
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی در چهارمین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر شهرستان ورامین برگزار میشود ضمن اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی و به کار بردن آنها در گفت: یکی از موضوعاتی که میتوان به وسیله آن نکات اخلاقی و مباحث اخلاقی را خوب دریافت کرد توجه به خطبه ۱۸۴ نهج البلاغه و معروف به خطبه همام است .
حجت الاسلام محمودی ادامه داد: همام به معنی بسیار غمگین و نام فردی بود که خدمت امیر مومنان (ع) آمد و خواست که مولا برای او متقین را توصیف کند و از امیرمؤمنان(ع) خواست متقین را به گونهای برایش توصیف کند که گویی آنها را میبیند.
حجت الاسلام محمودی گفت : حضرت علی(ع) در پاسخ به خواسته همام تأملی فرمود که در باب این تأمل ایشان چند نکته قابل ذکر است ؛ اول اینکه گفته شده شاید عدهای از اغیار و نامحرمان در آن جمع بوده باشند و حضرت نخواسته باشد مطالبی را بیان کند که دیگران نیز بشنوند.
آقای محمودی افزود : دلیل دیگر اینکه شاید حضرت میخواست ببیند آیا همام مشتاق شنیدن است یا خیر و دلیل سوم این بود که حضرت میدانستند همام ظرفیتی دارد و احتمال اینکه بتواند تا پایان خطبه دوام بیاورد وجود ندارد که البته همان هم شد.
سید محسن محمودی تقوا را خویشتن داری معنا کرد و در پاسخ به این سوال که وقتی میگوییم بترسید از خدا ، آیا واقعاً خدا ترس دارد گفت: اتقوالله میتواند معنای فراوانی داشته باشد اما تقوا یعنی حفظ حریم خداوند و زمانی حریم خدا حفظ میشود که فرد گناه و نافرمانی نکرده باشد .
سید محسن محمودی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در مورد تقوا بیان داشت: حضرت صادق (ع) تقوا را اینگونه معنا کردهاند که :"جایی که خداوند امر کرده است تو را ببیند و جایی که نهی فرموده تو را نبیند ” و حضور در مجلس گناه یعنی تایید کردن آن گناه.
آقای محمودی با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع) که فرمود :” هر کس بتواند قوای شهوانی خود را مالک شود او با تقواست” گفت : فرد با تقوا بر قوای نفسانی خود غالب است .
آقای محمودی ضمن بیان روایتی دیگر از تقوا اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند:” تقوا آن است که به آنچه از علم میدانی عمل کنی و آنچه نسبت به آن جاهل هستی را بیاموزی".
سید محسن محمودی در پایان ضمن بیان توصیهای پدرانه به طلاب گفت : به شما پدرانه توصیه میکنم آنچه که میشنوید و آنچه که میبینید را تحقیق کنید و با علم و یقین به آن برسید چرا که انسان باید در مورد آنچه میشنود و آنچه میگوید حجت الهی داشته باشد.
نظر دهید » 
➖حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی در سومین جلسه درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر شهرستان ورامین برگزار شد ضمن بیان اهمیت مباحث اخلاقی گفت : در بسیاری از آیات شریفه قرآن توجه و توصیه فراوانی به مباحث اخلاقی شده است و تعدادی از سورههای قرآنی هستند که خداوند آنها را با قسم آغاز کرده است مانند سوره شمس که ۱۱ بار خداوند در این سوره قسم میخورد و حال آنکه ما میدانیم حکم قسم خوردن کراهت است ، حالا خود خداوند دارد قسم میخورد این یعنی میخواهد توجه ما را به چند نکته جلب میکند.
حجت الاسلام محمودی ادامه داد : اول؛ آنچه خداوند به آن قسم میخورد مهم است و دوم: آنکه برایش قسم میخورد بسیار اهمیت دارد تا در نهایت بگوید : “قد افلح من ذکیها “و اخلاق و تهذیب را بیان کند.
حجتالاسلام محسن محمودی با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه بیان داشت : طبق این آیه هدف انبیا ابتدا تزکیه است و بعد تعلیم و چند آیه قرآن نیز هستند که ابتدا تهذیب نفس را بیان میکند و اگر اینگونه نباشد کسی که عالم باشد اما مهذب نباشد آن علم برایش حجاب اکبر میشود . مانند شیخ ابراهیم زنجانی که یک عالم بود اما حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را امضا کرد.
آقای محمودی افزود : شیخ فضل الله نوری معتقد بود مشروطه باید مشروعه باشد و به خاطر همین به اعدام محکوم شد و شب قبل از اعدام سفیر روسیه به منزل ایشان رفت و پرچم روسیه را به ایشان داد و پیشنهاد کرد که آن پرچم را به درب منزل خود نصب کند و اینگونه کسی جرات نمیکند به ایشان تعرض کند اما شیخ قبول نکرد و گفت” ما زیر بیرق کفر نمیرویم".
سید محسن محمودی با اشاره به سخن پیامبر (ص) که هدف از بعثت را مکارم اخلاق بیان فرموده بودند گفت : اما این سوال برای ما پیش میآید که آیا اخلاق به دین گره خورده است و اگر کسی دین نداشت باید اخلاق هم نداشته باشد یا اخلاق یک ریشه فطری دارد ؟
آقای محمودی ادامه داد: موضوع اخلاق و تعالیم اخلاقی با ارزشهای انسانی گره خورده است و طبق بیان امیرالمومنین علی علیه السلام که اگر وعده به بهشت و وعید آتش نبود باز هم شایسته است که انسان اخلاق را رعایت کند چرا که ثمرهی اخلاق داشتن ؛ سعادتمند بودن است.
حجت الاسلام والمسلمین محمودی گفت: دین به اخلاق جهت میدهد و اینکه در حقوق خانواده جایگاه همسر، فرزند، دختر… کجاست اینها را دین بیان میکند؛ پس ما نیازمند اخلاق در زندگی هستیم.
سید محسن محمودی با اشاره به سخن شهید سید حسن نصرالله در مورد اسرائیل که گفت” خانه آنها مانند خانه عنکبوت سست است ” بیان داشت: آنچه در غزه اتفاق افتاد جز از یاران مام مهدی عجل الله بر نمیآمد و اهل غزه اگرچه به حسب ظاهر سنی هستند اما روح شیعه در درون آنها وجود دارد و امروز بر خلاف آنچه که در جنگ روانی؛ آمریکا و اسرائیل را پیروز نشان میدهد ؛ این حماس است که بعد از دو سال ظلم و گرسنگی و تشنگی پیروز میدان است.
