❇️امام جمعه شهرستان ورامین:
آیین ایرانیان زمان باستان آیین مهر و محبت بود و اسلام چون آئین محبت است و با خواسته ذاتی و عاطفی انسان تطابق دارد به جان ایرانیان نشست.
🌱🌱🌱🌱
➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در جلسه درس اخلاق عمومی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن یادآوری مطالب جلسه قبل گفت : غالبا مودت اظهار تقابل است ولی در محبت غالبا تقابل ندارد و به صورت یک طرفه است .
➖حجت الاسلام عزیزی با اشاره به محبت و مودتی که بین شیعیان و اهل بیت وجود دارد بیان داشت : آنچه که از اهل بیت علیهم السلام به سوی ما میآید محبت است و آنچه که از ما به سوی اهل بیت علیهم السلام جریان دارد مودت است.
➖آقای عزیزی گفت: پیامبر اکرم صلی الله رحمة للعالمین است یعنی مردم به او محبت داشته باشند یا نداشته باشند تکلیف او ابراز محبت و مهربانی است .
➖امام جمعه شهرستان ورامین با بیان نسبت رحمت بنده به خداوند و با اشاره به راز آیه ۲۳ سوره شورا گفت : وقتی خداوند میفرماید :” قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ ..” یعنی انسان نسبت به خداوند رحمت ندارد بلکه مسئلت رحمت دارد چون امکان پذیر نیست که ما به خداوند محبتی داشته باشیم و او به ما محبت نداشته باشد و این محبت خداوند در عین بیمهری و بیمحبتی ما بر ما جاری میباشد.
➖ آقای عزیز ادامه داد : اگر ما محبتی به اهل بیت و خداوند متعال داریم در حقیقت این محبت ما نوعی اجابت است و در حقیقت ما این دعوت به محبت را اجابت میکنیم.
➖حجت الاسلام عزیزی با اشاره به آیه ۲۴ سوره اسراء گفت : وقتی خداوند میفرماید ” وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ ” در حقیقت به بنده امر میکند از روی رحمت به پدر و مادر محبت کنید چرا که در زمان طفولیت پدر و مادر بدون چشم داشت به فرزند خود محبت ورزیدند .
➖حجت الاسلام عزیزی ضمن بیان اختلافاتی که در خانوادهها ممکن است وجود داشته باشد اظهار داشت : تمامی اختلافها به دلیل دوری خانوادهها از قرآن کریم میباشد .
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : اگر مودت و رحمت بین افراد جامعه وجود نداشته باشد کضم غیض ، بخشش پرده پوشی و … وجود نخواهد داشت و اگر رحمت و مودت نباشد بنیان خانواده و در نهایت جامعه از بین خواهد رفت .
➖حجت الاسلام عزیزی در پایان با بیان این سوال که چرا ایرانیان اسلام را قبول کردند گفت علت پذیرش اسلام توسط ایرانیان برای آن است که آیین ایرانیان زمان باستان آیین مهر و محبت بود و اسلام چون آئین محبت است و با خواسته ذاتی و عاطفی انسان تطابق دارد به جان ایرانیان نشست و آن را قبول کردند .
سرکار خانم فارسی استاد حوزه در چهارمین جلسه از جلسات درس اخلاق که در حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار میشود گفت : انسان کاملی که دلمان می خواهد به آن شبیه باشیم و مد نظر ماست تنها در خطبه همام نهج البلاغه پیدا می شود.
سرکار خانم فارسی با اشاره به وسوسههای شیطان برای گمراه کردن انسان گفت : اگر کسی بخواهد برنامه اخلاقی را شروع کند نباید بگوید از امروز این کار را انجام می دهم یا انجام نمی دهم بلکه باید با خود قرار بگذارد که هدفی را که دارد با کمک خدا به سرانجام برساند . این قرار برای ناامید نشدن انسان بسيار مفید است .
خانم فارسی گفت : اميرالمؤمنين علیه السلام متقین راکسانی میخواند که دیگران از دست و زبان آنها در امان هستند .
