دوستی و مهرورزی

 

 قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: التَّودُّدُ نِصفُ الدّيِنِ. حديث

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: دوستى و مهرورزى (با مردم) نيمى از دين است.

✨✨✨✨✨✨

 

قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أفضَلُ الأعمالِ بَعدَ الايمانِ بِاللّه ِ التّودُّدُ إلىَ الناسِ. 

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: بهترين كارها پس از ايمان به خدا، دوستى با مردم است.

 

✨✨✨✨✨✨

 

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّه ُ فِى زُمرَتِهِم. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس گروهى را دوست بدارد( و نسبت به آنان مهرورزى كند) خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.۱

✨✨✨✨✨✨

 قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أحِبُّوا اللّه َ لِمايَغْذُوكُم بِهِ مِنْ نِعْمَةٍ، وَ أحِبّونى لِحُبِّ اللّه ِ عزّوجلّ وَأحِبُّوا أهلَ بيتى لِحُبّى. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: خدا را به خاطر نعمتهايى كه به شما بخشيده است دوست بداريد، و مرا به خاطر دوستى خداى متعال دوست بداريد، و خاندان مرا به خاطر من دوست بداريد.۲

✨✨✨✨✨✨

قالَ رسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: عَلامَةُ حُبِّ اللّه ِ حُبُّ ذِكرِاللّه ِ، وعَلامَةُ بُغضِ اللّه ِ بُغضُ ذِكرِاللّه ِ.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: نشانه دوستى خدا دوست داشتن ياد خداست، و علامت دشمنى با خدا دشمن داشتن ياد خداست.

(البته مقصود، تنها ياد زبانى نيست)۳

✨✨✨✨✨✨

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لايُؤمِنُ عَبْدٌ حتّى أكُونَ أحَبَ إلَيهِ مِن نَفْسِهِ، وَ تَكُونَ عِترَتي إلَيهِ أعَزَّ مِنْ عِتْرَتِهِ، وَ يَكونُ أهلي أحَبَّ إلَيه مِنْ أهلِهِ وَ تَكُونَ ذاتى أحَبَّ إليه مِنْ ذاتِهِ.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ بنده اى ايمان نمى آورد، مگر اينكه من برايش محبوبتر از خودش باشم، وخاندانم برايش محبوبتر ازخاندان خودش باشد، وخانواده ام برايش دوست داشتنى تر ازخانواده اش باشد، وهستى وذات من برايش محبوبتر ازهستى خودش باشد.۴

 

✨✨✨✨✨✨

قال رسول الله: لايُتِمُّ الإيمانُ اِلاّ بِمُحَبَّتِنا أهلَ البَيتِ. 

رسول اكرم صلي الله عليه و آله: ايمان كامل نمى شود مگر با محبّت ما اهل بيت.۵

 

 

✨✨✨✨✨✨

 قالَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَعاشِرُالنّاسِ! مَنْ أحَبَّ اَنْ يَلْقَى اللّه َ وَهُوَ عَنهُ راضٍ فَلْيُوالِ الأئِمَّةَ عليهم السلام.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اى مردم! كسى كه دوست دارد خدا را در حالى ملاقات كند كه خدا از او راضى باشد، پس ائمه[ عليهم السلام]را دوست بدارد.۶

 

✨✨✨✨✨✨

 قالَ رَسُول اللّه صلي الله عليه و آله: حُبُّ اَهلِ بَيتي نافِعٌ فى سَبعَةِ مَواِطنَ أهْوالُهُنَّ عَظيمةٌ: عِندَ الوَفاةِ، وَ فِى القَبرِ، وَ عِندَ النُشورِ، وَ عِندَ الكِتابِ، وَ عِندَ الحِسابِ، وَ عِندَ الميزانِ وَ عِندَ الصِراطِ.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: محبّت خاندان من در هفت جا كه ترس آن بزرگ و خطرناك است، مفيد است: هنگام مرگ، در قبر، هنگام حشر و رستاخيز، هنگام تحويل نامه اعمال، زمان حسابرسى، هنگام ميزان و سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط.۷

✨✨✨✨✨✨

 قالَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لِلرَّجُلِ عَلَى المَرأةِ أنْ تَلزِمَ بَيْتَهُ، و تُوَدِّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تَشفِقَهُ.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: حق مرد بر زنش آن است كه پاى بند خانه اش باشد، با او محبّت و مهربانى كند و دوستش بدارد.۸

 

 

✨✨✨✨✨✨

 عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم، وَاِذا وَعَدْتُموُه شَيْئاً فَفُوا لَهُم، فَاِنَّهُم لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: به كودكان محبّت كنيد وبه آنها رحم كنيد و هروقت به آنها وعده داديد به آن وفاكنيد، چون آنهاشما را روزى رسان خود مى دانند.۹

✨✨✨✨✨✨

 

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لِكُلِّ شَى ءٍ مِفْتاحٌ وَ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ حُبُّ الْمَساكينِ وَ الْفُقَراءِ.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر چيزى كليدى دارد و كليد بهشت، دوست داشتن بينوايان و فقيران است.۱۰

