بیانیه مدرسه علمیه کوثر ورامین برای ۱۳ آبان 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

“وَ قاتِلُوا في سَبيلِ اللهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ أللهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ (بقره/ ۱۹۰)
و در راه خدا با كسانى كه با شما مى‌جنگند، نبرد كنيد؛ ‌و از حد تجاوز نكنيد، كه خدا متجاوزان را دوست ندارد.”

خداوند از بندگان مومن خود می خواهد تا با دشمنان دین به جهاد برخواسته و از دین در برابر ظالمان و متجاوزان دفاع نمایند . پس وظیفه ی هر مسلمانی است که در برابر ظلم ظالم ایستادگی کرده ، از مظلوم دفاع نماید و اجازه تجاوز به ظالمان را ندهد .

مردان و زنان متدین ایران اسلامی با تأسی به آیات الهی و پیروی از خط امام انقلاب ، دست مستکبران را از ایران اسلامی کوتاه کرده و در سایه رهبر فرزانه انقلاب به سربلندی رسیدند .

۱۳ آبان از ایام اللهی است که همواره باید یاد و نام و خاطره ی آن، نسل به نسل و سینه به سینه منتقل گردد تا هم چهره ی پلید مستکبران برای نسل های آینده آشکار شود و هم رشادت ها و از خودگذشتگی های مردان انقلاب زنده و باقی بماند .
۱۳ آبان ایام اللهی است ، که زنده نگه داشتن آن ، دستِ وطن فروشانِ غرب پرست و مغرض را از تطهیر ظلم مستکبران آمریکایی و انگلیسی کوتاه خواهد کرد .
اساتید و طلاب مدرسه علمیه کوثر ورامین ضمن گرامیداشت یوم الله سیزدهم آبانماه ، از مردم فهمیم و انقلابی ورامین می‌خواهند در راهپیمایی این روز شرکت کنند تا علاوه بر یادآوری خفت ایادی استکبار در این روز ، صدای مردم مظلوم غزه نیز باشند . اگر چه متجاوزان و مستکبران صهیونیستی و آمریکایی امروز بیش از هر روز دیگری ” صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡيٞ ” هستند اما وقتی شکوهِ حضور مردم انقلابی را ببیند به طور قطع لرزه در دل‌هایشان بیش از پیش خواهد شد .

“وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقين..”
حوزه علمیه کوثر ورامین

 

   جمعه 12 آبان 1402نظر دهید »

❇️حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای اسماعیلی امام جمعه شهرستان قرچک در جلسه درس اخلاق که به مناسبت سالروز امامت امام زمان عجل الله و هفته دفاع مقدس در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک این ایام گفت: با دقت در رفتار خود در طول روز خواهیم فهمید که باور بر اینکه خداوند حجتی به عنوان آخرین نماینده در پرده ی غیبت دارد چقدر در اعتقادات ما وجود دارد و در عمل ما نمود پیدا کرده است.

 

🔹آقای اسماعيلي یکی از مهمترین وظایف طلبگی را شناخت حقیقت وجودی امام زمان عجل الله دانست و بیان داشت : وقتی کسی درس طلبگی می خواند نباید شناخت او به اندازه شناخت یک دانشجو از امام زمان (عج )باشد بلکه یک طلبه باید هر روز ابراز ارادت به صاحب الزمان داشته و وظیفه شناس باشد.

🔹حجت الاسلام اسماعیلی گفت : یکی از برکات فراوان انقلاب اسلامی انسان سازی و کار در جهت پیشبرد اهداف دین بوده و است .

🔹امام جمعه شهرستان قرچک ضمن بیان نکات اخلاقی و رفتاری رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس تصریح کرد : اگر در جامعه حال و هوا و رفتار رزمندگان و خانواده های ایشان که در آن ۸ سال داشتند را پیاده کنیم همه مشکلات جامعه حل خواهد شد.

