❇️شرح حدیثی درباره ویژگیهای نزدیکترین افراد به پیامبر در روز قیامت
عن جعفر بن محمّد علیهما السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم السّلام قال قالَ رَسولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیکترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راستگوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوشاخلاقتر باشد و مردمیتر باشد.»
در موقف قیامت همهی سختیها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ ..
یک چنین روزی است روز قیامت، خب در یک چنین معرکهی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایهی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همهی اشخاص و جایگاهها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است.
در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ آن را میبینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیلهای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند…
چند مورد را ذکر کردهاند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیکترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است:
➖اَصدَقُکُم لِلحَدیث؛
آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم لِلحَدیث.
➖وَ آداکُم لِلاَمانَة
آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کردهایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همهی آن چیزهایی که مردم به ما میسپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما میسپرند، امنیّت را به ما میسپرند، دینشان را به ما میسپرند، حفظ نوامیسشان را به ما میسپرند؛ همهی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛ همهی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیکتر است و امنیّتتان بیشتر است.
➖وَ اَوفَاکُم بِالعَهد
پیمانهای فردی و اجتماعی، وفای به این عهدها بکنید؛ که البتّه مهمترینش پیمانهای اجتماعی است.
شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بستهاید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکردهاند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانهی او بچّهاش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّهی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها.
➖وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً
یکی از چیزها هم این است که خوشاخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [اینکه] در خانه یک جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیکترند.
➖وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس
مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و مانند اینها فکر میکنند که از دیگران یاد گرفتهاند؛ نه، اینها در روایات ما است.
مردمی باشید، با مردم باشید. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقهی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی تودهی مردم، طبقات پایین مردم، عامّهی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است.
جلسهی درس خارج فقه ۱۳۹۷/۹/۳
همسر شهید جعفرجو سرکار خانم صغیری :
🌱شهدا افراد انتخاب شده هستند
مسیری را که رفتند با چشمان باز رفتند
من بعد از شهادت ایشان فهمیدم
زندگی با این شهید توفیق الهی بود❤️
کتاب چای گرم فرمانده خاطرات شهید محمد جعفرجو می باشد
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🌱تقدیر از سرکار خانم معصومه رمضانی نویسنده و دانش آموخته حوزه علمیه کوثر و معرفی آثار ایشان
آثار به چاپ رسیده از این نویسنده عبارتند از :
۱.یک تن واین همه مزار
۲. حوالی خانه دوست
۳.چای گرم فرمانده
۴. به جرم پاسداری
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در پنجمین جلسه از سلسله جلسات درس تفسیر قرآن و اخلاق با اشاره به ماجرای داستان حضرت سلیمان نبی صلی الله و دعای شکرگزاری ایشان گفت : حضرت سلیمان به خدا عرض کرد ” رَبِّ أَوْزِعْنی أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک ” اپروردگارا! به من الهام كن (و توفيق ده) كه نعمتى كه به من بخشيدهاى شكر كنم .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی گفت : شکرگزاری در انسان بسیار کمرنگ است . انسان زبان تحقیر خود را دارد و اینکه خود را ضعیف نشان دهد تا دیگری در مال او طمع نداشته باشد اما شکرگزاری در او اندک است .
آقای عزیزی با اشاره به نظر خواهیهای که خداوند در سوره مبارکه واقعه از انسان داشته است بیان داشت : سیره قرآن این است که دست ما را بگیرد و ما را بالا ببرد نه اینکه به جای ما فکر کند وقتی خداوند میفرماید ” اَفراءیتم ” یعنی نظر شما چیست و در حقیقت میخواهد انسان را به تفکر و شکرگزاری وادار کند .
امام جمعه شهرستان ورامین با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: وقتی مولا می فرماید ” گناه نکنید و همان خداوند که به شما فرموده گناه نکنید توان توبه را خودش برای شما مهیا کرده تا شما توبه کنید” یعنی اینکه خداوند اسباب رشد و شکرگزاری را برای انسان مهیا ساخته است.
آقای عزیزی با اشاره به روایتی از پیامبر که فرمود ” در نماز خداوند گناهان را بین دو چشم بندگانش قرار میدهد “خاطرنشان کرد: همین که انسان تکبیره الاحرام میبندد و گناهانی که مرتکب شده است را خداوند به خاطر او میآورد برای این است که انسان توبه کند و این یعنی ذات الهی به دنبال بهانهایست برای نجات انسان از گناه.