 

✨✨✨✨✨✨

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: لايَبلُغُ الْعَبدُ حَقيقَةَ الايمانِ حَتّى يُحِبُّ لِلنّاسِ مايُحِبُّ لِنَفسِهِ مِن الخَيْرِ. 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: انسان به حقيقت و درجه كامل ايمان نمى رسد مگر آنكه آنچه از خوبيها كه براى خود دوست دارد، براى مردم هم دوست بدارد.۱۱

 

✨✨✨✨✨✨

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: إذا أرَدْتَ اَنْ يُحِبَّكَ الْمَخلُوقُونَ فَاَحْسِنْ اِلَيهِم، وَارْفَض ما فى أيديهِم.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هرگاه خواستى مردم تو را دوست بدارند، به آنان نيكى كن و آنچه را در دست دارند رها كن.۱۲

 

✨✨✨✨✨✨

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَن سَرَّهُ أن يَجِدَ طَعمَ الإيمانِ فَلْيُحِبَّ المَرْءَ، لايُحِبُّهُ اِلاّ لِلّهِ تعالى. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه دوست دارد طعم ايمان را بچشد، پس كسى را فقط براى خدا دوست بدارد.۱۳

 

✨✨✨✨✨✨

قالَ صلي الله عليه و آله لِأبى ذرٍّ: أىُّ عُرَى الإيمانِ أوثَقُ؟ قالَ: أللّه ُ ورَسُولِهِ أعلَم، فقالَ: ألمُوالاةُ فِى اللّه ِ وَالمُعاداةُ فِى اللّه ِ وَالبُغْضُ فِى اللّه ِ.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به ابوذر فرمود: كدامين دستگيره ايمان محكمتر است؟

ابوذر گفت: خدا و رسولش بهتر مى دانند، حضرت فرمود:

دوستى كردن براى خدا، دشمنى كردن براى خدا و خشم در راه خدا.۱۴

 

✨✨✨✨✨✨

 

قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اُوصيـكَ بِتَقـْوَى اللّه ِ وَصِـدْقِ الْحـَديثِ وَالْوَفاءِ بالْعَهْدِ وَاَداءِ الأمانَةِ وَتَرْكِ الخِيانَةِ وَ لينِ الْكَلامِ وَ بَذْلِ السَّلامِ وَ حِفْظِ الجارِ وَرَحْمَةِ الْيَتيمِ وَحُسْنِ الْعَمَلِ وَقَصْرِ الأَمَلِ.

حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: تو را سفارش مى كنم به تقواى خدا، راستگويى، وفاى به عهد، امانت دارى، ترك خيانت، نرمش در گفتار، بذل سلام، حفظ همسايه، مهربانى با يتيم، نيكوكارى و كوتاه ساختن آرزو.۱۵

 

✨✨✨✨✨✨

 

 قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: طُوبى لِمَنْ طابَ خُلْقُهُ وَطَهُرَتْ سَجِيَّتُهُ

وَصَلُحَـتْ سَريرَتُهُ وَ حَسُنَتْ عـَلانِيَتُهُ

وَ اَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ وَ اَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ

وَ اَنْصَفَ النّاسِ مِـنْ نَفْسِهِ.

حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:

خوشا براى كسى كه اخلاقش نيكو،

خصلتهايش پاكيزه،

درونش صالح و بيرونش نيكو باشد،

مال اضافى خود را انفاق كند،

سخنان اضافه را نگه دارد (ونگويد) و با مردم نسبت به خودش باانصاف رفتار كند.۱۶

 

✨✨✨✨✨✨

 قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اِعْمَلْ بِفَرائِضِ اللّه ِ، تَكُنْ مِنْ اَتْقَى النّاسِ، وَ ارْضَ بِقِسْمِ اللّه ِ، تَكُنْ مِنْ اَغْنَى النّاسِ، وَ كُفَّ عَنْ مَحارِمِ اللّه ِ، تَكُنْ اَوْرَعَ النّاسِ، وَاَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مؤمِنا.

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: به واجبات خــدا عمل كن،

تا با تقـواترين مردم باشى،

به تقسيم خــدايى راضى باش،

تا بى نيـازترين مردم شوى،

از حرامهاى خــدا پرهيزكن،

تا پرهيزكارترين مردم باشى،

با كسى كه همسـايه توست، خوشرفتارى كن،

تــا مـؤمـن بـاشى.۱۷

✨✨✨✨✨✨

 

 پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: رَحِمَ اللّهُ مَنْ أَعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ (قالَ: قُلْتُ: كَيْفَ يُعينُهُ عَلى بِرِّهِ؟) قالَ: يَقْبَلُ مَيْسُورَهُ وَيَتَجاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ وَلايـُرْهِقـُهُ وَلايـَخْـرَقُ بِهِ… .

