« اشعار ولادت حضرت زینب سلام اللهپیشینه شیطان »

راهکارهای عملی عفاف گرایی (قسمت دوم)

عفاف

4.عفاف و حجاب بانوان
در ادامه بر عفاف و حفظ حجاب زنان و دختران تأکید می ورزد« و لایبدینَ زینَتَهُنَّ إلا مَا ظَهَرَ منها وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جیوبهنَّ وَ لا یبدینَ زینَتَهُنَّ أو آبائِهِنَّ؛1... و زیور های خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از ان پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش فرو اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان… آشکار نکنند.»

5.توبه و بازگشت از مسیر های انحرافی
آن گاه همگان را به بازگشت از مسیر های انحرافی هم چون چشم چرانی،بی عفتی و بی حجابی فرا می خواند و راه رستگاری را در توبه و بازگشت به راه عفت و عفاف معرفی می فرماید:« وَ تُوبُوا إلی الله جَمیعاً أیها المُؤمنونَ لعَلَّکُم تُفلحون؛2
ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.»

6.اقدام به ازدواج بی همسران
در ثبات و استمرار عفت و پاکدامنی عمومی، به ازدواج رسانیدن بی همسران ضروری است. در تحقق این امر مهم، همه مسئولیت دارند و ازدواج، بهترین راهکار برای مدیریت شهوت است. می گویند به هنگام ازدواج یک جوان، شیطان ضجّه می کشد. چرا که می داند که دو - سوم ایمانش را از دستبرد شیطان محفوظ می دارد. البته آن یک - سوم هم عفاف گرایی می خواهد. روایت داریم:« اکثَرُ أهلَ النّارِ العُزّاب؛3 اکثر اهل جهنم مجرداند.» تمام راجع عظام تقلید می فرمایند:« کسی که نمی تواند شهوتش را کنترل کند و از این طریق به حرام می افتد، ازدواج بر او واجب شرعی است». در شرایط کنونی، ازدواج برای بیش تر جوانان ما از اوجب واجبات است.

7.عفت ورزی جوانان بی همسر
تمام افراد خانواده و جامعه باید با جدیّت همّت نمایند تا شایستگان ازدواج را بدون واهمه از فقر و ناداری به ازدواجی موفق و به هنگام گردانند. در این میان اگر خانواده و جامعه کوتاهی کردند و بی همسران راهی برای خود به سوی ازدواج نیافتند، باید عفت ورزی و پاکدامنی را پیشه ی خود سازند تا خداوند از فضل و کرم خویش آنان را از همه، حتی از حمایت خانواده و جامعه ای که در وظیفه ی خود کوتاهی می کنند، بی نیاز سازد.
خداوند در قرآن می فرمایند:« وَلیَستَعفِف الّذینَ لا یَجدونَ نکاحاً؛4 کسانی که به هر طریق راه و زمینه ی ازدواج ندارند باید عفیف باشند.» بدین سان دسترسی نداشتن به همسر حلال، مجوزی برای گناه و بی عفتی نمی باشد، بلکه « صبر محوری» و «عفت ورزی» لازم است تا خداوند گشایشی ویژه در حال بی همسران عنایت فرماید.

8.کم خوری و روزه داری
روایت عجیبی از پیامبر داریم که می فرمایند:« یا مَعشَرَ الشَّبابِ عَلَیکُم بِالباهِ فَإن لَم تَستَطیعُوهُ فَعَلَیکُم بِالصیامِ فَإنّهُ وِجاوهُ؛5 بر شما باد به ازدواج، اگر قدرت ازدواج پیدا نکردید، بر شما باد به روزی داری. این روزه داری شما غریزه ی جنسی و شهوت شما را کنترل می کند.» عفت شکم و پرخوریاز تحریک کنندگان شهوت است.
در مقابله ی با شیطان ما ناگزیر به عفاف گرایی هستیم. چه ازدواج کرده باشیم و چه نکرده باشیم. این یک سرمایه ی انسانی و حقیقت زندگی رحمانی ماست.

 

1.نور(24)، 30
2. همان
3. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 384
4. نور(24)33
5. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 60،ص199

راهکارهای عملی عفاف و حجاب « قسمت اول »

   سه شنبه 3 بهمن 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 160
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 7333
  • 1 ماه قبل: 40816
  • کل بازدیدها: 880913
رتبه وبلاگ