« چهار شاخص اهل ایمان از نگاه امام صادق (ع)هفت سین قرآنی »

تزکیه نفس مقدم بر تعلیم است 

 

➖حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای باقری از مبلغین فعال شهرستان ورامین در جلسه اخلاق عمومی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت روز معلم گفت: در روایتی از پیامبر صلوات الله می خوانیم که می فرماید :"إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما : من معلّم برانگيخته شدم ” .

➖وی افزود: در روایات آمده است که تزکیه و تعلیم آموزه های قرآن و آموزه های دینی از مهمترین موضوعات تدریس نبی مکرم اسلام است که در ادامه ی راه ایشان ائمه اطهار علیهم السلام به این امر اشتعال داشتند .

➖حجت‌الاسلام باقری گفت : نکته ای که باید تمامی طالبان علم به آن توجه داشته باشند مقدم دانستن تزکیه ی نفس بر تعلیم است . چرا که طبق قانون خداوند ” أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ الله‏ُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ؛ علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می‌افکند.» کسی که برای تزکیه نفس خود بکوشد ، خداوند علم و حکمت را در قلب او جای می دهد و بعد از آن ، حکمت از قلبش به زبانش جاری می شود.

➖ وی ادامه داد: این بدان معناست که علومی در درون ما به صورت فطری وجود دارد که با مراقبه بر زبان جاری می شود .

➖حجت الاسلام باقری یادگیری سه علم را برای همگان ضروری برشمرد و اولین آن را علم اصول اعتقادات ( توحید ، نبوت، امامت ،عدالت . معاد ) دانست که والدین برای تربیت فرزندان باید به آن بپردازند و علم آموزه های اخلاقی را دومین رکن آن علوم برشمرد و تصریح کرد: وقتی پیامبر صلی الله می فرماید : “إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ : به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]” یعنی علت بعث را به کمال رساندن اخلاق می داند .

➖حاج آقای باقری گفت : اصول عملیه مثل ( نماز ، روزه ، خمس ، زکات ، حج و حجاب ، ..) سومین علمی است که ضرورت یادگیری آن برای همگان لازم می باشد .

➖این مبلغ دینی ادب و تواضع را مهمترین شاخصه ی یک طالب علم برشمرد و اظهار داشت : وقتی فردی به چادر یک بانوی محجبه توهین می کند و یا به لباس روحانیت اهانتی می کند نباید تعجب کرد چرا که طبق روایتی از امیرالمؤمنین(ع) عالم ، جاهل شناس است اما جاهل ، عالم شناس نیست .

➖وی افزود: به این دلیل که عالم قبلا جاهل بوده و اشکالات جهل را می داند و به همین دلیل تواضع دارد.

➖حجت‌الاسلام باقری گفت : برای ترک گناه ابتدا باید گناه شناس بود و بعد از آن باید دشمنان اصلی انسان را شناخت ، دشمنانی مثل جهل ، غفلت، شیاطین جنی و انسی و.. ، بعد از شناخت ، مثل پرنده ای که غذایش را ، دانه دانه بر می چیند ، باید گناهان را یکی یکی حذف کرد .

➖آقای باقری در پایان تواضع در برابر چند کس را رمز موفقیت انسان خواند و گفت : اولین کسی که باید نسبت به ایشان تواضع داشت خدا و قرآن، بعد از آن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و احادیث صحیح ایشان ، بعد از آن علما و مراجع تقلید و رسالة عملیه ایشان و بعد از آن اساتید و مربیان هستند .


https://eitaa.com/kosar_varamin

   شنبه 16 اردیبهشت 1402


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1409
  • دیروز: 1017
  • 7 روز قبل: 4504
  • 1 ماه قبل: 25548
  • کل بازدیدها: 842463
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 21
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 25
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1