بیانات در دیدار کارگران

 

کارگر ایرانی

 

روایت رهبر انقلاب از بازدید نمایشگاه کالای ایرانی و مشکلات تولیدکنندگان «باید دست شماها را بوسید، کارتان را دیدم»

 

دیروز اینجا یک نمایشگاه کوچکی درست کردند از تولیدات داخلی که بنده ببینم. من رفتم چند ساعت مشغول دیدن این نمایشگاه بودم. کارهای شماها را دیدم. واقعاً باید دست هنرمند کارگر ایرانی را بوسید. باید دست شماها را بوسید.

کارتان را من دیدم. این تولید داخلیِ باارزش از لحاظ کیفیت، با این‌همه گرفتاری که ما داریم، با این تحریم‌ها -جلوی مواد اولیه را می‌گیرند، جلوی ماشین پیشرفته را می‌گیرند- و انواع و اقسام مشکلات که مستکبرین عالم جلوی پای ما می‌گذارند، درعین‌حال وقتی انسان نگاه می‌کند به محصول، می‌بیند عجب برجستگی‌ای دارد. دیروز ده‌ها شرکت، محصولات خودشان را که همین کارهای دست شماست، این‌ها را آوردند اینجا ما دیدیم.از قماش و کفش و لباس دوخته و وسایل زندگی و لوازم تحریر و چینی و بلور بگیرید تا دارو و لوازم آرایش و وسایل خانه و یخچال و همه‌چیز، همه‌چیز اینجا دیروز به ما نشان دادند، که چند ساعت هم طول کشید؛ همه‌اش برجسته بود، همه‌اش ممتاز بود. انسان واقعاً مقابل نیروی کار داخلی سر تعظیم فرود می‌آورد. بنده می‌گویم حمایت از کالای ایرانی، یک عده‌ای یا باور نمی‌کنند یا تصدیق نمی‌کنند یا عمل نمی‌کنند. خب، حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از این کارگر، یعنی حمایت از نیروی کار، یعنی حمایت از تولید. این حمایت، همه‌جانبه است؛ هم مردم باید حمایت کنند، هم دولت باید حمایت کند؛ همه باید حمایت کنند.

 

مشکلاتی را مطرح می‌کردند که این مشکلات، هم مال کارآفرین است، هم مال کارگر است. مشکل بیمه، مشکل کمبود امکانات، مشکل نقدینگی، مشکل موانع مالیاتی، مشکل از ناحیه‌ی بانک، مشکل از ناحیه‌ی وزارت اقتصاد، مشکل از جاهای مختلف. این مشکلات باید برطرف بشود. باید به‌طور جازم و کامل اقدام بشود برای رفع این مشکلات. وقتی مشکلات برطرف شد، وقتی کالای ایرانی مورد حمایت قرار گرفت، وقتی قدر کارِ کارگر ایرانی دانسته شد، آن‌وقت دیگر ما شاهد این نخواهیم بود که یک کارخانه‌ای بگوید آقا من با یک سوم ظرفیت دارم کار می‌کنم. دیروز بعضی‌ها به ما همین را می‌گفتند: آقا ما این‌قدر امکانات داریم و این‌جور داریم کار می‌کنیم، با یک سوم ظرفیت، با نصف ظرفیت. خب چرا؟ آن دو سوم دیگر، کارگرهایش کجایند؟ این می‌شود آن بیکاریِ متراکم در داخل کشور.

 

اینکه ما می‌گوییم حمایت از کالای ایرانی، یعنی کار، آفریده بشود، کار به وجود بیاید. یعنی کارگر بیکار نداشته باشیم. یعنی جوان تحصیلکرده‌ی ما به فکر پشت‌میزنشینی فقط نباشد. یک راه مقابله‌ی دشمنان با نظام جمهوری اسلامی، مقابله‌ی اقتصادی است؛ راه دیگر، تحریک بعضی دولت‌های کم‌فهم و بی‌توجه منطقه‌ی خودمان است. آمریکایی‌ها می‌روند سعودی‌ها را تحریک می‌کنند تا اختلاف و درگیری در منطقه ایجاد شود.