وی ادامه داد : بنابراین انسان در نعمت توان شکرگزاری را ندارد اما در مورد آلاءِ پروردگار همین که انسان آلاء رب خود را تکذیب نکند برای او مفید است.
آقای عزیزی گفت : این خداوند است که نعمت را به انسان داده و طبق آیه قرآن انسان باید از خود او بخواهد که اراده شکرگزاری را نیز به او عنایت کند.
حجت الاسلام عزیزی با اشاره به دعای ۳۷ صحیفه سجادیه بیان داشت : اینکه ما نمیتوانیم شکر نعمت را به جای آوریم به خاطر وسعت نعمت و وجود نعمت پشت نعمت است به همین دلیل است که امام سجاد میفرماید “خداوندا شاکرترین بندگان تو عاجز از شکر نعمت هستند.”
وی افزود: وقتی امام می فرماید ” تَشْکُرُ یَسیرَ ما شَکَرْتَهُ، عمل اندک را که بپذیرى از باب فضل پذیرفته اى ، یعنی خداوند با پذیرش این عمل اندک ، خود شکر عمل اندک بندگان را داشته است .
حجتالاسلام عزیزی در پایان گفت : برای شکرگزاری بودن باید به یاد قسم های قرآنی افتاد ، مانند قسمی که خداوند به خورشید ، ماه و یا ستگاران می خورد ، با تامل در این آفرینش های الهی در می یابیم که چقدر برای شکرگزاری نعمت ها بدهکار خداوند هستیم .
حجت الاسلام والمسلمین آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر که به مناسبت رحلت حضرت معصومه سلام الله و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد گفت : اولیای الهی از ناحیه ذات مقدس خداوند هر کدام ماموریتی داشتند و به حسب آن ماموریت اعمالی را انجام دادند
حجت الاسلام عزیزی ادامه داد : در اسلام جهانگشایی و کشورگشایی با توسل به قوه قهریه وجود ندارد اما اگر کفار کتابی وارد حوزه عقیدتی اسلام نشوند و دشمنی نیز با اسلام نداشته باشند و تمایل داشته باشند در کنار اسلام زندگی کنند در این شرایط اسلام در صورتی که جزیه پرداخت کنند آنان را قبول خواهد کرد و این پرداخت جزیه در برابر خدماتی است که اسلام به آنها ارائه خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به علل جنگهای پیامبر بیان داشت : اگر پیامبر به جنگی میرفتند یا برای تامین امنیت جامعه اسلامی بود که مثلاً مسیر تجاری امنیت داشته باشد و یا برای خنثی کردن توطئهای بود که از وقوع و گسترش آن جلوگیری کنند .
امام جمعه شهرستان ورامین با طرح این سوال که پس ترویج دین اسلام چگونه خواهد بود اظهار داشت : یکی از روشهای اسلام برای ترویج دین مهاجرت است و امامان معصوم ، مبلغان و علما برای ترویج و توسعه قلمرو دین مهاجرت میکردند و در جغرافیای دیگر کار فرهنگی انجام میدادند به عنوان مثال پیامبر صلوات الله امیرالمومنین علیه السلام را برای تبلیغ دین به یمن فرستادند .
آقای عزیزی افزود : در بین اهل بیت علیهم السلام مهمترین مهاجرت ، هجرت امام رضا علیه السلام است ، مقدر الهی این است که امام معصوم به شمال شرق قلمرو اسلام برود و مرزهای فکری ، فرهنگی و عقیدتی اسلام را گسترش دهد.
آقای عزیزی نقش حضرت معصومه سلام الله در گسترش اسلام را بیبدیل دانست و بیان داشت: حضرت معصومه سلام الله نقش جهانیسازی گفتمان اهل بیت علیهم السلام را بر عهده دارند.
