خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسنی در جلسه درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین و با محوریت اخلاق معاشرت برگزار شد با بیان آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف گفت : امام صادق علیه السلام فرمودند “همه مکارم در این آیه جمع شده است” و این آیه دارای سه دستور است که خداوند به پیامبر صلوات الله میدهد .
➖حجت الاسلام حسنی ادامه داد: وقتی خداوند میفرمایدخُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ؛ یعنی عفو را بگیر، خداوند نفرمود’ عفو کن، بلکه فرموده است عفو را بگیر و این عفو تنها در مسائل شخصی است و در مسائل عمومی اجازه عفو نداریم. در مسائل شخصی مثل این است که حقی از ما ضایع شده باشد و عفو کردن و گذشت از آن حق یک صفت کریمانه است اما در مسائل عمومی اجازه عفو به تنهایی وجود ندارد .
➖حجت الاسلام حسنی با اشاره به دستور خداوند که فرمود وامر بالعرف یعنی دائماً کار تو این باشد که به عرف (همه خوبیها) دستور بدهی و دستور سوم رویگرداندن از نادان است. این سه دستور چهارچوب اخلاق اسلامی را ترسیم میکند.
➖ آقای حسنی با اشاره به بعضی از آیات آخر در سوره فرقان بیان داشت: آیات آخر سوره فرقان صفات عباد الرحمن را بیان میکند و بسیاری از بزرگان سفارش کردند که هر شب این آیات را بخوانید .
➖حجت الاسلام حسنی با اشاره به صفات عباد الرحمن گفت: بنده رحمان یعنی بنده خداوند متعال که وقتی روی زمین راه میرود به نرمی و آهستگی گام برمیدارد ، انسانی متواضع است و این تواضع سبک زندگی آنهاست چرا که تواضع یکی از مهمترین دستورات برای معاشرت با مردم است .
➖حجت الاسلام حسنی ضمن بیان چگونگی رفتار با جاهلان بیان داشت: طبق دستورات الهی با جاهلان نه باید جدال کرد و نه گفتگو کرد و بلکه باید روی برگرداند یا فقط سلام داد و گذشت .
➖وی ادامه داد : طبق آیات قرآن بهترین راه برای جاهل که درصدد ضربه زدن به انسان است سلام گفتن و رد شدن است.
➖ حجت الاسلام حسنی مهربانی و رافت در خانواده را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان داشت : طبق روایات اگر خانوادهای ولو کافر باشند و با یکدیگر با رافت و مهربانی رفتار کنند نزد خدا محبوبتر از خانوادهای است که مومنند اما با یکدیگر به تلخی رفتار میکنند .
➖حجت الاسلام حسنی رفتار با عموم مردم را برخلاف رفتار با جاهلان دانست و گفت : در رفتار با عموم مردم انسان باید خیرخواه ، گره گشا و در صدد رفع مشکلات مردم باشد.
➖ وی ادامه داد : دین ما از دو بخش عبادت و خدمت به انسان تشکیل شده است و اگر انسان یکی را گرفته و دیگری را رها کند دین او کامل نخواهد شد.
➖ آقای حسنی آفت خدمت به خلق را غفلت و غرور دانست و بیان داشت: انسان باید در عین خدمت به خلق ذکر خداوند را نیز داشته باشد یعنی از یاد خداوند غافل نباشد.
➖ حجت الاسلام حسنی تمام خیر را در جمع بودن و با جماعت بودن دانست و اظهار داشت: افراد منزوی و دور از جمع و جامعه باید بدانند که بسیاری از خیرات و برکات را از خود دور میکنند و بریدن از جامعه و دور شدن از جامعه ای برای انسان خیری ندارد چرا که خداوند به همان اندازه که انسان به دیگران خیر میرساند به او خیر میدهد.
➖ وی ادامه داد : علت اینکه بزرگان ما سفارش به نماز جماعت کردهاند نیز در همین است که با جمع بودن برکات فراوانی برای انسان در پی خواهد داشت و دعای انسان در جمع بهتر مستجاب خواهد شد .
