« یاس بوی مهربانی می دهدحوزه‌های علمیه باید استعدادیاب و هدایت‌گر طلاب باشند »

فاطمه سلام الله صدیق است 

 

دروغ


درباره علت نامگذاری فاطمه سلام الله به صدیقه نوشته اند ، بدین جهت آن بزرگوار صدیقه نامیده شد که صداقت و درستی ؛ شیوه همیشگی زندگی او بود و جز به راستی و صداقت زبان نمی گشود ، و هرگاه هم از عایشه سخنی به میان می آمد می کفت : 

«ما رایت احدا کان اصدق لهجه منها ، الا ان یکون الذی ولدها؛ هرگز هیچ کس را از فاطمه جز پدر بزرگوار او  ، راستگوتر ندیدم » 

 


البته به کسی که گفتارش با رفتارش هماهنگ بوده و نیز کسی که همه مطالب حق را باور دارد و آن را تصدیق می کند « صدیق » گفته شده است ، چنان که در قرآن کریم ، ابراهیم خلیل ، خصلت « صدیقا» ۱، ادریس صفت « صدیقا »۲ و نیز حضرت مریم با عنوان « صدیقه » معرفی شده اند .۳

 

حالا سوال اینجاست که آیا زنان و مردان امروز در جامعه از این صفت زهرای مرضیه سلام پیروی می کنند و راستگویی را شیوه و سرلوحه خودقرار می دهند ؟ 

 

شاید درک این موضوع که چرا افراد درهنگام برقراری ارتباط با دیگران، درمورد خود دروغ می گویند، کمی دشوار باشد.

 

ممکن است دلیلی اصلی این مسئله این باشد که آنها می ترسند اگر رازهای خود را فاش کنند، آن شخص آنها را ترک کند. افراد در روابط خود دروغ می گویند تا مسائل منفی شخصیتی شان را پنهان کنند. بسیاری از افراد اشتباهات خود در روابط گذشته یا لجبازی خود را نپذیرفته اند، دوست ندارند طرف مقابلشان در فعالیتهای روزمره آنها دخالت کند. علت دروغگویی و خیانت اشخاص این است که آنها اغلب دارای عقده حقارت بوده و تمایلی ندارند تا شخصی که با او رابطه ای را برقرار می کنند درمورد آن چیزی بداند. ترسی که در ذهن آنها نقش بسته است مسئول دروغگویی این افراد می باشد. برای نمونه، یک مرد برای اینکه رابطه خود را با نامزدش پایدار نگاه دارد، ممکن است در بیان مسائلی همچون موقعیت مالی، درآمد سالیانه و سرمایه های خود به دروغ متوسل شود.۵

 

راستگویی و صداقت می تواند نشان از رشد یک فرد داشته باشد چه زن باشد چه مرد!تصور کنید هنگامی را که شما آنقدر به خویشتن خویش نزدیک و به قدری با خود آشتی هستید که تصویر شما در ذهن تان تصویری صاف و شفاف است در این صورت دیگر نیازی نیست که در جهت حفظ شغل، به دست آوردن دل کسی از جنس مخالف، دوری از تنش و امثال این ها دروغ بگویید 

 

علت برخی دورغ گویی ها از زبان مردم :

مرد جوانی که از شهرستان برای کار به تهران آمده، می گوید: «من تا کلاس اول راهنمایی درس خوانده ام اما یه چیزی رو قد استادای دانشگاه فهمیدم اونم اینه که ما از همه لحاظ ضعیف و عقب افتاده ایم چون خیلی دروغگوییم در اینجا کار فقط با دوز و کلک پیش میره! و چون کار واقعی نمی کنیم عقب می افتیم و خیلی معلومه که مردها بیشتر از زن ها دروغ میگن چون باید به کار کردن و در اجتماع باید دروغ گفت تا پیشرفت کرد!»

 

وید، جوان 27 ساله می گوید:«وقتی بعد از اعتراف به کار بد در کودکی کتک می خوریم کم کم یاد می گیریم همیشه با دروغ گفتن خودمونو نجات بدیم! و من فکر می کنم بین دختر و پسر این کاملا یکسانه! و ما در خانواده هامون، دروغگو تربیت می شیم و واقعیت اینه که هیچ وقت برای راستگویی نه در خانواده و نه در مدرسه جایزه نگرفته ایم و هر وقت هم راست گفتیم در واقع راه نداشته که دروغ بگیم!»

 

حسین، نوجوان 17 ساله می گوید: من به خاطر ترس از خدا کمتر دروغ می گم و اگر این مانع نبود صد در صد بیشتر از این دروغ می گفتم!

اما نازنین می گوید: صداقت ربطی به این موضوع نداره و من اگه دروغ گناه هم نباشه دروغ نمی گم!

هرچند تو بچگی وقتی که گفتین دروغگو میره جهنم همیشه موقع دروغ گفتن ترسیدم و برام عادت شد. تاثیر منع مذهبی بر پرهیز از دروغگویی قابل انکار نیست و کسانی که به دستورات دینی پایبند هستند قطعا کمتر دروغ می گویند!۶

 

   دروغ با ايمان سازگار نيست

در حديثى چنين مى‏خوانيم: سئل رسول اللَّه (ص) يكون المؤمن جبانا؟ قال نعم، قيل و يكون بخيلا؟ قال نعم، قيل يكون كذابا؟ قال لا!” از پيامبر پرسيدند آيا انسان با ايمان ممكن است (گاهى) ترسو باشد فرمود: آرى، باز پرسيدند آيا ممكن است (احيانا) بخيل باشد فرمود: آرى، پرسيدند آيا ممكن است كذاب و دروغگو باشد؟ فرمود نه"!  

چرا كه دروغ از نشانه‏هاى نفاق است و نفاق با ايمان سازگار نيست.

 

و نيز به همين دليل اين سخن از امير مؤمنان (ع)نقل شده است:

«لا يجد العبد طعم الايمان حتى يترك الكذب هزله وجده»۷

 

بنابراین وقتی می بینیم که این همه مشکلات در جامعه ، آن هم جامعه اسلامی وجود دارد  یعنی که ما به حق و حقیقت کمتر پیروی میکنیم از سیره زهرای مرضیه و به طور خاص صفت نیک و پسندیده صدیق بودن ایشان .و جه زیباست که این صفت زیبا را درون خود نهادینه کنیم تا بتوانیم طعم واقعی ایمان را بچشیم .

 

 

۱ و ۲_ سوره مریم آیه ۳۹ و ۵۶ .

۳_ سوره مائده ، آیه ۷۵.

۴_ دیده شده در کتاب فاطمه الگوی زن مسلمان ، احمدصادقی ارذستاتی، انتشارت امام عصر عجل الله ، ص ۵۲.

 ۵_ بیتوته

۶_مجله خبری لحظه ها

۷_ ر . ک اصول کافی ، کلینی ، ج ۴ . باب دروغ .

 

کلیدواژه ها: Liars, Lie, دروغ, دروغگویی, صدق, صدیقه
   سه شنبه 17 اسفند 1395


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 299
  • دیروز: 1174
  • 7 روز قبل: 5790
  • 1 ماه قبل: 46224
  • کل بازدیدها: 876360
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 13
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 24
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1