❇️صراط مستقیم

اگر از صراط به عنوان خط تعبير كردند مي‌گويند خطّ مستقيم, براي آن است كه وجود مبارك رسول گرامي (ص ) در جلسه‌اي خطّ مستقيمي كشيدند فرمودند راهي كه من از طرف خدا آوردم همين خطّ مستقيم است سپس در دو طرف آن خطوطي ترسيم كردند و فرمودند آنچه ديگران مي‌گويند مَضلّه است.


چون حضرت از صراط تعبير به اين خط كردند مي‌گويند خط مستقيم وگرنه تعبير قرآن صراط است و صراط هر چه در قرآن كريم استعمال شده است راجع به بهشت است مانند صراط مستقيم يا صراط سوي,يك جا هم درباره جهنم است كه دارد اينها را به صراط جهنم هدايت كنيد.

❇️عمده آن است كه درباره اين صراط, ذيل آيه سورهٴ مباركهٴ فجر كه دارد ﴿وَجِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را مي‌آورند, رواياتي هست كه جهنم هزار زِمام و افسار دارد كه فرشتگان فراواني آن را مي‌آورند.

اينكه عرض شد جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست براي اينكه آنچه ما مي‌فهميم اين است كه جهنم جايي است كه تبهكاران را در آنجا مي‌اندازند ، اما جهنم منقول را واقعاً ما نمي‌فهميم . ما جهنم غير منقول را مي‌فهميم. اما جهنم منقول كه در سورهٴ مباركهٴ فجر است اين يعني چه ؟
جهنم را مي‌آورند يعني چه؟

فرشته‌ها كشان كشان اين جهنم را مي‌آورند چيست اين كدام جهنم است با جهنم غير منقول فرقش چيست؟

فرمود: ﴿وَجِي‏ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را مي‌آورند.
خب اين جهنم را كه كشان كشان مي‌آورند آن وقت صراط را روي اين جهنم نصب مي‌كنند, اينها يعني چه؟! صراط را روي اين جهنم نصب مي‌كنند بعد به افراد مي‌گويند شما از اين صراط بايد بگذريد, آن صراط هم «أدقَّ مِن الشَّعْر و أحدّ مِن السيف»
 از مو باريك‌تر است و از شمشير تيزتر, براي اينكه بخش معرفتش دقيق‌تر از موي باريك است بخش عملش از رفتن روي لبه تيز شمشير دشوارتر است. نسان يك بخش انديشه دارد يك بخش انگيزه دارد با بخشي مي‌فهمد با بخشي كار مي‌كند فرمودند معرفتِ خود صراط از مو باريك‌تر است خب باريك‌تر از مو را انسان بخواهد درك بكند و ببيند بسيار سخت است رفتنِ روي لبه تيز شمشير برّان خب خيلي سخت است. دين يك بخشش ايمان است كه فهميدن در آن هست و يك بخشش عمل صالح. فرمود اين صراط كه باريك‌تر از موست و تيزتر از شمشير است مي‌آورند عدّه‌اي به سرعت رد مي‌شوند عدّه‌اي افتان و خيزان گاهي مي‌افتند گاهي بلند مي‌شوند و مي‌روند و عدّه‌اي هم مي‌افتند, اينها يعني چه؟

اينها را واقعاً ما نمي‌فهميم, سرّش اين است كه بحث نشده نه اينكه فهميدني نيست.


آیت‌الله جوادی آملی،  چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۱



   شنبه 20 آبان 1402نظر دهید »

تزکیه نفس مقدم بر تعلیم است 

 

➖حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای باقری از مبلغین فعال شهرستان ورامین در جلسه اخلاق عمومی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت روز معلم گفت: در روایتی از پیامبر صلوات الله می خوانیم که می فرماید :"إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما : من معلّم برانگيخته شدم ” .

