➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای اسماعیلی امام جمعه شهرستان قرچک در ادامه جلسات تفسیر خطبه همام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار می‌شود گفتند : اگر انسان به خدا ایمان داشته باشد به همه جا خواهد رسید و حتی درندگان را نیز تحت فرمان خود درخواهد آورد .

➖حجت‌الاسلام اسماعيلي گفتند : ایمانِ انسان باید به گونه ای باشد که تسلیم محض خداوند شود و اگر عرفان نداشته باشد فرقی با بقیه افراد نخواهد داشت .

➖آقاي اسماعيلي عشق را جزء جدا نشدنی وجودی انسان دانستند و بیان داشتند: انسان بدون عشق نمی تواند زندگی کند اما بسیار مهم است که این عشق نسبت به چه کسی ابراز شود .

➖حجت‌الاسلام اسماعيلي ضمن بیان برکات رسیدن به تقوای واقعی تصریح کردند: انسان متقی از نورانیت قرآن بهرمند می شود .

➖ایشان افزودند: متقین شامل لطف خاص خدا قرار می گیرند ، محبوب خدامی شوند ، اعمالشان قبول شده و عاقبت بخیر می شوند .

➖امام جمعه شهرستان قرچک با اشاره به آیه ( إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ )تصریح کردند: بهشت را خدا به متقین نزدیک می کند و جایگاه انسان باتقوا بهشتی است که برای همیشه در آن جاویدان خواهد بود .

➖حجت‌الاسلام اسماعيلي ، رسیدن به مقام رستگاری ، رسیدن به مقام امین ، نورانی بودن چهره ی متقین را از دیگر آثار تقوا برشمردند و گفتند : متقین مدام در حال سیر در وادی نور و یقین و توحید و غیب هستند و دائما حقایقی از آیات غیبی برایشان روشن می شود که معرفت و محبت الهی برایشان افزون می شود.

➖آقای اسماعيلي در پایان گفتند : قرب به خود خداوند باعث می شود تا کارها برای متقین آسان شود و در نهایت به بصیرت الهی برسند .

 

 

   سه شنبه 14 آذر 1402نظر دهید »

➖حجت الاسلام والمسلمین آقای اسماعیلی امام جمعه شهرستان قرچک در ادامه جلسات درس اخلاق که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها گفتند : هدف اصلی زندگی انسان تزکیه نفس است و مراتب تزکیه هر فردی به اندازه توجه او می باشد.

 

➖ایشان افزودند: بیداری و مراقبت دائمی انسان از نفس خود باعث شکوفایی او می‌شود . اگر مراتب بیداری انسان پیوسته نباشد ، رشدی برای انسان وجود نخواهد داشت.

➖آقای اسماعيلي گفتند : انسان باید دغدغه پیشرفت روحی و معنوی خود را داشته باشد . خدای رحمان آنچه در پیرامون نفس انسان است ، همه را محافظت و تعقیب می‌کند.


➖امام جمعه شهرستان قرچک ضمن اشاره به بهترین زندگي و بهتربن شادمانی نزد خداوند تصریح کردند: خداوند به پیامبر (ص) فرمود:” یا احمد! بهترین شادمانی کدام است ؟ و جاودانه‌ترین زندگی کدام است؟ پیامبر فرمود : خدا بهتر می‌دانند". پس از آن خداوند فرمود :” بهترین شادمانی آن است که بنده همیشه مشغول ذکر من باشد.”

➖ایشان داده دادند: انسانی شادمان است که در پی رضایت خداوند باشد . زاهد حقیقی هر آنچه که در اختیار دارد را برای رضای خدا استفاده می‌کند.

➖آقای اسماعيلي گفتند: عقل سلیم باعث عاقبت بخیری انسان می‌شود.
اگر انسان به داد نفس خود نرسد همه داشته‌های او تلف می‌شود .

➖حجت‌الاسلام اسماعيلي رحمت اللهی را گسترده دانستند و بیان داشتند : همه چیز در عالم سرشار از رحمت الهیست.

➖آقای اسماعيلي در پایان ضمن اشاره به مشکلات فراوان جوامع بشری گفتند : تمام مشکلات جامعه امروز ما مثل فلسطین و غزه؛ همه به خاطر غفلت شیعیان از غدیر است . خطبه غدیر در مقابل همه کسانی که ادعا دارند ، قانع کننده است و درس‌های بزرگی به انسان می‌دهد.