 

خب چرا صهیونیست‌ها را تحریک نمی‌کنید؟ چون می‌خواهند جنگ مسلمان با مسلمان راه بیفتد. برنامه‌ی آن‌ها مواجهه و تجهیز این کشورها برای مقابله با جمهوری اسلامی است. اگر این کشورها عقل داشته باشند با جمهوری اسلامی درگیر نمی‌شوند؛ اما اگر با ایران سینه‌به‌سینه شوند، قطعاً ضربه می‌خورند و شکست خواهند خورد. [آمریکایی‌ها] می‌خواهند هزینه‌ی مقابله با نظام جمهوری اسلامی و ملت مقتدر ایران را خودشان متحمل نشوند.

 

کار آمریکا ایجاد ناامنی است. در هر نقطه‌ای که پا گذاشتند، ایجاد ناامنی کردند و برای مردم بدبختی آوردند؛ برای همین هم هست که باید پای آمریکا از غرب آسیا برچیده شود و از این منطقه بیرون برود. آن که باید پایش قطع شود، آمریکاست، نه جمهوری اسلامی. ما اهل اینجاییم، خلیج فارس خانه‌ی ماست، غرب آسیا خانه‌ی ماست. تصمیم بگیریم که کالای ایرانی را مصرف کنیم.

 

ما علیه دیگران تعصب نداریم؛ ما می‌خواهیم کارگر و جوان و فرزند کشور خودمان را از بیکاری نجات دهیم. بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان ما فهمیده‌اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ی رئیس‌جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته است. بزنید، می‌خورید. می‌دانند این را که اگر ضربه بزنند، چند برابر ضربه خواهند خورد.امروز اتاق جنگِ علیه ما، وزارت خزانه‌داری آمریکاست. خب، راه مقابله چیست؟ به اقتصاد خودمان بپردازیم.

 

farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39480

   دوشنبه 10 اردیبهشت 1397نظر دهید »

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین: حمایت از کالای ایرانی نباید در حد شعار باقی بماند

 

حمایت از تولید ملی

 

 

طاهره شاکری مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: نامگذاری سال ۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر انقلاب نشان از توجه ایشان به اقتصاد کشور دارد.

 

وی افزود: بر هیچ کس پوشیده نیست که رشد تولید داخلی ضامن افزایش قدرت اقتصادی هر کشوری است از این رو مسؤولان با حمایت از تولید داخلی می‌توانند سرمایه‌ها را به سوی این بخش جذب کرده و قدرت اقتصادی کشور را افزایش دهند.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین درباره ارتباط تنگاتنگ فرهنگ عمومی و اقتصاد، ابراز کرد: اگر تولیدات داخلی یک کشور از نظر کیفیت و ارازان قیمت بودن مورد پسند مصرف کننده نباشد و اقتصاد کشور نیز ضعیف باشد به طور قطع مردم آن کشور مصرف کننده کالاهای خارجی خواهند شد و در نتیجه آسیب جدی و جبران ناپذیری به فرهنگ آن کشور وارد خواهد آمد.

 

شاکری با اشاره به اهمیت توجه به حمایت از تولید کالاهای داخلی، اظهار داشت: درصورتی که مردم آگاه باشند که با خرید هر کالای داخلی فرصت‌های شغلی مناسبی برای فرزندانشان فراهم می‌آورند به طور قطع از کالای وطنی استفاده کرده و از خرید کالای وارداتی که مشابه داخلی دارند اجتناب می‌کنند.

 

وی حمایت از کالای ایرانی را که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های عمومی و خصوصی بر آن تاکید داشتند را یک حجت شرعی بیان کرد و گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بحث حمایت از کالای وطنی را بیان می‌کنند دیگر نیازی به ارائه برهان و دلیل نیست و حجیت برای خرید کالای ایرانی بر همگان تمام است.