🔹حجت‌الاسلام اسماعيلي افزود : اکثر شهدای ما اهل یقین بوده‌اند اما آنچه که در جامعه امروز باید به آن بیشتر پرداخته شود تحمل ، صبر و همراهی خانواده‌های شهدا در آن ۸ سال بوده است که با سختی فراوان و در نبود مردانشان ، خانه و زندگی را اداره می‌کردند.

🔹امام جمعه شهرستان قرچک داشتن اخلاص در هر کاری را از ضروریات مهم دانست و بیان داشت : باید اخلاص در زندگی جریان داشته باشد در تحصیلات ، فرزندپروری ، زندگی مشترک و بسیاری از رفتارهای روزانه ، باید اخلاص باشد و اگر این چنین شد ، خواهیم دید که همان کار با اخلاص با برکت خواهد بود.

🔹آقای اسماعیلی ادامه داد : اگر اخلاص و ایثار و نثار خون نبود امروز نیز انقلابی وجود نداشت و اگر امروز از ارزش‌ها دفاع نشود وامدار آن خون‌هایی خواهیم بود که با اخلاص تمام در راه حفظ خاک وطن نثار شده‌اند .

🔹حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی گفت : ما شک نداریم که انقلاب اسلامی ما به انقلاب حضرت مهدی عجل الله متصل خواهد شد ولی باید بدانیم هر چقدر ما در رفتارمان کوتاهی کنیم ،خودمان ضربه خواهیم خورد و تنبیه خواهیم شد و در نتیجه ظهور حضرت به تأخير می افتند .

🔹آقای اسماعیلی در پایان ضمن توصیه طلاب به ذکر روزانه گفت: سعی کنید همیشه اهل ذکر باشید . ذکر یک انسان در درونش نوری به وجود خواهد آورد که با آن نور بهتر می بیند و حق را بهتر می‌فهمد .

   چهارشنبه 5 مهر 1402نظر دهید »

سخنان کوتاه  امام رضا علیه السلام در زمینه پند و حکمت

➖آنکه نعمت دارد باید بر عائله اش گشایش دهد.

➖ عبادت به نماز و روزه زیاد نیست به اندیشه زیاد درباره خداوند است.

➖ نظافت از اخلاق پیامبران است .

➖سه چیز رسم پیغمبران است : عطر زدن ، کوتاه کردن مو و آمیزش.

➖ امین به تو خیانت نکرده ، امانت به خائن سپرده‌ای( این جمله به کسی گفته شود که امانتش را ضایع کرده‌اند و مراد این است که به مردم امین بدگمان مشو اما هر کس را امین مشمار)

➖آنگاه که خدا خواهد کاری صورت پذیرد عقل بندگان را برباید تا فرمانش را اجرا شود و اراده‌اش انجام گیرد و پس از پایان کار عقل خردمندان را بازگرداند تا گویند:” این حادثه چگونه و از کجا آمد؟”

➖ خاموشی از درهای حکمت است سکوت محبت انگیز و راهنمای هر خیری است.

➖ دوستی هر کس عقل اوست و دشمنش جهلش .

➖محبت با مردم نصف عقل است .

➖خداوند قیل و قال و ضایع کردن مال و کثرت سوال را دشمن دارد.

➖ شخص را در حضور با کنیه نام ببر و در غیاب با اسم چون کنیه مانند ابوالحسن احترام آمیز است .

➖سور عروسی سنت است.

➖پرسیدند حد توکل چیست؟ فرمود:” اینکه از احدی جز خدا نترسی .”

➖آنکه در تلاش روزی رود تا عائله‌ای را اداره کند اجرش از مجاهدت در راه خدا بیشتر است .

➖سخاوتمند غذای مردم را می‌خورد تا غذایش را بخورند و بخیل غذای مردم را نمی‌خورد تا نخورند.