خانم فارسی با اشاره به شرایط فرهنگی موجود و روزهخواری عدهای از افراد در ماه مبارک رمضان گفت : مسئولین ما بر طبق سیره ی پیشوای خود عمل نمیکنند چرا که علی علیه السلام گروهی را تشکیل داده بودند به نام امور حسبیه که در آن افرادی با عنوان پلیسهای اخلاقی در سطح شهر پخش بودند و اگر کسی به عنوان مثال روزه خواری میکرد آمار او را به اميرالمؤمنين میدادند و حضرت با ایشان برخورد میکرد .
خانم فارسی افزود : رسیده ایم به جایی که دینداری لقلقه ی زبان ما شده است. کسی برای جلوگیری از گناهان علنی کاری انجام نمی دهد . مسؤلین برای خانم بی حجاب کاری نتوانستند انجام دهند برای روزه خواری را که می شد کاری کرد! .
خانم فارسی گفت : طبق خطبه ی امیرالمؤمنین خداوند هیچ نیازی به عبادات ما ندارد و هیچ نفعی از آن نمی برد .
خانم فارسی ادامه داد : خداوند امور زندگی افراد را تقسیم کرده است و اگر بندگان به این تقسیم های خداوند راضی باشند دیگر حسادت ها و ناراحتی ها در زندگی معنایی پیدا نمی کند چرا که خداوند به آن چه که به افراد نداده برایش اجری در آخرت قرار داده است .
استاد حوزه گفت : اميرالمؤمنين بالاترین چیزی که خداوند برای انسان وضع می کند را علمی می داند که خدا به او عطا می کند .
خانم فارسی با اشاره به اولین صفتی که امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ی همام در توصیف متقین بیان می فرماید بیان داشت : طبق فرموده امیرالمومنین مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ ؛ منطق آنها صواب است یعنی در کلامشان دروغ ، تهمت ، زخم زبان ، کنایه و … وجود ندارد .
خانم فارسی ادامه داد : همانطور که همه افراد در ابتدا به طور کامل نمیتوانند کلام درست و صوابی داشته باشند طبق فرموده علی علیه السلام که افضل اعمال را سکوت می داند ؛ میتوانند سکوت پیشه کنند تا خوب صحبت کردن و درست صحبت کردن را بیاموزند .
سرکار خانم فارسی گفت : وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ ؛ علی علیه السلام لباس متقین را اقتصادی می داند .
استاد فارسی ادامه داد : انسان باید یاد بگیرد در پوشش میانه رو باشد و لباسی بپوشد که در شأن او باشد و تلاش کند تا روحیه ای در خود ایجاد کند که مصرف گرا نباشد و اگر لباسی آنقدر کیفیت دارد که می شود چند سال پوشید ؛ آن را بپوشد.
استاد حوزه گفت : متقین کسانی هستند که مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ و غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ ، یعنی کسب زندگی متقین متواضعانه است و سرکشی ندارند و نگاه آنها همواره پوشیده است و نگاه حرام ندارند .
خانم فارسی در پايان گفت : این نگاه حرام فقط نگاه به نامحرم نیست حتی می تواند نگاه به آشپزخانه یک خانم باشد که او راضی نیست و این نگاه کردن نیز حرام است.
❇️حجتالاسلام والمسلمین آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین: اگر مودت و رحمت نباشد تشکیل جامعه ی اسلامی ممکن نیست .
➖حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در دومین جلسه تفسیر قرآن ضمن اشاره به نکات مطرح شده در جلسه ی گذشته گفت : طبق آیه ۲۱ سوره روم (وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً) خداوند از یک جعل الهی صحبت می کند که این دو وسیله ، همبستگی ایجاد کرده و ظاهر آیه به روابط بین آدمها برمی گردد .
➖آقای عزیزی ادامه داد : خداوند روابط بشری را تحت دو شاخص مودت و رحمت قرار داده است و اینکه جعل الهی است و منشأ مودت و رحمه خود خداوند است .