➖وی افزود: در روایات آمده است که تزکیه و تعلیم آموزه های قرآن و آموزه های دینی از مهمترین موضوعات تدریس نبی مکرم اسلام است که در ادامه ی راه ایشان ائمه اطهار علیهم السلام به این امر اشتعال داشتند .

➖حجت‌الاسلام باقری گفت : نکته ای که باید تمامی طالبان علم به آن توجه داشته باشند مقدم دانستن تزکیه ی نفس بر تعلیم است . چرا که طبق قانون خداوند ” أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله‏ُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ؛ علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می‌افکند.» کسی که برای تزکیه نفس خود بکوشد ، خداوند علم و حکمت را در قلب او جای می دهد و بعد از آن ، حکمت از قلبش به زبانش جاری می شود.

➖ وی ادامه داد: این بدان معناست که علومی در درون ما به صورت فطری وجود دارد که با مراقبه بر زبان جاری می شود .

➖حجت الاسلام باقری یادگیری سه علم را برای همگان ضروری برشمرد و اولین آن را علم اصول اعتقادات ( توحید ، نبوت، امامت ،عدالت . معاد ) دانست که والدین برای تربیت فرزندان باید به آن بپردازند و علم آموزه های اخلاقی را دومین رکن آن علوم برشمرد و تصریح کرد: وقتی پیامبر صلی الله می فرماید : “إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ : به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]” یعنی علت بعث را به کمال رساندن اخلاق می داند .

➖حاج آقای باقری گفت : اصول عملیه مثل ( نماز ، روزه ، خمس ، زکات ، حج و حجاب ، ..) سومین علمی است که ضرورت یادگیری آن برای همگان لازم می باشد .

➖این مبلغ دینی ادب و تواضع را مهمترین شاخصه ی یک طالب علم برشمرد و اظهار داشت : وقتی فردی به چادر یک بانوی محجبه توهین می کند و یا به لباس روحانیت اهانتی می کند نباید تعجب کرد چرا که طبق روایتی از امیرالمؤمنین(ع) عالم ، جاهل شناس است اما جاهل ، عالم شناس نیست .

➖وی افزود: به این دلیل که عالم قبلا جاهل بوده و اشکالات جهل را می داند و به همین دلیل تواضع دارد.

➖حجت‌الاسلام باقری گفت : برای ترک گناه ابتدا باید گناه شناس بود و بعد از آن باید دشمنان اصلی انسان را شناخت ، دشمنانی مثل جهل ، غفلت، شیاطین جنی و انسی و.. ، بعد از شناخت ، مثل پرنده ای که غذایش را ، دانه دانه بر می چیند ، باید گناهان را یکی یکی حذف کرد .

➖آقای باقری در پایان تواضع در برابر چند کس را رمز موفقیت انسان خواند و گفت : اولین کسی که باید نسبت به ایشان تواضع داشت خدا و قرآن، بعد از آن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و احادیث صحیح ایشان ، بعد از آن علما و مراجع تقلید و رسالة عملیه ایشان و بعد از آن اساتید و مربیان هستند .


https://eitaa.com/kosar_varamin

   شنبه 16 اردیبهشت 1402نظر دهید »

حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی: دشمن تمام جنود خود را به خط کرده است تا ذهن نوجوانان و جوانان ما را بیمار کند

 


حجت الاسلام و المسلمین آقای رضا حشمتی فعال فرهنگی در جلسه درس خلاق که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین و به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج برگزار شد گفت: تمامی مشکلات امروز جامعه ما برمی‌گردد به حالات روحی انسان ها و اینکه فراموش کرده ایم امام زمانی داریم و باید منتظر باشیم و باید خود را برای ظهور او آماده کنیم.

 حشمتی با اشاره به تبلیغات دشمنان برای ایجاد تفرقه در بین شیعیان گفت: یهودیان علت عدم تسلط بر شیعیان و عدم به زانو درآوردن تشیع را پرچم سرخ شهادت می دانند و فهمیده اند شیعه از ماجرا و واقعه عاشورا عبرت گرفته است که باید در رکاب امامش باشد .