➖حجت الاسلام حسنی ضمن اشاره به رفتار علما و بزرگان با افراد نادان و دور از دین در جامعه بیان داشت: نباید وقتی میبینیم در جامعه برخی از احکام اسلامی به درستی اجرا نمیشود ناامید شویم چرا که عالم مجاهد باید در هر شرایطی نسبت به زنده نگه داشتن شعائر دینی به احکام و دستورات اسلامی کوشا باشد . و ممکن است تلاش ما برای زنده نگه داشتن دین در سال های ديگر به ثمر بنشیند.
➖حجت الاسلام حسنی در پایان ضمن اشاره به حضور دوباره گشت ارشاد در جامعه گفت : حضور گشت ارشاد را قویاً حمایت میکنیم چون اگر کوتاه بیاییم چیزی از عفت و حیای زن و خانواده باقی نخواهد ماند و انتقاد نسبت به برخی از عملکرد گشت ارشاد نباید باعث حذف آن شود.
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رمضانی مبلغ دینی در نشست سیاسی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک پیروزی رزمندگان اسلام در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران گفت : دشمنی یهود با اسلام و مسلمانان فراتر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم چرا که یهود بیش از هر کسی میتواند به اسلام آسیب بزند و علت این توانستن آنها شناخت کافی است که یهود از اسلام و مسلمانان دارد.
وی ادامه داد : شناخت یهود از اسلام مانند شناخت پدر و مادر از فرزندش میباشد اما آیا ما نیز انند آنها که اسلام را میشناسند یهود را میشناسیم ؟ آیا ما کلاس یهود شناسی داریم؟ آیا ما برای فرزندانمان دشمنی یهود را تبیین میکنیم ؟
حجت الاسلام رمضانی با بیان ماجرای ورود پیامبر اکرم صلی الله به مدینه و بنا کردن مسجد قبا گفت: پیامبر صلوات الله در بدو ورود مسجد قبا را بنا کرد و مسجد شد پایگاهی برای انجام تمامی کارهای مسلمانان و تمام ضربههای نیز که یهودیت خورد از همین مساجد بود چرا که وقتی پیامبر وارد شدند متوجه شدند که تمامی نقاط حیاتی شهر به دست یهودیان است و یهودیان سلطه فراوانی بر روی مسلمانان دارند.
آقای رمضانی با بیان این نکته که یهودیان به دنبال حکمرانی بر جهانیان میباشند بیان داشت : هر جایی که ثروت وجود داشته باشد یهودیان تلاش دارند به آن ثروت دست یابند تا بتوانند بر جوامع بشریت حکمرانی کنند و در این بین هر آنچه که به نفع اسلام و مسلمین باشد یهودیان و صهیونها برای نابودی اش برنامه میریزند.
حجت الاسلام رمضانی ضمن بیان آیه ( وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ) اظهار داشت: حضرت موسی علیه السلام در پاسخ به یهودیانی که ادعا کرده بودند میخواهند بر جهانیان حکمرانی کنند فرموده بود که وارثان زمین صالحان هستند و پیامبر خاتم و ۱۲ فرزند ایشان را به عنوان صالحان و وارثان زمین معرفی کردند اما یهودیان اعتراض کردند و گفتند که ما نمیگذاریم و هر جای دنیا مسلمانان بخواهند قدرت بگیرند ما مانع خواهیم شد.
آقای رمضانی یکی از موانع ظهور حضرت حجت عجل الله را صهیونها و یهودیان صهیون دانست و گفت: هرچه یهودیان صهیون تضعیف شوند به ظهور نزدیکتر خواهیم شد .
حجت الاسلام رمضانی گفت : صهیونها معتقدند دشمن اصلی آنها آشوریان هستند به همین سبب برای آقایی و حکمرانی بر جهانیان نیاز به سلطه بر مسلمانان و ایرانیان دارند .
این مبلغ دینی با اشاره به پرتاب موفق موشکهای سربازان ایران اسلامی گفت : خبرگزاریهای غربی خودشان معترفاند که ایران به امپراتوری خود بازگشته است یا در جاهای دیگر گفتهاند ایران در حال احیای امپراتوری اسلامی است.
وی ادامه داد : حدود ۸۰ سال است که هیچ کشوری جرات نداشته به اسرائیل حمله کند و کشورهای غربی و عربی معتقدند اسرائیل دارای ثروت و قدرت است اما با شجاعت ایران در دفاع از خاک خود و پرتاب موشکها و راکتها به سوی سرزمینهای اشغالی ، هیمنه و حیثیت صهیونها از بین رفت و از این به بعد خواهیم دید که رویکرد جهان عرب نسبت به اسرائیل تغییر خواهد کرد .
