« اگر سپاه نبود کشور هم نبودبهترین عملی که خدا در پی آن است »

زيارت نوراني جامعه كبيره به منزله تفسير امامت است

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، پس از تبريك ميلاد وجود مبارك امام هادي(سلام الله عليه) با استناد به بيانات نوراني آن حضرت به تبيين مسئله ولايت و امامت پرداخته و بيان داشتند:

 

 

 

فقط قرآن كريم است كه همسان و همتاي اهل بيت عصمت و طهارت است. قرآن, تفسيري دارد كه مفسّران فراواني به اين نعمت نايل شدند اما ولايت, تفسير مي‌خواهد آن روايت‌ها و جمله‌هاي كوتاه كه امامت و ولايت را شرح مي‌دهد آنها لازم بود ولي كافي نبود وجود مبارك امام دهم امام هادي(سلام الله عليه) امامت و ولايت را تفسير كرده است اين زيارت نوراني جامعه كبير به منزله تفسير امامت است يعني همان‌طوري كه قرآن, احتياج به تفسير دارد امامت هم احتياج به تفسير دارد كه هر كدام از ائمه(عليهم السلام) يك آيه يا چند آيه قرآن را تفسير كردند ولي وجود مبارك امام هادي كلّ قرآن را تفسير كرد چون عترت و قرآن همتاي هم هستند.


ما اگر خواستيم انسان را بشناسيم به وسيله خود انسان كامل بايد بشناسيم زيرا انسان كامل يعني اهل بيت(عليهم السلام) كه همتاي قرآن كريم‌اند اينها خليفه خداي سبحان‌اند و اين خليفه مي‌تواند از مستخلف‌عنه خود باخبر بشود و انسان را معرفي كند. امام هادي(سلام الله عليه) در وصف انسان ـ چه انسان خوب چه انسان بد ـ يك مطلبي را دارد كه اين شرح مطلبي است كه وجود مبارك اميرالمؤمنين دارند. اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه يك اصل كلي را بيان كرد امام هادي(سلام الله عليه) آن اصل را شرح كرد. در نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) فرمود هر فاعلي بهتر و برتر از فعل خودش است اين يك اصل عقلي است, چرا؟ چون فعل آدم, گفتار آدم, رفتار آدم, نوشتار آدم, اثر آدم است و انسان مؤثر در اين اثر است اين روشن است كه هر فاعلي قوي‌تر از فعل خودش است هر صاحب‌كاري از آن كار بالاتر است زيرا آن كار، اثر اوست هر مبدأيي از آن اثري كه از مبدأ صادر مي‌شود قوي‌تر است اين اصل كلي را حضرت در نهج‌البلاغه بيان كرد.


خدمت كردن به جامعه, عدالت, احسان اينها يك اوصاف خوبي است عادل بالاتر از عدالت است, چرا؟

چون عدالت, وصف اوست, كار اوست, اثر اوست هر كاري از صاحب‌كار نشأت مي‌گيرد از آن جان نشأت مي‌گيرد عدالت هر اندازه كه خوب است عادل بالاتر از آن است, صدق و راستگويي هر اندازه زيباست انسان صادق و راستگو بهتر از آن است; زيرا راستگويي اثر راستگوست عدالت اثر انسان عادل است حضرت فرمود بالاتر از علم ، عالِم است زيرا اين علم، وصف اوست متّكي به گوهر ذات اوست او در اثر تلاش و كوشش اين وصف را پيدا كرده است اگر اين وصف محصول كار آن گوهر است پس گوهر ذات عالِم بالاتر از علم است.

 

در جواب این سوال که ولايت بالاتر است يا علي‌بن‌ابيطالب؟ بايد گفت علي‌بن‌ابيطالب بالاتر است؛ نبوّت بالاتر است يا پيغمبر؟ پيغمبر بالاتر است, چون اين نبوّت, وصف اوست, صفت اوست, كمال اوست, به گوهر ذات او تكيه مي‌كند اين وصف در خارج بدون گوهر ذات وجود ندارد ولايت كه بدون وليّ الله وجود ندارد هر اندازه كه ما امامت را بشناسيم, ولايت را بشناسيم علي‌بن‌ابيطالب بالاتر از آن است زيرا اين اصل كلي را خود حضرت فرمودند, وجود مبارك امام هادي(سلام الله عليه) اين را شرح دادند كه بالاتر از هر وصف, موصوف آن وصف است, بالاتر از هر قول, قائل آن قول است بالاتر از هر كتاب, نويسنده آن كتاب است, اينكه وجود مبارك پيغمبر(ص) فرمود علي را و مرا غير از خداي سبحان كسي نشناخت چون كسي به حقيقت گوهر ذات اينها وقتي مي‌تواند پي ببرد كه به حقيقت ولايت و نبوّت و رسالت پي ببرد آن حقايق چون براي ما به طور اجمال شناخته شده است نه به طور تفصيل, پس گوهر ذات اينها را هم ما نمي‌توانيم بشناسيم. 