 

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین نقش مسؤولان در حمایت از کالای ایرانی را بسیار برجسته خواند و تصریح کرد: مسؤولان در ادارات و نهادهای دولتی باید خود را ملزم به خرید و استفاده از کالای ایرانی کنند و از خرید کالا خارجی در تمامی قسمت‌های اداری خودداری کرده و به زیردستان خود نیز بخشنامه کنند تا در صورت خرید کالای خارجی که مشابه داخلی دارد وجه پرداخته وصول نخواهد شد همانگونه که حوزه علمیه این بخشنامه را به مراکز علمی خود داده و خرید کالای خارجی را ممنوع کرده است.

 

شاکری با اعتراض به عملکرد برخی مسؤولان در عدم حمایت از کالای ایرانی، بیان داشت: کشوری چون ایران که دارای معادن معدنی فراوان، تنوع محیط جغرافیایی، ذخایر عظیم نفتی و گازی است به طور قطع دارای پتانسیل بالایی برای تولید کالاهای با کیفیت و رشد و توسعه پایدار است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بهره گیری از این امکانات خدادادی ایران عزیز و این که نام سال ۹۷ فقط در قالب الفاظ باقی نماند نیاز به حمایت همه جانبه مسؤولان از تولیدکنندگان داخلی و خرید مردم از کالای ایرانی است.

   شنبه 25 فروردین 13971 نظر »

احکام کالا

 

سوال:آیا فقط خرید جنس خارجی اشکال دارد؟ یعنی آیا فروش جنس خارجی در مغازه بلااشکال است؟

 

پاسخ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای :

 

جواب:آن چیزی که توصیه‌ی حضرت آقا بوده این است که افراد سعی کنند کالاهای ساخت داخل را استفاده کنند. اینکه شما می‌گویید من کالای خارجی را بفروشم، خب شما کالای خارجی را از کجا آورده‌اید؟ حتماً خریده‌اید دیگر. پس با این کار خود از آن توصیه‌ی خرید کالای ایرانی تخطی کرده‌اید. بنابراین به طور کلی استفاده از کالاهای داخلی توصیه‌ی حضرت آقا بوده است، حالا ممکن است در قالب خرید و فروش باشد یا در قالب استعمال؛ مثلاً فرد لباسی را می‌پوشد یا وسیله‌‌ی نقلیه‌ای را سوار می‌شود و امثال اینها.  

   پنجشنبه 2 فروردین 1397نظر دهید »

رهبر انقلاب

اقتصاد مقاومتی واقعی
ما باید اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معنایش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم ها را دور می زنیم؛بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریم ها را دور می زنند، تحریم کنندگان را ناکام می کنند؛ مثل موارد دیگری که در سال های گذشته در زمینه های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی یکی عذر خواهی کنند.

مقاومت مدبرانه
یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهای دشمن( از جمله در مقابل همین تحریم ها و از این چیزها) مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کُند خواهد شد بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون این یک گذرگاه است، این یک برهه است؛ کشور از این برهه عبور خواهد کرد.

کاهش وابستگی به نفت
کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی،، میراث شوم صد ساله ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ ترین حرکت مهم را در زمینه اقتصاد انجام داده ایم. امروز صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که می تواند این خلأ را تامیزان زیادی پر کند. ظرفیت های گوناگونی در کشور وجود دارد که می تواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت اینکه هر چه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

مدیریت مصرف
مسئله مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه های دولتی، هم دستگاه های غیر دولتی، هم آحاد مردم و خانواده ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعا جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛انسان می تواند ادعا کند که این اجر جهاد فی سبیل الله را دارد. یک بعد دیگر این مسئله تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه دستگاه های دولتی توجه داشته باشند( دستگاه های حاکمیتی، مربوط به قوای سه گانه) سعی کنند هیچ تولید غیر ایرنی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند.آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهای با مارک های معروف خارجی( که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پز دادن، برای خودنمایی کردن،در زمینه های مختلف دنبال مارک های خارجی می روند) ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

اقتصاد مقاومتی شعار نیست
هم دانشگاه ها، هم دستگاه های دولتی، هم آحاد مردمی که خوشبختانه توانایی و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ توانایی های مالی، باید تلاش کنند مسئولیت زمان خود و مقطع تاریخی حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند. اینکه ما عرض کردیم « اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افق ها، معارض ها و معرضه هایی هم دارد. بعضی از این معارضه ها انگیزه های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه های سیاسی دارد؛ بعضی منطقه ای است، بعضی بین المللی است.