➖ هیچ بنده به کمال حقیقت ایمان نرسد جز وقتی که سه خصلت داشته باشد فهم دین ، اندازه‌گیری صحیح ، معاش و صبر در مصائب.

➖ بوسه مادر بر دهان است بوسه خواهر بر گونه و بوسه امام میان دیدگان او .

➖بخیل راحت ندارد ، حسود را لذت نباشد، افسرده دل وفا ندارد و دروغگو مروت و مردانگی ندارد .

➖با نعمت‌ها خوش رفاقتی کنید( شکر آنها را به جا آرید) که گریزپایند از قومی نرمیده‌اند که دوباره بازگردند .

➖بدترین مردم کسی است که خیرش به کسی نرسد ، غذایش را تنها بخورد و غلامش را تازیانه زند .

تحف العقول روایات  امام رضا علیه السلام صفحات ۹۸۱ تا ۹۸۵

 

 

ادرس کانال مدرسه علمیه کوثر 👇👇
https://eitaa.com/kosar_varamin

   جمعه 24 شهریور 14021 نظر »

◾️سرکار خانم وفایی استاد حوزه در جلسه درس اخلاق که به مناسبت فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر صلی الله و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهماالسّلام برگزار شد ضمن تسلیت این ایام گفت : در کرامات اخلاقی امام رضا (ع) آمده است که در خانه ای که حضرت بودند نباید بلند صحبت می کردند و این یک نمونه کوچک اخلاقی است که باید از معصومین آموخت و نباید ظاهر دین و ظاهر اخلاقیات را گرفت .

▪️وفایی ادامه داد : طبق فرموده امام باقر (ع) بعضی حالات قلب مثل رقت قلب ، از نعمات و اقبال قلب است .

 

▪️وفایی با اشاره به اهمیت پیاده روی اربعین گفت : در ایام اربعین همراهی با امام ثابت شد و همه افراد با هر پست و مقامی ، یا خادم امام بودند یا زائر امام بودند و در تمامی حالات خود در مسیر اربعین همراه امام بودند و اگر بتوانیم این همراهی با امام در مسیر بعد از محرم و صفر نیز حفظ کنیم در حقیقت به سمت امام (ع) کوچ کرده ایم .

 

▪️وفایی افزود : از جمله کسانی که به سمت امام کوچ کرده بودند حضرت معصومه سلام الله بودند و ما نیز باید با زنده کردن امر امام و پیاده کردن اخلاقیات امام معصوم در زندگی با امام همراه باشیم .

 

▪️سرکار خانم وفایی با اشاره به حسن خلق پیامبر اکرم (ص) و صبوری ایشان بیان داشت : اگر پیامبر اکرم (ص) اخلاق نداشتند مردم از اطراف ایشان پراکنده می شدند .

▪️وفایی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) ، خوشرو بودن ، خوشگو بودن و خوش خو بودن را سه قسمت اخلاق خواند و بیان داشت : اگر انسان نکات ریز اخلاقی را رعایت کند بسیاری از مشکلات خانواده از بین می رود.

 

▪️وفایی ادامه داد : اخلاق آن چیزی است که امروزه در جامعه ی گم شده است و باید از رفتار امامان معصومین سلام الله اخلاقیات در جامعه احیا شود .

 

▪️وفایی با اشاره به کرامات انسانی امام رضا (ع) گفت : علامه امام رضا (ع) را اینگونه معرفی می کردند که :” همه ی امامان لطف می کنند امام امام رضا (ع) لطفش محسوس است ، همه ی امامان رأفت دارند اما امام رضا رأفتش ظاهر است . “

 

▪️وفایی گفت : امام رضا رئوفی است که بی درد درمان می کند .

 

▪️وفایی در پایان گفت: دوستی اهل بیت فقط با بیان ” یا لیتنا کنا معکم ” نیست بلکه ما باید با عمل صالح و رفتار درست ، دوستی اهل بیت را نشان دهیم .