ایشان ادامه دادند: بنابراين ما در ايامي هستيم كه دست ما به خود آن ذات نمي‌رسد اما به آثار و گفتار و كلمات و سيره آنها مي‌رسد به همان اندازه كه از اين آثار و مآثر اينها استفاده كنيم تشيّع ما محفوظ است لذا در قرآن كريم ذات اقدس الهي به رسولش(ص) فرمود اگر جريان ولايت حضرت امير را بازگو نكرده باشي اصل رسالتت زير سؤال است« وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» منظور آ‌ن است كه اگر اين مطلب را نگفتي گويا اصل اسلام را منتشر نكردي زيرا بعد از تو اگر اهل بيت اين خلأ را پر نكنند جاي تو ننشينند قرآن ناطق نباشد آن وقت قرآن و دين به دست قبيله تيم و عدي مي‌افتد مي‌شود يك حزب، چه اينكه خواستند با تشكيل سقيفه دين را به صورت يك حزب در بياورند لذا فرمود: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه » اصل رسالتت زير سؤال مي‌رود.

 

انسان را كسي بايد هدايت كند كه انسان را آفريده باشد و تنها كسي كه انسان را آفريد ذات اقدس الهي است و خليفه او كه وجود مبارك پيغمبر(ص) است از خدا خبر دارد به بركت آن حضرت, اهل بيت عصمت و طهارت باخبرند لذا هم بيانات نوراني حضرت هادي مشخص مي‌شود هم آيه سوره مباركه مائده كه خدا فرمود اگر جريان غدير را به مردم نگويي اصلِ رسالتت را ابلاغ نكردي «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» كه اميدواريم ذات اقدس الهي آن توفيق را به ما بدهد هم معارف قرآن كريم هم معارف اهل بيت مخصوصاً سخنان نوراني امام هادي(ع) آشنا بشويم و عمل كنيم.

 

دیده شده در http://www.javadi.esra.ir

 

   یکشنبه 28 شهریور 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از: مدرس [عضو] 
5 stars

سلام. خدا قوت.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
عید ولایت مبارک
زیر سایه آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عاقبت بخیر باشید.
التماس دعای ویژه.

1395/06/30 @ 13:22
نظر از: سیده فوزیه موسوی [عضو] 

با سلام وخدا قوت
این عید بزرگ را به شما تبریک عرض می کنم
التماس دعا
یا علی…….

1395/06/30 @ 09:32
نظر از: راوی [عضو] 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
عید ولایت بر شما مبارک

1395/06/29 @ 22:24
نظر از: رودابه رضائی [عضو] 

احسنت

1395/06/28 @ 23:43
نظر از: کوثر [عضو] 

عیدی چو غدیر این قدر معظم نیست
حبلی چو ولایتش چنین محکم نیست
بر رشته ی محکم ولایت صلوات
بیچاره بود هر آن که مستعصم نیست
عید سعید غدیر خم مبارک باد
سلام عليكم
ممنون از مطلب زيباتون
خوشحال ميشم به ما هم سري بزنيد.
اللهم عجل لوليك الفرج

1395/06/28 @ 22:44
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

بسیار عالی

1395/06/28 @ 21:06
نظر از: مدرسه علمیه الزهراء«س»ارومیه [عضو] 

مـــــادرم بعد خدا نام تو را یادم داد
عادت کودکـــی ماست علی گفتن ما

هر که آمد نجف از هیبت تو زانو زد
بی سبب نیست سراسیمه زمین خوردن ما

عید غدیر مبارک باد

1395/06/28 @ 20:50
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
از تلاش شما متشکریم.
موفق باشید.
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/ghadir110

1395/06/28 @ 10:23


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 222
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 4616
  • 1 ماه قبل: 45050
  • کل بازدیدها: 875186
رتبه وبلاگ