 

توکل بر خدا، تدبیر مسؤولان و همکاری مردم راه مقابله با تحریم

 

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی:
• توکل داشتن به خداوند تبارک و تعالی، تدبیر مسؤولان، صرفه جویی و حسابگری مردم از جمله راهکارهای لازم برای مقابله با تحریم های دشمنان است.
• برای کمک کردن فشار این تحریم ها و مسأله گرانی علاوه بر تدابیری که بر دولت لازم است،سزاوار است هموطنان عزیز ساده زیستی را پیشه کنند، میهمانی ها و جشن های ازدواج را ساده و کم خرج برگزار کنند، مطمئن باشند دشمن از تحمل و پایداری آنها خسته خواهد شد و این وضع ادامه نخواهد داشت. ساده زیستی روش اولیا و انبیا بوده و سبب کاستن فشارها خواهد شد.

 

اقتصاد مقاومتی، بهترین راه مقابله با تحریم ها.

آیت الله العظمی نوری همدانی:
نامگذاری سال 91 به نام سال « تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی» نشانه ای از هوشمندی رهبر معظم انقلاب است.
• دشمنان انقلاب که از جنگ نظامی با ملت ایران عاجز شده اند، لذا جنگ تحریمی را در پیش گرفته اند اما تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی بار دیگر آنانرا شکست خواهد داد.
• تحریم نفتی اروپا علیه ایران، اوج کینه غرب علیه کشورمان است؛ اتحادیه اروپا از یک سو ایران را دعوت به مذاکره می کند و از سویی دیگر اقدام به تحریم ایران می کند که همه این اقدامات نشان دهنده اوج کینه و عداوت این کشور ها نسبت به ایران است.
• ایران در حوزه های مختلف پیشرفت هایی بسیار داشته است؛ سران کشور های اروپایی و غرب تاب دیدن پیشرفت های ایران را نداشته و سعی دارند با تحریم بر ایران فشار وارد کنند که این اقدام آنان نیز مانند دیگر اقداماتشان خنثی خواهد شد.

 

گرانی و تحریم انسان موحد را نمی رنجاند.

آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی:
• مبادا کسی خدای نکرده از این تحریم ها بلرزد، این طور نیست که اگر ایران اسلامی مقاومت کند(معاذ الله) خدا به وعده خود وفا نکند، این اصل کلی قرآنی نسبت به بندگان صالح است، خدای متعال فرمود اگر شما ثابت قدم باشید همه نیاز های شما را تأمین می کنم.
• اگر دین در زندگی ما بیاید راحت هستیم، نه از گرانی می رنجیم نه از تحریم، چون خدا دارد ما را اداره می کند، به واقع اگر باور کردیم که همه عالم پیش خددا روزی دارند، شرق و غرب عالم بخواهند ایران را تحریم کنند اثر ندارد، مگر آنها رازقند؟
• در سوره مبارکه نساء فرمود عامل قیام و مقاومت ملت همان مسائل اقتصادی است فرمود:« و لا تؤتُوا السُّفهاءَ اموالکُمُ الَّتی جَعَلَ اللهُ لکمُ قیاماً» فرمود مال، عامل مقاومت است عامل قیام است عامل استقامت است شما این را حفظ بکنید به دست هر کسی ندهید اگر این مال، عامل قیام است به دست سفیهان جامعه ندهید؛ ملت اگر بخواهد اقتصاد مقاومتی داشته باشد باید مالش را به دست عقلا بدهد نه به دست سفیهان خب اگر این اصول رعایت شد هم درآمد محفوظ است و هم هزینه ها متعادل است هم مالیات بر درآمد.1

 

1. برگرفته از ویژه نامه تبلیغ، ویژه محرم الحرام 1434، ص21-31

   دوشنبه 11 دی 13961 نظر »

برگزاری دوره های اقتصاد مقاومتی ویژه طلاب


انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با همکاری حوزه علمیه مشکات با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارت‌های تبلیغی طلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی به ویژه استفاده از فرصت تبلیغی ماه محرم، اقدام به برگزاری دوره آموزشی کارگاهی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی ویژه طلاب کرده است.