آقای محمودی با اشاره به روایتی از امیر مومنین علی علیه السلام گفت : طبق روایت امیر مومنان انسان و صاحبان عقل و خرد به شدت نیازمند ادب و تربیت هستند همانگونه که علی علیه السلام فرمود چطور زمین به باران نیاز دارد انسان نیز به ادب نیاز دارد و انسانی که ادب نداشته باشد مانند زمینی است که باران بر آن نباریده است.
آقای محمودی گفت : خداوند در درون انسان بر اساس حکمت الهی تمایلات و غرایزی قرار داده و ما در کنترل این غرایظ یا گرفتار افراط میشود یا گرفتار تفریط هستیم و انسان برای اینکه بتوان این غرایز را متعادل کرد باید ابتدا غرایز خود را خوب بشناسد و درصدد تعدیل آنها برآید .
آقای محمودی با اشاره به روایتی از علی علیه السلام در کتاب جامع السعادات مرحوم نراقی گفت در این روایت آمده است :"خداوند ملائکه را عقل محض قرار داد و شهوت و غضب را به آنها نداد و حیوانات را شهوت و غضب داد و عقل نداد اما به انسان جمیع آنها را عطا کرد یعنی یعنی هم عقل داد و هم شهوت و غضب.
آقای محمودی ادامه داد : اگر شهوت و غضب تابع عقل باشد و رهبری با عقل باشد این انسان از ملائکه بالاتر خواهد بود به خاطر اینکه توانست شهوت و غضب را مغلوب کند و در حقیقت ملائکه مزاحمی ندارند که در مقام خود هستند.
سید محسن محمودی در پایان ضمن بیان توصیه های اخلاقی به طلاب گفت : برای توفیقات علمی خود کنار قبور علمایی چون شیخ صدوق بروید و از ارواح طیبه آنها کمک بگیرید که برای رشد علمی انسان بسیار تاثیرگذار است.
نظر دهید » 
_حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی در دومین جلسه درس اخلاق هفتگی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد با اشاره به اهمیت کتب روایی که امروزه در دست ما قرار دارد گفت : یکی از کتابهای بسیار ارزشمندی که امروزه در دست ماست ؛ کتاب ارزشمند بحارالانوار است که تنها کتاب مرحوم علامه مجلسی رضوان الله میباشد و این کتاب در ۱۱۰ جلد نگاشته شده است.
_ آقای محمودی ادامه داد : علامه مجلسی و پدر بزرگوار ایشان در مسجد جامع اصفهان دفن شدهاند و بعد از سالها که قبر ایشان نیاز به تعمیر داشت هنگام تعمیر ، گوشهای از قبر فرو ریخت و در کمال تعجب جسم ایشان کاملاً سالم بود.
_ حجت الاسلام محسن محمودی خالص بودن علمای بزرگی چون علامه مجلسی را رمز موفقیت ایشان خواند و بیان داشت: امثال علامه مجلسی ابتدا اخلاق را کسب کردند و بعد توانستند و راه علم را بپیمایند . ما امروز و در حوزههای علمیه سر سفرهای هستیم که بزرگانی چون ایشان برای ما پهن کردند .
_آقای محمودی گفت : انسان نباید هیچگاه خود را ایمن از شر شیطان بداند و همواره باید بدانیم که شیطان برای هر انسانی به یک شکل و با یک مکر وارد میشود و چه بسا شیطان سراغ انسانهای مومن بیشتر برود.
_ حجت الاسلام محسن محمودی با اشاره به ماجرای تبعید امام خمینی و آزادی ایشان بعد از تبعید و جمله جملهای که بعد از این آزادی گفتند بیان داشت : امام ۱۵ سال تبعید خود را نتیجه یک جملهای میداند که گفتند : “نگران نباشید مردم با ما هستند ” به جای اینکه بگویند خدا با ماست گفتند مردم با ما هستند و برای این جمله ۱۵ سال تبعید شدند .
_حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی توصیههایی را برای طلاب سال اول بیان داشته و گفت : همیشه با خود و خدای خود خلوت کنید و نیتتان را خدایی کنید و برای خدا درس بخوانید و از خدا بخواهید برای این راهی که در آن وارد شدهاید شما را یاری کند .
_آقای محمودی ادامه داد : شما در این مسیر سر سفره اهل بیت هستید درس خواندنتان و کسب علمتان باید به گونهای باشد که اهل بیت شما را قبول کنند .
_سید محسن محمودی در پایان طلبگی را زندگی در مسیر اهل بیت (س) بیان داشت و گفت : طلبگی یعنی سربازی امام زمان (عج) ، آن هم در دورانی که دوران غربت اهل بیت (س) و دوران غربت امام عصر عجل الله است . پس طوری زندگی کنیم که مورد تایید حضرت حجت عجل الله قرار بگیریم.
نظر دهید » 
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محسن محمودی: آنچه که یک طلبه را در مسیر درست قرار میدهد اخلاق مدار بودن طلبه و خالص بودن او برای خداوند است که اگر اینگونه نباشد علم و دانش یک طلبه حجاب او خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محسن محمودی در اولین جلسه از درس اخلاق هفتگی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار میشود با اشاره به اهمیت احادیثی که از معصومین (س) برای ما به یادگار مانده و اینکه چرا از تعدادی معصومین احادیث کمتری برجای مانده گفت: امامان بزرگواری مثل امام عسکری و حضرت هادی (ع) در محاصره زندگی می کردند و زندانی بودند و حاکم وقت اجازه نمیداد که شیعیان با ایشان ارتباط داشته باشند . مثلاً اگر شیعیان میخواستند با امام عسکری (ع) دیدار داشته باشند خودشان را شبیه روغن فروش در میآوردند و در ظرفهایی که به ظاهر روغن است نامهها و مکاتبات را به امام میرساندند.
حجت الاسلام محمودی با اشاره به روایتی از امام عسکری گفت : شخصی به نام ابوهاشم جعفری با خود میگوید:[ خداوندا مرا در حزب و در زمره خودت قرار بده] . وقتی امام عسکری این جمله را میشنود به او میفرماید : ” میدانی چه زمانی در حزب خدا هستی؟
زمانی که پیامبر و مومنان را تصدیق . کنی امام شناس باشی و از آنها پیروی کنی .”