➖اقای عزیزی با اشاره به سخن علامه طباطبایی در مورد مودت گفت : مودت محبتی است که اثرش در رفتار ظاهر شده است و مودت مرحله بعد از محبت است . محبت تاثیر و تاثر قلبی است . و مودت همان تظاهر محبت است .
➖حجتالاسلام عزیزی افزود : مانند خضوع و خشوع که خشوع در مرتبه ی قلب است و خضوع در مرحله ی عمل است .
➖امام جمعه شهرستان ورامین ضمن اشاره به صفات الهی بیان داشت: یکی از اسامی الهی ودود است یعنی خداوند محبتش را به بندگانش اظهار می کند آن هم با پذیرفتن توبه بنده . با بخشش نعمت به او و …
➖حجتالاسلام والمسلمین عزیزی ضمن تشبیه ساختار خانواده و اجتماع به یک ساختمان بیان داشت : مصالح این ساختمان محبت و مودت است . مودت طرفینی است و هر چیزی که مانع مودت است مردود است . مودت می تواند انگیزه آغاز باشد . اگر می خواهیم جامعه ی ما همبستگی وجود داشته باشد با محبت و مودت خود را اظهار کنیم و استمرار داشته باشیم تا در جامعه همواره همبستگی باشد .
➖اقای عزیزی در پایان صله رحم از مصاديق مودت دانست و گفت : اگر این مودت و رحمت نباشد تشکیل جامعه ی اسلامی ممکن نیست .
امام جمعه شهرستان ورامین: اکثریت مردم ما طرافدار حجاب و پوشش اسلامی هستند
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در جلسه تفسیر قرآن که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر برگزار شد ضمن بیان نکات مهمی از سوره نسا که در مورد زنان آمده گفت : خداوند در این سوره برای خانم ها سه ویژگی مهم قائل شده که اول ؛ شخصیت مستقل زن است و دوم نسبت بین زن و مرد را تعیین کرده است و سوم اینکه برای زن مالکیت خصوصی قرار داده است .
افای عزیزی افزود : در آیه ۱۹ این سوره خداوند کالا نبودن زن را بیان می کند و می فرماید “يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً ؛ در زمان نبی مکرم اسلام زن هم جزو اموال مرد به حساب می آمد و وقتی مردی از دنیا می رفت اموال او تقسیم می شد و زن او هم جزو اموال او بود .
حجتالاسلام عزیزی گفت : در ادامه آیه می فرماید به زن سخت گیری نکنید که بعضی مهریه ای که از به او بخشیده اید صرف نظر کند و این یعنی زن مال نیست بلکه مالکیت هم دارد .
امام جمعه محترم گفت : یکی از اموالی که زن می تواند داشته باشد مهریه اوست و مرد موظف است مهریه او را با رضایت کامل پرداخت کند و این همان مالکیت داشتن زن است .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به آیه ۱۱ سوره نسا گفت : طبق این سوره زن علاوه بر اینکه مال نیست . ارث هم نیست بلکه ارث میبرد و این ارثی که می برد به همان اندازه ای است که پدر ارث می برد و این شخصیتی است که خداوند به زن داده است .
آقای عزیزی گفت : دو دستور در مورد همسر داری وجود دارد ؛ اول اینکه عاشروهن یعنی معاشرت کنید . در قرآن زن را در حد یک مرد قرار می دهد و در جاهایی ببن زن و مرد برابری است و این برابری در مرافعه بین زن و مرد است که باید به شکل مساوی بین آنها قضاوت کرد و هیچ برتری برای مرد نیست .
حجت الاسلام عزیزی ضمن اشاره به کرامت زن مسلمان و حفظ حیای او در مقابله با هجمه های دشمن گفت : برای مقابله با بدحجابی اول باید یک گروه جهادی تشکیل دهید و مطالعه فراوان داشته باشید و در گام بعدی افراد کم حجاب را شناسایی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و در یک پروسه ی زمانی باید فرد را وارد حجاب کرد تا حجاب او عمقی باشد و بايد بین دختران بدحجاب نفوذ کرد یعنی نفوذ نیز باید عمیق باشد که فرد با چند شبهه از دین برنگردد .