 

 

اگر تلاش در جهت گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را ضرورتی مهم در جهت تحقق آن بدانیم، آگاهی بخشی عمومی و ارتقای سطح دانشی اقشار جامعه شامل تبیین ضرورت و ارکان نظریه اقتصاد مقاومتی، پاسخگویی به شبهات اقتصادی و تبیین نقش اقشار گوناگون جامعه در تحقق اقتصاد مقاومتی و غیره از الزامات این مسیر است.

 

وظیفه‌ای که بار اصلی آن بر دوش نخبگان جامعه و به‌طور ویژه طلاب و جامعه حوزوی کشور خواهد بود.

 

در همین راستا، انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با همکاری حوزه علمیه مشکات با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارت‌های تبلیغی طلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی به ویژه استفاده از فرصت تبلیغی ماه محرم، اقدام به برگزاری دوره آموزشی کارگاهی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی ویژه طلاب کرده است.

 

این دوره تحت عنوان دوره تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی (ویژه طلاب) انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با همکاری حوزه علمیه مشکات برگزار می شود.

 

حجت‌الاسلام وکیل‌پور( مدرس حوزه مدیر مؤسسه امیربیان تهران)، دکتر عادل پیغامی(معاون پژوهشی و استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع))، دکتر حجت‌الله عبدالملکی(استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی) از اساتید این دوره هستند.

 

این دوره روزهای پنج‌شنبه و جمعه مورخ ۲۵ و ۲۶ شهریورماه، در محل تهران، اقدسیه، مرکز آموزشی امام سجاد(ع) برگزار می شود که امکان اسکان شبانه برای طلابی که از شهرستان در این دوره حاضر می شوند وجود دارد.

 

متقاضیان می توانند جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را به شماره  ۵۰۰۰۲۹۱۹۱۸ ارسال کنند که پس از ارسال پیامک، اطلاعات تکمیلی دوره به‌صورت تلفنی یا پیامکی به اطلاع آنها خواهد رسید.

 

همچنین در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر مدرسی اقتصاد مقاومتی اعطاء و شرکت‌کنندگان به عضویت انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی درخواهند آمد.

 

دیده شده در خبرگزاری رسا .

 

 

   دوشنبه 8 شهریور 13952 نظر »

تراریخته یا GMO

 

گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک  تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.

غالباً هدف از مهندسی ژنتیک در گیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه می‌باشد که در صورت موفقیت یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشند. این ویژگی جدید معمولاً در گیاهان هم خانواده یافت نمی‌شود. به همین دلیل انتقال ژن یا ژنهای عامل این ویژگی، که گاهی در گیاهان غیر هم خانواده یا حتی موجود زندهٔ دیگر مانند یک گونهٔ باکتری موجود می‌باشد، از طریق روشهای متداول اصلاح نباتات محقق نخواهد شد. نمونه‌های استفاده از گیاهان تراریخته با صفتی چون مقاومت به یک آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان در کشاورزی مدرن یافت. گیاهان تراریخته در صنعت داروسازی جهت تولید صنعتی برخی ترکیبات با کاربرد پزشکی نیز استفاده می‌شوند.

علیرغم فواید بسیار و به تبع آن علاقه‌مندان زیاد در بین محققین و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدینی دارد. این انتقادات بر اساس ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی می‌باشد چرا که موجودات تراریخته غالباً به درخواست ابداع کنندگان آنها تحت قوانین مالکیت معنوی محافظت می‌شوند. این منتقدین همچنین به بحث سلامت مواد غذایی تولید شده با گیاهان تراریخته می‌پردازند.