حجت الاسلام رمضانی در پایان گفت: ایران در مسیر تمدن نوین گام برمیدارد و جهان را برای آمدن منجی بشریعت آماده میکند و امروزه خداوند به رهبر معظم انقلاب در بین مردم جهان عزت بخشیده و رهبر انقلاب نیز خود را سرباز امام زمان عجل الله میداند در نتیجه این پرچم به دست صالحان زمین خواهد رسید .
جناب آقای طزری کارشناس مسائل سیاسی روز در نشست سیاسی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر به تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از سرداران ایرانی در حادثه سوریه گفت : یک واقعیتی که باید به آن دقت داشته باشیم این است که ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم و راه مقابلهاش نیز جهاد ترکیبی است .
وی ادامه داد: جهاد تبیین یکی از مهمترین و اثرگذارترین راه برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن است.
آقای طزری رژیم صهیونیستی را متحمل دو شکست بزرگ در ماجرای غزه دانست و گفت: رژیم منحوس در داستان غزه متحمل دو شکست است یک شکست آن طوفان الاقصی میباشد که یک دستاورد بزرگ برای محور مقاومت بوده و شکست دوم حوادث در این شش ماه اخیر است که رژیم نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند.
وی افزود: آزادی اسرا ، از بین بردن حماس ، کوچاندن مردم از غزه به سمت مصر، متوقف کردن موشک باران و راکت باران از سمت شمال مقاومت همه این نکات مشکلات بزرگ سر راه رژیم منحوس است که نتوانسته بر آنها غلبه کند.
این کارشناس مسائل سیاسی روز ضمن تاکید بر مقاومت مردم مظلوم غزه گفت: باید به مظلومیت مردم فلسطین دستاوردهای بزرگ محور مقاومت نیز اشاره شود و این دو نکته باید همواره کنار یکدیگر ذکر شود.
آقای طزری گفت: عملیات طوفان الاقصی تمامی برنامههای رژیم منحوس را به هم ریخت چرا که قرار بود رژیم صهیونیستی به عنوان قطب اقتصادی جهان تبدیل شود و یکی از این راهها تبدیل شدن او به قطب اقتصادی جهان عادی سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی بود که با عملیات طوفان الاقصی و انزجار جهانی از این رژیم تبدیل شدن او به قطب اقتصادی عقب رانده شد.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در یک باتلاقی فرو رفته که راه نجاتی ندارد و ابعاد عملیات طوفان الاقصی این رژیم را به فروپاشی نزدیک کرده است .
جناب آقای طزری شهادت سرداران ایرانی در سوریه را اتفاق مبارکی برای این سرداران خواند و گفت : باید به این نکته توجه داشته باشیم که جنگ و دعوای ایران با رژیم صهیونیستی ، مبارزه ماهیتی است نه چیز دیگر.
این کارشناس مسائل سیاسی ایستادگی مردم یمن در مقابل آمریکا و اسرائیل را صدور انقلاب امام خمینی رحمة الله نامید و گفت: باید بدانیم که بخشی از انقلاب خمینی کبیر معنوی بود و مردم یمن و محور مقاومت و بقیه کشورها ایستادگی در برابر استکبار را از این انقلاب آموختند.
آقای طزری گفت : رژیم صهیونیستی به خوبی میداند که شرایط منطقهای امروز به نفع او نیست و خودشان نیز معترفند که ۸۰ سالگی رژیم را نخواهند دید.
جناب آقای طزری با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در کشور گفت: این روزها نباید ساده از کنار مسئله امنیتی کشور گذشت چرا که تجهیزاتی که تروریستها به کار میبرند همگی مربوط به کشورهای غربی بوده و از آنجایی که دشمن ما زخم خورده است تلاش دارد تا به هر شکلی به کشور ضربه بزند و یکی از این راهها به کار بردن عاملان خود در کشور برای خرابکاری است .
آقای طزری گفت: پاسخ جمهوری اسلامی به جنایات اسرائیل بسیار روشن است اما ملاحظاتی را نیز در نظر گرفته است ولی باید بدانیم که از نظر نظامی مشکلی نداریم اما آنچه که مهم است تاب آوری اقتصادی مردم و حمایت آنها و توجیه افکار عمومی به زمان نیاز دارد.