حشمتی امتحان و آزمایش الهی برای هر فردی را متفاوت خواند و بیان داشت : هر فردی به نوعی از امتحان الهی است مبتلاست أما همه ی ما یک امتحان مشترک به نام امام شناسی داریم .

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حشمتی گفت : دشمنان اسلام به این که امام زمانی وجود دارد و قرار است ظهور کند اعتقاد دارند و برای شکست ایشان برنامه ها و طرح ها پیاده کرده اند .

وی ادامه داد : دشمن تمام جنود خود را به خط کرده است تا ذهن نوجوانان و جوانان ما را بیمار کرده و اعتقادات آنها را بشکند .

حجت الاسلام رضا حشمتی ضمن بیان صبر نظام در جمع کردن اغتشاشات گفت : عده‌ای می گویند چرا این اغتشاشات را زودتر جمع نمی کنند ، اما بايد توجه داشت که این اغتشاشات هم جمع خواهد شد اما مسئله مهمتر این است که بايد ببینیم برای ذهن جوانانی که درگیر اغتشاشات شده و در زمین دشمن بازی می کرده اند چه برنامه ای داریم .

حشمتی افزود : امروزه جهاد تبین برای طلاب واجب است و باید برای جوانان این سرزمین بیان کنیم که اسلام چیست . باید شبهات را بیان کنیم و پاسخ هر شبهه را به درستی بدهیم تا ذهن جوانان از بند دشمنان آزاد شود .

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حشمتی فعالیت های فرهنگی فعالان جامعه را کم رنگ خواند و گفت : اگر فعالان فرهنگی جامعه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را درست بیان می کردند، اگر موفقیت های نظام در زمینه های مختلف به موقع بیان می شد و اگر سیاه نمایی های جامعه در این حجم نشر پیدا نمی کرد ، امروزه ذهن جوان ما در آرامش بود .

حشمتی افزود : ما نباید دشمن خود را نادان بدانیم ، بلکه ببینیم دشمن چقدر دقیق در بعضی موارد با ایجاد شبهات جوانان را از دین و نظام دور می کنند و در بعصی موارد دیگر که موفقیت کمتری دارند سعی دارند تا قشر مذهبی جامعه را فقط در حد خواندن دعا و رفتن به زیارت نگه دارند و عمل گرا بودن ، مبارزه با استکبار و استعمار ستیزی را از او بگیرند .

این فعال فرهنگی با اشاره به طولانی بودن اغتشاشات گفت : این جنگ با همه ی جنگ ها تفاوت دارد و یک جنگ ترکیبی امنیتی ، اعتقادی، اقتصادی است و از مدت ها قبل برای این جنگ برنامه ریزی کردند ، کار کردند ، از بستر ناامن فضای مجازی استفاده کردند تا امروز بتوانند عده کمی را در سطح شهر با خود همراه کنند .

حشمتی بسیجیان را پیشگامان همه ی عرصه های کشور خواند و گفت : حتما باید بیانات رهبر انقلاب در مورد بسیج را مورد مطالعه قرار داد تا بفهمیم چرا دشمنان ما از بسیج و بسیجی واهمه دارند .

حجت الاسلام والمسلمین رضا حشمتی در پایان گفت : دشمن شاید شیعه را به‌درستی شناخته و شاید فهمیده باشد شیعه با دو بال سرخ شهادت و سبز ولایت قدرت دارد اما هیچ گاه نفهمیده و نخواهد فهمید که نور اهل بیت خاموش شدنی نیست و نور اهل بیت سلام الله در خاموش کردن مکر دشمنان همواره یار و یاور مؤمنان است و کم کاری مسلمان را جبران خواهد کرد .

 

   جمعه 11 آذر 1401نظر دهید »

کار دجال تسویل است!