آقای محمودی افزود : طبق بیان امام اگر انسان این سه اصل را داشته باشی حزب اللهی میشود مانند شهید سید حسن نصرالله که فخر جهان اسلام و جهان عرب بود.
حجت الاسلام محمودی نقش مادر بزرگوار امام حسن عسکری (ع) در زندگی ایشان را مانند نقش حضرت زینب سلام الله در روز عاشورا و بعد از وقایع عاشورا بیان کرد و گفت : بعد از شهادت امام عسکری (ع) برادر ایشان جعفر کذاب و عموی امام زمان عجل الله خودشان را به عنوان امام بعدی معرفی کردند و در این شرایط بانو سوسن همسر امام عسکری ( ع) برای جلوگیری از فتنه خود را به عنوان وصی امام عسکری (ع)معرفی کرد و پرچمدار امام عسکری در زمان غیبت صغرا شد.
حجت الاسلام محمودی با اشاره به سیره علما در برگزاری جلسات اخلاق بیان داشت : میرزا جواد آقای ملکی تبریزی یک کتاب اخلاقی معروف به نام المراقبات دارد. ایشان در شیخان قم دفن شدهاند و در شیخان و بعضی از اصحاب معصومین نیز دفن هستند که تا سه تن از امامان معصوم را درک کردند.
آقای محمودی افزود: مثلاً زکری بن آدم که در زمان امام کاظم (ع) زندگی میکرد و از طرف ایشان مامور بود در قم زندگی کند وقتی خسته میشود به امام نامه مینویسد که اجازه فرمایید تا از قم هجرت کنم . امام میفرماید : ” در قم بمان تا به واسطه وجود شما بلا از اهل قم دفع شود.”
حجت الاسلام محمودی امام (ره) و مرحوم نجفی و بسیاری از علما را شاگردان درس اخلاق آیت الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی خواند و افزود: ما باید زندگی علما و بالاخص زندگی امام (ره) را بخوانیم و از آنها درس بگیریم چرا که کاری که امام کرد ؛ کاری بود که بسیاری از اولیا الهی میخواستند انجام دهند اما موفق نشدند . امام با اینکه نه ثروتی و نه اسلحهای و نه قدرتی داشت تنها با تکیه بر قدرت الهی توانست انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر برساند.
آقای محمودی در پایان با اشاره به اهمیت طلبه بودن و زندگی طلبگی گفت: حوزههای علمیه کم علمایی به خود ندیدند که به دین و لباس روحانیت خیانت کرده. پس باید بدانیم آنچه که یک طلبه را در مسیر درست قرار میدهد اخلاق مدار بودن طلبه و خالص بودن او برای خداوند است که اگر اینگونه نباشد علم و دانش یک طلبه حجاب او خواهد شد.
نظر دهید » 
➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در اولین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب که در دفتر امام جمعه برگزار شد با اشاره به کتاب ۴۰ حدیث امام خمینی ( ره) و منابع روایی این کتاب بیان داشت : امام خمینی( ره ) برای بیان حدیث نام تعدادی از علما را میآورد تا به امام معصوم (ع) میرسد و به این نحوه از کار امام خمینی (ره) شیخه میگویند.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت: از قدیم بین علما رسم بوده که برای نقل روایت اجازه میگرفتند و این اجازه گرفتن اول برای حفظ حدیث از دستبرد جاعلان و نااهلان بوده است.
➖ حجت الاسلام عزیزی گفت : دلیل دیگر اینکه سلسله مشایخ بیان میشود حفظ احادیث از تحریف غیر عمدی و دلیل سوم به جهت احترام به ساحت معصوم سلام الله میباشد. بنابراین امام (ره ) مشایخ خودشان را اسم میآوردند . از آیت الله علامه محمدتقی اصفهانی و مرحوم شیخ عباس قمی و ایشان هم از شیخ انصاری و شیخ اعظم نقل میکنند تا به امام صادق (ع ) میرسند و سلسله مشایخ به این شکل میباشد .
➖حجت الاسلام عزیزی ادامه داد : البته برای نقل حدیث شما باید از مجتهدی که اهلیت دارد اجازه نقل حدیث داشته باشید.
➖آقای عزیزی با اشاره به فضایل و کرامات مرحوم کلینی صاحب کتاب کافی بیان داشت : این کتاب دارای سه بخش اصول ، فروع و روضه است و ایشان یکی از محمدون ثلاث که چهار کتاب اصلی شیعه را نوشتهاند میباشند .
➖امام جمعه محترم شهرستان ورامین گفت : جناب محمد بن یعقوب کافی که صاحب کتاب کافی است و جناب محمد بن حسن طوسی دو کتاب تهذیب و الااستبصار را نوشتهاند و جناب محمد بن محمد بن حسین صدوق که کتاب من لایحضر الفقیه از ایشان است و اینها کتب معتبر شیعی میباشد .
➖آقای عزیزی نگارش کتب جامع فقهی شیعه را در زمان غیبت حضرت حجت عجل الله بیان داشت و گفت : مهمترین این چهار کتاب ، کتاب محمد بن کلینی است و طبق روایات ایشان ورامینی بودهاند و این کتاب در زمان غیبت صغری نوشته شده است .
➖ایشان ادامه دادند : مشایخ شیخ کلینی علی بن ابراهیم هاشم قمی که اهل قم بودند در اواخر قرن سوم زندگی میکرده و مرحوم کلینی بسیاری از روایات را از ایشان نقل میکند و در واقع میتوان گفت بیشتر روایات علی بن ابراهیم سهم مرحوم کلینی شده است البته بسیاری از روایات را علی بن ابراهیم از پدرش ابراهیم بن هاشم قمی که از اصحاب امام جواد علیه السلام بوده روایت کرده و ایشان اولین کسی است که مکتب حدیثی کوفه را در قم نشر داد.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : طبق روایتی با نقل راوی حدیث از امام صادق (ع) که امام صادق میفرماید : ” رسول خدا (ص ) بعد از سریره فرمود : مرحبا به مردمی که از سر گذراندند جهاد کوچک را و باقی مانده بر آنها جهاد اکبر. سوال شد یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمود: مبارزه با نفس . “
این حدیثی است که امام به سند متصل به وجود امام صادق (ع) نقل میکند.