آقای عزیزی گفت: دشمن در حال حیا زدایی است و ما باید بتوانیم حیا را حفظ کنیم و باید روشهایمان را برای امر به معروف به روز کنیم و بین همه ی روشها، روشی را انتخاب کنیم که کمترین تنش را داشته باشد.
آقای عزیزی رسیدگی به محرومین تدین را بسیار مهم دانست و گفت : نباید فقط محرومین مالی را تامین کرد بلکه محرومین تدین نیز نیاز به رسیدگی دارد .
حجتالاسلام عزیزی گفت: امر به معروف لسانی بسیار مفید است اما روش عمقی نیست و باید روشهای نوین را انتخاب کرد و این پیدا کردن روش کار خود خانم ها می باشد و خود خانم ها باید راهی پیدا کنند که نتیجهی عمقی داشته باشد.
آقای عزیزی در پایان گفت : اکثریت مردم ما طرافدار حجاب و پوشش اسلامی هستند ولی در جامعه ، القای اقلیت برای افراد موافق حجاب بسیار کم لطفی به علاقمندان به حجاب است .
سرکار خانم دکتر شاکری در نشست علمی تخصصی که با محوریت عوامل بیداری و انحراف فطرت با ابتناء بر مهدویت و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و توصیه به عبادت خالصانه در این ماه گفت : فطری بودن یعنی چیزی که زمان مکان سن و رژیم و طایفه ندارد مانند علاقه مادر به فرزندش ،حال سوال اینجاست که چه زمانی مادر فرزندش را دوست دارد و یا در چه سنی او را دوست دارد ؟ پس این دوستی مادر نسبت به فرزند فطری میباشد چرا که نه زمان و نه مکان دارد.
خانم شاکری ادامه داد: خداشناسی یک امر فطری است چون در هر حالاتی که از هر جایی مأيوس می شود دنبال ناجی و قدرتی می گردد و این همان فطرت است .
دکتر شاکری با طرح این سوال که دلایل انحراف فطرت چیست گفت : طبق فرموده خداوند متعال نسیان اولین عامل گم کردن فطرت است چرا که طبق آیه قرآن انسان اگر خودش را فراموش کند خدای خود را نیز فراموش خواهد کرد و خود فراموشی باعث گم کردن فطرت میشود .
دکتر شاکری افزود : توجه به عوامل و اسباب مادی سبب میشود که انسان به دنبال فطرت خود نرود.
خانم شاکری رفاه زندگی و آسایش طلبی را از دیگر اسباب انحراف فطرت بیان کرد و افزود : طبق فرموده خدا قل ارایتم ان اتت کم عذاب الله ، اغیرالله تدعون ، انسان در جشن ها خدا را فراموش می کند
استاد حوزه گفت: انسان در دوستی با شیطان فطرت خود را از دست خواهد داد و فرقی بین شیطان درونی و بیرونی نیست .
دکتر شاکری گناه و آلودگی روح از دیگر عوامل فراموشی فطرت خواند و بیان داشت : فطرت انسان آلوده به گناه خاموش است و نمی تواند شکوفا شود .
دکتر شاکری عدم الهامات فطری را آخرین عامل دلایل انحراف فطری خواند و گفت : اگر الهامات فطری نباشند عقل و تجربه انسان را به سرانجام نخواهد رساند . یکی از الهامات فطری عزیزه جنسی انسان است که اگر با عقل همراه نباشد انسان در وادی گناه اسیر شد .
سرکار خانم دکتر نصرت زادگان استاد حوزه پیرامون بحث فطرت گفت : فطرت همان استعدادها و تواناییهای انسان است که بالقوه میباشد و با گذر زمان و رشد انسان به فعل تبدیل میشود که بعضی از این استعدادها در مسیر شناخت هستند و بعضی در مسیر گرایش یعنی هم بُعد شناختهای ما و هم بعضی گرایشهای ما فطری است . مثلا میدانیم که ظلم ، مهربانی ، محبت چیست .