یکی از عقوبت‌های بسیار وحشتناک خدای متعال، مسئله‌ی تسویل است. اگر کتاب‌ها در این باره نوشته شود، جا دارد. تسویل را گاهی به نفس نسبت می‌دهند و گاهی به شیطان و عبارت است از زشت را خوب و خوب را زشت نشان دادن؛ حق را باطل و باطل را حق نشان دادن؛ سعادت را شقاوت و شقاوت را سعادت نشان دادن. عقوبتی بالاتر از این نیست.

در این روزگار ما هر لحظه تسویل است. امپراتوری رسانه‌ی غرب کارش تسویل است. دجال کارش تسویل است. دجل یعنی شما به یک فلز رویه‌ی طلایی بزنی و طرف خیال کند طلاست. آنقدر کار و تبلیغ می‌کنند که بی‌عفتی را کلاس نشان بدهند؛ یا رشوه که انسان آن را برای خودش موفقیت ببیند.

تسویل نتیجه‌ی گناه است. اگر گناه کنیم، این سراغ ما می‌آید. تقوا که باشد، نتیجه‌ی آن فرقان و قدرت تشخیص است؛ یعنی می‌تواند تشخیص بدهد این راه است یا چاه است. اگر تقوا باشد «یعلمکم الله» هم هست. دیگر هیچ‌وقت نمی‌گوید: رشوه برای من توسعه در زندگی می‌آورد. هیچ‌وقت نمی‌گوید: ربا بیع است.

آیت الله سیدحسن عاملی ، پیاده‌شده سخنرانی

   جمعه 6 آبان 1401نظر دهید »

چرا زنان ایرانی، نباید مانند زن غربی آزادی داشته باشند؟

 

در ابتدای باید سوال کرد که چه کسی گفته است زنان در ایران آزادی ندارند؟ بلکه دستاوردهای ایران در حوزه زنان نشان دهنده فراهم شدن زمینه های پیشرفت همه جانبه زنان است.
اما اگر منظور از آزادی زنان در غرب، آزادی در پوشش و روابط و آن چیزهایی است که در فمینیسم تبلیغ می شود، باید گفت:

اولا نه تنها در غرب آزادی برای زنان وجود ندارد؛ بلکه دیکتاتوری رسانه‌ای و سبک زندگی تحمیل شده غربی توسط رسانه ها آنها را مجبور می کند که آنگونه باشند و گرنه مورد پذیرش واقع نمی شوند.
ثانیا مشکلاتی که برای زنان از ناحیه همین آزادی و فمینیسم به وجود آمده است به وضوح نشان می دهد که در غرب آزادی زن معنا ندارد.

برخی از واقعیتهای زن در غرب:
رشد سریع‌تر میزان خودکشی در زنان، نسبت‌به مردان در آمریکا: در میان سال‌های 2000 تا 2016، با وجود این‌که آمار خودکشی در مردان نیز با میزان 21 درصد درحال افزایش بود، افزایش این آمار برای بانوان نزدیک به 50 درصد بود.
گزارشی به نام «پارادوکس خوشبختی زنان» که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی منتشر شد، می گوید علیرغم بهبود شاخص های کمی سلامت، طی ۳۵ سال گذشته در آمریکا، شادی کلی ذهنی در میان زنان هم به طور مطلق و هم به طور نسبی نسبت به شادی مردان کاهش یافته است.
پس از یک قرن آزادی زنان، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا گزارش می‌دهد که از هر 5 زن آمریکایی بیش از ۱ نفر، در طول زندگی خود به بیماری روانی مبتلا می‌شوند و دو برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار دارند.
‌ مصرف بی‌رویه الکل در میان زنان آمریکایی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ بیش از دو برابر شده است.
موارد سندرم الکل جنینی در نوزادان تازه متولد شده از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ دو و نیم برابر شده است.

بلایی که فمینیسم بر سر زنان غربی آورد این بود که به اسم آزادی و برابری زنان برخی از حقوق آنها را حذف کرد. به عنوان مثال حجم ساعات کاری یا شرایط خاصی که به نفع زنان در برخی کشورها وضع شده بود به ضرر زنان تغییر کرد. طبق برخی قوانین اجبار نیروی کار زن به برداشتن و جابجایی بار بیش از یک وزن معین ممنوع بود اما به اسم برابری زن و مرد این امتیازات زنان لغو شد.

