« نقش مبلغان دینی در پیشگیری از رفتارهای پرخطرخیر دنیا و آخرت چیست ؟ »

جایگاه وقف در زندگی 



قرآن می‌گوید: کره‌ی زمین را اسلام می‌گیرد. سه بار هم گفته است. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (توبه/۳۳) اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت. سه بار این جمله در قرآن آمده است. برای اینکه کره‌ی زمین را اسلام بگیرد، یک رهبر می‌خواهیم، که بتواند کره‌ی زمین را اداره کند. خدا این را ذخیره کرده است، حضرت مهدی(علیه‌السلام)‌! یک قانون می‌خواهیم که دستخوش زنده باد و مرده باد و موج‌های سیاسی و اقتصادی نباشد. آن قانون هم قرآن است که یک واو و یک حرف تحریف نشود. یعنی مکتب هست و رهبر هم هست. یک آمادگی می‌خواهد. آمادگی وقتی است که هجرت زنده شود، اسلام شناس زیاد شود. با زبان‌های مختلف دنیا و ما هجرت کنیم و زمینه را… اسلام را معرفی کنیم. امام رضا فرمود: اگر مردم بدانند ما چه می‌گوییم همه شیعه می‌شوند. هرکس اسلام را نپذیرفته است، اسلام درست معرفی نشده است.


جایگاه وقف در زندگی مردم


۱_ وقف معامله با خداست. معامله با خدا پنج امتیاز دارد، با غیر خدا…

یک_ خدا جنس کم را هم می‌خرد، مردم جنس کم را نمی‌خرند. اگر خانم گفت: برو دو کیلو انگور بخر، شما یک سیر خریدی ناراحت می‌شود. ولی خدا می‌گوید: یک سیر که هیچ، یک دانه انگور هم باشد، وزن یک ذره هم باشد قبول می‌کنم. خدا کم را هم می‌خرد.


دوم _ خدا به بهشت می‌خرد. مردم فوقش کف می‌زنند. سوت می‌کشند. یک خیابان هم به اسمت می‌کنند. کارهای مردم یا کف است، یا سوت است یا صلوات است یا اسم یک مؤسسه‌ای را… ولی خدا به بهشت می‌خرد. «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ‏ لَهُمُ‏ الْجَنَّة» (توبه/۱۱۱) .


سوم _ خدا جنس معیوب را هم می‌خرد. امام که نماز می‌خواند می‌گوید: نماز خواندم، اما اگر یک عیب هم دارد، عیبش را هم بردار. «إِلَهِي إِنْ كَانَ فِيهَا خَلَلٌ أَوْ نَقْصٌ مِنْ رُكُوعِهَا أَوْ سُجُودِهَا» (المصباح كفعمي، ص۲۰) اگر رکوع و سجودش خلل و نقصی دارد. عیب‌هایش را هم بردار و سوا نکن. پس جنس معیوب را می‌خرد.


چهارم _ جنس کم را هم می‌خرد.


پنجم _ گران هم می‌خرد. جنس کم هم می‌خرد لو نمی‌دهد. نمی‌گوید: یادت رفت. ممکن است کسی با زندگی ساده…


۲_وقف نشانه روح بلند است وقف من را ما می‌کند. آدمی که برای خودش است، می‌گوید: من. خانه‌ی من، وقتی خانه‌اش را وقف کرد، می‌شود خانه‌ی ما. وقف انسان را باز می‌کند. باز شدن انسان هم خیلی مهم است. یعنی توسعه انسانی. الآن در توسعه‌ای که در کشور گفته می‌شود، دائم می‌گویند: توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی، توسعه صنعتی، یک نفر در تلویزیون نمی‌گوید: توسعه انسانی، خودت بزرگ شوی.


۳_ وقف، سیره پیامبر اکرم و معصومین(علیهم‌السلام)پیغمبر ما موقوفه داشته، حضرت امیر موقوفه داشته. امام کاظم موقوفه داشته است. موقوفاتشان در کتاب بحار آمده است. در یکی از جنگ‌ها که پیروز شدند، زمینی را گرفتند، یک تکه زمین هم به حضرت علی دادند. امیرالمؤمنین شروع به حفاری کرد و یک چاه کند. یک مرتبه آب مثل گردن شتر از چاه بیرون آمد. گفتند: بشارت، بشارت! گفت: چه شد؟ گفتند: چاه شما به آب خورد آن هم چه آبی؟ فرمود: چرا به من بشارت می‌دهید؟ کاغذ بیاورید بنویسم این وقف است. برای حاجی‌ها و زائرها و مستضعفین، شما انشاءالله اگر مدینه بروید. چسبیده به مدینه نزدیک مسجد شجره که حاجی‌ها لباسشان را عوض می‌کنند، آنجا یک آبار است، آبار جمع بئر است، بئر یعنی چاه، آبار علی! هنوز هم اسم علی بن ابی طالب هست. درش را بستند رویش نوشته: آبار علی! جالب اینکه آب آن چاه‌ها با آب مدینه فرق دارد.


ببینید عمر ما کوتاه است. توشه ما کم است. نیاز ما شدید است. خطر قیامت زیاد است. راه حل وقف است. وقف جبران مافات است. یعنی اگر تا به حال کاری نکردیم… در وقف هم سر خود وقف نکنید. خیلی از وقف‌های ما ثواب ندارد. در یک کوچه  شش تا مسجد است. واقعاً نیاز است؟ مسجدها پر می‌شود؟ من می‌خواهم حسینیه به اسم خودم باشد. ببینید چه چیزی نیاز است. گاهی یک چیزی نیاز نیست و وقف شما ثواب ندارد. به آدمی که تشنه نیست آب بدهی اجر ندارد. آب را به تشنه بده.

 

دیده شده در سایت.http://gharaati.ir/show.php?page=darsha&id=2436.   ۱۱/ ۹/ ۹۵


   یکشنبه 14 آذر 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از: سیده فوزیه موسوی [عضو] 

باسلام واحترام
انشاالله در پناه حق باشید. التماس دعا………….

1395/09/17 @ 17:24
نظر از: كوثر [عضو] 
5 stars

احسنت
بسیار زیبا بود
منتظر نظرات شما دوست عزیز هستم

1395/09/16 @ 14:31
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

خدا قوت

1395/09/16 @ 12:53
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/moharram5

1395/09/14 @ 22:54


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 3814
  • دیروز: 5586
  • 7 روز قبل: 16509
  • 1 ماه قبل: 52566
  • کل بازدیدها: 896910
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 18
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1