جناب آقای طزری در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی چنین جنایاتی را انجام داد گفت : قبل از این حمله به سفارت ۷۰ حمله از سوی حماس به سوی رژیم صهیونیستی انجام شد و این حملات برای رژیم بسیار سنگین بود به همین دلیل به بیمارستان شفا حمله کرد و بعد از آن برای اولین بار بعد از شش ماه دستگاههای حامی رژیم تسلیم شدند و برای اولین بار قطعنامه صادر شد و این بزرگترین برگ برنده محور مقاومت است.
وی ادامه داد : نکته بعدی سفر رهبران حماس به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب نشان داد که آنچه تعیین کننده است ایران است.
آقای طزری پافشاری حماس در مواضع خود ، تظاهرات ضد نتانیاهو در تل آویو، اختلافات بین ارتش و دولت و حتی خود کابینه نتانیاهو همه را عوامل عصبانیت این رژیم دانست و بیان داشت : همه این عوامل باعث شده تا دولت نتانیاهو دست به هر کاری بزند.
آقای طزری گفت : آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که حماس باید از بین برود اما اختلاف نظر آنها بر سر این است که آمریکا معتقد است غزه را باید به تشکیلات خودگردان واگذار کرد اما صهیونها معتقدند که باید فرد مورد نظر خود را بر سر کار بیاورند و کرانه باختری و غزه نباید دست تشکیلات باشد
حکم گم شدن یا برداشتن مهر توسط کودک در نماز
چنانچه حین نماز و در سجده مهر و امثال آن از دست انسان خارج شود مثلاً بچه مهر را بردارد، باید چهکاری انجام داد؟⁉️
آیتالله مکارم شیرازی حفظه الله
❇️ ۱_ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ و سنگ) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند.
۲_ اگر چنین چیزی نباشد اول بر لباسش اگر از كتان يا پنبه است. اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشياء معدنى و اگر هیچچیزی نبود بر پشت دست خود سجده كند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام كرده و بنا بر احتياط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.
〰〰〰〰〰〰〰
❓اگر مُهر هنگام نماز، گُم شود یا کودک آن را بردارد، تکلیف چیست؟⁉️
آیتالله خامنهای مدظلهالعالی
❇️ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز بخواند.
◀️آیتالله سیستانی حفظه الله:
🔹اگر در بین نماز، چیزی که نمازگزار بر آن سجده میکند، گم شود و چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است، نداشته باشد، در تنگی وقت باید به ترتیبی که در مسألۀ « مسأله 1397. اگر انسان چیزی ندارد که سجده بر آن صحیح باشد یا اگر دارد به علّت سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمیتواند بر آن سجده کند، سجده بر قیر و زِفْت مقدّم بر سجده بر غیر آنهاست؛
ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر شیء دیگر که در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست، سجده نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است، بر چیز دیگر سجده نکند. »
گفته شد، عمل نماید.
بلکه اگر وقت وسعت داشته باشد، باز هم وظیفهاش آن است که به ترتیب مذکور در مسألۀ «1397» عمل نموده و نماز را تمام کند و در این مورد، بنابر احتیاط واجب نمیتواند نماز را بشکند و نیمه تمام رها نماید.
امّا اگر شیئی که سجده بر آن صحیح است در اطراف او باشد و میتواند ذکر را قطع کرده و بدون آنکه روی خود را از قبله برگرداند، راه رفته و آن را بردارد، لازم است این کار را انجام دهد؛ به شرط آن که این راه رفتن و حرکت به اندازهای زیاد نباشد که صورت نماز را از بین ببرد.
