« حضور قلب در نمازاهمیت صله رحم »

آیا انسان باید غرایزش را سرکوب کند؟

 اين غرایز را خداوند در انسان آفريده و لذا سركوب‏ آن جايز نيست، بلكه بايد آن را كنترل و مهار كنيم. وجود غرایز براى حفظ و بقا و تكامل نسل بشر ضرورت دارد. اگر شكم نباشد، انسان از گرسنگى می ميرد، اگر غضب نباشد، انسان از خود دفاع نمی كند و اگر شهوت نباشد، نسل بشر قطع می ‏گردد. ولى براى ارضاى غرایز بايد مسير صحيح طى شود. غرائز مثل كپسول گاز هستند كه اگر از طريق صحيح وارد اجاق گاز شود، نتيجه‏ راش حرارت و پخت و پز است، ولى اگر بدون كنترل باشد، انفجار و خطر را در پى خواهد داشت.

خودآرايى براى زن يك غريزه است، اين غريزه اگر در خانه به كار گرفته شود زندگى را شيرين و پر محبت خواهد كرد، امّا اگر اين خودآرايى در خيابان انجام گرفت، سبب متزلزل كردن خانواده‏هاى ديگر خواهد شد. مردى كه در خيابان صدها زن آرايش كرده می بيند، وقتى به خانه برمی گردد نسبت به همسر خود علاقه چندانى نشان نمی دهد، زيرا جلوه‏هاى خيابانى علاقه او را نسبت به همسرش متلاشى كرده است.
به علاوه اين جلوه‏ها در دل افرادى كه ازدواج نكرده ‏اند طوفانى برپا می كند كه يا او را مثل شمع آب می كند و می سوزاند و يا او را به فكر تجاوز و سوء قصد می ‏اندازد و آثار سوئى همچون فرار از خانه، تهديد، خودكشى، امراض مقاربتى و روانى و بچه ‏هاى سر راهى را به دنبال دارد.


محسن قرائتی ، مجموعه آثار حجه السلام و المسلمین محسن قرائتی ، پرسش هاى مهم، پاسخ هاى كوتاه(تمثيلات)، ص: 39

کلیدواژه ها: هوای نفس, کنترل غرایز

موضوعات: متقین, پرسش و پاسخ
   چهارشنبه 28 بهمن 1394


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 427
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 8228
  • 1 ماه قبل: 45654
  • کل بازدیدها: 888117
رتبه وبلاگ