 

مضرات محصولات تراریخته

 

واکنش آلرژیک: دستکاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتئین‌هایی در گیاه یا جانور جدید می‌شود که ممکن است برای بدن انسان به عنوان عامل بیگانه شناسایی شده و منجر به ایجاد واکنش آلرژیک شود.

نامناسب برای محیط زیست: بقایای این جانداران برای محیط زیست نامناسب است و تا مدت‌ها به صورت مخفی در طبیعت باقی می‌ماند.

کاهش تنوع زیستی: تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به برخی ارگانیسم‌ها (مانند آفات و حشرات) در اکوسیستم می‌شود و از تنوع زیستی آن‌ها می‌کاهد.

کاهش کارایی آنتی بیوتیک‌ها: به دلیل تغییرات ژنتیکی، این محصولات به ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم می‌شوند؛ خاصیت آنتی بیوتیکی خود را در بدن اعمال می‌کنند و از کارایی آنتی بیوتیک‌های دارویی می‌کاهند.

طعم غیر متداول: به دلیل تغییر در ساختار این محصولات، طعم متفاوتی خواهند داشت.

نامناسب از جهت تغذیه‌ای برای انسان‌ها: این محصولات باعث ایجاد بیماری‌های جدید در انسان می‌شوند و در بسیاری از گونه‌های حیوانات مانند موش‌ها و پروانه‌ها باعث مرگ شده‌اند.

سلاح بیولوژیک: بسیاری از کشورها از این محصولات به عنوان سلاح بیولوژیک علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند.۱

 

دلیل پرفسور کرمی برای مقابله با تراریخته

 

 


علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک :هنوز در مورد سلامت آن برای انسان و طبیعت ابهاماتی وجود دارد. ما می‌گوییم چه عجله و شتابی است با توجه به اینکه ده ها کشور پیشرفته آن را منع یا محدود کرده ما این قدر شتاب برای توسعه آن بعنوان ام القرای کشورهای اسلامی داریم؟ چرا در حالی که رژیم صهیونیستی اجازه یک متر کشت تراریخته در خاکش را نمی‌دهد و در تجارت آن قوانین دارد ما این قدر عجله داریم؟

دوستی از مطلعان می‌گفت وزیر کشاورزی چین در سفری به ایران می گفت ۱۵ سال است برنج تراریخته ساخته‌ایم و در حال بررسی هستیم، ولی به مزرعه نبرده‌ایم، در حالی که بزرگترین مصرف کننده برنج است؟ پس چرا در ایران با عجله برنج تراریخته را به مزرعه برده‌اند چه اهدافی پشت این کارهای عجولانه بدون کسب مجوز های لازم مندرج در قانون ایمنی زیستی وجود دارد؟۲


براساس یک تحقیق در ایران که خلاصه مقاله آن منتشر شده بررسی مولکولی ، ۴۸ % از برنج های متداول در بازار ایران برنج تراریخته ژنتیکی می باشند، درحالی که هیچ یک از نمونه های مورد آزمایش دارای برچسب گذاری در این رابطه نبودند، در حالی که مردم از این موضوع اطلاع ندارند و دارند این برنج ها را مصرف می کنند این برنج ها چیست داخلی یا وارداتی؟ از کجا وارد شده؟ چه کسانی وارد کرده اند؟ چرا گمرک و سایر مراکز نظارتی غذا و داروی کشور گزارش نکرده اند شاید اصلا بررسی نکرده اند؟ تکلیف مردم چیست که اعتماد می کردند به تبلیغات میلیاردی این نوع برنج‌‌ها در صدا و سیما بعنوان برنج اصیل ایرانی؟ البته شما می توانید از محققان این مقاله در مورد نمونه ها بررسی کنید که چگونه تهیه کرده اند. احتمالا نمونه برداری تصادفی بوده از بازار دو استان تهران و البرز.