 

https://eitaa.com/kosar_varamin

   پنجشنبه 23 شهریور 1402نظر دهید »

ولنتاین چه روزیست؟؟

 

در رُم باستان ماه فوریه را به عنوان نماد عشق جشن می گرفتند. پس روز ولنتاین که امروز ما آن را در چهاردهمین ماه جشن می گیریم بازمانده ی ای از اعتقادات رُم و مسیحیان است.
آنچه مسلم است ، ولنتاین از رسوم ایرانی و باستانی نیست

در افسانه های کاتولیک سه نام با عنوان والنتین آمده است. اما آنچه بیشتر مورد قبول است به زمان رُم و پادشاه کلادیوس دوم بر می گردد. این پادشاه عقیده داشت یک سرباز مجرد بهتر از سرباز متاهل می جنگد بنابراین ازدواج را برای سربازان ممنوع اعلام کرد.والنتیانوس این فرمان را ناعادلانه می دانست پس به مقابله با فرمان کلادیوس پرداخت و به ازدواج عشاق جوان کمک می کرد. تا زمانی که کلادیوس متوجه این عمل او شد و دستور قتل وی را صادر کرد.

اما افسانه ای دیگر به ماجرای والنتین برمی گردد که در زندان محبوس بود و عاشق دختر زندان بان خود می شود و قبل از مرگش نامه ای برای دختر با عنوان “از والنتین تو” می نویسد. که این رسم امروزه نیز در روز ولنتاین استفاده می شود.
بعد از قرون وسطی در فرانسه و انگلستان، امریکا، ایتالیا و سایر کشورهای دیگر این روز را مقدس می دانستند و جشن میگرفتند.

در روز ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن ماه افرادی زیادی را در حال هدیه دادن انواع شکلات ( نه خرس ) ، کارت تبریک به همراه دسته های گل رز قرمز به یکدیگر می بینید.

اگر چه این یک مناسبت غیرایرانی هست

اما
برخی ایرانی ها نیز مانند تمام مردم جهان روز ولنتاین را بهانه ای برای نشان دادن عشق و محبت خود به اطرافیان شان می دانند.


یکی از رسوم قدیم در انگلستان در روز ولنتاین دختران مجرد برگ های درختان قرمز درختان را در آب گل قرار میدادند و در چهارطرف بالشت خود قرار میدادند تا در شب ولنتاین همسر محبوب خود را در آرزوها ببیند و آروزهایشان برآورده شود.

یا در ژاپن عموما زنان در روز ولنتاین به مردها هدیه می دهند.

   سه شنبه 25 بهمن 1401نظر دهید »

بیانیه

بسم الله الرحمن الرحیم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.


روز ۲۲ بهمن و راهپیمائی ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمی و اراده و عزم ملی ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همه‌ی شرائط به خیابانها میآیند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلی باعظمت است.  (بیانات رهبری در تاریخ۱۳۸۶/۱۱/۱۹)


جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی برگزار کردیم که دشمنان کور باطن این نظام دلخوش بودند نظام جمهوری اسلامی ، ۲۲بهمن ۱۴۰۱ را نخواهد دید و وطن فروشان و معدود فریب خوردگان فتنه های دشمنان باورشان شده بود که نظام اسلامی ضعیف شده و مردم دست از حکومت خود کشیده اند .