دعایی جهت غنی شدن
حضرت خاتم الانبیاء (ص) به اصحاب صفه در زمانی که از تنگدستی خویش شکایت کردند این دعا را تعلیم ایشان فرمود که دائم بخوانند، غنی خواهند شد:
اَللّهُمَّ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِقْضِ عَنّا الدَّیْنِ وَ اَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ
دعا به جهت وسعت رزق
برای رفع فقر و جلب وسعت و باز شدن در بهشت هر روز صد مرتبه بگوید:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبینُ
دعا جهت توانگر شدن
گویند جهت توانگری چهل شب هر شب این دعا را بخواند مؤثر خواهد بود. یا در روز جمعه هفتاد مرتبه بخواند
بِسم الله الرّحْمنِ الرّحیم
اَللّهُمَّ یا غَنِیُّ یا حَمیدُ یا رَحیمُ یا وَدُودُ یا مُبْدِءُ یا مُعیدُ اَغْنِنی بِحَلالِکَ عَنْ حَرامِکَ وَ بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
دعا جهت ادای دین و قرض
هر روز چهل و یک مرتبه یا چهل و یک روز بعد از نماز صبح خوانده شود که فوقالعاده مؤثر و مجرب است.
وَ مَنْ یُقْرِضُ اللهُ قَرْضاً حَسَناً یُضاعَفُ لَهُ
دعا برای ادای قرض
در خواب دیده شده است که حضرت رضا فرمودند: جهت ادای دین ۴۴۲ مرتبه بگوی:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّلِمینَ فَاسْتَجِبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمَّ وَ کَذلِکَ نُنَجِی الْمُؤمنینَ
ذکر های شگفت معصومین علیهم السلام، سید ابوالحسن موسوی نژاد ، ص ۶۴.
اوامر خداوند از آسمان فرود میآیند همانگونه که دانههای باران فرو میریزند و هر کس به اندازه خود از آنها استفاده میکند و خداوند برای هر کس مقدراتی معین کرده به آنها زیاد و یا اندک در فرزندان و اموال خود بهره خود را میبرند و سهم خود را دریافت میدارند.
اکنون هر کس از شما نقصانی در مال یا اهلش مشاهده کرد و از آن طرف رفیقش بیشتر از او داشت این موضوع نباید او را گرفتار و ناراحت کند و از اینکه دوستش از او زیادتر مال و فرزند دارد از جاده حق منحرف گردد .
مرد مسلمان مادامی که اظهار پستی و دناعت نکند و در نزد افراد پست و لعیم خضوع و خشوع نداشته باشد سود میبرد.
مسلمانی که اهل خیانت نباشد منتظر یکی از دو نیکیها باید باشد یا برای خداوند کار کند رضایت او را بجوید که در این صورت آنچه در نزد خداوند میباشد برای او بهتر است و یا خداوند در دنیا به او روزی میدهد و مال و فرزندان به او عطا میکند و دینش را حفظ مینماید
مال و فرزند محصول دنیا میباشد و کار نیک محصول آخرت و خداوند گاهی هر دو را برای مردمانی جمع میکند .
الغارات ، ابراهیم بن محمد ثقفی ترجمه عزیزالله عطاردی صفحه ۵۱
❇️صراط مستقیم
اگر از صراط به عنوان خط تعبير كردند ميگويند خطّ مستقيم, براي آن است كه وجود مبارك رسول گرامي (ص ) در جلسهاي خطّ مستقيمي كشيدند فرمودند راهي كه من از طرف خدا آوردم همين خطّ مستقيم است سپس در دو طرف آن خطوطي ترسيم كردند و فرمودند آنچه ديگران ميگويند مَضلّه است.
چون حضرت از صراط تعبير به اين خط كردند ميگويند خط مستقيم وگرنه تعبير قرآن صراط است و صراط هر چه در قرآن كريم استعمال شده است راجع به بهشت است مانند صراط مستقيم يا صراط سوي,يك جا هم درباره جهنم است كه دارد اينها را به صراط جهنم هدايت كنيد.
❇️عمده آن است كه درباره اين صراط, ذيل آيه سورهٴ مباركهٴ فجر كه دارد ﴿وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را ميآورند, رواياتي هست كه جهنم هزار زِمام و افسار دارد كه فرشتگان فراواني آن را ميآورند.
اينكه عرض شد جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست براي اينكه آنچه ما ميفهميم اين است كه جهنم جايي است كه تبهكاران را در آنجا مياندازند ، اما جهنم منقول را واقعاً ما نميفهميم . ما جهنم غير منقول را ميفهميم. اما جهنم منقول كه در سورهٴ مباركهٴ فجر است اين يعني چه ؟
جهنم را ميآورند يعني چه؟
فرشتهها كشان كشان اين جهنم را ميآورند چيست اين كدام جهنم است با جهنم غير منقول فرقش چيست؟
فرمود: ﴿وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ آن روز جهنم را ميآورند.