 

اکثر برنج‌ها، سویا، ذرت و دانه‌های روغنی و محصولات و فرآورده های دیگر در بازار تراریخته است و نتیجه آن سیر صعودی بیماری‌های عجیب و غریب در کشور است. از آن طرف خوراک دام هم اکثرش تراریخته است که وارد بدن دام می شود و بعد سفره غذایی مردم . کجاست بررسی ها؟ کجاست نظارت مسولین؟

 

اگر محصولات تراریخته صد درصد سالم است و ابهامی ندارد پس چرا تعداد بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی استفاده از تراریخته را ممنوع یا محدود کرده‌اند؟، و من در اینجا این سؤال را می‌پرسم که آیا دانش و عرق ملی آنها از ما کمتر است یا سوادشان؟ پس این عجله برای توسعه کشت تراریخته در کشور ما چیست؟۳

 

 


۱_ دیده شده در https://fa.m.wikipedia.org

۲_ دیده شده در http://www.farsnews.com

۳_سخنان پرفسور کرمی ، شنیده شده 

   یکشنبه 24 مرداد 1395نظر دهید »

دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای گوناگون مردم استان‌های مختلف کشور، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه‌ی عمیق و مستمر خود خواندند و با تأکید بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به‌عنوان تنها راه حل مشکلات مردم افزودند: برجام، به‌عنوان یک تجربه، بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکایی‌ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های آمریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانع‌تراشی برای ایران هستن

 

ایشان خاطرنشان کردند: گاه دشمن موانعی بر سر راه ایجاد می‌کند که می‌توان با عقل و تدبیر این موانع را برطرف کرد اما در هیچ شرایطی نباید به او اطمینان کرد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «تجربه‌ی برجام» را نمونه‌ای روشن از درستی ضرورت بی‌اعتمادی به دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: امروز حتی مسئولان دیپلماسی و کسانی که در مذاکرات حضور داشته‌اند، این واقعیت را تکرار می‌کنند که آمریکا نقض عهد می‌کند و در ورای زبان چرب و نرم خود، به مانع‌تراشی و تخریب روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مشغول است.


رهبر انقلاب افزودند: البته چندین سال است موضوع بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنیم اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند.
ایشان با اشاره به مذاکرات هفته‌ی گذشته با ۱+۵ در اروپا گفتند: در این جلسه، مذاکره‌کنندگان ایرانی به طرف‌های مقابل گوشزد کردند که نقض عهد می‌کنید، به تعهدات عمل نمی‌کنید و همچنان مشغول مانع‌تراشی هستید.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گذشت بیش از شش ماه از آغاز اجرای توافق هسته‌ای را یادآور شدند و سؤال کردند: مگر بنا نبود تحریم‌های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد؛ آیا پس از شش ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می‌شود؟ اگر نقض عهد آمریکایی‌ها نبود آیا دولت نمی‌توانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟

ادامه »

   دوشنبه 11 مرداد 13954 نظر »

فرهنگ از اقتصاد خیلی مهم تر است   ۱۶/ ۳ / ۹۵ 

 

البتّه فرهنگ، در بلندمدّت، از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ی فوری و اولویّت کنونی ما است، [امّا] مسئله‌ی فرهنگ یک مسئله‌ی مستمرّی است و بسیار مهم است؛ حتّی در قضیّه‌ی اقتصاد هم مهم است.

برادران عزیز، خواهران عزیز! در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری میکنم.


در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی می کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می کنیم.

اهمّیّت کالای فرهنگی از کالای مصرفی جسمانی کمتر نیست، بیشتر است. فرض کنید مرتّب تکرار بکنند که مثلاً فلان‌جور پفک مضر است، نخورید؛ حالا مگر ضررش چقدر است، چه‌جور ضرری است، چه میزان ضرر دارد، برای چند درصد از مردم ضرر دارد؟ این را دائماً می گویند، امّا ضرر فلان‌جور فیلم یا فلان‌جور کتاب یا فلان‌جور بازی رایانه‌ای یا امثال اینها را کسی جرئت نمیکند بگوید که نبادا متّهم بشوند به اینکه جلوی آزادی اطّلاعات و جریان آزاد اطّلاعات را گرفته‌اند.


آنهایی که اساس این حرفها هستند، خودشان بیشتر از ما در این مسائل سخت‌گیری میکنند؛ این را باور کنید.


