| « اخلاق مداری در زندگی | ۲۰ روایت از پيامبر اكرم صلي الله در مورد دوستی و مهرورزی » |

➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در اولین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب که در دفتر امام جمعه برگزار شد با اشاره به کتاب ۴۰ حدیث امام خمینی ( ره) و منابع روایی این کتاب بیان داشت : امام خمینی( ره ) برای بیان حدیث نام تعدادی از علما را میآورد تا به امام معصوم (ع) میرسد و به این نحوه از کار امام خمینی (ره) شیخه میگویند.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت: از قدیم بین علما رسم بوده که برای نقل روایت اجازه میگرفتند و این اجازه گرفتن اول برای حفظ حدیث از دستبرد جاعلان و نااهلان بوده است.
➖ حجت الاسلام عزیزی گفت : دلیل دیگر اینکه سلسله مشایخ بیان میشود حفظ احادیث از تحریف غیر عمدی و دلیل سوم به جهت احترام به ساحت معصوم سلام الله میباشد. بنابراین امام (ره ) مشایخ خودشان را اسم میآوردند . از آیت الله علامه محمدتقی اصفهانی و مرحوم شیخ عباس قمی و ایشان هم از شیخ انصاری و شیخ اعظم نقل میکنند تا به امام صادق (ع ) میرسند و سلسله مشایخ به این شکل میباشد .
➖حجت الاسلام عزیزی ادامه داد : البته برای نقل حدیث شما باید از مجتهدی که اهلیت دارد اجازه نقل حدیث داشته باشید.
➖آقای عزیزی با اشاره به فضایل و کرامات مرحوم کلینی صاحب کتاب کافی بیان داشت : این کتاب دارای سه بخش اصول ، فروع و روضه است و ایشان یکی از محمدون ثلاث که چهار کتاب اصلی شیعه را نوشتهاند میباشند .
➖امام جمعه محترم شهرستان ورامین گفت : جناب محمد بن یعقوب کافی که صاحب کتاب کافی است و جناب محمد بن حسن طوسی دو کتاب تهذیب و الااستبصار را نوشتهاند و جناب محمد بن محمد بن حسین صدوق که کتاب من لایحضر الفقیه از ایشان است و اینها کتب معتبر شیعی میباشد .
➖آقای عزیزی نگارش کتب جامع فقهی شیعه را در زمان غیبت حضرت حجت عجل الله بیان داشت و گفت : مهمترین این چهار کتاب ، کتاب محمد بن کلینی است و طبق روایات ایشان ورامینی بودهاند و این کتاب در زمان غیبت صغری نوشته شده است .
➖ایشان ادامه دادند : مشایخ شیخ کلینی علی بن ابراهیم هاشم قمی که اهل قم بودند در اواخر قرن سوم زندگی میکرده و مرحوم کلینی بسیاری از روایات را از ایشان نقل میکند و در واقع میتوان گفت بیشتر روایات علی بن ابراهیم سهم مرحوم کلینی شده است البته بسیاری از روایات را علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم بن هاشم قمی که از اصحاب امام جواد علیه السلام بوده روایت کرده و ایشان اولین کسی است که مکتب حدیثی کوفه را در قم نشر داد.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : طبق روایتی با نقل راوی حدیث از امام صادق (ع) که امام صادق میفرماید : ” رسول خدا (ص ) بعد از سریره فرمود : مرحبا به مردمی که از سر گذراندند جهاد کوچک را و باقی مانده بر آنها جهاد اکبر. سوال شد یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمود: مبارزه با نفس . “
این حدیثی است که امام به سند متصل به وجود امام صادق (ع) نقل میکند.
➖ آقای عزیزی افزود : امام خمینی (ره)با نفس آغاز میکند چرا که نفس انسان چند مرتبه و چند درجه دارد امام میفرماید: انسان موجودی است که وجودش دو نشئه ملکی یعنی( ظل الرحمان )و نشئه ملکوتی یعنی( ظل الرحیم) دارد که هر کدام عوالمی دارند و نشئه ملکی ؛ مادی و عنصری است که امیرالمومنین در خطبه اول نهج البلاغه به طور کامل این نشئه را بیان کرده است.
➖ آقای عزیزی با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه گفت: طبق این خطبه خدای متعال از قسمتهای سخت، نرم ، شور و شیرین زمین تربتی جمع کرده و آن را با آب عجین کرد و وقتی چسبناک شد آن را حالت داد و خشک کرد تا محکم شد و این اندام شد برای زمان معینی و در هر انتقال ؛ بخشهایی از آن باز میشود بخشی از این عنصر به موجود نامی منتقل میشود باز میشود. وقتی از انسانی به انسان منتقل میشود کاملاً باز میشود و بُعد ملکوتی زمانی اضافه میشود که روح دمیده میشود و صاحب یک نیروی اندیشه افکاری میشود.
➖ حجت الاسلام عزیزی گفت : خدای متعال انسان را مخلوق کرده و مزاجهای گوناگون و نیروهای مختلف به انسان میدهد و نشئه طبیعت از مزاجها و فکر و اندیشه آنها را خدا در زمان اجل انسان از او میگیرد و انسان میمیرد و در عالم طبیعت میماند.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : جنبه ملکی و ملکوتی انسان که در دل خاک است تا صبح قیامت وجود دارد وقتی شیپور دمیده میشود خداوند دوباره انسان را با تمام آنچه دریافت کرده و از او صادر شده بر میانگیزد و همه آن حسها و حواسها و مزاجها برمیگردد و همه آنات انسان حسابرسی میگردد.
➖حجت الاسلام عزیزی در پایان گفت: گاهی ملک بر ملکوت غالب است و گاهی ملکوت .
اما جهاد نفس میگوید جنبه ملکوتی باید تصرف و غلبه داشته باشد بر جنبه ملکی یعنی جنبه ملکی باید در خدمت جنبه ملکوتی انسان باشد.
فرم در حال بارگذاری ...