« تبعات اخروی ریاستدیدار اعضای شورای دانش آموزی دبستان دخترانه علوی از مدرسه علمیه کوثر »

حجت الاسلام ضیایی: انسان با خودشناسی به خداشناسی می رسد

 

 

حجت الاسلام سید کاظم ضیایی استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در جلسه درس اخلاق که مدرسه علمیه کوثر برگزار شد گفت: انسان به هر میزان خودش را بشناسد می‌تواند درباره خداوند و دیگران شناخت حاصل کند.

 

وی افزود: دفع رذائل و کسب فضائل از مهمترین آثار خودشناسی است و انسان به واسطه خودشناسی است که می‌تواند به انواع کمالات دست یابد و تمامی آلودگی‌ها را از خود دور کند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهای نفس انسان بهشت است ابراز کرد: انسان باید جام وجودی خویش را از آلودگی پاک نگه دارد تا از قله کمال پایین نیاید و به بالاترین رتبه انسانی دست یابد.

 

حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است بعد جسمانی مشخص و بسته است و از ابتدای خلقت کل وجود و جسمانیت انسان یکی است و تغییر نمی‌کند از این رو اگر یک پزشک به جسم انسان آگاهی داشته باشد به او نمی‌گویند عارف بالله چرا که جسم محدود است و این محدودیت جسم کاملا مشخص است، اما جان و روح محدود نیست و بی نهایت است لذا خط پایانی برای او ترسیم نمی‌شود بنابراین شناخت انسان پایان ندارد.

 

وی با بیان اینکه روح انسان، چون مجرد است قابل مشاهده نیست، ابراز کرد: شناخت کامل روح و وابستگی به دنیا در تعارض هستند، شناخت کامل روح برای کسانی که میل و تعلقات به این دنیا دارند میسر نمی‌شود و انسان زمانی می‌تواند به شناخت کامل برسد که تعلقاتش به دنیا از بین رفته باشد.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شناخت زمانی میسر می‌شود که انسان به آن سنخیت یابد و، چون روح مادی نیست انسان بایدخود را از عالم جسم و مادی بالاتر ببرد تا شبیه روح شود که بتواند آن را بشناسد.انسان مادی نمی‌تواند روح را درک کند و مخاطب خداوند هم روح است.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه گفت: کسی که مسیر را اشتباه می‌رود نه راه را شناخته، نه راهنما و نه خود را شناخته است.

 

وی با استناد به آیه ۵۳ سوره فصلت خاطرنشان کرد: «سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ ...» این آیه اشاره به افق‌های پیش روی انسان دارد که تا انسان خودش را نشناخته باشد نمی‌تواند به این افق‌ها برسد.

   دوشنبه 3 دی 1397


فرم در حال بارگذاری ...