 

 

   سه شنبه 7 آذر 1402نظر دهید »

➖حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اسماعيلي امام جمعه شهرستان قرچک در پنجمین جلسه تفسیر خطبه همام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد گفتند: از اولین نشانه‌های انسان متقی و ملکوتی این است که آدم با تقوا برای آخرت خویش خود را در سختی قرار می‌دهد و برای مردم راحتی و آسایش را می خواهد ، نمونه بارز این نوع انسان در دوران ما سردار سلیمانی عزیز بودند.

➖آقای اسماعيلي گفتند : حالت انسان متقی به گونه‌ای است که به محضر خدا رسیدن در رفتار و گفتار او مشهود است . وقتی انسان با چنین افرادی برخورد می‌کند حالت ملکوتی او ، انسان را به یاد خداوند می‌اندازد .

➖حجت‌الاسلام اسماعيلي دومین نشانه ی انسان ملکوتی را قدرت فهم بالای او بیان داشته و تصریح کردند : درکی که انسان متقی از قرآن و نهج‌البلاغه دارد با بقیه ی انسان ها متفاوت است.

➖ایشان ادامه دادند : طبق فرموده ی حضرت امیرالمؤمنین (ع ) ” تقوای الهی پیشه کنید ” زیرا تقوا باعث می شود انسان متقی از خداوند حقی را طلب داشته باشد که سایر بندگان از آن حق محرومند .

➖امام جمعه شهرستان قرچک سومین نشانه انسان ملکوتی و با تقوا را عزت در دنیا خواندند و بیان داشتند : طبق فرموده پیامبر خدا صلی الله هر کس در دنیا عزت می‌خواهد باید از عزیز که همان پیامبر صلوات الله است اطاعت کند .

➖ایشان افزودند : پناه بردن به غیر خدا ، اطاعت از غیر خدا ، جایگزین کردن دیگران به جای خدا ، جز بی‌اعتباری برای انسان چیزی به همراه نخواهد داشت.

➖آقای اسماعیلی با اشاره به آیات ۲۲ و ۳۹ سوره اسرا گفتند یکی از دلایل محرومیت از الطاف خاص خداوند خود انسان می‌باشد چرا که با به کار بردن شرک خفیه در کارها خود را از این الطاف محروم می سازد .

➖حجت الاسلام اسماعیلی آیات ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ سوره انفطار را تکان دهنده و هشدار دهنده خواندند و گفتند : انسان‌های معمولی در خواندن قرآن تامل و تدبر ندارند به همین دلیل فهم و درکی که انسان متقی از خواندن یک آیه دارد باعث می شود تا الطاف خاص الهی به او برسد .

➖حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اسماعيلي در پایان ضمن بیان اهمیت دعا و هدایت خواستن از خداوند گفتند : الهاماتی که به انسان می رسد نتیجه ی دعاهایی است که دارد ، همین که در دعا از خداوند هدایت را بخواهيد، این هدایت خواستن مانع از سقوط انسان در دام گناه می باشد .


https://eitaa.com/kosar_varamin

   دوشنبه 22 آبان 1402نظر دهید »

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای اسماعيلي امام جمعه شهرستان قرچک در  جلسه تفسیر خطبه همام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین 

 

اساس رسالت پیامبر صلی الله مبارزه با جهل و نادانی است و هدف اصلی رسالت ایشان رساندن انسان به کمال ، هدایت و تربیت ، آن هم به شکل احسن می باشد .

اولین نقطه‌ای که انسان در مسیر سیر و سلوک باید به آن توجه کند داشتن هدف است و باید بداند که در این هدف قرار است به تقوای الهی برسد.

همه آیات الهی برای تدبر و تعقل است و هیچ تکیه‌گاهی برای انسان محکم‌تر از خداوند نیست و انسان باید توجه داشته باشد که هم خداوند به انسان نزدیک است و هم انسان به او نزدیک و وابسته می باشد.

گاهی انسان احساس دلتنگی می‌کند اما نمی‌داند دلش برای چه چیزی تنگ شده است ، گاهی احساس غربت می‌کند با اینکه در منزل و کنار اعضای خانواده است و نمی داند این حس غربت از کجاست . این دلتنگی‌ها و این غربت‌ها در حقیقت برای آن حقیقت وجودی تنگ است و آن حقیقت ، خود خداوند است.

علت این دلتنگی‌ها و این غربت‌ها به خاطر این است که انسان آن طور که باید اهل ذکر نیست، به همین دلیل وجود خداوند را در زندگی کم احساس می‌کندو باعث حس دلتنگی بی دلیل می شود .