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: مِهر خداوندى از آنِ كسى باد كه فرزند خود را در نيكو شدنش يارى دهد. (روايتگر حديث مى گويد:

به حضرت عرض كردم: چگونه مى تواند او را در نيكو شدنش يارى دهد؟) حضرت فرمودند:

كارى را كه بآسانى انجام داده است از وى بپذيرد؛ از كارى كه انجام دادن آن برايش سخت است درگذرد؛ او را به كارى بيش از توانش وا ندارد؛ و وى را نادان نپندارد.۱۸

 

 

منابع:

۱_نهج الفصاحه، ص ۶۰۹، ح ۳۹۸۶ و ح ۳۷۸ و ح ۱۲

۲_بحار الانوار، ج 7، ص 14، ح 1

۳_ جامع الاخبار، ص 352، ح 978

۴_ بحار الانوار، ج 27، ص 86، ح 30

۵_بحار الانوار، ج 36، ص 327، ح 178

۶_  ارشاد القلوب، ص 261

۷_جامع الاخبار، ص 513، ح 1441

۸_ مستدرك الوسائل، ج 4، ص 244، ح 16604

۹_كافى، ج 6، ص 49، ح 3

۱۰_كنز العمّال، ج 6، ص 469، ح 16587

۱۱_كنزالعمّال، ج 1، ص 42، ح 101

۱۲_بحار الانوار، ج 85، ص 164، ح 12

۱۳_نهج الفصاعه، ص 587، ح 2853

۱۴_تحف العقول، ص 92

۱۵_تحف العقول، ص 26

۱۶_اصول كافى، ج 2 ص 144

۱۷_امالى مفيد، ص 350

۱۸_الكافى، ج 6، ص 50.]


موضوعات: احادیث
   سه شنبه 18 شهریور 1404نظر دهید »

✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (۱۸۶ بقره)

 

هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، [بگو:] یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم؛ پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا [به حقّ و حقیقت] راه یابند [و به مقصد اعلی برسند].

 

پیام ها

➖ دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفيد است. چون خداوند مى‌فرمايد: من نزديك هستم. 

 

«فَإِنِّي قَرِيبٌ» آنچه از اوقات مخصوصه، يا اماكن مقدّسه براى دعا مطرح شده براى فضيلت است.

 

➖خداوند به ما نزديك است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامى‌گيرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‌باشد. «فَإِنِّي قَرِيبٌ»

 

➖استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اجيب» نشانه‌ى دوام است.

 

➖ با آنكه خدا همه چيز را مى‌داند، امّا دعا كردن وظيفه‌ى ماست. 

«فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي»

 

➖دعا آنگاه به اجابت مى‌رسد كه همراه با ايمان باشد.

 «وَ لْيُؤْمِنُوا بِي»

 

➖ دعا، وسيله‌ى رشد و هدايت است.

 «لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»۱

 

♦♦♦

احادیث آیه ۱۸۶ بقره

 

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- رُوِیَ أَنَّ سَائِلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ: أَ قَرِیبٌ رَبُّنَا فَنُنَاجِیَهُ أَمْ بَعِیدٌ فَنُنَادِیَهُ؟ فَنَزَلَ قَوْلُهُ تَعَالَی: وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ الْآیَهًْ.

پیامبر ( فردی از رسول‌خدا (سؤال کرد: «آیا پروردگارمان به ما نزدیک است که آرام با او نجوا کنیم یا دور است و باید با صدای بلند او را صدا زنیم؟ پس سخن خداوند نازل شد وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ … 

 

♦♦♦

الحسن (علیه السلام)- فَاحْتَرِسُوا مِنَ اللَّهِ بِکَثْرَهًِْ الذِّکْرِ وَ اخْشَوُا اللَّهَ بِالتَّقْوَی وَ تَقَرَّبُوا إِلَی اللَّهِ بِالطَّاعَهًِْ فَإِنَّهُ قَرِیبٌ مُجِیبٌ.

امام حسن (علیه السلام) با کثرت ذکر، مواظب [ایمانتان به] خدا باشید [که از دستش ندهید] و با تقوی از خدا بترسید و به‌وسیله‌ی اطاعت و بندگی، به خدا نزدیک شوید که [به بندگان خود] نزدیک، و اجابت‌کننده‌ی [خواسته‌های آنها] است! (هود/۶۱)۲

 

♦♦♦

الرّضا (علیه السلام)- عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا (علیه السلام): جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی قَدْ سَأَلْتُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی حَاجَهًًْ مُنْذُ کَذَا وَ کَذَا سَنَهًًْ وَ قَدْ دَخَلَ قَلْبِی مِنْ إِبْطَائِهَا شَیْءٌ. فَقَالَ: یَا أَحْمَدُ! إِیَّاکَ وَ الشَّیْطَانَ أَنْ یَکُونَ لَهُ عَلَیْکَ سبیلا {سَبِیلٌ} حَتَّی یَعْرِضَکَ … أَخْبِرْنِی عَنْکَ لَوْ أَنِّی قُلْتُ قَوْلًا کُنْتَ تَثِقُ بِهِ مِنِّی قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ إِذَا لَمْ أَثِقْ بِقَوْلِکَ فَبِمَنْ أَثِقُ وَ أَنْتَ حُجَّهًُْ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ قَالَ: فَکُنْ بِاللَّهِ أَوْثَقَ فَإِنَّکَ عَلَی مَوْعِدٍ مِنَ اللَّهِ أَ لَیْسَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ وَ قَالَ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ وَ قَالَ وَ اللهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلًا فَکُنْ بِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَوْثَقَ مِنْکَ بِغَیْرِهِ وَ لَا تَجْعَلُوا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا خَیْراً فَإِنَّکُمْ مَغْفُورٌ لَکُمْ.

