« سه گام مهم برای پیشرفت جامعهشعر رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق »

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ

 

➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسنی در جلسه درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین و با محوریت اخلاق معاشرت برگزار شد با بیان آیه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف گفت : امام صادق علیه السلام فرمودند “همه مکارم در این آیه جمع شده است” و این آیه دارای سه دستور است که خداوند به پیامبر صلوات الله می‌دهد .

➖حجت الاسلام حسنی ادامه داد: وقتی خداوند می‌فرمایدخُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ؛ یعنی عفو را بگیر، خداوند نفرمود’ عفو کن، بلکه فرموده است عفو را بگیر و این عفو تنها در مسائل شخصی است و در مسائل عمومی اجازه عفو نداریم. در مسائل شخصی مثل این است که حقی از ما ضایع شده باشد و عفو کردن و گذشت از آن حق یک صفت کریمانه است اما در مسائل عمومی اجازه عفو به تنهایی وجود ندارد .

➖حجت الاسلام حسنی با اشاره به دستور خداوند که فرمود وامر بالعرف یعنی دائماً کار تو این باشد که به عرف (همه خوبی‌ها) دستور بدهی و دستور سوم رویگرداندن از نادان است. این سه دستور چهارچوب اخلاق اسلامی را ترسیم می‌کند.

➖ آقای حسنی با اشاره به بعضی از آیات آخر در سوره فرقان بیان داشت: آیات آخر سوره فرقان صفات عباد الرحمن را بیان می‌کند و بسیاری از بزرگان سفارش کردند که هر شب این آیات را بخوانید .

➖حجت الاسلام حسنی با اشاره به صفات عباد الرحمن گفت: بنده رحمان یعنی بنده خداوند متعال که وقتی روی زمین راه می‌رود به نرمی و آهستگی گام برمی‌دارد ، انسانی متواضع است و این تواضع سبک زندگی آنهاست چرا که تواضع یکی از مهم‌ترین دستورات برای معاشرت با مردم است .

➖حجت الاسلام حسنی ضمن بیان چگونگی رفتار با جاهلان بیان داشت: طبق دستورات الهی با جاهلان نه باید جدال کرد و نه گفتگو کرد و بلکه باید روی برگرداند یا فقط سلام داد و گذشت .

➖وی ادامه داد : طبق آیات قرآن بهترین راه برای جاهل که درصدد ضربه زدن به انسان است سلام گفتن و رد شدن است.

➖ حجت الاسلام حسنی مهربانی و رافت در خانواده را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان داشت : طبق روایات اگر خانواده‌ای ولو کافر باشند و با یکدیگر با رافت و مهربانی رفتار کنند نزد خدا محبوب‌تر از خانواده‌ای است که مومنند اما با یکدیگر به تلخی رفتار می‌کنند .

➖حجت الاسلام حسنی رفتار با عموم مردم را برخلاف رفتار با جاهلان دانست و گفت : در رفتار با عموم مردم انسان باید خیرخواه ، گره گشا و در صدد رفع مشکلات مردم باشد.

➖ وی ادامه داد : دین ما از دو بخش عبادت و خدمت به انسان تشکیل شده است و اگر انسان یکی را گرفته و دیگری را رها کند دین او کامل نخواهد شد.

➖ آقای حسنی آفت خدمت به خلق را غفلت و غرور دانست و بیان داشت: انسان باید در عین خدمت به خلق ذکر خداوند را نیز داشته باشد یعنی از یاد خداوند غافل نباشد.

➖ حجت الاسلام حسنی تمام خیر را در جمع بودن و با جماعت بودن دانست و اظهار داشت: افراد منزوی و دور از جمع و جامعه باید بدانند که بسیاری از خیرات و برکات را از خود دور می‌کنند و بریدن از جامعه و دور شدن از جامعه ای برای انسان خیری ندارد چرا که خداوند به همان اندازه که انسان به دیگران خیر می‌رساند به او خیر می‌دهد.

➖ وی ادامه داد : علت اینکه بزرگان ما سفارش به نماز جماعت کرده‌اند نیز در همین است که با جمع بودن برکات فراوانی برای انسان در پی خواهد داشت و دعای انسان در جمع بهتر مستجاب خواهد شد .

➖حجت الاسلام حسنی ضمن اشاره به رفتار علما و بزرگان با افراد نادان و دور از دین در جامعه بیان داشت: نباید وقتی می‌بینیم در جامعه برخی از احکام اسلامی به درستی اجرا نمی‌شود ناامید شویم چرا که عالم مجاهد باید در هر شرایطی نسبت به زنده نگه داشتن شعائر دینی به احکام و دستورات اسلامی کوشا باشد . و ممکن است تلاش ما برای زنده نگه داشتن دین در سال های ديگر به ثمر بنشیند.

➖حجت الاسلام حسنی در پایان ضمن اشاره به حضور دوباره گشت ارشاد در جامعه گفت : حضور گشت ارشاد را قویاً حمایت می‌کنیم چون اگر کوتاه بیاییم چیزی از عفت و حیای زن و خانواده باقی نخواهد ماند و انتقاد نسبت به برخی از عملکرد گشت ارشاد نباید باعث حذف آن شود.

   پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 974
  • دیروز: 2015
  • 7 روز قبل: 19850
  • 1 ماه قبل: 50761
  • کل بازدیدها: 911174
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 14
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 21
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1