وی ادامه داد : مرحله دوم جهانی سازی گفتمان اهل بیت علیهم السلام پس از هجرت حضرت معصومه انقلاب اسلامی است که توسط معمار این انقلاب ، خمینی کبیر آغاز شده و در حال گسترش است .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به روایات امام صادق علیه السلام که فرمودند :” در قبل از ظهور حضرت حجت عجل الله هیچ نقطهای از عالم نمیماند مگر اینکه علم از قم به آنجا ورود کند ” بیان داشت : همانطور که مامور جهانی کردن گفتمان اهل بیت علیهم السلام حضرت معصومه سلام الله است ، جرقه انقلاب اسلامی نیز از قم اتفاق افتاد و معمار این انقلاب بیان داشت که ما انقلابمان را صادر خواهیم کرد و همانطور هم شد.
آقای عزیزی در پایان رسالت حوزههای علمیه را بسیار با اهمیت و حساس دانست و گفت : امروزه در دنیا و در بسیاری از کشورهای دنیا از حوزه علمیه قم فارغ التحصیل داریم و بسیاری از طلاب ما نیز به زبانهای مختلف دنیا صحبت میکنند و همچنین در بعضی از کشورها نیز حوزه علمیه دایر شده است و ما باید برای مواجه با حجم بسیار عظیمی از مشتاقان اهل بیت علیهم السلام در اقصی نقاط عالم آماده باشیم.
حجت الاسلام رمضانی: شهادت سید حسن نصرالله سند افتخاریست برای همه شیعیان و شاگردان امام صادق علیه السلام
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای رمضانی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی ورامین در نشست بصیرتی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله جبهه مقاومت با اشاره به نحوه شهادت ایشان گفت : شهادت سید حسن نصرالله سند افتخاریست برای همه شیعیان و شاگردان امام صادق علیه السلام که یک عالم شیعه برای دفاع از مسلمانان اهل سنت در حال راهبردی و رهبری است و در میدان مبارزه به شهادت می رسد .
حجت الاسلام رمضانی افزود : دشمن با ایجاد شبهات رسانهای ذهن عدهای را مسموم کرده بود که سید حسن نصرالله در جای دیگری از دنیا زندگی میکند و مردم را به جنگ در فلسطین تشویق میکند اما با شهادت ایشان در قلب و مرکز جنگ این فتنه دشمن خنثی شد.
آقای رمضانی ضمن بیان اهمیت جهاد تبیین و اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون جهاد تبیین خاطر نشان کرد : علت اینکه رهبر معظم به جهاد تبیین تاکید دارند این است که حجم شبهات فراوانی هر روز در حال مسموم کردن ذهن جوانان و نوجوانان این مملکت است و اگر پاسخ این شبهات داده نشود اعتقادات مردم تغییر خواهد کرد به عنوان مثال تا چند وقت قبل عدهای معتقد بودند که ایران باید وارد جنگ شود اما با شبهات ایجاد شده در فضای مجازی همین عده معتقدند که قضایای مربوط به فلسطین و لبنان و سایر کشورها چه ارتباطی به ایران دارد و ایران نباید دخالت کند.
حجت الاسلام رمضانی با اشاره به آیه ( مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ) از سوره احزاب بیان داشت : امید به وعدههای الهی صادقه مهمترین عاملی است که باید برای جهاد با کفر برخیزیم ولی باید بدانیم که یاری و امداد الهی از راههای طبیعی ممکن است نه ماورایی .
وی ادامه داد : اگر سید حسن نصرالله از رویارویی با اسرائیل و مقابله با کفر آنها صحبت کرد عملش قولش را تصدیق کرد و شهادتش عملش را تکمیل کرد و کسانی که مثل سید حسن زندگی کردند این آیه شامل حال آنها میشود.
رئیس محترم سازمان تبلیغات با اشاره به خیانت و نفاق بعضی از افراد حتی در کنار پیامبر اظهار داشت : بودند کسانی که در کنار پیامبر و به عنوان یار پیامبر زندگی میکردند اما در دل نفاق داشتند و امروز نیز از جنس همان افراد در جامعه وجود دارند که در زبان دم از رهبری و ولایت میزنند اما تا منافعشان به خطر میافتد حرفشان با عملشان تناقض پیدا میکند.
آقای رمضانی با اشاره به شجاعت درایت و صداقت پیامبر در یاری و رهبری مسلمان در صدر اسلام بیان داشت : اگر پیغمبر صلوات الله با اینکه تمامی سرمایههای در دست یهودیان بود ، یهود را ابرقدرت میدید هیچگاه نصرت و یاری برای پیامبر حاصل نمیشد.