➖ آقای عزیزی افزود : امام خمینی (ره)با نفس آغاز میکند چرا که نفس انسان چند مرتبه و چند درجه دارد امام میفرماید: انسان موجودی است که وجودش دو نشئه ملکی یعنی( ظل الرحمان )و نشئه ملکوتی یعنی( ظل الرحیم) دارد که هر کدام عوالمی دارند و نشئه ملکی ؛ مادی و عنصری است که امیرالمومنین در خطبه اول نهج البلاغه به طور کامل این نشئه را بیان کرده است.
➖ آقای عزیزی با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه گفت: طبق این خطبه خدای متعال از قسمتهای سخت، نرم ، شور و شیرین زمین تربتی جمع کرده و آن را با آب عجین کرد و وقتی چسبناک شد آن را حالت داد و خشک کرد تا محکم شد و این اندام شد برای زمان معینی و در هر انتقال ؛ بخشهایی از آن باز میشود بخشی از این عنصر به موجود نامی منتقل میشود باز میشود. وقتی از انسانی به انسان منتقل میشود کاملاً باز میشود و بُعد ملکوتی زمانی اضافه میشود که روح دمیده میشود و صاحب یک نیروی اندیشه افکاری میشود.
➖ حجت الاسلام عزیزی گفت : خدای متعال انسان را مخلوق کرده و مزاجهای گوناگون و نیروهای مختلف به انسان میدهد و نشئه طبیعت از مزاجها و فکر و اندیشه آنها را خدا در زمان اجل انسان از او میگیرد و انسان میمیرد و در عالم طبیعت میماند.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : جنبه ملکی و ملکوتی انسان که در دل خاک است تا صبح قیامت وجود دارد وقتی شیپور دمیده میشود خداوند دوباره انسان را با تمام آنچه دریافت کرده و از او صادر شده بر میانگیزد و همه آن حسها و حواسها و مزاجها برمیگردد و همه آنات انسان حسابرسی میگردد.
➖حجت الاسلام عزیزی در پایان گفت: گاهی ملک بر ملکوت غالب است و گاهی ملکوت .
اما جهاد نفس میگوید جنبه ملکوتی باید تصرف و غلبه داشته باشد بر جنبه ملکی یعنی جنبه ملکی باید در خدمت جنبه ملکوتی انسان باشد.
نظر دهید » 
دوستی و مهرورزی
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: التَّودُّدُ نِصفُ الدّيِنِ. حديث
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: دوستى و مهرورزى (با مردم) نيمى از دين است.
✨✨✨✨✨✨
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أفضَلُ الأعمالِ بَعدَ الايمانِ بِاللّه ِ التّودُّدُ إلىَ الناسِ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: بهترين كارها پس از ايمان به خدا، دوستى با مردم است.
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّه ُ فِى زُمرَتِهِم.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس گروهى را دوست بدارد( و نسبت به آنان مهرورزى كند) خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.۱
✨✨✨✨✨✨
قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أحِبُّوا اللّه َ لِمايَغْذُوكُم بِهِ مِنْ نِعْمَةٍ، وَ أحِبّونى لِحُبِّ اللّه ِ عزّوجلّ وَأحِبُّوا أهلَ بيتى لِحُبّى.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: خدا را به خاطر نعمتهايى كه به شما بخشيده است دوست بداريد، و مرا به خاطر دوستى خداى متعال دوست بداريد، و خاندان مرا به خاطر من دوست بداريد.۲
✨✨✨✨✨✨
قالَ رسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: عَلامَةُ حُبِّ اللّه ِ حُبُّ ذِكرِاللّه ِ، وعَلامَةُ بُغضِ اللّه ِ بُغضُ ذِكرِاللّه ِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: نشانه دوستى خدا دوست داشتن ياد خداست، و علامت دشمنى با خدا دشمن داشتن ياد خداست.
(البته مقصود، تنها ياد زبانى نيست)۳
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لايُؤمِنُ عَبْدٌ حتّى أكُونَ أحَبَ إلَيهِ مِن نَفْسِهِ، وَ تَكُونَ عِترَتي إلَيهِ أعَزَّ مِنْ عِتْرَتِهِ، وَ يَكونُ أهلي أحَبَّ إلَيه مِنْ أهلِهِ وَ تَكُونَ ذاتى أحَبَّ إليه مِنْ ذاتِهِ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ بنده اى ايمان نمى آورد، مگر اينكه من برايش محبوبتر از خودش باشم، وخاندانم برايش محبوبتر ازخاندان خودش باشد، وخانواده ام برايش دوست داشتنى تر ازخانواده اش باشد، وهستى وذات من برايش محبوبتر ازهستى خودش باشد.۴
✨✨✨✨✨✨
قال رسول الله: لايُتِمُّ الإيمانُ اِلاّ بِمُحَبَّتِنا أهلَ البَيتِ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله: ايمان كامل نمى شود مگر با محبّت ما اهل بيت.۵
✨✨✨✨✨✨
قالَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَعاشِرُالنّاسِ! مَنْ أحَبَّ اَنْ يَلْقَى اللّه َ وَهُوَ عَنهُ راضٍ فَلْيُوالِ الأئِمَّةَ عليهم السلام.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اى مردم! كسى كه دوست دارد خدا را در حالى ملاقات كند كه خدا از او راضى باشد، پس ائمه[ عليهم السلام]را دوست بدارد.۶
✨✨✨✨✨✨
قالَ رَسُول اللّه صلي الله عليه و آله: حُبُّ اَهلِ بَيتي نافِعٌ فى سَبعَةِ مَواِطنَ أهْوالُهُنَّ عَظيمةٌ: عِندَ الوَفاةِ، وَ فِى القَبرِ، وَ عِندَ النُشورِ، وَ عِندَ الكِتابِ، وَ عِندَ الحِسابِ، وَ عِندَ الميزانِ وَ عِندَ الصِراطِ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: محبّت خاندان من در هفت جا كه ترس آن بزرگ و خطرناك است، مفيد است: هنگام مرگ، در قبر، هنگام حشر و رستاخيز، هنگام تحويل نامه اعمال، زمان حسابرسى، هنگام ميزان و سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط.۷