خانم نصرتزادگان گفت: گرایشهای فطری انسان را به سمت کمال اجتماعی میبرد که به دو دسته جسمی و روحی تقسیم میشود و گرایشهای فطری جسمی به غرایز انسان برمیگردد مثل میل به خوردن و امیال غریزه انسان .
خانم نصرت زادگان افزود : گرایشهای فطری روحی مثل میل به حقیقت جویی و این موضوع باعث کشف علوم و معارف در زندگی انسان شده است .
این استاد حوزه گفت : میل به زیبایی و جمال در وجود همه انسانها وجود دارد و از زشتیها و پلشتیها دوری میکند و این میل باعث به وجود آمدن هنر شده است.
دکتر نثرت زادگان ادامه داد : میل به پرستش در وجود همه انسانها وجود دارد نمونههای بتپرستی و آتش پرستی از انحرافات فطری است که بشر چون میل به پرستش داشته است دچار انحراف شده است.
خانم نصرتزادگان گفت : اگر عقل به کمک فطرت نیاید قطعاً انسان نمیتواند با فطرت تنها خود را به رستگاری برساند. گرایش به فعل فضیلت و اخلاق و خیر را از دیگر گرایشهای فطری انسان است که در تمام انسانها وجود دارد .
سرکار خانم شاکری در دفاع از سخنان خود با اشاره به فطرت خداشناسی در وجود انسان بیان داشت: ترس و تعصب یکی از عواملی است که باعث انحراف است .
وی افزود: تعصب ، انتخاب دوست ، فرد گرایی وابستگی به دنیا ، خطر کوچک شمردن گناه ، از دیگر دلایلی است که باعث انحراف فطرت خداشناسی انسان میشود که اگر دلایل ذکر شده وجود نداشته باشد فطرت انسان بیدار است .
دکتر شاکری گفت : دلگرمی انسان به خدا باعث میشود تا انسان از فطرت الهی خود دور نشود و انحراف از فطرت نداشته باشد .
سرکار خانم نصرتزادگان در ادامه صحبتهای خود گفت : بین فطرت و مهدویت ارتباط کاملاً مستقیمی برقرار است وقتی همه ما انسانها نظم انضباط محبت و غیره را دوست داریم یعنی این یک گرایش فطری فردی است و وقتی انسان بر نفس خود غالب شود در وجود خود یک لذت معنوی احساس خواهد کرد و این نیرویی است که فقط در انسان وجود دارد .
دکتر نصرتزادگان گفت : عقل فطرت را کنترل میکند و خواستههای فطری را تعدیل میکند.
وی ادامه داد : فضایل اجتماعی فطرت تعاون ، همکاری ، فداکاری و غیره از نیروهای درونیست که انسان به سمت آن گرایش دارد .
خانم نصرتزادگان گفت : روح دینداری در همه انسانها وجود دارد و زمانی رشد میکند که فطرت انسان رشد کرده باشد و این فطرت به واسطه عقل رشد خواهد کرد و وقتی انسان در مسیر فطری درست حرکت کند قدرتمند خواهد شد و روح دینداری در درون او شکوفا خواهد شد.
وی ادامه داد : منظور از قدرت ؛ قدرت حیوانی نیست که یک تفکر نیچهایست و آن را یک کمال میدانند در صورتی که اسلام معتقد است انسان قدرتش در قدرت اراده انسانی است و قدرت اراده که زیاد شد ایمان او ، روح دینداری او ، رشد خواهد کرد و این روح مقتدر می تواند قدرت فراوانی از خود نشان دهد مانند مقاومت مردم غزه در برابر رژیم جعلی اسرائیل .
خانم نصرتزادگان گفت : وقتی سوسیالیست میگوید من باید ما شود و آن را تایید میکنیم هرچیزی دیگری که انسان را در مسیر فطرت کمک کند مطابق با خواسته فطری انسان است و بالعکس . مثلاً اگر تفکری در جامعه به زنان القا کند که فرزند دار نشوید این در حقیقت در حال سلب آزادی از زنان است چرا که فطرت زن تمایل به مادر شدن و محبت کردن دارد و هرچه که ضد فطرت انسان باشد ضد آزادی انسان نیز خواهد بود .