این مبلغ دینی گفت : صادقین کسانی هستند که خواب را از چشم دشمن گرفتند و دشمن در مقابل آنها خوار و زبون است مانند رهبر معظم انقلاب اما دشمن برای آنکه بتواند این خواری خود را پنهان کند شبهاتی را ایجاد کرده و در بین مردم پخش میکند و با مسموم کردن ذهن مردم سعی در غلبه بر جنگ روانی دارد.
حجت الاسلام رمضانی ادامه داد : اما طبق آیه قرآن مومن با هیچ شبههای با هیچ تمسخری و با هیچ تهمتی در جهاد کوتاه نمیآید.
حجت الاسلام رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا ایران پاسخ درخوری به جنایات اسرائیل نمیدهد گفت : دشمن تمایل دارد که ایران را وارد جنگ مستقیم کند اما کشور ما از لحاظ اقتصادی در موقعیتی نیست که وارد جنگ مستقیم شود چرا که کشورهای آمریکا انگلیس فرانسه و آلمان اسرائیل را حمایت میکنند و شرط حمایت این کشورها برای کمک کردن اسرائیل در جنگ با ایران این است که شروع کننده جنگ ایران باشد.
وی ادامه داد : ایران نیز منتظر است که اسرائیل مستقیم وارد جنگ شود و باید بدانیم که امروز در حال جنگ هستیم آن هم جنگ نیابتی .
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در پایان ایران را ام القرای جهان اسلام دانست و گفت : بسیاری از کشورها چشمشان به ایران است و میدانند که اگر ایران را بزنند خاورمیانه را گرفته اند و اسرائیل فقط در حال تحریک ایران است . اما جامعه ما به این بلوغ نرسیده که ایران بتواند وارد جنگ شوند چرا که با گران شدن قیمت نان عدهای فریادشان بلند می شود چه برسد به اینکه ایران وارد جنگ شود.
حجت الاسلام رمضانی در پایان گفت : بدانیم که در بحث رسانه دشمن بسیار قوی عمل میکند و بسیاری از اتفاقاتی را که رخ میدهد مانند کشته شدن فرماندهان نظامی خود سانسور میکند و مانع از انتشار اخبار میشود و وظیفه همه طلاب این است که امروز وارد عرصه جهاد تبیین شوند و این شبهات را که توسط دشمن در سطح فضای مجازی پخش است پاسخ دهند.
🔹مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳ حوزه علمیه خواهران شهرستان ورامین با حضور مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران استان تهران ، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ، امام جمعه ورامین ، امام جمعه خیرآباد ، فرماندار محترم شهرستان ورامین ، معاون حوزه علمیه براداران امام صادق(علیهالسلام) ، علما و روحانیون و… در سالن اجتماعات این حوزه صبح امروز سه شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔹حجت الاسلام والمسلمین کبیریان رییس مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان تهران در این مراسم ضمن بیان حسن سابقه ی مردم ورامین در دفاع از انقلاب و ولایت گفت : : شاخص ورامینی ها را به انقلابی گری می شناسند ؛ نام ورامین در تاریخ انقلاب می درخشد ، در جنگ ۸ سال دفاع مقدس مردمان متدین این شهرستان به صورت جهادی وارد عمل شدند .
🔹حجت الاسلام والمسلمین آقای کبیریان با اشاره به وظیفه طلاب در امر تبلیغ گفت : پیامبر صلوات الله حریص بر هدایت مردم بودند و ایشان شاهد اعمال و رفتار ما میباشند و ما وارث سیره و سبک ایشان هستیم و اگر ادعا داریم که تابع پیامبر هستیم باید روش و زندگی ما روش و سبک زندگی پیامبر صلوات الله باشد.
🔹آقای کبیریان با اشاره به شرایط پوشش بانوان در جامعه بیان داشت : دشمن امروز دین و عفاف خواهران را هدف قرار داده و ما در جنگی هستیم که ابلیس تمام قد در کنار دشمن ایستاده و طلاب ما باید با کسب علم روز به مقابله با شیاطین بروند.
🔹رئیس مديريت حوزه های علمیه خواهران استان تهران افزود: رسالت طلاب و روحانیون بسیار بالا است ، همه ما به عنوان شاگردان امام صادق(علیهالسلام) باید له صورت جهادی کار کنیم و اینگونه نباشد که خواهران ما فقط به خودشان اعتماد کنند بلکه باید بدانیم ضعیف و ناتوان هستیم و فقط به خداوند متعال اعتماد کنیم.
