« گریه بر حسین علیه السلامولایت پذیری یاران سیدالشهدا علیه السلام »

غیرت 

 

 

یکی از بهترین صفات انسانی و الهی غیرت است . صفتی که اولین وجود گرامی این صفات را داراست وجود مقدس خداون متعال است . امام صادق علیه السلام فرمودند : « ان الله غیور یحب کل غیور ؛ خداوند غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد . غیرت یعنی این که انسان نسبت به محرمات حساس باشد .خداوند هم ناموس دارد مانند قرآن ، انبیاء و اولیای الهی ، همه این ها محترمات الهی هستند . پس اولین غیور خداست . و این صفت در هر کس باشد خداوند اورا دوست دارد حتی اگر مشرک باشد . در روایت از امام باقر علیه السلام است که تعدادی از مشرکین که با مسلمان ها جنگیده بودند و دستور اعدام آن ها صادر شده بود و پیغمبر دستور داد یکی از آن ها را اعدام نکنند . وقتی پرسیدند چرا ، پیامبر فرمود ؛ جبرئیل بر من نازل شد و گفت که او پنج صفت دارد که خداوند دوست دارد وآن پنج صفت : صداقت ،شجاعت ، سخاوت ، اخلاق خوش که با خانواده دارد و غیرت شدید نسبت به حرَمت ، این پنج صفت تو را خدا دوست دارد . گفت عجب  خدایی و عجب پیغمبری و همانجا مسلمان شد و در یکی از غزوات شهید شد .


در مقابل خداوند بی غیرت را ولو عابد و زاهد دوست ندارد .درجلد ۹۷ بحارالانوار امام صادق علیه السلام می فرماید که قومی مشمول عذاب بود و دوملک فرستاده شد برای عذاب آن قوم . این دو ملک وقتی آمدند دیدند که در آن قوم عابد و زاهدی است که مشغول تضرع است . 

گفتند که یعنی این زاهد هم باید عذاب شود . خداوند به آن ها گفت این آدمی است که به خاطر من یک اخم هم نکرده و به خاطر من هیچ کجا غضب نکرده . او را هم عذاب کنید چون غیرت دینی نداشته …


 

۳ قسم غیرت داریم ، یکی غیرت غیرت ملی است که آدم نسبت به ملت و نسبت به آب و خاک خودش احساس غیرت و تعصب کند . غیرت ملی این است که انسان نسبت به ارزش ها و فرهنگ ملت خودش بی تفاوت نباشد ، همانطوری که در حدیث نقل شده که البته سندش خیلی هم محکم نیست که فرمود :حب الوطن من الایمان نازل به همین است ….

 

ما امروز اگر کسانی مثل سردار ملی و سالار ملی ( ستارخان ،سالار خان ) که می شنویم این ها برای استقلال و عزت وطن و آب خاک خودشان مبارزه می کردند ، این ها مشروطه خواه بودند و با استبداد داخلی می جنگیدند و همان موقع وقتی دیدند انگلیسی ها هم نفوذ کرده اند و از مشروطه دم می زنند . با انگلیسی ها هم مبارزه می کردند چون عزت ایران را می خواستند . و وقتی از کنسول کری روسیه برای ستار خان پیغام آورد که اگر پناه بیاورید به روسیه از دفاع می کنیم  ، آن جمله معروف را گفت « که من زیر بیرق ابا الفضل هستم و بیرق روسیه را نمی خواهم » 

امروز تحسین می کنیم این را به عنوان یک مرد غیرتمند ، ما تحسین می کنیم کسی مثل رییس علی دلواری بزرگ را که با تنگستانی ها و دشستانی های بوشهر ، با انگلیسی هامبارزه مبارزه کردند و مردانه به شهادت رسیدند .