تشویق زنان به کسب شغل و استقلال مالی، پروژه‌ای بود که توسط موج اول فمینیسم ترویج شد. با ترویج ضرورت کسب شغل توسط زنان، اشتغال اولویت بالاتری نسبت به ازدواج پیدا کرد که در سال ۲۰۲۰، ۷۰ درصد طلاق‌ها توسط زن صورت گرفته است. که در میان زنان تحصیل‌کرده دانشگاه، تعداد کسانی که دادخواست طلاق را آغاز می‌کنند به 90 درصد می‌رسد؛ چرا که آنها در معرض تبلیغات فمینیستی بسیار بیشتری از طریق برنامه‌های مطالعات زنان و جنسیت هستند.
ظلم مهمی که یکی از نتایج اصلی این موج از فمینیسم بود، تحمیل بار اقتصادی زندگی بر دوش زنان بود:

اکنون سرپرست اقتصادی نیمی از خانواده‌های آمریکایی زنان هستند. یعنی فارغ از بحث شاغل بودن زنان، نیمی از خانواده‌ها مسئولیت تامین مالی آنها با زن هست.

 

برشی از سخنرانی حجت‌ الاسلام راجی ، اندیشکده راهبردی سعداء

   سه شنبه 3 آبان 1401نظر دهید »

شیطان دستگاه ارزیابی انسان را خراب می‌کند

شیطان نه جان از ما می‌خواهد، نه خاک؛ جان و خاک گرفتن کار دشمن بیرونی و مربوط به جهاد اصغر است. شیطان از ما ایمان و آبرو می‌خواهد. تمام تلاش او این است که اولًا انسان را اسیر بگیرد و ایمان را از کف او برباید تا کافر شود. ثانیاً او را بی‌آبرو و بی‌حیثیت کند. بالاخره انسان کافر آبرویی هم دارد و با آن آبرو زندگی می‌کند. شیطان می‌خواهد این آبرو را هم از بین ببرد.

شیطان برای این‌که دین و آبرو را از ما بگیرد چه می‌کند؟ کارش این است که آن دستگاهی که حق و باطل را ارزیابی می‌کند خراب کند و از ما بگیرد. یعنی انسان قدرت تشخیص حق از باطل را از دست بدهد.

کتاب توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها ، آیت الله جوادی آملی ،ص ۴۰

   دوشنبه 25 مهر 1401نظر دهید »

زن خوب می تواند الگو و نمونه برای جامعه خوب باشد

آنکه انسان را آفرید فرمود با پارچه ای سر و گردن و سینه خود را بپوشانید، آنکه روسری خود را بر می دارد نمی داند دارد در مقابل قرآنی می ایستد.

که فرمود «لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ». مو که وسیله زینت است در فقه ما دارای حرمت و آسیب زدن به آن، حتی دارای جریمه و دیه می باشد یعنی اگر کسی موی فرد دیگری را بتراشد یا به آن آسیب بزند باید دیه یا جریمه بدهد، کسی که این حدود را برای موی انسان تعیین نموده است، همو دستور داده که موی سر زنان پوشیده باشد.

جامعه امروز ما بسیار نیازمند عفاف و حجاب است.

قرآن می فرماید زن خوب می تواند الگو و نمونه برای جامعه خوب باشد، در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، می فرماید مریم(س) الگوی همه افراد خوب جامعه است، در نتیجه یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد.

مادرشدن و فرزند آوری، تربیت درست فرزندان و همسرداری از مهمترین وظایف زنان است که به زن شخصیت و مقام والا می بخشد.