🔹مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران در پایان با اشاره به گزارش سرکار خانم شاکری از عملکرد حوزه علمیه کوثر گفت : گزارش مدیریت محترم سرکار خانم شاکری بسیار خوب و جامع بود.
دشمن برای ناپاکی کردن مادران فردا برنامه دارد
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در سومین روز از مراسم عزاداری امام حسن مجتبی علیه السلام که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت ایام گفت : خانواده سنگر اصلی دفاع از اسلام است همانطور که انقلاب اسلامی به پشتوانه حمایت خانوادهها اتفاق افتاد .
آقای عزیزی افزود : در نهضت عاشورا نیز همین گونه بوده و بخش مهمی از وظایف بر عهده مادران ، خواهران و دخترانی است که در مقام تبیین از نهضت عاشورا حمایت کردهاند.
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی ماموریت پهلوی اول و دوم را حیا زدایی از خانواده بیان کرد و اظهار داشت : حکومت پهلوی بیش از ۳۰۰۰ محیط برای به فساد کشاندن جوانان تاسیس کرد اما با این وجود حیای خانوادهها حفظ شد و همان خانوادهها افرادی بودند که برای دفاع مقدس فرزندان خود را به جبهه فرستادند و تمام تلاش خود را به کار بردند تا این حفظ حیا ادامه داشته باشد ، هر چند خانواده ها زخم هایی نیز خوردند.
امام جمعه شهرستان ورامین گفت : ظهور حضرت حجت عجل الله در جامعه صالح اتفاق خواهد افتاد و جامعه صالح و سالم بر محور خانواده سالم بنا شده است و اگر خانواده سالم باشد جامعه نیز سالم خواهد بود و این سلامت هر دو مربوط به سلامت مادر خانواده است و اگر مادر خانواده ناپاکی پیشه کند جامعه به سمت ناپاکی خواهد رفت و ظهور اتفاق نخواهد افتاد .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به هجمههای دشمن علیه فرهنگ خانواده و حیا زدایی از خانواده گفت : جنگ بین حفظ حیا و حیا زدایی از جامعه و خانواده همچنان ادامه دارد و دشمن تلاش دارد تا آنچه را که میخواهد بر جامعه اسلامی حاکم نماید و این همان جنگ نرمی است که زخم آن و تبعات ناشی از آن بر جامعه خواهد نشست.
حجت الاسلام عزیزی با اشاره به به مبارزینی که در کنار انبیا و پیامبران و امامان ماندند ، جنگیدند و در راستای اهداف ایشان گام برداشتند گفت : این افراد اگر کمی و کاستی هم وجود داشت خود را مقصر میدانستند
آقای عزیزی ادامه داد : نکته اینجاست که این افراد کم کاری نکردند اما زخم هم خوردهاند اما باز خود را مقصر میدانند .
حجت الاسلام عزیزی گفت : ما امروز در جنگی هستیم که اساس آن پاکی و ناپاکی مادران است . مادران امروز و یا فردا و دشمن درصدد آن است که مادر فردا در جامعه ما پاکی را پیشه نکند پس ما نیز امروزه زخم خوردهایم و زخم ما همین بد پوششی و بیحجابی دختران جامعه ماست و اگر ما فرض را بر این بگیریم که زخم را خوردهایم و کوتاهی نکردهایم باید از خود بپرسیم پس مقصر اصلی کیست؟!.
آقای عزیزی افزود : طبق آیه قرآن باید به خودمان رجوع کنیم و ببینیم چقدر کم کاری کردهایم چنان که اگر مادری دارای پوشش درستی باشد و فرزند او پوشش مناسبی نداشته باشد مقصر را نباید در جای دیگری جستجو کند .
امام جمعه شهرستان ورامین با اشاره به بد پوششی بانوان در جامعه گفت : در زمینه عفاف و حجاب و پوشش بانوان سرزمین همه باید اول نقش خودمان را ببینیم و کم کاری و کوتاهیهای خود را بسنجیم که به چه گونهای رفتار کرده ایم که جامعه در این مسیر پیش رفته است
حجت الاسلام عزیزی ضمن اشاره به نقشه شوم دشمن برای کاهش فرزندآوری در جامعه گفت : روزانه بیش از ۵۰۰ سقط جنین در جامعه ما انجام می شود .