دشمنان این نظام و خائنین به ایران اسلامی خود را اکثریت خوانده و به پیروان خود تلقین می کردند که پیروز فتنه ۱۴۰۱ شده اند . ولی ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی در راهپیمائی باشکوهی که در ده سال اخیر بی سابقه بوده است
مثل همیشه محاسبات دشمنان را بر هم زدند و یک بار دیگر با ولی امر خود بیعت کردند .
به همین منظور طلاب ، مدیر و کادر مدرسه علمیه کوثر ورامین نیز مانند بقیه مردم و در کنار آنان ضمن تجدید پیمان با امام مسلمین ، از مردم عزیز ایران و بالاخص مردم شهید پرور ورامین می خواهد بعد از این تجدید پیمان با گامهایی راسخ تر در راستای اعتلای حکومت اسلامی گام بردارند چرا که تجربه نشان داده دشمنان ایران عزیز بعد از هر شکستی خود را برای فتنه ای پیچیده تر آماده می کنند . پس باید بعد از تجدید پیمانی دوباره ، خود را برای یاری رساندن دین خدا قوی تر از قبل کنیم تا خدا نیز ما را یاری کند . ان شاءالله

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
طلاب ،اساتید و کادر حوزه ی علمیه کوثر ورامین
اللهم عجل لولیک الفرج 

 

   دوشنبه 24 بهمن 1401نظر دهید »

اشاره رهبر انقلاب به یک سند تازه منتشر شده: کارتر در سال ۱۹۷۹ به سازمان سیا دستور سرنگونی انقلاب را داده بود

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مردم قم:
این حرکت عظیم که از قم شروع شد توانست ایران را از پنجه‌ی غارتگر و خونین آمریکا نجات بدهد. در واقع ایران را از دست و از حلقوم آمریکا کشید بیرون. این شد پایه و اساس دشمنی آمریکا با ایران.

اینکه میگویند فلان حادثه فلان قضیه موجب شد که آمریکایی‌ها با ما دشمن بشوند بعضی‌ها هم حالا بعد از چهل سال میگویند چرا آمریکایی‌ها را با خودتان دشمن میکنید! ما داریم دشمن میکنیم؟ چهل سال است به خون ما تشنه است.

ما حالا داریم آمریکا را دشمن میکنیم؟ آمریکایی‌ها از روز اول شروع کردند. یک سندی اخیراً منتشر شده که برای من فرستادند، آوردند همین چند هفته پیش ظاهراً از یک مرکز معتبر آمریکایی که اسناد مهمی را بعد از مثلاً گذشت سی چهل سال منتشر میکند، این سندی را منتشر کرده که میگوید که کارتر در دسامبر ۱۹۷۹، دسامبر ۷۹ یعنی حدود ده ماه بعد از پیروزی انقلاب ما، یک دستوری میدهد به سازمان سیا. دستور این است که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنید.

یعنی همان اول انقلاب اوایل انقلاب رئیس‌جمهور آمریکا دستور سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را با خواب آشفته‌ای که لابد دیده به سازمان سیا صادر میکند. آن وقت نکته‌ی جالب توجه این است که به چه وسیله ساقط کنید، ذکر میکند اولین نکته‌ای ذکر میکند تبلیغات است؛ پروپاگاندا. میگویند با پروپاگاندا تبلیغ کنید علیه جمهوری اسلامی.

این کاری بوده که آن روز اینها شروع کردند. تبلیغات، البته خب فقط تبلیغات نبود تحریم هم بود جاسوسی هم بود نفوذ هم بود.

 


موضوعات: مناسبتها, سیاسی
   دوشنبه 19 دی 1401نظر دهید »

ذکر توسل جهت رفع شدائد و وسعت رزق

روزی ۴۳۰ مرتبه خوانده شود
و مرحوم لواسانی فرمودند اگر روزی ۷۰ مرتبه نیز خوانده شود جهت رفع شدائد و وسعت رزق مجرب است

🖤 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُك🖤


صحیفه فاطمیه ، رفیع الدین رفیعی ، ص ۱۶۵

   سه شنبه 6 دی 1401نظر دهید »

وسیله شفاعت فاطمه علیه السلام

روایت شده است که روز قیامت حضرت رسول خدا صلی الله به علی علیه السلام می فرماید به زهرا بگو برای شفاعت امت چه داری ؟؟
حضرت علی علیه السلام پیام رسول خدا را به فاطمه سلام الله ابلاغ می کند فاطمه سلام الله جواب می‌گوید :