ازدواج، رهاورد آسمانی پیامبر(ص) است، ازدواج هرگز به معنی اجتماع مذکر و مونث نیست! وگرنه اجتماع مذکر و مونث در ابرها، گیاهان و حیوانات نیز وجود دارد اما در خصوص انسان صحبت از تشکیل بنای مستحکم نکاح جهت رشد انسانی است.

۹۶/۱۲/۲۳ آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)

 

   چهارشنبه 6 مهر 1401نظر دهید »

دستور سید عبدالکریم کشمیری( ره) برای رسیدن به امور دنیایی : 

بسیار دیده و شنیده شده که افراد برای امور مادی، مانند خرید خونه، و ماشین و رزق و ازدواج، از وی راهنمایی می خواستند، آن بزرگوار می فرمود:

سوره یس بخوانید و ثواب آن را به امام جواد علیه السلام تقدیم کنید، حاجت شما را خواهند داد.

گاه امر می کرد صلوات برای حضراتش هدیه کنند و آن را در توسل به این امام کریم مجرب می دانست.

 

کتاب روح و ریحان ، ص ۹۳ ،آیت الله سید عبد الکریم کشمیری( ره) 

   سه شنبه 5 مهر 1401نظر دهید »

فلسفه‌ی قیام حضرت سیدالشهدا

در زیارت اربعین این جمله هست که: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ» خدایا! امام حسین علیه السلام مهجه‌ی خود را در راه تو داد. مهجة یعنی روح. باز در لغت است که مهجة یعنی خون قلب. خدایا امام حسین علیه السلام خون دل و جان و روحش را در راه تو فدا کرد: «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ» برای اینکه بندگان تو را از نادانی بیرون بیاورد.

اصلا فلسفه‌ی قیام و نهضت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام جهل‌زدایی است. تمام جهالت‌ها و نادانی‌ها، نماینده‌ی یزید است! و تمام دانش‌ها، بصیرت‌ها، روشن‌بودن‌ها و فهمیده‌بودن‌ها نماینده‌ی امام حسین علیه السلام است. هر جای عالم که بویی از انسانیت و فهم و دانش برده باشند و پای تمدن به آنجا رسیده باشد، نام حضرت را به عظمت می‌برند و از آن حضرت با تکریم و تعظیم و به‌عنوان سرور آزادگان و جوانمردان یاد می‌کنند.

استاد فاطمی‌نیا ، کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»، ج۱ ،ص ۲۹

   سه شنبه 1 شهریور 1401نظر دهید »

آیت الله العظمی جوادی آملی:

«يکی از دستورات دينی ما اين است که هر حرفی می خواهيم بزنيم، هر کاری می خواهيم انجام بدهيم و هر جايی می خواهيم برويم، اوّل بگوييم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»،[۱]

اين يک دستور دينی است، البته نام مبارک «الله» است که گفتنش ثواب است؛ اما اينکه دين به ما گفته هر کاری که می کنيد اوّل بگو «بسم الله» يک قرنطينه است، برای اينکه آدم حرفی می خواهد بزند، کاری که مي‌خواهد بکند، مالی را می خواهد بگيرد، مالی را می خواهد بدهد، اوّل بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»،

اين يقيناً يا واجب است يا مستحب، چون کار حرام و مکروه را که نمی شود گفت خدايا به نام تو.

ما برای اينکه فقط عمرمان به حلال بگذرد، نه بيراهه برويم و نه راه کسي را ببنديم، گفتند هر فکری داريد، هر حرفي داريد و هر کاری داريد، اوّل بگوييد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ».

اين «بسم الله» يک قرنطينه است، يک ايست بازرسی است، برای اينکه انسان که می گويد به نام خدا، اين کار يا واجب است يا مستحب»

[۱]. وسائل الشيعة، ج۷، ص۱۷۰؛ «كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر».درس اخلاق ۹۶/٩/٢

   دوشنبه 10 مرداد 1401نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 71

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 782
  • دیروز: 1562
  • 7 روز قبل: 6916
  • 1 ماه قبل: 41439
  • کل بازدیدها: 877922
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 23
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1