حجت الاسلام عزیزی گفت : هر وقت جامعه دچار بحرانی میشود باید نقش خود را در آن بحران ببینیم و کوتاهیهای خود را در نظر داشته باشیم و هیچگاه خود را مبرای از تقصیر ندانیم چرا که دشمن تلاش دارد تا مادران فردا را از همین امروز ناپاک کند .
آقای عزیزی در پایان گفت: اگر میخواهیم در ظهور حضرت حجت عجل الله نقش داشته باشیم ، اگر میخواهیم در پیشگاه حضرت سیدالشهدا آبرومند باشیم هرچه توان داریم باید برای پاکی جامعه و پاک نگه داشتن جامعه انجام دهیم چرا که سابقه ی ما پاک است اما دشمن برای ناپاکی ما برنامه دارد .
مؤلفههای قیام امام حسین علیه السلام چه بود ؟
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منصوری استاد حوزه و مبلغ دینی در دومین روز مراسمی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر برگزار شد ضمن تسلیت شهادت آن امام بزرگوار و همچنین رحلت صحابی پیامبر صلوات الله جناب سلمان فارسی گفت : حضرت سیدالشهدا علیه السلام در حرکت عاشورایی خود میخواستند که چند مولفه قرآنی را برای جامعه بشری تفهیم نمایند و برای اینکه بتوانیم این مؤلفهها را بیان نماییم باید تاریخ را به عقب برگردیم و زمان پیامبر را به دقت مرور نماییم.
حجت الاسلام منصوری ادامه داد : پیش از بعثت پیامبر صلوات الله فرهنگ جامعه به گونهای بود که دختران دلبند خود را زنده به گور میکردند و خوراکشان سوسمار و حیوانات وحشی بود ؛ در چنین فرهنگی پیغمبر اکرم صلوات الله مبعوث میشود و مردم را به چنان کمالی میرساند که مردم راههای آسمان را میشناسند و به مقام خلیفه اللهی می رسند.
حجت الاسلام منصوری با بیان تلاش جبهه مخالف حق برای به قهقرا بردن جامعه گفت : جبهه مخالف به رهبری ابلیس تمام تلاش خود را میکرد تا جامعه را به قبل از دوران بعثت پیامبر برگرداند و این تلاش هر روز ادامه داشت تا اینکه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله شهر مدینه که شهر خود پیامبر صلوات الله بود به یک شهر فاسد تبدیل شد و افراد فاسد را در این شهر ارج نهادند.
این مبلغ دینی گفت : با توجه به چنین جامعهای امام حسین علیه السلام قصد دارد تا جامعه را از چنین فسادهایی نجات دهد و به همین دلیل مولفههایی را بیان میکند که جامعه اسلامی تا ابد بیمه شود و یکی از این مولفهها بحث توحید مسلمین است.
حجت الاسلام منصوری افزود : توحید مسلمین در آن زمان آغشته به شرک بود همانطور که قاتلین امام علیه السلام ادعای دینداری و یکتاپرستی داشتند اما با این ادعا بر امام معصوم تیغ کشیدند بنابراین امام علیه السلام به دنبال این است که توحید مردم را به صورت ریشهای اصلاح نماید که اگر توحید مردم اصلاح نشود دیگر مؤلفههای دینی نیز به دست دشمن خواهد افتاد.
حجت الاسلام منصوری عبودیت را دومین مولفه قرآنی برای اصلاح جامعه توسط سیدالشهدا علیه السلام نام برد و بیان داشت روح عبودیت از جامعه گرفته شده بود و امام به دنبال این بود تا عبودیت مردم را به آنها برگرداند.
آقای منصوری در بیان اهمیت عبودیت بندگان خداوند گفت: تا انسان به عبودیت نرسد به هیچ یک از درجات عالی و معنوی نخواهد رسید.
آقای منصوری گفت: حرکت امام حسین علیه السلام بعد از ایشان نیز ادامه داشت و امام سجاد علیه السلام نیز مانند پدر بزرگوارشان وارد جامعه شدند و به سراغ تک تک انسانها رفتند و انسان سازی کردند و این انسان سازی را برای دوران بعدی انجام میدادند .
