« چگونه متوجه شویم اعتماد به نفس داریم یا نهسه گام مهم برای پیشرفت جامعه »

❇️سرکار خانم الهام نصرت زدگان استاد حوزه در کرسی آزاد اندیشی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین و با محوریت قلمرو فردگرایی در قبول تکالیف دینی برگزار شد ضمن طرح این پرسش که آیا ما در قبول تکالیف دینی می‌توانیم فردگرا باشیم یا خیر گفت : فردگرایی در معنای مصطلح همان معنای غربیست که گاهی ممکن است فرد را در مقابل اجتماع قرار دهد و گاهی ممکن است فرد را از نتایج انسان محوری بداند .

 

 

➖وی ادامه داد : در فردگرایی غربی همه نیازها و اتفاقات حول محور انسان و لذات انسان می‌گردد اما در فردگرایی اسلامی به افراد با توجه به بعد روحی و جسمی او اهمیت داده می‌شود و تنها لذات مادی انسان محوریت قرار نمی‌گیرد.

➖ خانم نصرت‌زادگان گفت: در زندگی امروزه ما نیز فردگرایی غربی وارد شده است و در زندگی‌ها تمامی اتفاق‌ها باید حول خواسته انسان باشد.

➖این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش که وقتی خداوند به فرد اهمیت می‌دهد آیا با محدودیتی که در زمینه حجاب به وجود آورده بین زنان و مردان تبعیض قائل نمی‌شود و حق آزادی زن سلب نمی کند گفت : در پاسخ به این سوال اول باید معنای آزادی روشن شود اگر انسان را فقط مادی ببینیم آزادی یک معنا و اگر در دو بعد روحی و جسمی و یا مادی و معنوی در نظر بگیریم و تمام استعدادهای انسان در نظر گرفته شود آزادی معنای دیگری پیدا خواهد کرد.

➖ وی افزود : انسان بی‌نهایت طلب است هرچه به خواسته‌ها و لذات مادی بها دهد روح او سیری ناپذیر خواهد بود اما در عین حال ذات انسان دارای کرامت است و با عقل خود می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد ولی آنچه که غرب از آزادی معنا می‌کند یعنی هر آنچه مانع لذات انسان شود ضد آزادیست . اما در اسلام اگر چیزی مانع رشد روحی انسان شود ضد آزادی معنا می‌شود و در واقع هر آنچه که انسان را به بردگی خود درآورد آزادی را از انسان سلب کرده است مانند همین بی‌حجابی که انسان را به برده‌ای تبدیل می‌کند که به او می‌گوید چه بپوش و چگونه بپوش.

➖خانم نصرت‌زادگان گفت: اگر بخواهیم آزاد باشیم باید موانع رشد همه جانبه انسان را کنار بگذاریم و نه فقط موانعی که لذات انسانی را مانع می‌شود.

➖خانم نصرت‌زادگان در پاسخ به این پرسش که وقتی انسان را از چیزی منع می‌کنند انسان نسبت به آن حریص می‌شود بیان داشت : اسلام به دنبال آزادی حقیقی انسان است و خداوند با واجب کردن حجاب می‌خواهد این آزادی حقیقی به وقوع بپیوندد اگر قرار باشد مردان به زنان حریص شوند نسبت به زنان بی‌حجاب حریص‌تر می‌شوند. چرا که جامعه به سمت بد پوششی رفته اما همین جامعه به مردان می‌گوید درست است که زنان بدحجابند اما شما تحریک نشو و نگاه نکن و مردان را از این دست و دلبازی زنان منع می‌کنند. و این منع حریصی می آورد .

➖خانم نصرت‌زادگان ادامه داد : اما اگر پوشش درستی در جامعه وجود داشته باشد حرصی نیز وجود ندارد و مردان به زنان گرایش پیدا می‌کنند آن هم برای ازدواج . محدودیت و منع زمانی معنا پیدا می‌کند که تحریک وجود داشته باشد و وقتی در جامعه زنان خود را پیش از حد در دسترس مردان قرار داده‌اند مسئولیت پذیری مردان نسبت به خانواده را کمرنگ کرده و میل به ازدواج آنها را از بین برده اند .

➖ این استاد حوزه حجاب را یک حکم اجتماعی دانست و گفت : حجاب زمانی معنا پیدا می‌کند که فرد دیگری و یا نامحرمی وجود داشته باشد و وقتی که انسان تنها باشد حجاب معنایی ندارد و قانونگذار نیز موظف است برای فرد بی‌حجاب قانون وضع کند تا مردان در جامعه امنیت روانی داشته باشند.

➖خانم نصرت‌زادگان در پایان با تاکید بر مطالعه کتاب مسئله حجاب شهید مطهری بیان داشت : کتاب های فراوانی در زمینه حجاب نوشته شده‌اند اما کتاب مسئله شهید مطهری یکی از کامل‌ترین کتاب‌ها در زمینه حجاب است و جواب بسیاری از سوال‌های ذهن انسان را در خود دارد.

   سه شنبه 25 اردیبهشت 1403


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1073
  • دیروز: 1047
  • 7 روز قبل: 7338
  • 1 ماه قبل: 29661
  • کل بازدیدها: 1016131
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 11
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 12
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 15
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1
 
مداحی های محرم