بچه ها می خندیدن به جوابهای صد من یه غازشون .

اما من فقط دعا می کردم که یه زلزله در دم بیاد و استاد نتونه جواب منو بخونه .

یا این که استاد در جا یه سکته ی ناقص بزنه .

 

از جواب بچه ها خندم نمی گرفت .

 

فقط آب دهنمو قورت می دادم .

یعنی وقتی جواب منو بخونه چی میشه ؟؟

توی همین افکار بودم که استاد بلند و با خنده گفت: آخ آخ فلانی رو ! چی نوشته !

 

خودم و جمع کردم توی صندلی و سرم رو بین دستام قایم کردم.

نوشته … میل به جنس مخالف …?

 

بچه ها ده دقیقه فقط می خندیدند ?

 

بالاخره استاد بعد از کلی خنده سرشو بالا گرفت و به من گفت : میخوای شما یه تبصره به کتاب بزن.

 

منم خجالت زده به صفحه کتاب نگاه کردم و متن سوال رو دوباره خوندم.

 

یکی از اساسی ترین انگیزه های روانی انسان در طول تاریخ ، میل به خداجویی است .”

 

✍متین

   یکشنبه 8 دی 1398نظر دهید »

تصمیم رهبر انقلاب در مسئله گرانی بنزین اقدامی به موقع و شجاعانه بود

 

علت تصمیم رهبر در گرانی بنزین

 

 

حجت الاسلام سید کاظم ضیایی، صبح امروز در مدرسه علمیه کوثر ورامین، به تبیین فرازهایی از توصیه ها و دستورات اخلاقی از کتاب شریف معراج السعاده پرداخت و اظهار داشت: دنیا مقدمه و وسیله ای برای آخرت است و لذتی که انسان در پی آن است، لذت مقطعی است و انسان باید بدنبال لذت آخرتی باشد.

 

وی ادامه داد: انسان از عقل و شهوت تشکیل شده است اگر به سمت شهوت برود، عقل زایل می شود و اگر به سمت عقل برود، شهوت و غضب کنترل می شود و در مسیر درست استفاده خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه ورامین افزود: انسان برای رسیدن به درجات بالای اخلاقی باید روحش در حد اعتدال باشد مانند یک راننده حرکت کند تا ماشین انسانیت را درست هدایت کند تا سالم به مقصد برسد.

 

وی با بیان این که افراط و تفریط انسان زمانی رخ می دهد که از حالت اعتدال خارج شود، اظهار داشت: اگر بحث حکمت به سمت تفریط حرکت کند بلاهت به وجود می آید و اگر به سمت افراط برود تبدیل به جربزه می شود. بحث شجاعت اگر به سمت افراط برود تحور به وجود می آید و اگر به سمت تفریط برود جور به وجود می آید.

 

حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: بحث عفت اگر به سمت افراط برود، غرق شدن در لذات جسمانی است و تفریط آن خمودگی است. افراط در بحث عدالت، تبدیل به ظلم می شود و اگر تفریط شود تبدیل به تحمیل ظلم می شود.

 

وی در ادامه با اشاره تصمیم رهبر معظم انقلاب در برابر گرانی بنزین، اظهار داشت: تصمیم رهبر معظم انقلاب نه افراط بود و نه تفریط، بلکه یک شجاعت به تمام معنا بود، یعنی به موقع تصمیم گرفتن.

 

حجت الاسلام ضیایی در پایان بصیرت افزایی و تبین مسائل را در جلوگیری از ادامه آشوب های اخیر بسیار موثر دانست و گفت: طلاب خواهر نقش بسزایی در هدایت افکار جامعه دارد و خواهران طلبه می توانند با بیان درست مسائل، شبهات را ابتدا از خانواده و بعد از جامعه رفع نمایند چرا که وظیفه طلاب خواهر در این زمینه بسیار حساس است.

   دوشنبه 4 آذر 1398نظر دهید »

پنج ویژگی عقیده درست 

 

 

حجت الاسلام رفیعی 

   یکشنبه 19 آبان 1398نظر دهید »

تاثیر زیارت عاشورا بر جسم

 

سال ۱۳۶۹ بود. من مسئول پذیرش سازمان بودم. آن موقع سیستم ثبت و دریافت مشخصات به صورت دستی انجام می‌شد. مانند امروز نبود که همه چیز به صورت اتوماتیک و ماشینی انجام شود.

  ما چند نفر داشتیم که کار‌های اداری مردم را انجام می‌دادند. معمولاً سرمان خیلی شلوغ بود. یک روز دو خانم میانسال مراجعه کردند. از نوع پوشش آن‌ها مشخص بود که از خانواده‌های مذهبی و معتقد بودند. آنها را دعوت کردم که روی صندلی بنشینند و بگویند که چه می‌خواهند.  