سرکار خانم نصرتزادگان در نتیجه گیری مبحث خود بیان داشت : همه ویژگیهای فطری خوب در وجود همه انسانها وجود دارد .
خانم نصرتزادگان در پاسخ به این سوال که اگر فردی تمایل به موسیقی داشته باشد آیا از فطرت خود انحراف پیدا کرده است گفت : موسیقی به خودی خود بد نمیباشد اما انتخاب نوع موسیقی باعث انحراف از فطرت است مثلاً آواز پرندگان که یک نوع موسیقی میباشد و یا موسیقی ملایم بسیار متفاوت است با موسیقی شیطان پرستی.
دعای افطار
هنگام افطار این دعا را بخواند تا خداوند ثواب هر کسی را که در این روز روزه داشته است، به او عطا کند
💫اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ
🌱خدایا برای تو روزه گرفتم و با روزی تو افطار می کنم و بر تو توکل دارم.
سرکار خانم فارسی استاد حوزه در دومین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق که با محوریت انسان کامل برگزار می شود ضمن اشاره با آیاتی از سوره مبارکه واقعه گفت : خداوند در این سوره انسان را به سه دسته تقسیم میکند؛ دسته اول انسانهای یمین هستند که به آنها انسانهای سعادتمند نیز گفته میشود و دسته دوم انسانهای شقاوتمند میباشند. دسته سوم انسانهای مقرب میباشند .
خانم فارسی افزود : اما در این دستهبندی باید بدانیم که انسان شقاوتمند یعنی کسی که میتوانست به سمت خوبی و پاکی گام بردارد اما بدی را انتخاب کرده است .
سرکار خانم فارسی تفاوت های بین انسانهای مقرب و انسانهای اهل یمین را بیان کرده و اظهار داشت: ابتدا بدانیم که انسانهای مقرب از لحاظ ذاتی کسانی هستند که تمام وجودشان ذات الله و خدای رحمان را طلب میکنند و اعمال شایسته را برای به دست آوردن بهشت و رسیدن به بهشت انجام نمیدهند اما انسانهای اهل یمین کسانی هستند که فقط وارد بهشت میشوند و دارای درجاتی میباشند.
سرکار خانم فارسی با بیان تاثیر اراده و عزم انسان برای رسیدن به مقام مقربین به بیان تفاوت اراده و عزم پرداخت و تصریح کرد : اراده مشترک بین انسان و حیوان است و مختص مسائل اخلاقی نمیباشد اما عزم دو شاخصه دارد ؛ اول اینکه اراده را قوی می کند و دوم اینکه مختص مسائل اخلاقی است .
خانم فارسی افزود : امام رحمت الله در کتاب ۴۰ حدیث خود به اراده راسخ عزم میگویند.
خانم فارسی گفت : نفس اماره اولین چیزی است که انسان را به سوی بدیها می کشاند و دومین چیزی که انسان را به بدی می کشاند دنیا است .
استاد فارسی افزود : نفس اماره و دنیا خواهی با هم شیطان را بر انسان مسلط می سازد و باعث می شود که انسان به سوی بدی ها برود .
خانم فارسی با اشاره به آیاتی از سوره احزاب گفت : خداوند برای ما اسوه نیکوی آفریده است وجود پیامبر اکرم صلوات الله اسوه ای برای تمام انسانهاست .
خانم فارسی افزود: اسوه یعنی الگوی اخلاق ، الگوی شخصیت ، الگوی کردارو …
خانم فارسی گفت : در اخلاق انسان تا به یقین نرسیده نباید حرفی بزند ولی هر راستی را نیز نباید بگوید چرا که ممکن است سبب ریزش آبروی مسلمانی شود .
