« بزرگترین معجزه پیامبر (ص ) چه بود ؟چرا علی (ع) خانه نشین بودند ؟ »

➖سرکار خانم الهام نصرت زادگان استاد حوزه در کرسی آزاد اندیشی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین و با محوریت قلمرو فردگرایی در قبول تکالیف دینی برگزار شد ، به عنوان استاد ارائه دهنده با طرح این سوالات که اسلام به فردگرایی چه دیدی دارد ؟ آیا اسلام هم انسان محور است ، گفت : انسان دو بعدیست ؛ بعد روحی و بعد جسمانی و انسان روحانی به سمت بی‌نهایت حرکت می‌کند.

➖خانم نصرت زادگان ارتباط در اسلام بین انسان و سایرین را دارای چند دسته دانست و گفت : ارتباط با فرد ، ارتباط سایر انسان‌های دیگر ، ارتباط انسان با طبیعت و ..

➖سرکار خانم نصرت‌زادگان نتیجه اسلام گرایی غربی را پوچ و واهی دانست و بیان داشت : نهایت نتیجه ای که از اسلام گرایی غربی نتیجه می شود این است که فرد بگوید فقط خودم لذت ببرم .

➖استاد حوزه ادامه داد : فرد مورد نظرِ اسلام با فرد گرایی غربی متفاوت است . در غرب از هر وسیله‌ای برای تسخیر افکار مردم برای دستیابی به اهداف اومانیسم استفاده می‌شود.

➖استاد حوزه تعریف فرد گرایی را اینگونه بیان کرد و گفت : فردگرایی یعنی یک فرد در فردیت بدون ارتباط با فرد دیگری باشد چون معتقد است هر چیز دیگری از ارزش او کم می‌کند.

➖خانم نصرت زادگان در پایان افزود : فردگرایی یعنی تو همان انسانی هستی که خودت هستی و این اندیشه‌ها از اومانیسم و لیبرالیسم به فردگرایی رسیده است.

 

 

➖سرکار خانم خدیجه هوشمند استاد حوزه در کرسی آزاد اندیشی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار با ” محوریت قلمرو فردگرایی در قبول تکالیف دینی ” برگزار شد به عنوان استاد ناقد گفت : ویژگی‌های افراد فردگرا این است که این افراد نیازها و هدف‌های شخصی خود را ترجیح می‌دهند ، ارزش‌ها و هنجارهایی که در نظر می‌گیرند مطابق با تفکرات شخصی خودشان است و این افراد کسب لذت فردی برایشان در اولویت است .

➖خانم هوشمند شکل گیری هویت را عامل مهم در تعیین جامعه کدام بودن فرد دانست و گفت: آنجایی که قرار است هویت شکل بگیرد و این به معنای استقلال است ، نقش‌هایی که فرد بازی می‌کند ، مقایسه‌ای که با دیگران می‌کند، موفقیت‌ها و شکست‌هایش همه و همه در این جمله من کیستم !؟ خلاصه می‌شود و سبب پی شود فرد به عزت نفس دست یابد .

➖وی افزود : عزت نفس در فردِ فردگرا با فکر به اینکه دیگران در مورد من چگونه فکر می‌کنند ارتباط دارد و افراد فردگرا عزت نفس کمتری دارند و اگر کسی هویت فردی آنها را تهدید کند بیشتر عصبانی می‌شود. اما افراد جمع گرا عزت نفس جمعی دارند یعنی اگر هویت جمعی‌شان را تهدید شود عصبانی می‌شوند.

➖این استاد حوزه گفت: افزایش مسئولیت پذیری و استقلال فردی به دو صورت خانواده و اجتماع می باشد و اشکالات فردگرا بودن در خانواده به این شکل است که موجب تضعیف بنیاد خانواده شده و به فرزندان اهمیت کمتری داده می شود. درنتیجه شکل اوغات فراغت تعییر کرده و تعارضاتی در خانواده ایجاد می شود .

➖سرکار خانم هوشمند توسعه جامعه را نتیجه جمع گرا بودن افراد دانست و تصریح کرد : امروزه و در جامعه ایران انجام کارهای مشارکتی و داشتن روحیه برای انجام کارهای جمعی یکی از مسائل تاثیر گذار در توسعه است.

➖استاد ناقد در بیان اشکالات فردگرایی گفت : اما اشکالات فردگرایی در اجتماع این است که رفتار افراد فردگرا جنبه ی خودخواهی به خود گرفته و مانعی برای توسعه محسوب می شود . در نتیجه فرآیند اجتماعی شدن باید از کودکی شکل بگیرد .

➖سرکار خانم هوشمند ضمن بیان اهمیت دادن به نیازهای طبیعی افراد و در مسیر درست قرار دادن این نیازها گفت : افراد به صورت طبیعی نیازمند تایید و توجه گرفتن از طرف دیگران هستند و این امر در جمع محقق می‌شود و راحت‌تر امکان‌پذیر است اما کسانی که به صورت افراطی به فردگرایی توجه دارند عضو گروهی نیستند و در جمع حاضر نمی‌شوند و لازم است که برای این افراد در زمینه بهبود روابط عاطفی کاری انجام داد.

➖خانم هوشمند در پایان ضمن بیان به انزوا بردن جامعه توسط افراد فردگرا و روبه توسعه بردن جامعه توسط جمع گرا گفت : افرادی که تعلق اجتماعی ندارند به طور معمول احساس می‌کنند که مسئولیتی در قبال جامعه ندارند و بهتر است که فقط از خودشان مراقبت کنند. بنابراین چون افراد فردگرا خود را ترجیح می‌دهند برای استقلال و اتکای به نفس ارزش قائل می‌شوند و از آن دفاع می‌کنند و منافع فردی بر منافع حکومتی و جمع ارجحیت دارد و با دخالت هر فرد خارجی در امور شخصی از طرف هر نهاد یا جامعه‌ای مخالف هستند این در حالیست که فرهنگ جمع‌گرایی همواره رو به توسعه است.

   دوشنبه 27 آذر 1402


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 4074
  • دیروز: 3207
  • 7 روز قبل: 11435
  • 1 ماه قبل: 48861
  • کل بازدیدها: 891324
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 17
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1