✨✨✨✨✨✨
قالَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لِلرَّجُلِ عَلَى المَرأةِ أنْ تَلزِمَ بَيْتَهُ، و تُوَدِّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تَشفِقَهُ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: حق مرد بر زنش آن است كه پاى بند خانه اش باشد، با او محبّت و مهربانى كند و دوستش بدارد.۸
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: أحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم، وَاِذا وَعَدْتُموُه شَيْئاً فَفُوا لَهُم، فَاِنَّهُم لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: به كودكان محبّت كنيد وبه آنها رحم كنيد و هروقت به آنها وعده داديد به آن وفاكنيد، چون آنهاشما را روزى رسان خود مى دانند.۹
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لِكُلِّ شَى ءٍ مِفْتاحٌ وَ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ حُبُّ الْمَساكينِ وَ الْفُقَراءِ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر چيزى كليدى دارد و كليد بهشت، دوست داشتن بينوايان و فقيران است.۱۰
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: لايَبلُغُ الْعَبدُ حَقيقَةَ الايمانِ حَتّى يُحِبُّ لِلنّاسِ مايُحِبُّ لِنَفسِهِ مِن الخَيْرِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: انسان به حقيقت و درجه كامل ايمان نمى رسد مگر آنكه آنچه از خوبيها كه براى خود دوست دارد، براى مردم هم دوست بدارد.۱۱
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: إذا أرَدْتَ اَنْ يُحِبَّكَ الْمَخلُوقُونَ فَاَحْسِنْ اِلَيهِم، وَارْفَض ما فى أيديهِم.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هرگاه خواستى مردم تو را دوست بدارند، به آنان نيكى كن و آنچه را در دست دارند رها كن.۱۲
✨✨✨✨✨✨
عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: مَن سَرَّهُ أن يَجِدَ طَعمَ الإيمانِ فَلْيُحِبَّ المَرْءَ، لايُحِبُّهُ اِلاّ لِلّهِ تعالى.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه دوست دارد طعم ايمان را بچشد، پس كسى را فقط براى خدا دوست بدارد.۱۳
✨✨✨✨✨✨
قالَ صلي الله عليه و آله لِأبى ذرٍّ: أىُّ عُرَى الإيمانِ أوثَقُ؟ قالَ: أللّه ُ ورَسُولِهِ أعلَم، فقالَ: ألمُوالاةُ فِى اللّه ِ وَالمُعاداةُ فِى اللّه ِ وَالبُغْضُ فِى اللّه ِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به ابوذر فرمود: كدامين دستگيره ايمان محكمتر است؟
ابوذر گفت: خدا و رسولش بهتر مى دانند، حضرت فرمود:
دوستى كردن براى خدا، دشمنى كردن براى خدا و خشم در راه خدا.۱۴
✨✨✨✨✨✨
قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اُوصيـكَ بِتَقـْوَى اللّه ِ وَصِـدْقِ الْحـَديثِ وَالْوَفاءِ بالْعَهْدِ وَاَداءِ الأمانَةِ وَتَرْكِ الخِيانَةِ وَ لينِ الْكَلامِ وَ بَذْلِ السَّلامِ وَ حِفْظِ الجارِ وَرَحْمَةِ الْيَتيمِ وَحُسْنِ الْعَمَلِ وَقَصْرِ الأَمَلِ.
حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: تو را سفارش مى كنم به تقواى خدا، راستگويى، وفاى به عهد، امانت دارى، ترك خيانت، نرمش در گفتار، بذل سلام، حفظ همسايه، مهربانى با يتيم، نيكوكارى و كوتاه ساختن آرزو.۱۵
✨✨✨✨✨✨
قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: طُوبى لِمَنْ طابَ خُلْقُهُ وَطَهُرَتْ سَجِيَّتُهُ
وَصَلُحَـتْ سَريرَتُهُ وَ حَسُنَتْ عـَلانِيَتُهُ
وَ اَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ وَ اَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ
وَ اَنْصَفَ النّاسِ مِـنْ نَفْسِهِ.
حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:
خوشا براى كسى كه اخلاقش نيكو،
خصلتهايش پاكيزه،
درونش صالح و بيرونش نيكو باشد،
مال اضافى خود را انفاق كند،
سخنان اضافه را نگه دارد (ونگويد) و با مردم نسبت به خودش باانصاف رفتار كند.۱۶
✨✨✨✨✨✨
قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اِعْمَلْ بِفَرائِضِ اللّه ِ، تَكُنْ مِنْ اَتْقَى النّاسِ، وَ ارْضَ بِقِسْمِ اللّه ِ، تَكُنْ مِنْ اَغْنَى النّاسِ، وَ كُفَّ عَنْ مَحارِمِ اللّه ِ، تَكُنْ اَوْرَعَ النّاسِ، وَاَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مؤمِنا.
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: به واجبات خــدا عمل كن،
تا با تقـواترين مردم باشى،
به تقسيم خــدايى راضى باش،
تا بى نيـازترين مردم شوى،
از حرامهاى خــدا پرهيزكن،
تا پرهيزكارترين مردم باشى،
با كسى كه همسـايه توست، خوشرفتارى كن،
تــا مـؤمـن بـاشى.۱۷
✨✨✨✨✨✨
پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: رَحِمَ اللّهُ مَنْ أَعانَ وَلَدَهُ عَلى بِرِّهِ (قالَ: قُلْتُ: كَيْفَ يُعينُهُ عَلى بِرِّهِ؟) قالَ: يَقْبَلُ مَيْسُورَهُ وَيَتَجاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ وَلايـُرْهِقـُهُ وَلايـَخْـرَقُ بِهِ… .
پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: مِهر خداوندى از آنِ كسى باد كه فرزند خود را در نيكو شدنش يارى دهد. (روايتگر حديث مى گويد:
به حضرت عرض كردم: چگونه مى تواند او را در نيكو شدنش يارى دهد؟) حضرت فرمودند:
كارى را كه بآسانى انجام داده است از وى بپذيرد؛ از كارى كه انجام دادن آن برايش سخت است درگذرد؛ او را به كارى بيش از توانش وا ندارد؛ و وى را نادان نپندارد.۱۸
منابع:
۱_نهج الفصاحه، ص ۶۰۹، ح ۳۹۸۶ و ح ۳۷۸ و ح ۱۲
۲_بحار الانوار، ج 7، ص 14، ح 1
۳_ جامع الاخبار، ص 352، ح 978
۴_ بحار الانوار، ج 27، ص 86، ح 30
۵_بحار الانوار، ج 36، ص 327، ح 178
۶_ ارشاد القلوب، ص 261
۷_جامع الاخبار، ص 513، ح 1441
۸_ مستدرك الوسائل، ج 4، ص 244، ح 16604
۹_كافى، ج 6، ص 49، ح 3
۱۰_كنز العمّال، ج 6، ص 469، ح 16587
۱۱_كنزالعمّال، ج 1، ص 42، ح 101
۱۲_بحار الانوار، ج 85، ص 164، ح 12
۱۳_نهج الفصاعه، ص 587، ح 2853
۱۴_تحف العقول، ص 92
۱۵_تحف العقول، ص 26
۱۶_اصول كافى، ج 2 ص 144
۱۷_امالى مفيد، ص 350
۱۸_الكافى، ج 6، ص 50.]
نظر دهید » 
رحلت یا شهادت رسول خدا
سوال: آیا رحلت رسول گرامی اسلام(ص) به توفی طبیعی بوده است یا به شهادت ؟
ماجرای شهادت رسول خدا اگر رخ داده باشد مسئله بسیار حساس، مهم و پیچیده است.
▪️ماجرای شهادت رسول خدا هم در منابع تاریخی بازتاب ندارد اما در منابع روایی ما و اهل سنت بازتاب دارد .
در منابع زیادی از جمله مستدرک حاکم نیشابوری مسموم شدن رسول گرامی اسلام مطرح شده است. در بین منابع شیعی هم همین موضوع انعکاس دارد.
▪️در میان قدمای اهل سنت معروف است که قائل اند رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با سم به شهادت رسیده است . شیعیان هم همین طور .
<قبض فی المدینه مسموما فی یوم الاثنین> به معنای این که رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با مسمومیت از دنیا رفته است مسئله ای است که بسیار طرفدار دارد هم در میان اهل سنت و هم در میان شیعیان.
▪️لذا در منابع حدیثی و نه تاریخی، تقریبا شهادت رسول گرام اسلام (ص) در میان محدثان مشخص بوده است دلیل اش هم مشخص است.
▪️بعضی نگاه کلامی به ماجرا دارند و بعضی هم تقریبا تاریخی نگاه می کنند(عمدا گفتم تقریبا تارخی چون صرف کتب تاریخی کفایت نمی کند) .
▪️برخی حتی گفته اند که مگر می شود رسول گرامی اسلام با آن عظمت به شهادت از دنیا نرفته باشد و این موضوع در فریقین طرفدار دارد .
مثلا ابن مسعود گفته است حاضرم نه مرتبه به تمامی مقدسات عالم قسم یاد کنم که رسول خدا را خداوند پس از رساندن به مقام نبوت به مقام شهادت هم رسانیده است.
حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی
نظر دهید » 
از کریمان کمطلبکردن که کفرِ نعمت است
اشعار شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️مینویسم «یاحسن» حُسن ختامش با خودت
بر لبم ذکر تو را دارم، دوامش با خودت
▪️لحظههای عمر خود را میسپارم دست تو
از سلام زندگی تا والسّلامش با خودت
▪️از ادب دور است نزدت دستِ خالی آمدن
زخمهایی کهنه دارم، التیامش با خودت
▪️باز هم بال خیالم تا بقیعَت پر کشید
من کبوتر میشوم یک روز، بامش با خودت
▪️سر به دامان تو خواهم داشت یا زانوی غم؟
اینکه باشد لحظۀ مرگم کدامش! با خودت
▪️از کریمان کمطلبکردن که کفرِ نعمت است
حاجتم را هم که میدانی، تمامش با خودت
محدثه آشتیانی
♦♦♦♦
▪️دست و پا می زنی و بال و پرت می ریزد
گریه خواهر تو روی سرت می ریزد
▪️بهتر است سعی کنی این همه سرفه نکنی
ورنه در طشت تمام جگرت می ریزد
▪️در تقلای سخن گفتنی اما نه نه
جگرت از دهنت دور و برت می ریزد
▪️خبرش پخش شده زهر تو را خواهد کشت
بی سبب نیست که اشک پسرت می ریزد
▪️جگرت، بال و پرت، اشک ترت ریخت ولی
چه کسی هست که با نیزه سرت می ریزد؟
هانی امیر فرجی
▪️زینب بیاور آخرین رخت کفن را
تا که کفن پوشم تن سبز حسن را
▪️خالی است جای مادرم تا که ببوسد
لب های سرخ یوسف گل پیرهن را
▪️حیدر بیا فتنه دوباره پا گرفته
بیرون کن از شهر مدینه بیوه زن را
▪️قبل از سفر تا کربلا غارت نمودند
با تیرهای پر ز کینه هستِ من را
▪️عباس را گویید تا بیرون بیارد
آن تیرها که دوخته تابوت و تن را
▪️بیرون کشیدم تیر از پهلویش ای وای
کردم زیارت گوییا امّ الحسن را
▪️پیراهن خود را ز خون او بشویید
حرفی از این تشییع با زینب نگویید
جواد حیدری
نظر دهید » 
کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲
کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ بیشک یکی از ننگینترین و ظالمانهترین دخالتهای آمریکا در سرنوشت ملت ایران است. این اقدام جنایتکارانه که منجر به تداوم حاکمیت رژیم سرکوبگر و منحط پهلوی بر ایران شد، هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و نمونهای بارز از تضییع حقوق بشر در تاریخ معاصر ماست.
کودتای ۲۸ مرداد پیامدهای عمیقی بر سرنوشت سیاسی کشور برجای گذاشت.
این کودتا که با حمایت سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده (سیا) و بریتانیا (امآی۶) طراحی و اجرا شد، منجر به سرنگونی دولت قانونی دکتر محمد مصدق و بازگرداندن محمدرضا شاه به قدرت گردید.
مرحله اول ➖ تظاهرات بزرگ (۶:۰۰ صبح - ۱۰:۳۰ صبح)
در این مرحله، گروههایی از اراذل و اوباش سازماندهی شدهاند تا با ایجاد آشوب و جلب توجه عمومی، فضا را برای اقدامات بعدی آماده کنند.
برخی از این گروهها بهطور مشخص از افرادی مانند طیب و طاهر حاجرضایی و حسین و نقی اسماعیلپور هدایت میشوند.