درخواست آن‌ها کمی عجیب بود. حکمی از یکی از شعبات دادگاه داشتند مبنی بر مجوز نبش قبر جنازه یک خانم که حدود ۲ یا ۳ ماه پیش دفن شده بود.

  کمی تأمل کردم، با توجه به داشتن دستور قضائی و قانونی، نبش قبر بلامانع بود، ولی از لحاظ انسانی سعی کردم که از این خواسته دست بردارند. اما تلاش من کارگر نشد و آن‌ها اسرار داشتند که این مهم انجام شود و گفتند: پس از پیدا شدن وصیتنامه متوفی و سفارش او مبنی بر اینکه پس از مرگش در وادی الاسلام شهر قم دفن شود، ما می‌خواهیم بنابر وصیتش این کار انجام شود.  

حتی در وصیتنامه نیز اشاره کرده که اگر هم جنازه من دفن شده بود باید نبش قبر شود و جنازه منتقل شود.

 

من با شنیدن این موضوع و اصرار متوفی در زمان حیاتش، متقاعد شدم و کار را پیگیری کردم تا انجام شود.   با مسئولین ذیربط هماهنگ کردم. نیرو‌های واحد دفن در اختیار قرار گرفتند و کار‌ها انجام شود، ولی مهمتر از نبش قبر، فرستادن و انتقال جسد بود به شهر مقدس قم که خود این کار داستانی بود.  

 

معمولاً جنازه بعد از چند روز متلاشی می‌شود، بو می‌گیرد و شرایط خوبی ندارد. هیچ راننده‌ای نبود که این کار را قبول کند. با اینکه یکسری از این ماشین‌های بنز داشتیم که اتاقک حمل جنازه با قسمت راننده جدا بود، ولی باز هم کسی زیر بار این کار نرفت.

 

  در نهایت به ذهنم آمد که از راننده‌های یک شرکت خصوصی که گاهی در حمل جنازه به سازمان کمک می‌کردند استفاده کنم.   در بین راننده‌های این شرکت یک نفر را می‌شناختم و ارادت متقابلی بین ما بود.

ایشان همیشه به من لطف داشت. خلاصه با وی تماس گرفتم و او قبول کرد که این کار را انجام دهد.   ماشین او یک استیشن معمولی بود و هیچ فاصله‌ای بین راننده و جنازه نبود.

با این حال او قبول کرد و فرستادمش به قطعه مورد نظر و من هم خیالم راحت شد که کار انجام شده است.   مشغول رفع و رجوع کار‌های دیگر شدم. حدود یک ساعت و یا بیشتر گذشت.

تلفنم زنگ زد و دیدم راننده با صدای بلند گریه می‌کند و می‌گوید فلانی بیا! خواهش می‌کنم بیا. من گفتم: گفته بودم که این مورد شرایط عادی ندارد. خودت قبول کردی. گفت: نه اشتباه نکن بیا خودت ببین. من رفتم پائین، کنار آمبولانس، انگار نه انگار که این جنازه بیش از چند ماه است که دفن شده. کفنی سفید و روشن، بوی خوش و معطر از این جنازه بلند بود. همه گریه می‌کردند. عجیب بود. باورش هم عجیب است. نمی‌دانم چگونه و با چه حالی دفترم برگشتم.

  آن دو خانم برای ادامه کار‌های اداری آمدند. ناخودآگاه پرسیدم: ایشان کی هستند؟ چه کرده اند؟ شما را به خدا بگوئید. آن‌ها گفتند: هیچ. ایشان هم یک انسان معمولی مثل ما بودند.فقط صبح‌های جمعه زیارت عاشورای ایشان ترک نمی‌شد. با زیارت عاشورا مأنوس بود.   من تعجب نکردم. در این سال‌ها که در سازمان بهشت زهرا (س) مشغول کارم، زیاد شنیده بودم کسانی که با زیارت عاشورا و در یک کلام با امام حسین (ع) سر و سری دارند، متفاوت اند.

اصلاً همه چیز آن‌ها تفاوت دارند. خیلی از اینکه همکاری کرده بودم تا وصیتنامه این خانم اجرا شود راضی بودم.  

 

 

بر اساس خاطره‌ای از کارمند بهشت زهرا ، تاریخ انتشار: 23:10 - 09 فروردين 1397- کد خبر: ۴۰۶۶۹۳ گروه خبرنگاری خبرگزاری میزان

   سه شنبه 7 آبان 1398نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 42

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 130
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1