سرکار خانم فارسی در پایان با اشاره به روايت منسوب به امیرالمومنین علی علیه السلام که در جلسه قبل بیان شده بود گفت : انسان برای رشد اول باید ذهن را کنترل کند و بعد از آن فکرش را و بعد از آن گفتارش را کنترل کند و بعد از آن رفتارش را و بعد از آن عادت هایش را کنترل کند و در نهایت و خودبه خود شخصیت انسان شکل می گیرد و شخصیت ، سرنوشت انسان را می سازد .
درس اخلاق
سرکار خانم فارسی استاد حوزه در سومین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به سرفصلهای گفته شده در جلسات قبل گفت: مقربین کسانی هستند که از هم صحبتی با خداوند لذت میبرند.
سرکار خانم فارسی گفت : طبق سخن علامه طباطبایی اگر کسی بخواهد به درجه مقربین برسد از جمله کارهایی که باید انجام دهد کنترل زبان و سکوت است و اگر کسی بتواند زبانش را کنترل کند خواهد دید آنچه را که دیدنی است .
خانم فارسی گفت : چله یعنی ۴۰ روز انسان به گونهای رفتار کند که اگر کسی در مذمت یا مدح او سخنی بگوید برایش اهمیت نداشته باشد و خود را برای خدا خالص سازد.
وی ادامه داد : برای مقرب شدن سختی تمرین و کار و زحمت فراوان باید کشید.
خانم فارسی با اشاره به سخنان راغب اصفهانی در تعریف عبادت و اخلاق بیان داشت : همانطور که راغب عبادت را وسیلهای برای رسیدن به اخلاق میداند و این سخن او با استناد به آیات قابل درک است.
وی افزود : طبق آیات سوره عصر انسان در خسران است مگر اینکه این انسان “آمنو ” یعنی ایمان آورده” عملوا” یعنی عمل صالح انجام داده باشد . طبق این سوره کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دچار خسران نمیشود .
سرکار خانم فارسی ضمن بیان تفاوت بین فعل و عمل با اشاره به سخنان خواجه نصیرالدین طوسی در تبدیل یک فعل به عمل گفت : زمانی یک فعل تبدیل به عمل میشود که برای یک امر الهی تحقق یابد مثلاً فعل راه رفتن در دور خانه خدا تبدیل به عمل میشود چون برای یک امر الهی است.
وی ادامه داد : پس فعلی تبدیل به عمل است که آن عمل الهی باشد؛ انسانی باشد و در آن عمل اخلاص وجود داشته باشد.
این استاد حوزه با اشاره به عباداتی که انسان را به اخلاق میرساند گفت : انسان در روزه و نماز اخلاص را تجربه میکند اما روزه اوج اخلاص است چرا که انسان در تنهایی خود نیز روزهاش را نمیشکند.
خانم فارسی در پایان ضمن بیان تفاوت بندگی با عبادت تصریح کرد : شیطان بندگی نکرد فقط عبادت میکرد بنده واقعی خدا نبود ؛ این کفایت نمی کند ما اول باید بنده باشیم
➖سرکار خانم فارسی استاد حوزه در اولین جلسه از سلسله جلسات اخلاق که با محوریت انسان کامل و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ما در این جلسات باید بتوانیم به این سؤال جواب دهیم که چرا خداوند انسان را خلق کرده است و ما در این دنیا برای چه چیزی آفریده شده ایم .
➖خانم فارسی ضمن بیان اهمیت مباحث اخلاقی در میان طلاب گفت: بحث اخلاقی در بین طلاب باید حساستر باشد چرا که بیاخلاقی باعث میشود تا مردم خیال کنند که شاید اخلاقیات دروغی بیش نبوده که مبلغان اخلاق خود را ملزم به انجام آن نمیکنند .
➖خانم فارسی با بیان روایتی که منصوب به امیرالمومنین علی علیه السلام است گفت: طبق این روایت امیرالمومنین میفرماید” مراقب افکارت باش که گفتارت میشود ، مراقب گفتارت باش که رفتارت میشود ، مراقب رفتارت باش که عادتت میشود ، مراقب عادتت باش که شخصیتت میشود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشت تو را رقم خواهد زد .