امام رضا (علیه السلام) از بزنطی نقل شده است: به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «فدایتان شوم! من چندین سال است که از خداوند متعال درخواستی دارم و از تأخیرافتادن آن در قلبم چیزی (شکّی) پدیدار گشته است». امام (علیه السلام) فرمود: «ای احمد! از شیطان بر حذر باش! نکند که راهی به‌سوی تو پیدا کرده و خود را به تو عرضه کند … به من بگو بدانم اگر به تو کلامی گفتم، آیا تو به سخن من اطمینان داری»؟ گفتم: «فدایتان شوم! اگر به کلام شما که حجّت خدا بر بندگانش هستید یقین نداشته‌باشم، پس به چه کسی یقین داشته‌باشم»؟ پس فرمود: «بر خداوند مطمئن‌تر باش که او به تو وعده داده است. آیا خداوند متعال نفرمود: وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ و فرمود: لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللهِ و فرمود: وَ اللهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَ فَضْلًا پس شما باید به خداوند عزّوجلّ بیش از دیگران یقین داشته‌باشید و در وجودتان جز خیر قرار ندهید که [در این صورت] مورد بخشش الهی قرار می‌گیرید.۳

 

♦♦♦

 

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ دَعَاهُ أَجَابَهُ وَ لَبَّاهُ وَ تَصْدِیقُهَا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ … وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی الْآیَهًَْ.

 

پیامبر ( کسی‌که خدا را [در طلب حاجتی] بخواند، خدا او را اجابت می‌کند و به [درخواست] او لبّیک می‌گوید و تأیید این حرف من، این کلام خدا در کتابش است که فرمود: وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی … .۴

 

 

پی نوشت:

۱_تفسير نور(۱۰جلدى)، ج۱، ص: ۲۹۱

۲_تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۷۲ عوالی اللآلی، ج۲، ص۸۲

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۷۲ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۱۰۴/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۳۷۰/ الکافی، ج۸، ص۳۸۹/ نورالثقلین

۳_تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۷۲ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۶۷۰/

۴_تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸۷۴ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۲۱۸

   شنبه 18 مرداد 1404نظر دهید »

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً « نوح۱۰»

پس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او بسيار آمرزنده است.

 

 يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً «۱۱» 

آسمان را بر شما ريزش كنان مى‌فرستد.

 

 

وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً «۱۲»

 و شما را با اموال و فرزندان يارى مى‌كند و براى شما (از همان آب باران) باغ‌ها قرار مى‌دهد و براى شما نهرها جارى مى‌سازد.

 

 

پیام ها 

 

➖ از انسان استغفار، از خدا بخشش.

 اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ‌ … إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً

 

➖ عفو و بخشش، از سنّت هاى الهى است.

 «كانَ غَفَّاراً»

 

 

➖ براى دعوت به خير، تشويق معنوى و مادى لازم است.

 غَفَّاراً … مِدْراراً

 

➖ آمرزش گناهان، زمينه دريافت الطاف بعدى است. 

اسْتَغْفِرُوا … يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً

 

➖ باران، يكى از مهم ترين نعمت‌هاى الهى است.🌧

 «يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً»

 

➖يكى از آثار ايمان، بهبود زندگى مادى است.

 يُرْسِلِ السَّماءَ … يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ‌ …

 

➖ گاهى فراوانى مال و فرزند و باغ و آب، يك ارزش و پاداش الهى است.

 

بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ … أَنْهاراً ( ۱)

 

♦♦♦

➖حدیث آیه ۱۱و ۱۲ سوره نوح 

 

امام صادق (علیه السلام)-

مالک‌بن‌انس گوید:

 امام صادق (۷ السلام) روزی به سفیان ثوری فرمود:

 «ای سفیان! هرگاه خدا به تو نعمتی ارزانی داشت. و مایل بودی آن نعمت پایدار بماند زیاد حمد و سپاس خدا را بکن.

 خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگر شکرگزاری کنید، [نعمت خود را] بر شما خواهم افزود. (ابراهیم/۷) 

و هرگاه دچار تنگدستی شدی، زیاد استغفار کن!

 زیرا خداوند می‌فرماید: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً، وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ؛ 

یعنی در دنیا.

 وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ؛ یعنی در آخرت. 

ای سفیان! هرگاه مطلبی تو را غمگین کرد چه مربوط به سلطان باشد یا دیگری بسیار لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ بگو!