حجت الاسلام منصوری گفت : از عاشورا به عنوان یوم المعلوم یاد میشود و در عالم دو روز بین المللی وجود دارد یک روز همان عاشورای سال ۶۱ است که در آن، آنچه نباید اتفاق میافتاد ، اتفاق افتاد و عاشورای دیگری همان یوم المعلوم دیگریست که ظهور امام مهدی عجل الله میباشد و امام سجاد و امامان بعد از ایشان نیز تلاش کردند تا جامعه را برای ظهور حجت خداوند آماده نمایند.
آقای منصوری با بیان دعاهای خاص امام سجاد علیه السلام و مناجات ایشان در راستای پیشبرد اهداف معصومین در جهت آماده سازی جامعه برای ظهور حضرت حجت بیان داشت : امام سجاد علیه السلام یاران خود را کسانی میداند که طبق آیه ۱۱۲ سوره توبه ، اهل توبه ، اهل رکوع ، اهل سجود و اهل عبودیت باشند ، چرا که چنین افرادی اعمالشان دارای روح بندگیست و در لحظات حساس ، بندگی خدا را ترک نخواهند کرد و امام معصوم را تنها نخواهند گذاشت آنچنان که مردم کوفه اهل نماز و روزه و قرآن بودند اما اعمالشان روح عبودیت و بندگی را نداشت و به همین دلیل در مقابل جبهه حق ایستادند .
حجت الاسلام والمسلمین منصوری در بیان تأثیر توبه بر روح انسان گفت : وقتی انسان استغفار میکند در حقیقت روح عبودیت را در خود زنده میکند و توبه یعنی آغاز عبودیت همانگونه که انسان وقتی قرار است به محضر بزرگی برسد ابتدا خود را از چرک و آلودگی پاک میکند، انسان نیز وقتی قرار است کار بزرگی انجام دهد ابتدا باید روح عبودیت را در درون خود زنده کند.
حجت الاسلام منصوری گفت : انسان برای رشد عبودیت خود بهتر است که با صحیفه سجادیه و دعاهای این کتاب شریف و ارزشمند بالاخص دعای هشتم و دعای بیست و پنجم انس بگیرد .
حجت الاسلام والمسلمین منصوری تاثیر دعا در زندگی را بسیار عمیق و پر اهمیت خواند و بیان داشت : همین که انسان برای پدر و مادر خود دعا کند خداوند به او علم و نور و درک عنایت میکند و این شاید یکی از تاثیرهای فراوان دعا باشد .
حجت الاسلام والمسلمین آقای منصوری در پایان گفت : همه این دعاها ، روایات و دستوراتی که در مورد رعایت حال همسایه ، دستوراتی که در مورد رعایت حال فرزندان و پدر و مادر و ادعیهای که در مورد آنها وجود دارد همگی برای آن است که جامعه برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و همچنین برای پذیرش ولایت ایشان آماده شود .
صلح پیچیده امام مجتبی علیه السلام
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منصوری در مراسم سوگواری که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت این ایام گفت : مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام به قدریست که حتی یاران خاص ایشان نیز مظلومیت ایشان را درک نکردند .
آقای منصوری گفت باید بدانیم که قیام خاموش امام و نوع قیام ایشان باعث ایجاد این مظلومیت شده است و البته مسیری که امام رفتهاند تنها مسیر درست بوده است.
آقای منصوری با بیان شرایط سخت دوران امام حسن مجتبی علیه السلام گفت : در حقیقت امام با دشمنی مواجه است که خود را شخصیت اول اسلام میداند و در ظاهر هم اسلام را رعایت میکند اما در باطن یهودی است .
حجت الاسلام والمسلمین منصوری ادامه داد : معاویه در کارهایش به راحتی اسلام را زیر پا میگذاشت اما در ظاهر عوام فریبی میکرد و جامعه آن روز به ویژه جامعه شام به این باور رسیده بودند که تنها معاویه صلاحیت حکومت بر جامعه اسلامی را دارد و این تفکر با کمک یهودیان در جامعه پیاده شده و افکار جامعه توسط دستگاه معاویه تصاحب شده بود.
حجت الاسلام والمسلمین منصوری گفت : حتی بودند کسانی که حافظ قرآن بودند اما یقین داشتند که دشمنان اسلام اولاد علی علیه السلام هستند و این نشان از تاثیر فراوان عملیات روانی دستگاه معاویه بر جامعه مسلمین داشت.