خب اين جهنم را كه كشان كشان ميآورند آن وقت صراط را روي اين جهنم نصب ميكنند, اينها يعني چه؟! صراط را روي اين جهنم نصب ميكنند بعد به افراد ميگويند شما از اين صراط بايد بگذريد, آن صراط هم «أدقَّ مِن الشَّعْر و أحدّ مِن السيف»
از مو باريكتر است و از شمشير تيزتر, براي اينكه بخش معرفتش دقيقتر از موي باريك است بخش عملش از رفتن روي لبه تيز شمشير دشوارتر است. نسان يك بخش انديشه دارد يك بخش انگيزه دارد با بخشي ميفهمد با بخشي كار ميكند فرمودند معرفتِ خود صراط از مو باريكتر است خب باريكتر از مو را انسان بخواهد درك بكند و ببيند بسيار سخت است رفتنِ روي لبه تيز شمشير برّان خب خيلي سخت است. دين يك بخشش ايمان است كه فهميدن در آن هست و يك بخشش عمل صالح. فرمود اين صراط كه باريكتر از موست و تيزتر از شمشير است ميآورند عدّهاي به سرعت رد ميشوند عدّهاي افتان و خيزان گاهي ميافتند گاهي بلند ميشوند و ميروند و عدّهاي هم ميافتند, اينها يعني چه؟
اينها را واقعاً ما نميفهميم, سرّش اين است كه بحث نشده نه اينكه فهميدني نيست.
آیتالله جوادی آملی، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۱
هفت سین قرآنی
هفت سین از دیر زمان است که در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و در ساعت تحویل سال سفره ای در خانه پهن می کنند و در آن سفره هفت چیز که حرف اول آنها با سین است در سفره می گذارند و اهل خانه اطراف آن سفره می نشینند . گفتنی است هفت سینی که بین مردم معمول و مرسوم است ذاتا از نظر اسلام حرمت و معنی ندارد ولی به عنوان آداب اسلامی ، در تاریخ اسلام و روایات وجود نداشته و ندارد و ممکن است ریشه تاریخی هفت سین همان روایت حضرت علی علیه السلام باشد که در طول تاریخ دچار انحراف و تحریف شده باشد .
از حضرت علی علیه السلام روایت شده که : اگر کسی هفت آیه که در آنها هفت سین ذکر شده باشد با آب زعفران و گلاب بر ظرف چینی بنویسد و در ساعت تحویل سال از آن آب بنوشد تا آخر سال دچار مرض و کسالت نمی گردد و بیمه قرآنی می شود و آن آیات عبارتند از :
۱_ سلامٌ قولاً من رب رحیم ( سوره یس ، آیه ۵۸ )
۲_ سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین ( سوره صافات ، آیه ۷۹ )
۳_ سلامٌ علی ابراهیم ( سوره صافات ، آیه ۱۰۸)
۴_ سلامٌ علی موسی و هارون ( سوره صافات آیه ۱۱۹ )
۵_ سلامٌ علی آل یاسین ( سوره صفات آیه ۱۲۹)
۶_ سلامٌ علیکم طِبتم فادخلوها خالدین ( سوره زمر ، آیه ۷۳)
۷_ سلامٌ هی حتی مطلع الفجر ( سوره قدر آیه ۶ ) .
منبع : نوروز چه روزی است ؟ ، سید باقر آیت میردامادی ، انتشارات حضور ، ص ۶۶_ ۶۷ .
نوروز در فرهنگ ایرانیان
نوروز در فرهنگ و باور ایرانیان از دیر باز جایگاه خاصی داشته است. انسان، از نخستین سال های زندگی اجتماعی، زمانی که از راه شکار و گردآوری خوراک های گیاهی روزگار می گذراند، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویداد های طبیعی یعنی تکرار فصول شد…
برگزاری شکوهمند وباورمند و همگانی این جشن در بین همه قشر ها و گروه های اجتماعی، بی گمان، از ویژگی های ایران زمین است، که با وجود جنگ و ستیز ها، شکست ها و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، علمی و فنی، از روزگاران کهن پابرجا مانده، و افزون برآن به جامعه و فرهنگ های دیگر نیز راه یافته است.