 که این ذکر کلید فرج و گنجی از گنجینه‌های بهشت است». (۲)

♦♦♦

 

الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ نِعْمَهًًْ فَلْیَحْمَدِ اللَّهَ وَ مَنِ اسْتَبْطَأَ الرِّزْقَ فَلْیَسْتَغْفِرِ اللَّهَ وَ مَنْ حَزَنَهُ أَمْرٌ فَلْیَقُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ.

 

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس که خدا به او نعمتی داده باشد، باید سپاسگزاری کند، و هرکس روزی او کم شود، باید استغفار کند. و هرکس از حادثه‌ای اندوهگین شود، باید بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ.(۳)

 

۱_ تفسیر نور.

۲_تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۵۶

۳_تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۵۶ کشف الغمه، ج۲، ص۱۵۷/ نورالثقلین

   پنجشنبه 16 مرداد 1404نظر دهید »

اعمال روز ۲۷ رجب در مفاتیح الجنان

اعمال روز ۲۷ رجب که مصادف است با مبعث رسول اکرم شامل غسل، روزه، تلاوت سوره‌هایی از قرآن، دعا و… است. از اعمال روز ۲۷ رجب نماز این روز است.

در روایتی از امام صادق (ع) از عید مبعث به عنوان شریف‌ترین اعیاد یاد شده است و برای روز ۲۷ رجب چند عمل توصیه شده است:

۱. غسل: غسل کردن از جمله اعمال مستحب روز ۲۷ رجب می باشد.

۲. روزه: روزه گرفتن در روز ۲۷ رجب یکی از چهار روزی است که در تمام سال برای روزه گرفتن امتیاز دارد و در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: هر کس در روز ۲۷ رجب روزه بگیرد، خداوند برای او پاداش هفتاد سال روزه را می‌نویسد.

۳. بسیار صلوات فرستادن: در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که در این روز روزه می‌گیری و بر محمد و آلش زیاد صلوات می‌فرستی.

۴. زیارت حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع): متن این دو زیارت در مفاتیح آمده است.

۵. نماز روز ۲۷ رجب: شیخ در مصباح فرموده از رَیّان بن الصّلت مروی است که حضرت امام جواد (ع) در زمانی که در بغداد بود روز ۱۵ و روز ۲۷ رجب را روزه گرفت و جمیع حشم آن حضرت روزه گرفتند و به ما امر فرمود که دوازده رکعت نماز بجا آوریم که در هر رکعت حمد و سوره خوانده می‌شود و بعد از نمازها چهار مرتبه هر یک از سوره های حمد و توحید و مُعَوَّذَتین (ناس و فلق) و چهار مرتبه «لا اِلهَ اِلا اللّهُ و اللّهُ اَکْبَرُ وَ سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُلِلّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِاللّهُ اللّهُ رَبِّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا» و چهار مرتبه «لا اُشْرِکُ بِرَبِّی اَحَدا» خوانده می شود.

 

۶. دیگر نماز روز ۲۷ رجب: و نیز شیخ روایت کرده از جناب ابوالقاسم حسین بن روح که فرموده در این روز دوازده رکعت نماز بجا می‌آوری که در هر رکعت حمد و سوره ای که آسان باشد می‌خوانی و تشهد می‌خوانی و سلام می‌دهی و بین هر دو رکعتی می نشینی و می گویی:

«اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً یا عُدَّتی فی مُدَّتی یا صاحِبی فی شِدَّتی یا وَلیّی فی نِعْمَتی یا غِیاثی فی رَغْبَتی یا نَجاحی فی حاجَتی یا حافِظی فی غَیْبَتی یا کافِیَّ فی وَحْدَتی یا اُنْسی فی وَحْشَتی اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتی فَلَکَ الْحَمْدُ و اَنْتَ الْمُقیلُ عَثْرَتی فَلَکَ الْحَمْدُ وَ اَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتی فَلَکَ الْحَمْدُ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْتُرْ عَوْرَتی وَ آمِنْ رَوْعَتی وَ اَقِلْنی عَثْرَتی وَ اصْفَحْ عَنْ جُرْمی وَ تَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتی فی اَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذی کانُوا یُوَعَدُونَ»

 

پس چون از نماز فارغ شدی و دعا هر یک از سوره های حمد و اخلاص و مُعَوَّذَتَیْن و کافرون و قدر و آیة الکرسی را هفت مرتبه می‌خوانی و بعد هفت مرتبه می گوئی «لا اِلهَ اِلا اللّهُ و اللّهُ اَکْبَرُ وَ سُبْحانَ اللّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ» و بعد هفت مرتبه می گوئی «اللّهُ اللّهُ رَبَّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئا» و می خوانی هر دعا که خواهی.