آقای منصوری با بیان نقش پررنگ حضرت زینب سلام الله در خنثی کردن عملیات روانی دستگاه دشمنان اسلام گفت : خطبه حضرت زینب سلام الله عملیات روانی دشمن را خنثي نمود .
وی ادامه داد : در واقع در قیام عاشورا امام حسین علیه السلام با کوفیانی مواجه شدند که در مهد تشیع زندگی میکردند و جریان کوفیان با مردم شام بسیار متفاوت بود و حضرت زینب سلام الله در مواجههشان با شخص یزید با خطبهای که خواندند شخص یزید را تحقیر میکنند و در برابر عملیات روانی آنها عملیات روانی انجام میدهند و اجازه نمیدهند که دشمن در طول تاریخ از امام حسین و اولاد علی علیه السلام به عنوان دشمن اسلام نام ببرد .
این مبلغ دینی با بیان تفاوت شرایط جامعه ای که امام حسن و امام حسین علیها السلام با آنها مواجه بود گفت : در زمان امام مجتبی علیه السلام افکار مردم توسط امویان اداره میشد و جهت دهی اصلی این افکار با یهودیان بود به همین دلیل از ۱۲ هزار سربازی که امام علیه السلام دارند وقتی فرمانده سپاه امام ابن عباس که خطیب بزرگ و توانمندی بود و اولین فرد بیعت کننده با امام حسن علیه السلام بعد از شهادت امام علی علیه سلام بود خود را به ۵۰۰ سکه طلای معاویه فروخت و وقتی جبهه امام را ترک کرد ۸۰۰۰ نفر را همراه خود برد و تنها ۴۰۰۰ نفر از یاران امام باقی ماندند که هیچ کدام انگیزهای برای حفظ جان امام و برای مبارزه نداشتند و حتی عدهای از آنها برای معاویه نامه نوشتند که ما حسن بن علی را به تو تحویل خواهیم داد .
این مبلغ دینی با بیان کار دشوار و پیچیده امام حسن مجتبی علیه السلام برای صلح اظهار داشت : امام علیه السلام در چنین شرایطی اگر صلح نمیکرد یا کشته میشد و یا زنده میماند و آنچه مسلم است طرفی که غالب بود معاویه بود که اگر کشته میشد قبل از امام حسن علیه السلام باید امام حسین و برادر ایشان ابوالفضل العباس کشته میشد و دیگر خون آنها اثری را که در کربلا گذاشت در این واقعه نداشت.
آقای منصوری ادامه داد : خون شخصیتی مثل امام حسین علیه السلام وقتی قرار است ریخته شود باید تمام ذرات عالم را به کمال برساند همانطور که این کار را کرده است و اگر قبل از واقعه عاشورا کشته میشد طومار شیعه برچیده میشد و یاران امام به دستور معاویه امام علیه السلام را میکشتند و معاویه برای عوام فریبی حتماً اقامه عزا میکرد برای فرزندان رسول الله دیگر اجازه نمیداد از شیعه حتی نامی باقی بماند و کاری میکرد که امامان معصوم به عنوان دشمن درجه یک اسلام شناخته شوند .
حجت الاسلام والمسلمین منصوری گفت اگر امام علیه السلام اسیر میشد و کشته نمیشد معاویه ایشان را آزاد کرد و غالب بر این آزادی بود و شرایط را معاویه قرار میداد اما در ماجرای صلح امام علیه السلام غالب بود و شروط را امام گذاشت و با این شرایط امام در حقیقت پایههای حکومت دیکتاتوری معاویه را متزلزل کرد .
این مبلغ دینی در پایان گفت : اگر امام مجتبی علیه السلام صلح نمیکرد شرایط برای حضرت زینب سلام الله مهیا نمیشد که یزید را بیآبرو کند و او را یابن الطلقا بنامد . صلح امام مجتبی علیه السلام چون در جامعه ملموس نیست مظلومیت ایشان را شدیدتر میکند چرا که امام مجتبی علیه السلام با این صلح زحمات معصومین قبل و بعد از خود را مدیریت کرد و اسلام را زنده نگه داشت و امام عصر عجل الله نیز در سفره قیام خاموش جد مادری خود امام مجتبی علیه السلام خواهد بود