این گروهها در نقاط کلیدی مانند میدان توپخانه، بهارستان و ارک مستقر شدهاند. هدف اصلی این تظاهرات ایجاد بیثباتی و زمینۀ مداخله نظامی بوده است.
مرحله دوم ➖ورود نیروهای مسلح و عوامل مخفی (۱۰:۰۰ صبح - ۱۵:۰۰)
در این مرحله، نیروهای نظامی و پلیس به میدان آمدهاند و همزمان، عوامل مخفی و لباسشخصیها نیز فعال شدهاند.
تمرکز عملیات روی تصرف ساختمانهای استراتژیک بوده است:
۱- اشغال ساختمانهای دولتی در ارک، شامل وزارت کشور و وزارت خارجه.
۲- تخریب و آتشسوزی در بهارستان، از جمله دفاتر احزاب سیاسی مانند حزب ایران و حزب پانایرانیست.
۳- اشغال مراکز کلیدی در توپخانه مانند شهرداری، اداره تلگراف و ساختمان پلیس.
این نشان میدهد که کودتاچیان از تاکتیکهای چندلایه شامل تخریب، ارعاب و تصرف مراکز قدرت استفاده کردهاند.
➖مرحله سوم: استقرار تانکها و محاصره (۵:۰۰ صبح - ۱۴:۳۰)
این مرحله شامل ورود نیروهای زرهی و تانکها از پادگانهای مختلف مانند سلطنتآباد، قصر و عشرتآباد است. نقشه نشان میدهد که تانکها از شمال شهر به سمت مرکز حرکت کردهاند و نقاطی مانند میدان توپخانه و بهارستان را محاصره کردهاند. این مرحله حیاتی بوده، زیرا نیروی مقاومت را سرکوب و امکان پیشروی نیروهای کودتا را فراهم کرده است.
➖مرحله چهارم: تسخیر اهداف اصلی (۱۴:۰۰ - ۱۹:۰۰)
در این مرحله، کودتاچیان به اهداف نهایی خود رسیدهاند:
۱. تسخیر ایستگاه رادیو تهران (۱۴:۰۰ - ۱۶:۰۰)که اهمیت زیادی در کنترل اطلاعرسانی داشته است.
۲. اعلام پیروزی توسط زاهدی (۱۶:۰۰ - ۱۷:۰۰)، که تلاش میکرد کودتا را مشروع جلوه دهد.
۳. حمله به خانه مصدق (۱۴:۰۰ - ۱۹:۰۰)، که در نهایت به فرار او منجر شد.(۱)
بررسی کودتا
در بررسی این واقعه تاریخی، دو نکته قابل تأمل و درسآموز به چشم میخورد:
1/ خیانت آمریکا به اعتماد ملی و تقابل با روحیه استقلالطلبی:
دولت دکتر مصدق، با وجود روحیه استقلالطلبی و میهندوستی و تلاش برای ملی کردن صنعت نفت که در آن مشهود بود، نه تنها روابط خود با آمریکا را قطع نکرد، بلکه با اعتماد به این کشور تلاش کرد روابط اقتصادی و سیاسیاش را بیشتر کند.
اما با وجود این همه اعتماد، آمریکا به این دولت خیانت کرد و با استفاده از زور نظامی آن را سرنگون ساخت. دلیل این خیانت آن بود که واشنگتن خواستار حکومتی بود که کاملاً وابسته به آن باشد و ارادهای مستقل نداشته باشد. در مقابل، دولت مصدق نشان داد که به دنبال دفاع از منافع ملی و عدم وابستگی است. رژیم پهلوی اما، در این وابستگی و عدم دفاع از منافع ملت، نمره کامل گرفت و مسیر را برای دخالتهای بیشتر بیگانگان هموار ساخت.
۲_ عدم حمایت مردم در ۲۸ مرداد؛ درس اتحاد و هوشیاری:
اگرچه دولت مصدق با پشتیبانی آیتالله کاشانی و حمایت مردم تشکیل شده بود، اما متأسفانه در روز کودتا مردم به دلیل اختلاف که بین آیتالله کاشانی، نماینده مردم، و دکتر مصدق پیش آمد، از دولت حمایت نکردند. این اتفاق نشان میدهد که چگونه تفرقه میتواند زمینهساز موفقیت دشمنان شود.
دکتر مصدق، پیش از رسیدن به قدرت از نفوذ آیتالله کاشانی استفاده کرد، اما پس از به دست گرفتن قدرت نقش او را نادیده گرفت.
او حتی یک روز پیش از کودتا، در ۲۷ مرداد، به هشدار دلسوزانه آیتالله کاشانی درباره خطر کودتا، با این جمله پاسخ داد:
«اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم. والسلام.»
نهایتاً، عوامل داخلی با حمایت قدرتهای خارجی کودتا کردند و در پی آن، نه اثری از دکتر مصدق ماند و نه آیتالله کاشانی. این سرنوشت تلخ، ضرورت اتحاد و یکپارچگی نیروهای ملی را یادآور میشود.(۲)
۱_ پايگاه اطلاع رساني مرکز اسناد انقلاب اسلامی
۲- تسنیم
نظر دهید » 
به گزارش هممیهن آنلاین، در متن بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است:
تجاوز جنایتکارانه اسرائیل و تحمیل جنگ ۱۲ روزه به ایران، با وجود پاسخ قاطع و آشکار شدن توان بازدارندگی و قدرت دفاعی نیروهای مسلح کشور، چهره امنیت ملی ما را در منطقه و جهان دگرگون ساخته است.
این جنگ نشان داد که ایران در دفاع از تمامیت ارضی خود مصمم و تواناست، اما همزمان روشن کرد که تداوم این مسیر،
بدون بازسازی اعتماد ملی و گشودن باب تعامل سازنده با جهان،
هزینههای انسانی،
مالی و روانی بسیاری بر ملت تحمیل خواهد کرد.
امروز، روان جمعی ایرانیان زخمی است
و سایه ناامیدی و اضطراب،
همچنان بر زندگی روزمره مردم سنگینی میکند.
اقتصاد ایران نیز پیش از جنگ زیر فشار ناترازیهای مزمن و تصمیمات ناپایدار رو به فرسایش بود و امروز، پیامدهای جنگ در کنار تورم افسارگسیخته، رکود تولید، سقوط ارزش پول ملی و فرار سرمایه، خطر فلج اقتصادی را بیش از هر زمان برجستهتر کرده است.