♦♦♦

دعای روز ۲۷ رجب

در اقبال و در بعض نسخ مصباح است که مستحب است در این روز این دعا را بخوانند:

 

«یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَ التَّجاوُزِ وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَ التَّجاوُزَ یا عَفی وَ تَجاوَزَ اُعْفُ عَنّی وَ تَجاوَزْ یا کَریمُ

اَللّهُمَّ وَ قَدْ اَکْدَی الطَّلَبُ وَ اَعْیَتِ الْحیلَةُ وَ الْمَذْهَبُ وَ دَرَسَتِ الاْمالُ وَ انْقَطَعَ الرَّجاَّءُ اِلاّ مِنْکَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ

اَللّهُمَّ اِنّی اَجِدُ سُبُلَ الْمَطالِبِ اِلَیْکَ مُشْرَعَةً وَ مناهِلَ الرَّجاَّءِ لَدَیْکَ مُتْرَعَةً و اَبْوابَ الدُّعاَّءِ لِمَنْ دَعاکَ مُفتَّحَةً وَ الاِسْتِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِکَ مُباحَةً وَ اَعْلَمُ اَنَّکَ لِداعیکَ بِمَوْضِعِ اِجابَةٍ وَ للصّارِخِ اِلَیْکَ بِمَرْصَدِ اِغاثَةٍ

وَ اَنَّ فِی اللَّهْفِ اِلی جُودِکَ وَ الضِّمانِ بِعِدَتِکَ عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْباخِلینَ وَ مَنْدُوحَةً عَمّا فی اَیْدِی الْمُسْتَاْثِرینَ

 

وَ اَنَّکَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ اِلاّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ الاْعْمالُ دُونَکَ وَ قَدْ عَلِمْتُ اَنَّ اَفْضَلَ زادِ الرّاحِلِ اِلَیْ کَعَزْمُ اِرادَةٍ یَخْتارُکَ بِها

 

وَ قَدْ ناجاکَ بِعَزْمِ الاِرادَةِ قَلْبی وَ اَسْئَلُکَ بِکُلِّ دَعْوَةٍ دَعاکَ بِها راجٍ بَلَّغْتَهُ اَمَلَهُ اَوْ صارِخٌ اِلَیْکَ اَغَثْتَ صَرْخَتَهُ

 

اَوْ مَلْهُوفٌ مَکْرُوبٌ فَرَّجْتَ کَرْبَهُ اَوْ مُذْنِبٌ خاطِئٌ غَفَرْتَ لَهُ اَوْ مُعافیً اَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ عَلَیْهِ اَوْ فَقیرٌ اَهْدَیْتَ غِناکَ اِلَیْهِ

 

وَ لِتِلْکَ الَّدعْوَةِ عَلَیْکَ حَقُّ وَ عِنْدَکَ مَنْزِلَةٌ اِلاّ صَلَّیْتَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ قَضَیْتَ حَوائِجی حَوائِجَ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ

 

وَ هذا رَجَبٌ الْمُرَجَّبُ الْمُکَرَّمُ الَّذی اَکْرَمْتَنا بِهِ اَوَّلُ اَشْهُرِ الْحُرُمِ اَکْرَمْتَنا بِهِ مِنْ بَیْنِ الاُمَمِ

 

یا ذَاالْجُودِ وَ الْکَرَمِ فَنَسْئَلُکَ بِهِ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْجَلِّ الاْکْرَمِ الَّذی خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فی ظِلِّکَ فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ اِلی غَیْرِکَ

 

اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرینَ وَ تَجْعَلَنا مِنَ الْعامِلینَ فیهِ بِطاعَتِکَ وَ الاْمِلینَ فیهِ بِشَفاعَتِکَ

 

اَللّهُمَّ وَ اهْدِنا اِلی سَواَّءِ السِّبیلِ وَ اجْعَلْ مَقیلَنا عِنْدَکَ خَیْرَ مَقیلٍ فی ظِلٍّ ظَلیلٍ فَاِنَّکَ حَسْبُنا وَ نِعْمَ الوَکیلُ

 

وَ السَّلامُ عَلی عِبادِهِ المُصْطَفَیْنَ وَ صَلَواتُهُ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ

اَللّهُمَّ وَ بارِکَ لَنا فی یَوْمِنا هَذَا الَّذی فَضَّلْتَهُ وَ بِکَرامَتِکَ جَلَّلْتَهُ وَ بِالْمَنْزِلِ [الْعَظیمِ] الاْعْلی اَنْزَلْتَهُ صَلِّ عَلی مَنْ فیهِ اِلی عِبادِکَ اَرْسَلْتَهُ وَ بِالْمَحَلِّ الْکَریمِ اَحْلَلْتَهُ

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ صَلوةً داَّئِمَةً تَکُونُ لَکَ شُکْراً وَ لَنا ذُخراً وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ اَمْرِنا یُسراً وَ اخْتِمْ لَنا بِالسَّعادَةِ اِلی مُنْتَهی آجالِنا وَ قَدْ قَبِلْتَ الْیَسیرَ مِنْ اَعْمالِنا وَ بَلَّغْتَنا بِرَحْمَتِکَ اَفْضَلَ آمالِنا اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ وَ صَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ.«

   دوشنبه 8 بهمن 14031 نظر »

▪️گزیده‌ای از سفارش‌های امام کاظم علیه السلام به هشام

▪️هشام ! هرکه سه چیز را بر سه چیز مسلط کند گویی هوس را بر ویران کردن عقل کمک کرده است ، آنکه نور فکر را با آرزوهای دور و دراز تیره سازد . گفتارهای نقد و حکیمانه‌اش را با سخنان بیهوده پایمال کند. پرتاب عبرتش را با شهوات نفس خاموش نماید . هوای نفس را بر تباه ساختن عقل کمک کرده و هرکه عقلش را تباه کند دین و دنیایش را تباه ساخته تو که عقلت را از فرمان خدایت بازداشته‌ای و هوس را بر عقل چیره کرده‌ای چگونه عمللت نزد خدا پاکیزه شود.

