« حب حسین علیه اسلام جرم یمنی هاستسه عنصر اصلی در نهضت عاشورا »

چهارچوبی که برای اصلاح یک جامعه لازم است .



طبیعتا چون یک مسئله اساسی و اصولی است باید در آیات قرآن به پرداخته شده است و یکی از آیات قران در سوره جمعه آیه ۲ ، هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ  : آیا می شود این آیه را مبنایی قرار داد برای اصلاح یک جامعه یا نه ؟ یتلوا علیهم آیاته ، قدم اولی است که رسول خدا بر می دا د برای اصلاح یک جامعه .


تلاوت آیات قرآن. تلاوت قرآن یعنی چه ؛ یعنی رسول من در مرحله اول تو آیات قرآن را برای اصلاح جامعه تلاوت کن ، آن ها را در معرض تلاوت آیات قرآن قرار بده . در طول تاریخ هم همینطور بود و پیامبر در ده سال اول بلکه ۱۳ سال اول به تلاوت آیات قرآن می پرداختند و مردم را در معرض تابش نور آیات قرار می دادند بدون این که کار تعلیمی عمیقی صورت بگیرد و بدون این که به مراحل بعدی بپردازندفایده این کار این است که نفوس با استعدادی که در جامعه هستند ، اینها با همین تلاوت بیداری در دورن آن ها حاصل می شود ، با همین تلاوت ایمان در آن ها حاضر می شود ، با همین تلاوت حتی حاضر هستند که جان بدهند در راه رسول خدا مانند پدر و مادرمان یاسر .


تلاوت کار عمیق کردن نیست ،مواجه کردن مردم با آیات قرآن است ، بعضی ها حوائج را بشنوند پرواز می کنند ، بعضی ها در معرض آیات نورانی قرآن قرار بگیرند ، در همان برخورد اول بیداری برایشان حاصل می شود .ایمان می آورند .


در قرآن کریم آثار تلاوت را افزایش ایمان برشمرده اند . تلاوت را یک روش تلقی بکنیم که بشود این روش را جای دیگر تعمیم داد ، یک روش عقلانی است ، گاهی از اوقات انسان وقتی یک زیبایی را ببیند ، گاهی از اوقات نیاز به استدلال ندارد که آن را بپذیرد ، تصور بعضی چیزها تثبیتش را به همراه دارد . مثل روضه ابا عبدالله الحسین علیه السلام .


ما چرا می گوییم روضه امام حسین سازنده است ، چون روضه هم از نظر روش نوعی تلاوت است . زیاد نیاز به متقاعد کردن ندارد ..عده ای با روضه ابا عبدالله ارادت پیدا می کنند و گرایش پیدا می کنند و ممکن است به تحقیق بپردازند . تلاوت را می شود محدود به آیات قرآن نکرد . در سفارشات ائمه هست که روزی ۵۰ آیه قرآن را بخوانند، تلاوت یعنی مرور خوبی ها ، علی می فرماید ، من آیت بزرگ الهی هستم .


خداوند به پیامبرش می‌فرماید: آنان را تزکیه کن؛ تزکیه انسان از طریق تغییر رفتار، اندیشه و قلب آنان میسر خواهد بود به همین دلیل کلام الهی را می‌توان به این نحو معنا کرد که ای پیامبر(ص) من، مدیریت کن جامعه را و قوانینی وضع کن که رفتارهای مردم کنترل و هدایت شود تا این امر سبب تزکیه آنان شود؛ تزکیه در اصل به معنای سیاست و حکومت است نه اخلاق.


سیاست است که می‌تواند اخلاق جامعه را نابود کند و هزاران موعظه اخلاقی اثر نداشته باشد سیاست است که می‌تواند اخلاق جامعه را آباد کند و کمترین موعظه‌ها کار آن جامعه را انجام دهند.زمانی که انسان معنای کامل تزکیه را درک نکند سبب می‌شود عرصه سیاست را به هر فرد ناشایسته‌ای تقدیم کند اگر کسی می‌خواهد انقلابی باشد باید اهداف سیاسی را دنبال و به تحقق آرمانهای سیاسی جامعه اصرار داشته باشد و اقدامات سیاسی را با بصیرت کامل انجام دهد، انقلابی یعنی سیاسی بودن اگر انقلابی باشید و سیاسی نباشید خطرناک است.


امروز جهان غرب در مشکلات اجتماعی و سیاسی خود گرفتار است چگونه جامعه ما می‌تواند از قوانین کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس که خود غرق در مشکلات عدیده رفتاری هستند الگوپذیری داشته باشد.


شورای نگهبان اگر در برابر اموری که با اسلام مخالف است صراحت نداشته باشد سبب می‌شود در طراحی نظام اسلامی آن قوانین را قبول کنند. مردم اگر در بین دولت مردان تبعیض ببینند هزاران منبر اخلاقی بی اثر و هزاران ایمان به فنا خواهد رفت، مسائل اخلاقی مبنای اصلی نیست، اصل تزکیه با قانون گذاران و دولت‌مردان است به همین دلیل باید در انتخابات مردم توجه داشته باشند که کدام نماینده و قانون گذار منتخب سبب رواج تزکیه جامعه می‌شود.


پیامبر(ص) پس از هجرت اقدام به یزکیهم یعنی اقدام به وضع قانون در جامعه کرد، جامعه‌ای از نظر اخلاقی و معیشتی، معنوی و مادی اصلاح می‌شود که معارف سیاسی دین را پیدا کند و این امر به آموزش و پرورش بر می‌گردد دینی که ما در مدرسه به دانش آموزان تعلیم می‌دهیم آنان را باید سیاسی بار بیاورد تا با حقیقت اسلام آشنا شوند تا کسی نتواند آنها را فریب دهند، امام راحل فرمودند: همه اسلام سیاست است. پس از قانون گذاری و ایجاد زمینه تزکیه نوبت به تعلیم کتاب الهی می‌رسد تا با آموزش حکمت انسانها به کمال برسند افرادی که حکمت می‌آموزند انسانهای بصیری هستند که به زمان و موقعیت اشراف کامل دارند و امروز مهم‌ترین حکمت، حکمت سیاسی است که سبب سعادت جامعه می‌شود.


واقعه کربلا به سبب عدم حکمت و بصیرت رخ داد.



سخنان حجت الاسلام پناهیان ، در مراسم شام غریبان امام حسین علیه السلام ، در حضور رهبر انقلاب ، شنیده شده .

   چهارشنبه 21 مهر 1395
نظر از: خادم الزهرا [عضو] 

با سلام
بنده برای مسابقه سبک زندگی عاشورایی وبلاگی را طراحی می کنم که نمیدانم چطور باید آدرس وبلاگم را به شما بدهم لطفا راهنمایی بفرمایید

1395/07/26 @ 21:00


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 795
  • دیروز: 1017
  • 7 روز قبل: 4504
  • 1 ماه قبل: 25548
  • کل بازدیدها: 842463
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 21
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 25
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1