« مصائب شامزائران حسینی »

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگي خود که در نمازخانه بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد،  با عرض تسلیت به پیشگاه امام زمان(عج) به مناسبت ايام مصيبت‌بار ماه صفر، به روز سیزده ابان روز مبارزه با استکبار اشاره کرده و به تبيين مسئله مبارزه با استكباردرونی و بیرونی پرداختند.



خطري كه براي ما مطرح است، ذات اقدس الهي طبق علم غيبش به ما گوشزد كرد و ما را هشدار داد فرمود شما يك دشمن قهّار و قدّاري داريد كه اين هرگز دست از شما برنمي‌دارد تازه اين دشمن كوچك است و در صحنه جهاد اصغر است و آن مسئله صهيونيسم و حاميان آنها است و به وجود مبارك پيغمبر(ص) فرمود: ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾سوره مائده آیه ۱۳ . مشركان يك حساب ديگري دارند مسيحي‌ها يك حساب ديگر دارند اما فرمود صهيونيسم طوري است كه هر روز عليه اسلام و مسلمان‌ها نقشه مي‌كِشد اين ﴿لا تَزالُ﴾ در تعبيرات ادبيِ عرب براي استمرار به كار مي‌برند يعني همواره, فرمود همواره اينها در صدد نقشه‌اند، اين طور نيست كه حالا شما اينها را از خيبر بيرون كرديد اينها دست از مبارزه بردارند! خیانت اینها هم منظور خيانت نسبت به نظام اسلامي است نه نسبت به شخص پيامبر، براي اينكه اينها با اسلام و قرآن و عترت و با اين مكتب الهي مخالف بودند بنابراين امروز هم همان وضع است ما بايد بدانيم كه با چه دشمني روبرو هستيم و او از كجا دارد نقشه مي‌كشد.

 

وظيفه همه ما در بخش‌هاي استكبارستيزي اين است كه مواظب خيانت بيگانه‌ها باشيم از يك سو و از سوي ديگر نقشه مستكبران را از دور بررسي كنيم. اين عصاره كلام درباره مبارزه با استكبار براي جنگ جهاد اصغر است. همين مفاسد به مراتب بدتر در ساختار دروني خود ما هم هست ما هم يك دشمني داريم كه ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ در او هست اين بيان نوراني پيامبر(ص) است كه فرمود: «اعدي عدوّك نفسك التي بين جنبيك» اين نفس وقتي در درون با وهم و خيال و عقل نظري مبارزه كرد و در بيرون با شهوت و خيال و عقل عملي مبارزه مي‌كند اگر مسئول انديشه‌‌مان فلج شود و برهان اقامه نكنيم و عوامانه زندگي كنيم و مسئول عقل عمليِ ما سفيه بشود و سفيهانه به سر ببريم در جهاد دروني شكست خورده‌ايم، وقتي در جهاد دروني شكست بخوريم يقيناً در جهاد بيروني هم شكست مي‌خوريم براي اينكه آن رهبري جهاد بيروني را او به عهده گرفته است.

 

اگر شهوت به حريم عقل عملي راه پيدا كرد يا غضب به حريم عقل عملي راه پيدا كرد اينها سخنگويان نفس اماره‌اند اينها هر جا وارد شوند مهلك‌اند نه مستهلك.


شهوت و غضب اگر يك مختصر در درون كار راه پيدا كند كلّ عمل را فاسد مي‌كند اگر كسي ۹۹ درصد نمازش خالصانه است يك درصدش رياست اين ريا مستهلِك نمي‌شود بلكه مهلِك است چون نه آن توحيد, شرك را مي‌پذيرد و نه اين شرك, خنثاست كه مستهلك بشود؛ شهوت اين است, غضب اين است, «من» و «ما»خواهي اين است, خودخواهي اين است, اين به حريم عقل, چه نظر چه عمل راه پيدا كند او را هلاك مي‌كند مي‌شود مهلِك نه مستهلَك لذا حضرت فرمود: «أعدي عدوك نفسك التي بين جنبيك».

 

اصرار وجود مبارك امام سجاد در جمله‌هاي نوراني صحيفه اين است كه ما را موحد كند. فرمود كلّ عالم ابزارند آن وقت توسل را براي ما معنا كرده شفاعت را براي ما معنا كرده، آن ديد بلند نظام اسلامي را براي ما معنا كرده وجود مبارك امام سجاد در عصري بود كه سربازان نظام شيعه نبودند اما كشور امنيت مي‌خواهد, آرامش مي‌خواهد به تك تك اين سربازان غير شيعي امام سجاد دعا كرد، اين دعا مخصوصاً سربازان و مرزداران است آن روز مرزداران كه شيعه نبودند حكومت هم كه حكومت شيعي نبود، ولي امنيت براي بشر محترم است، جامعه در سايه امنيت بايد زندگي كند تا امام سجاد بياناتش را القا كند، چقدر به اين سربازان دعا مي‌كند و چقدر كشورهاي مزاحم و شهرهاي مزاحم را نفرين مي‌كند در همان دعاي نوراني اهل ثغور مي‌فرمايد: «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ» اينها كه اهل شرك‌اند اينها را با هم درگير كن كه نظام اسلامي ما بماند اين كشوري كه به حسب ظاهر مسلمان است ولو زمامش را غير شيعي به عهده دارد ولو مرزدارانشان اين‌چنين نيست كه همه شيعه باشند اكثريتشان غير شيعي بودند ولي امام سجاد به همه اينها دعا مي‌كند.

 

جامعه امنيت و آرامش مي‌خواهد، این طور نیست كه اگر يك برادر سنّي با داعش درگير شد بر ما حق نداشته باشد يا او که حرم وجود مبارك زينب(سلام الله عليها) را حفظ كرد نسبت به ما حق نداشته باشد، اين ديد بلند امام سجاد(سلام الله عليه) براي آن است كه كشور بيش از هر چيزي به امنيت محتاج است. بعد مي‌فرمايد كسي مي‌تواند مرزدار باشد كه حبّ دنيا از محدوده دلش جدا شده باشد خدايا براي اينكه اينها خوب مرزداري كنند و كشور را حفظ كنند محبّت دنيا را, علاقه به زن و فرزند را از دل اينها بيرون ببر!مانند آنچه در دفاع هشت ساله اتفاق افتاد که خيلي‌ها تازه ازدواج كرده بودند يا تازه خدا به آنها فرزند داده بود به طور صريح و سريع از همه اينها خداحافظي مي‌كردند و مي‌رفتند.

 

 

سخنان آیت الله جوادی آملی دیده شده در http://www.esra.ir  . ۹۵/ ۸/ ۱۳ . 

   شنبه 15 آبان 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از: the best mind [عضو] 
5 stars

سلام خواهرم
مطلب مفیدی بود
موفق باشید

1395/08/17 @ 13:48
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

خدا قوت

1395/08/17 @ 09:20
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر و تسلیت ایام
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/arbaeen1

1395/08/16 @ 21:59


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1834
  • دیروز: 2300
  • 7 روز قبل: 9088
  • 1 ماه قبل: 44403
  • کل بازدیدها: 885448
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 6
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 21
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1