در چنین شرایطی، تهدید فعالسازی «مکانیزم ماشه» از سوی تروئیکای اروپایی بسیار واقعی و در شرف عملی شدن است.
بازگشت پرونده هستهای ایران به فصل هفتم منشور ملل متحد، تحریمهای سازمان ملل را بازمیگرداند و رکودی عمیقتر از پیامدهای جنگ اخیر به بار خواهد آورد.
این بازگشت نیز، مشروعیت جنگ آینده علیه ایران را با برچسب «تهدیدکننده صلح» تأمین میکند. بنابراین پیشگیری از این سناریو، فوریت امنیت ملی است، نه موضوع جناحی یا انتخاباتی.
امروز در این بزنگاه تاریخی، سه راه پیش روی ملت و حاکمیت است:
الف. تداوم وضع موجود؛ با آتشبسی شکننده و آیندهای مبهم
ب. تکرار الگوی ۲۲ سال گذشته؛ مذاکره تاکتیکی برای خرید زمان، بیآنکه ریشه بحرانها درمان شود
ج. انتخاب شجاعانه آشتی ملی و ترک تخاصم در داخل و خارج کشور؛ با هدف اصلاح ساختار حکمرانی و بازگشت به اصل حاکمیت مردم از طریق برگزاری انتخابات آزاد و حذف نظارت استصوابی و از سوی دیگر پایان دادن به تنش زایی و انزوای بینالمللی
جبهه اصلاحات ایران، بر اساس استراتژی اصلاح از درون، آشتی ملی و نتایج حاصل از آن را تنها راه نجات کشور و فرصتی طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم میداند و بىتردید بدون پرداختن به اصلاحات ساختاری عمیق، آشتی ملی و عفو عمومی، صرفاً به یک نمایش سیاسی بدل خواهد شد.
بنابراین ما نقشه راه فوری و عملیاتی خود برای انجام اصلاحات ساختاری در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی را چنین اظهار میکنیم:
۱. اعلام عفو و بخشودگی عمومی، برداشتن حصر مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد، رفع محدودیتهای سیاسی سیدمحمد خاتمی، آزادی همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و فعالان مدنی و پایان دادن به سرکوب منتقدان مصلح برای بازسازی اعتماد ملی و ترمیم شکاف ملت–حاکمیت
۲. تغییر گفتمان حکمرانی به توسعه ملی از طریق تدوین و اجرای «دکترین توسعه و آبادانی ایران» بر محور رفاه، آبادانی و کرامت شهروندان، به جای اولویتدادن به منازعات ایدئولوژیک
۳. انحلال نهادهای موازی و تغییر معنادار در نهادهای انتصابی و رویکرد آنها و پایان دادن به چندگانگی در تصمیمگیری ها و بازگرداندن اختیارات دولت و عدم مداخله شوراهای متعدد فراقانونی و غیر شفاف و غیر پاسخگو در اداره کشور
۴. بازگشت نیروهای نظامی به پادگانها و خروج آنان از حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ 🤬
۵. بازنگری در رویکردها و سیاست امنیت داخلی و حفظ توان دفاعی بازدارنده، در کنار کاهش نگاه امنیتی به جامعه و حذف نگاه گزینشی «خودی و غیرخودی»
۶. اصلاح رویکرد و مدیریت صدا وسیما و آزادی رسانه ها و حذف سانسور 🤬
۷. تغییر در قوانین مربوط به حقوق زنان که نیمی از جامعه را در معرض تبعیض سیستماتیک و خشونت قرار داده است
۸. خارج کردن اقتصاد کشور از تیول الیگارش های حکومتی و ایجاد فرصتهای برابر اقتصادی برای همه مردم و فراهم کردن بستر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی
۹. اصلاح سیاست خارجی بر پایه آشتی ملی و همبستگی میان همه ایرانیان داخل و خارج از کشور، بهرهگیری از تمام ظرفیتهای دیپلماسی رسمی و عمومی برای جلوگیری از فعالسازی مکانیزم ماشه، لغو تحریمها و بازگشت به جایگاه شایسته ملت با فرهنگ و صلح طلب ایران در نظام بینالملل
۱۰. بکارگیری ابتکار هستهای برای خروج از بحران و اعلام آمادگی تعلیق داوطلبانه غنیسازی و پذیرش نظارت آژانس انرژی اتمی در قبال رفع کامل تحریمها، با هدف آغاز مذاکرات جامع و مستقیم با ایالات متحده آمریکا و عادیسازی روابط بر اساس عزت، حکمت و مصلحت🤬
۱۱. همگرایی منطقهای برای ایجاد صلح پایدار و استفاده از فرصت تعامل با همسایگان، حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین مطابق با خواست مردم این سرزمین، و همکاری با عربستان و دیگر کشورهای منطقه برای بازسازی تصویر ایران بهعنوان ملتی صلحجو و مسئول؛
چرا که برقراری آشتی ملی و تغییر رویه فعلی حکمرانی، خواست اکثریت مردم ایران است، مردمی که انتخابشان تعامل با جامعه بین الملل، همزیستی مسالمتآمیز با همسایگان، دستیابی به توسعه و زندگی در امنیت و رفاه است.
به باور جبهه اصلاحات ایران، رکن بازگشت به مردم بر این اصل استوار است که اکنون یک فرصت طلایی تغییر پیشروی ملت و حاکمیت قرار دارد و میتواند به سکوی پرش برای توسعه پایدار، بازسازی سرمایه اجتماعی و تعامل عزتمندانه با جهان تبدیل شود. حال آنکه هرگونه بیاعتنایی به ضرورت تغییر، کشور را به مسیر فروپاشی تدریجی سوق میدهد.
بنابراین ما از همه نیروهای سیاسی ملی مدافع رویکرد اصلاحات مسالمت جویانه و خشونت پرهیز اعم از داخل و خارج کشور، و از تمام نهادهای تصمیمگیر حامی حقوق ملت میخواهیم که به جای تداوم مرزبندیهای مصنوعی و بیثمر، بر محور منافع ملی گردهم آیند. این لحظه، لحظه تصمیم بزرگ عبور از گذشته و گشودن دروازههای آیندهای متفاوت است. فردا ممکن است دیر باشد.
جبهه اصلاحات ایران
۲۶ مرداد ۱۴۰۴
نظر دهید »