« راز ماندگاری نهضت عاشوراچرا روز عاشورا روز اندوه است ؟ »

شب تاسوعا 

 

 

منزلت و مقام عباس در قیامت به حدی بلند است که برگزیدگان محشر یعنی شهدا که همه به شهدا غبطه می برند ، شهدا به مقام عباس فرزند امیرالمؤمنین غبطه می خورند . در میان دهها وصف و ویژگی که از اباالفضل العباس از زبان معصومین رسیده مثل امام سجاد. علیه السلام ، مثل امام باقر علیه السلام ، در زیارت نامهای اوصافی که رسیده  و من این را انتخاب کرده ام که بتوانیم از آن یک استفاده عملی در زندگی ببریم و آن  عنوان یا ویژگی که در زندگی عباس بوده حس مسولیت یا مسولیت پذیری که بسیار مهم است.

 

حس مسولیت یعنی این که هر کس بداند در هر زمان و مکان مسولیتش چیست ،  اول بشناسد ، بپذیرد  ، بعد آن مسولیت را ایفا کند ، انسان موجودی است که عاقل است ، عقل و بلوغ ، قدرت ، التفات  ، وظیفه آورد که بعضی از این وظایف را دین به عهده ما می گذارد  ، بعضی از این وظایف را عقل به عهده انسان می گذارد ، بعضی از وظایف به واسطه ازدواج به عهده انسان می آید ، بعضی از وظایف را پذیرش یک مسولیت به عهده ما می گذارد ، همه این ها که جمع کنیم آن تعهد در مقابل وظیفه را می گوییم حس مسولیت .

 

در هر حس مسولیت سه رکن است : ساعل ، مسول ، مورد سوال . مثال می زنم ، دانش آموز در مدرسه ساعل او معلم است ، مسول ، خود اوست . مورد سوال هم درسی است که بر عهده اوست و این یک مثال ساده است .حالا ببینیم آن چیزی که از ما می خواهند کی هستند ، ما که مسولیت داریم  مسولیت ما چه هست ؟ موضوع مسولیت هم کدام است .


بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی ، گرفتاریهای خانوادگی ، بحث طلاق ، بحث پرونده های قضایی ، نه !  انحرافات دینی در طول تاریخ ، انحرافات سیاسی ،همه ناشی از این نشناختن حس مسولیت است . یک نکته در این جا هست ؛ عده ای هستند به جایی که مسولیت خودرا بشناسند ، مسولیت دیگران را یادآور می شوند ، مدام طلبکار مسولیت دیگران هستند .نمی گویند که کار من چیست ؛ مسولیت من چیست .رهبر کبیر انقلاب حضرت امام میفرمود : بعضی ها از انقلاب توقع دارند نمی گویند که انقلاب از ما چه توقع دارد ، ما برای انقلاب چه کرده ایم ،  مسولیت من چیست !  این همان حس مسولیت  است که من روایت دیدم در مجمع البیان که فرمود ؛ روز قیامت علت این که مردم از برادر ، اولاد ، همسر پدر ، مادر فرار می کنند آیه قرآن است « یوم یفر المرء من اخیه روزی که هر کس از برادرش هم فرار می کند »(سوره عبس ، آیه ۳۴) .

شما پدرت بیاید در خانه چقدر تحویلش می گیری ؟ قیامت از او فرار می کنی .

برادرت را در خیابان ببینی چقدر تحویلش می گیری ؟ قیامت از او فرار می کنی  ، علت این است که می ترسند که پدر و مادر و برادر  آن مسولیت ها را به رخ بکشند ،اولاد جلوی پدر را بگیرد و بگوید پدر اینجا کوتاهی کردی ، پدر جلوی فرزند را می گیرد و می گوید فرزندم این جا کوتاهی کردی .

علت فرار وحشت نیست ، ترس نیست ، این است که باز خواست می شود.  باید جواب دهد . مسولیت است .

نه فکر کنید مردم فقط حس مسولیت دارند ، انبیا هم حس مسولیت دارند 

 

آیه ۶سوره اعراف می فرماید، دو گروه در قیامت از آن ها سوال می شود. « فلنسئلن الذین ارسل الیهم و لنسئلن المرسلین » «و ما بزودی از هرقومی که پیامبری به سویشان فرستاده ایم پرسش نموده و از پیامبران نیزبازخواست می نمائیم » یکی انبیا ، یکی مردم ….

 

کربلا فراوان صحنه مسولیت پذیری است . کسانی که از همان اول آمدند ، غر نزدند و تا آخر هم ماندند . ابا الفضل العباس صبح عاشورا برادرانش را جمع کرد و گفت ؛ پسران مادرم ! بروید میدان من شهادت شما را ببینم و با این که می دانیم برای اینها امان نامه آوردند ، اما این ها رفتند و شهید شدند و ام البنین در پرونده اش همراهی چهار شهید ثبت شد . این مسولیت پذیری است .

 

در شب عاشورا  امام حسین علیه السلام به نافع ابن حلال گفت که برو و نمان ولی نافع ابن حلال گفت : من تا آخرین نفس از دشمنان شما بری هستم و هیچ ترسی از مرگ ندارم ، ما با آگاهی آماده ایم و هیچ ترسی نداریم ، این مسولیت پذیری است …


در عصر عاشورا دو تا از یاران عمر بن سعد ، برادر بودند آن جایی که ابا عبدالله ندای هل من ناصر نصری داد ، با خود گفتند ما چه طور در قیامت تقاضای شفاعت از جدش کنیم و آمدند و پیوستن به ابا عبدالله و شهید شدند ….

 

حواسمان جمع باشد ، دولت ، ملت مردم ، قوه قضاییه و همه بدانند که مسولیتشان چیست ؟ ..

 

 

سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی ، در شب تاسوعای حسینی در حضور رهبر انقلاب .۱۹/ ۷/ ۹۵ . شنیده شده .

کلیدواژه ها: مسول ، مورد سوال
   دوشنبه 19 مهر 1395
نظر از: سیده فوزیه موسوی [عضو] 

باسلام وخداقوت
با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله حسین (علیه السلام) .
انشاالله موفق باشید التماس دعا

1395/07/21 @ 14:40
نظر از:  

هان! گوش فرادارید…

صدای “هل من ناصر ینصرنی” می آید….

دیگر زمان، زمان فقط یا حسین گفتن نیست ….

باید با حسین ماند….

و اینک حسین زمانه ما را می خواند….

هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله….

“چهل گام با حسین ماندن”

با ما همراه باشید. التماس دعا

1395/07/21 @ 00:44
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

اشکهادر چشم و اندوهی به سینه
دلهاهوای کربلایش راگرفته

اشکی به پشت پلکهایم جمع گشته
که گویا انس باعاشورا گرفته

عرض تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی

1395/07/20 @ 14:58
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تشکر و تسلیت ایام
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید.
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/moharram2

1395/07/20 @ 10:04


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 719
  • دیروز: 1562
  • 7 روز قبل: 6916
  • 1 ماه قبل: 41439
  • کل بازدیدها: 877922
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 23
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1