اگر انسان نتواند با گفتن اذکار در زندگی به مقام معرفت برسد با یادآوری نعمات الهی می‌تواند عاشق باشد.

امام خمینی( ره ) با داشتن اساتید خوب و همچنین داشتن گوش شنوا برای شنیدن نصیحت و تلاش و پشت کار در مسیر رسیدن به معرفت الهی به مقام عالی عرفان رسیدند.

وقتی انسان به نماز می‌ایستید در محضر خدا ایستاده و باید آنطور که شایسته ایستادن در محضر خداوند است نماز بگذارد تا این نماز بازدارنده ی او از فحشا و منکر باشد

هدف اصلی طلبگی خودسازی است و طلاب باید بتوانند روح خود را پاک کنند .

حضرت امیر که می فرماید :لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ ، درون انسانِ با تقوا یک حقیقت بزرگی نهفته است و آن حقیقت ، باطن پاک و بزرگ و روح لطیف است .

روح لطیف داشتن دارای دو مقدمه است؛ یکی فکر لطیف و دیگری عشق لطیف داشتن است و هر دو باید سالم باشد تا انسان درون بزرگ و سالمی داشته باشد.

انسان با تقوا غافل نیست ، بلکه بیدار است و مانند فرد کاسب در پایان روز تمامی سود و زیان اعمالش را محاسبه می‌کند و تماشاچی رفتار خود نمی‌ماند . از نفسش حساب می‌کشد تا بداند زیان‌هایش در کجاست.

انسان فقط باید عاشق محبوبش باشد و اگر هر کدام از خواسته‌های مادی انسان جای عشق حقیقی را بگیرد انسان مشرک خواهد بود .

فرد با تقوا باید به درجه‌ای برسد که هرچه می‌بیند شمایل محبوب باشد

انسان در عشق به مادیات مانند عشق به همسر و فرزندان نیز باید جستجو کند و نشانه‌ها و خوبی‌ های معشوق حقیقی را ببیند.

نگاه با توجه و تامل در زیبایی‌های عالم به صفای باطن انسان کمک می‌کنند و باعث می‌شود انسان به حکمت برسد و رسیدن به حکمت یعنی نگاه با چشم درون.


انسان با مبارزه با نفس خود می‌تواند به دلی آرام دست پیدا کند.

اگر انسان عقل محض باشد با فرشته تفاوتی ندارد و اگر فقط دارای قوای شهوانی باشد به درجه حیوانات نزول پیدا خواهد کرد . پس بودن این دو قوا با یکدیگر یعنی انسان دارای رقیب است و اگر با این دو قوا عاقبت بخیر شد ارزشمند است .

متقین باید به آیات الهی نظر کنند و بدانند که کلام خدا نور است و این نور انرژی دهنده و زنده کننده دل است.

طبق فرموده امام صادق علیه السلام ، انسان ، در راه رسیدن به کمال امانت‌دار الهی است و باید بداند که ناپاک به دنیا نیامده و نباید ناپاک نیز از دنیا برود .

هدف اصلی طلبگی خودسازی است و طلاب باید بتوانند روح خود را پاک کنند .

 

تلاش شیاطین برای خارج کردن انسان‌ها از ایمان به میزان درجات ایمان مومنان است.

در مسیر سیر و سلوک مرحله استقامت مهم‌ترین مرحله است چرا که در هر مرحله آزمایشی برای میزان استقامت مومنان در نظر گرفته شده و اگر سالک بتواند در هر مرحله ، از آزمایش‌ها موفق و سربلند خارج شود درجه ای به درجات ایمان او افزوده خواهد شد.


سالک باید بتواند محکم بر محور حق بایستد و محزون نشود چرا که گاهی انسان در امتحانات خسته و اندوهگین می‌گردد به همین دلیل سالک ممکن است دچار یأس گردد.

یأس و ناامیدی سالک را سال‌ها به عقب می اندازد، اما اگر سالک در مسیر رسیدن به محبوب در صراط استقامت با بردباری حرکت کند اجر عظیمی نصیب او خواهد شد.

همانطور که تداوم ذکر لسانی باعث رسیدن به ذکر قلبی می‌شوند سالک باید بتواند مثل مرحوم کشمیری با استقامت و صبوری در عبادت و خودسازی به ذکر قلبی و حضور قلب در همه حالات دست یابد و عالم را محضر خدا ببیند.