ای امیر مومنان برای ما در مقام شفاعت دو دست بریده پسرم عباس کافیست

 

 

چهره ی درخشان حسین علیه السلام، شیخ علی ربانی خلخالی ، ص ۳۱۲

 

   دوشنبه 5 دی 1401نظر دهید »

سرکار خانم طاهره شاکری مدیر محترم مدرسه علمیه کوثر ورامین در مراسمی که در حسینیه ثارالله ورامین و با همکاری هیئت رزمندگان شهرستان و حوزه ی علمیه کوثر برگزار شد ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله گفت : پیامبران آمدند تا حکومت تشکیل بدهند و کارخانه ی انسان سازی بسازند .

 



طاهره شاکری ادامه داد : تشکیل حکومت وظیفه و کار نبوت و ولایت است .

شاکری گفت : عده ای معتقدند نباید جریان عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام را سیاسی کرد بلکه باید با امام حسین معنویت را بالا برد این در حالی است که تمامی حوادث قبل از کربلا و بعد از آن سیاسی بود.

شاکری ادامه داد: امام حسین علیه السلام بایزید بر سر تعداد رکعات نماز اختلاف نداشت که بگوییم دعوا سیاسی نبود بلکه اختلاف بر سر حکومت بود امام علیه السلام می فرمود یزید لیاقت حکومت کردن را ندارد و این یعنی بحث و فلسفه قیام امام حسین بحث کاملا سیاسی است .

این استاد حوزه گفت معنویتی که سیاست ولایت نداشته باشد یک معنویت خشک و بی جان به تمام معناست و خواجه ربیع و عبدالله ابن حرجعفی نمونه های کاملی است انسانهای خشک مذهب هستند.

مدیر مدرسه علمیه کوثر ضمن اهمیت حمایت از حکومت اسلامی گفت : درست است که در جامعه ی امروز ما اشکالات فراوانی وجود دارد و حکومت کاملا اسلامی نیست. اگر حکومت جمهوری اسلامی تماماً اسلامی بود ظهور رخ میداد . اما تضعیف حکومت اسلامی حرام است .

شاکری ضمن اهمیت داشتن بصیرت برای هر فردی در حوادث و اتفاقات پیش رو گفت : اگر فضا مشتبه شد بصیرت لازم است تا با بصیرت حق را تشخیص بدهیم و بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و مثل شخصیت عبدالله بن زبیر ها نشویم .

شاکری گفت : قران در زندگی راه را برای ما روشن کرده است و در یکی از ایات می فرماید ( یا ایها الذین امنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء : ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن خود و دشمن ما را به دوستی نگیرید) .

شاکری افزود : آیه به ما راه را نشان می‌دهد که از سیاست ، روش زندگی ، مذهب ، حجاب و….. دشمن را الگو نگیریم و آنها را بر خود مسلط نکنیم.

مدیر مدرسه علمیه کوثر گفت : طبق انچه که قران به ما آموخت ، ما باید از ولی امر خودمان و قوه ی متمرکز خودمان که همان ولایت است پیروی کنیم .

وی افزود : یکی از ویژگی های ولایت این است که اتحادی باشد .

طاهره شاکری ضمن اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) در پایان گفت : طبق این حدیث که ویژگی رهبر را بیان می کند ، کسی که رهبر است باید مراقب نفسش باشد ، دینش را حفظ کند ، دنبال هوا و هوس نفسانی نباشد و مطیع امر مولایش باشد و اگر کسی را با این خصوصیات دیدید پیرو او باشید . و ما این ویژگیها را در رهبر معظم انقلاب اسلامی می بینیم .

   دوشنبه 14 شهریور 1401نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 56

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 133
  • دیروز: 398
  • 7 روز قبل: 4398
  • 1 ماه قبل: 36714
  • کل بازدیدها: 829517
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1