رسم و باوری کهن است که همه اعضای خانواده موقع سال تحویل(لحظه ورود خورشید به برج حمل) در خانه و کاشانه خود در کنار سفره هفت سین گردآیند. در سفره سفید رنگ هفت سین، از جمله، هفت روئیدنی خوراکی است که با حرف «سین» آغاز می شود، و نماد و شگونی بر فراوانی روئیدنی ها و فراورده های کشاورزی است چون سیب، سبزه، سنجد، سماق،سیر،سرکه، سمنو و مانند این ها، افزون بر آن آینه،شمع،ظرفی شیر، ظرفی آب که نارنج در آن است، تخم مرغ رنگ کرده، تخم مرغی روی آیینه، ماهی قرمز، نان سبزی،گلاب، گل، سنبل، سکه و کتاب قرآن نیز زینت بخش سفره هفت سین است. این سفره در بیشتر خانه ها تا روز سیزدهم گسترده است. به هفت سینی که چیده می شود معانی خاصی نسبت داده اند. مثلاً سیب را نماد زیبایی و تندرستی، سنجد را نماد عشق و محبت، و سکه را رزق و روزی گفته اند.
پوشیدن لباس نو در آئین های نوروزی، رسمی همگانی است. تهیه لباس، برای سال تحویل، فقیر و غنی را به خود مشغول می دارد. در جامعه سنتی توجه به تهیدستان و زیر دستان برای تهیه لباس نوروزی رسمی در حد الزام بود. این باور کهن را در نوشته ها، توصیه ها و توصیف های نوروزی، همواره می بینیم که: از طبیعت پیروی کنیم، از درختان یاد بگیریم و با آمدن بهار، لباس نو بپوشیم، که شگون شادمانی و آرامش است.
مجله پیوند، شماره 389 ص10
ولنتاین چه روزیست؟؟
در رُم باستان ماه فوریه را به عنوان نماد عشق جشن می گرفتند. پس روز ولنتاین که امروز ما آن را در چهاردهمین ماه جشن می گیریم بازمانده ی ای از اعتقادات رُم و مسیحیان است.
آنچه مسلم است ، ولنتاین از رسوم ایرانی و باستانی نیست
در افسانه های کاتولیک سه نام با عنوان والنتین آمده است. اما آنچه بیشتر مورد قبول است به زمان رُم و پادشاه کلادیوس دوم بر می گردد. این پادشاه عقیده داشت یک سرباز مجرد بهتر از سرباز متاهل می جنگد بنابراین ازدواج را برای سربازان ممنوع اعلام کرد.والنتیانوس این فرمان را ناعادلانه می دانست پس به مقابله با فرمان کلادیوس پرداخت و به ازدواج عشاق جوان کمک می کرد. تا زمانی که کلادیوس متوجه این عمل او شد و دستور قتل وی را صادر کرد.
اما افسانه ای دیگر به ماجرای والنتین برمی گردد که در زندان محبوس بود و عاشق دختر زندان بان خود می شود و قبل از مرگش نامه ای برای دختر با عنوان “از والنتین تو” می نویسد. که این رسم امروزه نیز در روز ولنتاین استفاده می شود.
بعد از قرون وسطی در فرانسه و انگلستان، امریکا، ایتالیا و سایر کشورهای دیگر این روز را مقدس می دانستند و جشن میگرفتند.
در روز ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن ماه افرادی زیادی را در حال هدیه دادن انواع شکلات ( نه خرس ) ، کارت تبریک به همراه دسته های گل رز قرمز به یکدیگر می بینید.
اگر چه این یک مناسبت غیرایرانی هست
اما
برخی ایرانی ها نیز مانند تمام مردم جهان روز ولنتاین را بهانه ای برای نشان دادن عشق و محبت خود به اطرافیان شان می دانند.
یکی از رسوم قدیم در انگلستان در روز ولنتاین دختران مجرد برگ های درختان قرمز درختان را در آب گل قرار میدادند و در چهارطرف بالشت خود قرار میدادند تا در شب ولنتاین همسر محبوب خود را در آرزوها ببیند و آروزهایشان برآورده شود.
یا در ژاپن عموما زنان در روز ولنتاین به مردها هدیه می دهند.