صحنه های مظلومیت و مقاومت امروز مردمان فلسطین یک امتحان آزمایش برای تمام جهانیان است و حمایت از مردم مظلوم فلسطین علامت بودن در مسیر حق است . و همه ما معتقدیم که رژیم غاصب صهیونیستی از بین خواهد رفت و همانطور که مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی می کنیم ، روزی خواهد رسید که برای رسیدن به قدس پیاده‌روی خواهیم کرد.

   سه شنبه 2 آبان 1402نظر دهید »

🖊حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی در مراسمی که به مناسبت عید سعید غدیر خم و در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک این عید بزرگ گفت : روایات بسیاری در زمینه ی اهمیت برگزاری عید غدیر و اطعام مسلمین وجود دارد .


➖حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد : تا به حال به روایتی برنخورده ایم که تاکید کند برای ماه محرم اطعام دهید ولی در مورد غدیر روایات فراوان است و این بر خلاف آنچیزی است که ما به آن عمل می کنیم .

➖سید محسن محمودی با اشاره به ماجرای شیعه شدن جورج جرادق مسیحی گفت: مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب «الغدیر» را نوشتند چند جلد از کتاب را به همراه یک نامه برای جردادق فرستادند و در آن نامه چنین نوشتند : ” آقای جرج جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری می کنی.”

محسن محمودی افزود: علامه در آن نامه نوشتند :"کار شما دفاع از مظلوم است، ما با برادران اهل سنتمان بر سر علی ( ع) اختلاف داریم ، ما می گوییم حق با علی ( ع )است آنها میگوند نه . حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید و تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام.

➖حجت الاسلام والمسلمین محمودی ضمن بیان ویژگی های شخصیتی و حق طلب بودن جورج جرادق بیان داشت : جرادق وقتی کتاب ها را می خواند ، در می یابد که در تاریخ از علی (ع ) مظلوم تر نمی شناسد؛  و از این رو تصمیم می گیرد به اقتضای شغل خود از این مظلوم دفاع کند و از این رو کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة : امام علی صدای عدالت انسانی » را می نویسد .

➖سید محسن محمودی ورود طلاب به حوزه را توفیقی از طرف خداوند متعال دانست و بیان داشت : طلاب علوم دینی باید قدر و منزلت خود را بشناسند و ساعات حضور در حوزه علمیه را باارزش دانسته و به شکرانه ی این موهبت الهی به تبلیغ دین خدا بپردازند.

➖حاج محسن محمودی ضمن بیان ‌اهمیت جنگ رسانه ای و حضور طلاب در این عرصه تصریح کرد : طلاب باید در فضای مجازی حضور مؤثر داشته و تبلیغ و تبیین دین را برعهده بگیرند .

➖حجت‌الاسلام محمودی در پایان ضمن اشاره به بحران جمعیت و اهمیت فرزندآوری اظهار داشت : فرزندآوری و ترویج فرزندآوری از وظایف مهم طلاب است و طلاب باید در این امر مهم پیشگام باشند .


https://eitaa.com/kosar_varamin

   پنجشنبه 15 تیر 1402نظر دهید »

به حق علی…

امروز مطلبی را می‌گویم که تاکنون برای هیچ‌کس نقل نکرده‌ام: یک بار از رسول خدا (ص) خواهش کردم که برای من دعا و از خداوند طلب مغفرت کنند.

فرمودند: برایت دعا می‌کنم. سپس برخاستند و به نماز ایستادند.

هنگامی که دست خود را برای دعا به درگاه الهی بلند کردند، شنیدم که چنین دعا کردند: بار پروردگارا، به حق بنده‌ات علی، مغفرت خود را شامل علی کن!

عرض کردم: ای رسول خدا، چرا این‌گونه دعا کردید؟!

فرمودند: آیا نزد خدا کسی گرامی‌تر از تو وجود دارد که برای اجابت دعا، او را شفیع قرار دهم؟

از کتاب علی از زبان علی ، صفحات ۲۴ و ۲۵ ،حجت الاسلام محمدیان

   سه شنبه 21 تیر 14011 نظر »

وقایع ۱۸ ذی الحجه

در روز ۱۸ ذی الحجه الحرام رويدادهاي بزرگي براي برخي از پيامبران الهي علیهم‌السلام به وقوع پيوست كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