 

ما کسی مثل شاه سلطان حسین صفوی را بی غیرت می خوانیم که وقتی فتنه ای در ایران رخ داد و تجاوزی صورت گرفت آن درست روی دست گذاشت که به دروازه های اصفهان رسیدند ، به جای دفاع خودش جلو رفت و تاج را برداشت و بر سر محمود افغان گذاشت و دخترش را به او پیشکش کرد …


خشم مقدس و غیرت دینی این است که آن جایی که آدم نسبت به حقوق مومنین ،نسبت به حدود الهی و نسبت به انبیاء و اولیای الهی تعرضی صورت گیرد ، محکم بایستد ..

 

یکی از خطرهایی که هر انقلابی را تهدید می کند برگشت و ارجا به سنت های جاهلی و قبل از انقلاب است . خداوند متعال در قرآن در موارد متعددی این هشدار داده به مومنین و این درس برای امروز ماست . خداوند متعال در سوره آل عمران می فرماید:«  اگر پیغمبر به شهادت رسید یا از دنیا رفت مباد که برگردید به سنت های قبل » 

 

در سوره مائده فرمود : اگر شما از دین دفاع نکنید پرچم دفاع از دین را از شما می گیرم ……

 

در روز عاشورا وقتی که هلهله می کردن و نمی گذاشتند صدای امام حسین علیه السلام به همه برسد . حضرت زینب سلام الله فرمود : برادرم این ها چرا این کار را انجام می دهند .؟ ابا عبدالله علیه السلام فرمود : شکم هایشان آنقدر از حرام پر شده که گوششان حرف نمی شنود . امام حسین با یک همچین وضعیتی مواجه بود که اوج آن انحراف از غیرمشروع شد  و برگشت خصلت های جاهلی در زمان یزید بود و علنی کفر می گفت . معاویه می پوشاند ولی یزید علنی فسق مرتکب می شد .

 

وجود مبارک ابا عبدالله علیه السلام فرمود : در این زمان فقط نامی از اسلام است ، قرآن هست ، نماز هست ، حج هست ، اما با شرک است و تاثیر ندارد . الان مگر در عربستان قرآن نمی خوانند ، مگر نماز نیست ، اما دینی هست که با شرک و حتی جاده صاف کن شرک است و نیابت از او دارد در برخورد با مسلمین . 

 

وهابیت و از آن طرف شیعه انگلیسی ، او هم روضه می خواند ، او هم سینه می زند ، اسمش شیعه است . دین و جامعه ای که رهبر الهی بالای سرش نباشد دچار یک همچین انحرافی می شود ، این که امام رضا علیه السلام در سفرش به خراسان فرمود : « لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها : فرمود : توحید شرطش من هستم چون توحید بدون ولایت کشیده می شود به توحید وهابی که با شرک سازگار است .

 

توحید ، دین ، جامعه دینی در جایی از انحرافات مصون می ماند که : 

۱_ پیوندش با غدیر قطع نشود ، رهبر الهی بالای سرش باشد ، چه در زمان حضور معصوم و چه در زمان غیبت .

۲_متدینینی  که در آن جامعه هستند غیرتشان را از دست ندهند .

 

به نظر من تعبیر انقلابیگری که رهبر معظم انقلاب روی آن تاکید دارند ، این عبارت اخری این تاکید ، غیرت دینی است که در معارف دینی ماست یعنی همان شاخصه هایی که ایشان برای انقلابیگری فرمودند : که تقوا داشته باشیم ، دشمن شناس باشیم . همان شاخصه ها در فردی است که غیرت دینی باید داشته باشد ..،

 

درسی که از عاشورا برای ما است ، این است که پیوندمان با غدیر مبادا زره ای کم رنگ شود .

 

 

سخنان حجت الاسلام مسعود عالی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی حضور رهبر انقلاب ، ۹۵/۷/۲۰، شنیده شده .

   چهارشنبه 21 مهر 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

موفق باشید
عالی بود

1395/07/22 @ 21:08
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

عاشورای حسینی تسلیت باد

1395/07/21 @ 08:27


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 861
  • دیروز: 401
  • 7 روز قبل: 4963
  • 1 ماه قبل: 24946
  • کل بازدیدها: 841446
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 11
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 23
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1