▪️ هشام ! هر که زبانش راست گوید عملش پاکیزه شود . هرکه نیتش خیر باشد روزی‌اش زیاد شود . هر که بر برادران و خاندانش نیکی کند عمرش دراز گردد .

▪️ هشام ! خدا بر آن بنده رحمت آرد که آنچنان که باید از خدا حیا کند سَر و محتوای سَر را نگه دارد ، شکم و اندرون شکم را حفظ کند ، مرگ و پوسیدن را یاد کند و بداند که بهشت در لفافه‌ای از ناملایمات پیچیده شده و آتش در لفافه‌ای از لذایذ و شهوات.

▪️هشام ! هر که خود را از تعرض به آبروی مردم نگه دارد خداوند در قیامت از لغزش‌هایش بگذرد و هرکه خشم خود را از مردم باز دارد خدا در قیامت خشمش را از او نگه دارد.

▪️هشام ! عاقل دروغ نمی‌گوید هرچند موافق میلش باشد.

▪️هشام! بهترین وسیله تقرب بنده به خدا پس از معرفت ، نماز است و نیکی به پدر و مادر و وانهادن حسد و خودبینی و فخر فروشی است.

▪️هشام! حیا از ایمان است و ایمان در بهشت بی‌شرمی از جفاست و جفا در دوزخ.

▪️هشام! بر اطاعت خدا صبر کن از معاصی او خودداری کن دنیا ساعتی بیش نیست آنچه گذشت نه شادیش را احساس می‌کنی و نه اندوهش را آینده هم که نامعلوم است پس بریم دم موجود صابر باش تا از زندگی سود ببری


تحف العقول ، ابن شعبه حرانی ،ترجمه احمد جنتی صفحات ۸۴۹ تا ۸۵۵

 


موضوعات: احادیث
   یکشنبه 7 بهمن 1403نظر دهید »

❇️شرح حدیثی درباره ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت

 

عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راستگوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوش‌اخلاق‌تر باشد و مردمی‌تر باشد.»

 

 

در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ ..

یک چنین روزی است روز قیامت، خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. 

 

 در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ آن را می‌بینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند…

 چند مورد را ذکر کرده‌اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است:

 

 ➖اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛

 آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث.

➖وَ آداکُم لِلاَمانَة

آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیسشان را به ما می‌سپرند؛ همه‌ی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛‌ همه‌ی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیک‌تر است و امنیّتتان بیشتر است.

➖وَ اَوفَاکُم بِالعَهد

 پیمانهای فردی و اجتماعی، وفای به این عهد‌ها بکنید؛ که البتّه مهم‌ترینش پیمانهای اجتماعی است.

  شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانه‌ی او بچّه‌اش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّه‌ی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها.

➖وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً

یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [اینکه] در خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیک‌ترند.

➖وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس

مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و مانند اینها فکر میکنند که از دیگران یاد گرفته‌اند؛ نه، اینها در روایات ما است.

 مردمی باشید، با مردم باشید. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقه‌ی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی توده‌ی مردم، طبقات پایین مردم، عامّه‌ی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است.

 

 جلسه‌ی درس خارج فقه ۱۳۹۷/۹/۳

 

 

   شنبه 10 آذر 1403نظر دهید »

 

امام جواد علیه السلام

❇️هر که به گوینده ای گوش دهد او را پرستیده
اگر از خدا دم زند خدا را پرستیده
و اگر از شیطان گوید شیطان را…

 

تحف العقول،  احادیث امام جواد علیه السلام،  ص ۹۶۸

   شنبه 19 خرداد 1403نظر دهید »

سخنان کوتاه  امام رضا علیه السلام در زمینه پند و حکمت

➖آنکه نعمت دارد باید بر عائله اش گشایش دهد.

➖ عبادت به نماز و روزه زیاد نیست به اندیشه زیاد درباره خداوند است.

➖ نظافت از اخلاق پیامبران است .

➖سه چیز رسم پیغمبران است : عطر زدن ، کوتاه کردن مو و آمیزش.

➖ امین به تو خیانت نکرده ، امانت به خائن سپرده‌ای( این جمله به کسی گفته شود که امانتش را ضایع کرده‌اند و مراد این است که به مردم امین بدگمان مشو اما هر کس را امین مشمار)

➖آنگاه که خدا خواهد کاری صورت پذیرد عقل بندگان را برباید تا فرمانش را اجرا شود و اراده‌اش انجام گیرد و پس از پایان کار عقل خردمندان را بازگرداند تا گویند:” این حادثه چگونه و از کجا آمد؟”

➖ خاموشی از درهای حکمت است سکوت محبت انگیز و راهنمای هر خیری است.