رهايي حضرت ابراهیم علیه‌السلام از آتش نمروديان: قرآن کریم به اين واقعه اشاره نمود و فرمود: «قالُوا حَرِّ قُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُم اِن كُنتُم فاعِلينَ، قُلنا يا نارُكُوني بَرداً وَ سَلاماً عَلي اِبراهيمَ».۱
پيروزي حضرت موسی علیه‌السلام بر ساحران فرعون و از ميان بردن سحرهاي ساحران فرعوني: قرآن كريم در اين باره فرمود: «قالَ فَأتِ بِهِ اِن كُنتَ مِنَ الصادِقينَ، فَألقي عَصاهُ فاِذاهِي ثُعبانٌ مُبينٌ».۲
حضرت موسی علیه‌السلام طي حكمي يوشع بن نون را به جانشيني خويش برگزيد و در ميان قوم بني اسرائيل، درباره فضائل و شايستگي‌هايش به سخنراني پرداخت و اين قوم را بر تصميم خويش، شاهد گرفت.
حضرت سلیمان بن داوود علیه‌السلام، طي حكمي آصف بن برخيا را جانشين خويش ساخت و مردم را بر اين تصميم خويش، شاهد گرفت و با دلائل و بينات روشن، شايستگي‌هاي وي را به اثبات رسانيد.
حضرت عیسی بن مريم علیه‌السلام جانشيني شمعون صفا را در نزد پيروانش آشكار كرد و وي را رسماً وصي خود گردانيد.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در آخرين ماه‌هاي عمر شريف خود، داماد و پسرعمويش حضرت امام علی علیه‌السلام را جانشين خويش ساخت و ضمن معرفي وي به مسلمانان، از آنان در غدير خم بيعت گرفت. به هر روي اين روز، روز بسيار مبارك و باميمنتي است.۳

این روز عید بزرگ اسلام است که هیچ عیدی از جهت شرافت و منزلت به آن نمی رسد و به آن عید الله الاکبر و عید آل محمد صلی الله نیز می‌گویند به مبعوث فرمود خداوند پیامبری را مگر آن که آن روز را عید کرده و به وسیله خود وصیت می کردند که این روز را عید قرار دهند نامش در آسمان روز عهد معهود و نامش در زمین روز میثاق ماخوذ به جمع مشهود است و روز اکمال دین و اتمام نعمت بر مسلمانان است و همه اینها به جهت انتصاب پیامبر صلی الله علی بن ابیطالب را به خلافت و جانشینی می باشد
بنا به حديثي از ميثم تمار از خواص اصحاب حضرت علي علیه‌السلام و از حواريان و صاحبان سر آن حضرت حوادث ذيل در ماه ذی الحجه و يا در هجدهم ذي الحجه به وقوع پيوست: پذيرش توبه حضرت آدم علیه‌السلام؛ پذيرش توبه حضرت داود علیه‌السلام؛ رهايي حضرت یونس علیه‌السلام از شكم ماهي و افتادن در ساحل دريا؛ استقرار يافتن كشتي حضرت نوح علیه‌السلام پس از فروكش كردن طوفان، بر كوه جديد و رويدادهاي ديگر.۴ ۵


۱_ سوره انبياء ، آيه ۶۸ ،۶۹
۲_سوره شعراء ، آيه ۳۱،۳۲
۳_مسارالشيعه شيخ مفيد، ص ۲۲؛ بحارالأنوار علامه مجلسی ج ۱۳، ص ۴۹۳.
۴_ بحارالأنوار، علامه مجلسي، ج ۴۵، ص ۲۰۲.

۵_دیده شده در وقایع الشیعة، سیدجعفر رفیعی، نشر محض یار مهربان ، ۱۳۹۱، ص ۲۱۴ ، ۲۱۵

   چهارشنبه 23 تیر 1400نظر دهید »

غدیر فقط مسأله جانشینی نیست توجه دادن به مسأله امامت است

 


ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر نبود. غدیر دو جنبه دارد: یکی جنبه‌ی نصب جانشین است.

جنبه‌ی دیگر قضیه، توجه دادن به مسئله‌ی امامت است؛ امامت با همان معنائی که همه‌ی مسلمین از این کلمه و از این عنوان میفهمیدند. امامت یعنی پیشوائی انسانها، پیشوائی جامعه در امر دین و دنیا؛ این یکی از مسائل اصلی در طول تاریخ طولانی بشر بوده است.

مسئله‌ی امامت، یک مسئله‌ی مخصوص مسلمانها یا مخصوص شیعیان نیست.

امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه‌ای حکمرانی میکنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص میکنند. این یک مسئله‌ی همگانی است برای همه‌ی جوامع بشری.

 

بیانات ۱۳۸۹/۰۹/۰۴

   جمعه 17 مرداد 13992 نظر »

ویژگی خاص امام علی علیه السلام

خلوت‌گري عشق علي(ع)

 

امام علی

 

اميرالمؤمنين(ع) با همه‌ي عظمت و بزرگي، به درگاه خدا رو‌مي‌آورد و با او خلوت و زمزمه مي‌كرد. و چنين با خدا مي‌گفت:

«خدايا، گناهي را از من بيامرز كه تو از من بدان داناتري. پس اگر بازگشتم، تو هم با آمرزش بر من بازگرد.

خدايا، گناهي را از من بيامرز كه از درونم وعده كردم و بدان وفا كردني در نزد من برايش نيافته‌اي.

خدايا، گناهي را از من بيامرز كه به زبانم خواسته‌ام به سوي تو تقرّب بجويم، سپس قلبم با آن مخالفت كرده‌است.

خدايا به گوشه‌ي چشم اشاره كردن‌ها و سخنان بيهوده گفتن‌ها و خواسته‌هاي‌نارواي دل و لغزش‌هاي زبان را از من بيامرز.»

 


نهج البلاغه ، خطبه ۷۸

 

   پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399نظر دهید »

شرح حدیثی از امیرالمؤمنین درباره خطرهای درونی امت اسلامی:

 

خطبه ۴۲ نهج البلاغه :

از خطبه ‏هاى آن حضرت است در نكوهش آرزوى دراز و پيروى از هواى نفس أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ أَلَا وَ إِنَّ الدُّنْيَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ فَلَمْ يَبْقَ مِنْهَا إِلَّا صُبَابَةٌ كَصُبَابَةِ الْإِنَاءِ اصْطَبَّهَا صَابُّهَا أَلَا وَ إِنَّ الْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَ لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ بِأَبِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ .

 

ترجمه: اى مردم، ترسناكترين چيزى كه بر شما مى‏ترسم دو چيز است: يكى پيروى هواى نفس، و ديگرى بى ‏مرز بودن آرزو. اما پيروى هواى نفس انسان را از حق باز مى‏دارد، و بى‏مرز بودن آرزو آخرت را از ياد مى‏برد. بدانيد كه دنيا به سرعت از شما روى گردانده، و از آن جز ته مانده‏اى كه كسى آن را در كاسه باقى نهاده باشد نمانده. و آگاه باشيد كه آخرت روى نموده است، و براى هر يك از دنيا و آخرت فرزندانى است، شما از فرزندان آخرت باشيد نه از فرزندان دنيا، زيرا هر فردى در آخرت به مادرش ملحق مى‏شود. امروز زمان عمل است و باز خواستى نيست، و فردا روز باز خواست است و عملى در آن ميسّر نمى ‏باشد

رهبر انقلاب:

آرزوی رسیدن به ریاست، آخرت را از یاد ما می‌برد. وقتی شما آرزوهای دور و دراز داشتید آخرت را از یاد شما می‌برد. آخرت و بهشت و رضوان الهی باید هدف ما باشد.

? وقتی انسان درس که میخواند، درس که می دهد، سر کار شغل دولتی یا غیردولتی که می‌رود، اگر هدفش همان آرزوهای دور و دراز باشد، فلان مقام و قدرت باشد، هدف آخرت از یاد ما خواهد رفت. 

آمریکا و دنیای استکبار خطر است، اما آن خطرها آن وقتی قاطع ضربه به ما میزند که خطرهای درونی در ما وجود داشته باشد.

در میان آنچه که در درون ما است امیرالمؤمنین‌ دلسوز امت دو چیز را مثال می زند « نه قدرت های بیرونی ، نه شمشیر ها ، نه جاسوسی هاست یکی آرزوهای دور و دراز و دیگری دنبال هوسها رفتن است » 

دنبال هوس رفتن آشنایی که هوس حکمی می کند و حق حکمی دیگر می کند و انسان از حق دور می شود و در همه چیز جاریست .

وقتی آرزوهای دور و دراز داشتید آخرت را از یاد شما می برد . و نسیان آخرت مهمترین ضربه ایست که به انسان وارد می شود . 

 

دانلود درس اخلاق رهبر 

۱۳۹۷/۰۹/۰۵

   پنجشنبه 1 اسفند 1398نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 7

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 100
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1