حالا آزادترین مناطق دنیا از لحاظ اطّلاعات، مثلاً فرض کنید دولتهای غربی‌اند، ازجمله آمریکا؛ از خبرهای دقیق و روشنی که از آمریکا می رسد در کنترل اطّلاعات افراد و انگشت گذاشتن روی آن چیزهایی که دستگاه روی آنها حسّاس است، انسان واقعاً تعجّب میکند؛ ما یک‌دهم آنها کنترل اطّلاعاتی نداریم و نمی کنیم.

به مجرّد اینکه [در اینجا] یک فیلمی را ممنوع کردند یا فرض کنید که یک جریان رایانه‌ای را مثلاً محدود کردند یا ممنوع کردند، فوراً آنها سروصدا بلند می کنند، ما هم باورمان می‌آید؛ ما هم باور می کنیم که واقعاً کار خطایی کرده‌ایم. نه آقا، باید مراقبت کرد! وظیفه‌ی ما تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگیِ مضر است. بنده در این زمینه احساس یک ولنگاری‌ای می کنم؛ باید این را شماها در نظر داشته باشید و اهمّیّت بدهید.

 

دیده شده در http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33282

   دوشنبه 17 خرداد 13951 نظر »

دیدگاه مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی 

 

آیا کالاهای تولید داخل که تحت لیسانس کشورهای خارجی هستند، خارجی محسوب می‌شوند؟ خرید این کالاها چه حکمی دارد؟

ممکن است یکسری از اجناس برندش خارجی باشد ولی در داخل تولید بشوند، یا شیوه‌ی تولید خارجی است یا کارخانه‌اش را آنها ساخته‌اند یا تحت لیسانس کشور دیگری باشد، این کالا خارجی محسوب نمی‌شود و خریدش جایز است، مگر اینکه منع قانونی داشته باشد یا بدانیم و مطمئن باشیم که خریداری این کالا موجب کمک به دشمنان می‌شود که در این صورت جایز نیست.

 

 دیده شده http://farsi.khamenei.ir مطابق با فتاوای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای؛ توسط حجت‌الاسلام ‌و المسلمین فلاح‌زاده

   جمعه 14 خرداد 1395نظر دهید »

دیدگاه مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی 

 

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام خرید، مصرف، تولید و فروش کالا

آیا سخنان حضرت آقا درباره‌ی خرید کالای داخلی به معنای فتوای حرمت خرید جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی است؟ یا اینکه صرفاً یک توصیه است؟ یا اینکه حکم حکومتی است؟در هر صورت چه نسبتی با نظرات دیگر مراجع تقلید دارد؟

اگرچه اینجا نمی‌توانیم بگوییم که این فتوای شرعی است و اگر کسی یک مورد کالای خارجی خریده و بخواهد استفاده کند، او مرتکب کار حرام و گناه شده است، اما از طرف دیگر هم نمی‌توانیم این سخنان را یک توصیه‌ی ساده تلقی کنیم. ایشان در بیاناتشان تعبیر «باید» داشتند اما «باید» به معنای حرمت فقهی نیست. ولی به هر حال همه‌ی کسانی که نظر حضرت آقا برایشان محترم است یا به کشورشان و تقویت اقتصاد کشورشان علاقه دارند، به دنبال پیشرفت کشورشان هستند، به این توصیه گوش دهند. فرقی هم نمی‌کند که این افراد مقلد مراجع دیگر باشند یا مقلد حضرت آقا.

به هر حال مجتهد جامع‌الشرایطی که رهبری جامعه را بر عهده دارند و بر قله‌ی اداره‌ی کشور قرار دارند و از مسائل کشور به خوبی آگاه هستند، یک توصیه‌ای به مردم می‌کنند و مردم اگر پیشرفت کشورشان را می‌خواهند باید به این توصیه گوش دهند.


دیده شده در سایت : http://farsi.khamenei.ir/  . مطابق با فتاوای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای؛ توسط حجت‌الاسلام ‌و المسلمین فلاح‌زاده

   پنجشنبه 13 خرداد 13951 نظر »

1 2

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 237
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1