➖ دوستی هر کس عقل اوست و دشمنش جهلش .

➖محبت با مردم نصف عقل است .

➖خداوند قیل و قال و ضایع کردن مال و کثرت سوال را دشمن دارد.

➖ شخص را در حضور با کنیه نام ببر و در غیاب با اسم چون کنیه مانند ابوالحسن احترام آمیز است .

➖سور عروسی سنت است.

➖پرسیدند حد توکل چیست؟ فرمود:” اینکه از احدی جز خدا نترسی .”

➖آنکه در تلاش روزی رود تا عائله‌ای را اداره کند اجرش از مجاهدت در راه خدا بیشتر است .

➖سخاوتمند غذای مردم را می‌خورد تا غذایش را بخورند و بخیل غذای مردم را نمی‌خورد تا نخورند.

➖ هیچ بنده به کمال حقیقت ایمان نرسد جز وقتی که سه خصلت داشته باشد فهم دین ، اندازه‌گیری صحیح ، معاش و صبر در مصائب.

➖ بوسه مادر بر دهان است بوسه خواهر بر گونه و بوسه امام میان دیدگان او .

➖بخیل راحت ندارد ، حسود را لذت نباشد، افسرده دل وفا ندارد و دروغگو مروت و مردانگی ندارد .

➖با نعمت‌ها خوش رفاقتی کنید( شکر آنها را به جا آرید) که گریزپایند از قومی نرمیده‌اند که دوباره بازگردند .

➖بدترین مردم کسی است که خیرش به کسی نرسد ، غذایش را تنها بخورد و غلامش را تازیانه زند .

تحف العقول روایات  امام رضا علیه السلام صفحات ۹۸۱ تا ۹۸۵

 

 

ادرس کانال مدرسه علمیه کوثر 👇👇
https://eitaa.com/kosar_varamin

   جمعه 24 شهریور 14021 نظر »

هفت سین قرآنی 

هفت سین قرآنی

 

هفت سین از دیر زمان است که در بین خانواده های ایرانی مرسوم است و در ساعت تحویل سال سفره ای در خانه پهن می کنند و در آن سفره هفت چیز که حرف اول آنها با سین است در سفره می گذارند و اهل خانه اطراف آن سفره می نشینند . گفتنی است هفت سینی که بین مردم معمول و مرسوم است ذاتا از نظر اسلام حرمت و معنی ندارد ولی به عنوان آداب اسلامی ، در تاریخ اسلام و روایات وجود نداشته و ندارد و ممکن است ریشه تاریخی هفت سین همان روایت حضرت علی علیه السلام باشد که در طول تاریخ دچار انحراف و تحریف شده باشد .

 

از حضرت علی علیه السلام روایت شده که : اگر کسی هفت آیه که در آنها هفت سین ذکر شده باشد با آب زعفران و گلاب بر ظرف چینی بنویسد و در ساعت تحویل سال از آن آب بنوشد تا آخر سال دچار مرض و کسالت نمی گردد و بیمه قرآنی می شود و آن آیات عبارتند از : 

۱_ سلامٌ قولاً من رب رحیم ( سوره یس ، آیه ۵۸ ) 

۲_ سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین ( سوره صافات ، آیه ۷۹ )

۳_ سلامٌ علی ابراهیم ( سوره صافات ، آیه ۱۰۸) 

۴_ سلامٌ علی موسی و هارون ( سوره صافات آیه ۱۱۹ ) 

۵_ سلامٌ علی آل یاسین ( سوره صفات آیه ۱۲۹)

۶_ سلامٌ علیکم طِبتم فادخلوها خالدین ( سوره زمر ، آیه ۷۳)

۷_ سلامٌ هی حتی مطلع الفجر ( سوره قدر آیه ۶ ) .

 

 

منبع : نوروز چه روزی است ؟ ، سید باقر آیت میردامادی ، انتشارات حضور ، ص ۶۶_ ۶۷ .

   دوشنبه 29 اسفند 14011 نظر »

رفع ناراحتی با خواندن اذان در گوش

حضرت علی علیه السلام می فرماید : روزی پیامبر اکرم صل اللـه علیه و آله من را ناراحت دیدند بـه من فرمود :

ای پسر ابوطالب تو را ناراحت می بینم. بعضی از افراد خانوادہ ات بگو در گوش تو اذان بخوانند اذان در گوش دواء هم و غم است

علی علیه السلام می گوید : من نیز تجربه کردم چنین بود .

رعینے کـه از علماء اهل سنت و صاحب کتاب مواهب الجلیل است و متقی الهندی صاحب کنز العمال می گویند : تمامی راویان این حدیث که دہ نفر می باشند این عمل را تجربـه ڪردہ و آن را مجرب می دانند .

کنز العمال ج ۲ ص ۶۵۷

   شنبه 9 مهر 1401نظر دهید »

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 28

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 81
  • دیروز: 342
  • 7 روز قبل: 4421
  • 1 ماه قبل: 28971
  • کل بازدیدها: 1574369
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 21
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1