➖خانم فارسی افزود ما در اخلاق باید وسواس داشته باشیم . در موضوعات اخلاقی باید حساس باشیم و وظیفه اخلاقی خود را در هر زمینهای رعایت کنیم.
➖خانم فارسی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است بعضی چیزها شبه فضیلت و بعضی دیگر فضیلت هستند اگر کسی شرایط گناه برایش فراهم نباشد و گناه نکند هنری انجام نداده و این شبه فضیلت است اما اگر کسی شرایط گناه برایش فراهم باشد و انجام ندهد و ترک گناه کند این برای او فضیلت است .
➖این استاد حوزه عبادت را یک ابزار برای فضائل اخلاقی خواند و گفت:؛ پیامبر اعظم صلوات الله برای مکارم اخلاق مبعوث شدهاند و در علم اخلاق باید از الگوهایی که خداوند معرفی کردهاند استفاده نماییم اگر ما به خطا افتادهایم برای این است که راه را گم کردهایم.
➖ خانم فارسی افزود : ما باید حق را معیار قرار دهیم و از شخصیتهای بیپایان و دارای ثباتی که خداوند در قرآن معرفی کرده است پیروی نماییم مثلاً اگر خداوند حضرت آسیه را مثال میزند برای آن است که توانست در بین همه بدیها خود را خوب نگه دارد و موسی را در دامان خود پرورش دهد و این الگو میتواند یک الگوی کامل برای زنان جامع باشد .
➖خانم فارسی حضرت خدیجه سلام الله را معیار کامل همسرداری خواند و بیان داشت : زنان جامعه ما باید ایشان را الگو قرار دهند تا راه برایشان همواره روشن باشد .
➖خانم فارسی در توضیح اخلاق گفت : راغب اصفهانی عبادت را مقدمه اخلاق میخواند چرا که برای با اخلاق بودن در جامعه از سلاح عبادت استفاده میکنیم.
➖سرکار خانم فارسی در پایان با اشاره به این مطلب که رفتار غلط از انسان سلب توفیق میکند بیان داشت : انسان باید در هر شرایطی خودش را رشد دهد . عبادت ابزار این رشد است تا به واسطه آن انسان اخلاق خود را به اخلاق الگو هایی که خداوند معرفی کرده است نزدیک سازد و در نهایت انسان شدن وظیفه همه انسانهاست.
بازگشت امام خمینی(ره) به ایران
امام خمینی(ره) از سیزده آبان سال 1342 تا دوازده بهمن سال 1357، یعنی حدود چهارده سال در تبعید به سر برد و در سال 1343 ابتدا به ترکیه و پس از مدتی به عراق تبعید شد و اوقات پایانی دوری از وطن را در فرانسه و در دهکده ای به نام نوفل لوشاتو گذراند. نوفل لوشاتو در روزهای اوج نهضت، به قلب تپنده انقلاب ایران تبدیل شده بود. وقتی امام را به ترکیه تبعید می کردند، شاه و امریکا هیچ گاه پیش بینی نمی کردند که او روزی پیروزمندانه به ایران باز گردد و رژیم شاهنشاهی را از بن برکند.
پس از خروج شاه در 26 دی 1357، امام در پیامی کوتاه خطاب به خبرگزاری های جهان اعلام کرد: «خروج شاه از ایران، اولین مرحله پایان یافتن سلطه جنایت بار پنجاه ساله رژیم پهلوی می باشد که به دنبال مبارزات قهرمانانه ملت ایران صورت گرفته است. من این پیروزی را به ملت تبریک می گویم.» همچنین ایشان اعلام کرد که در اولین فرصت به ایران باز می گردند.
به تعویق افتادن بازگشت امام خمینی(ره) به ایران
در حالی که یاران حضرت امام و مبارزان مذهبی، با وجود تمام نگرانی ها در تدارک برگزاری مراسم استقبال باشکوهی از امام بودند، اعلام خبر تصمیم امام برای آمدن، مسئولان و سردمداران رژیم پهلوی را سخت به تکاپو انداخت. آنان که به شدت از تظاهرات خیابانی مردم بر ضد رژیم پهلوی هراسناک شده بودند، ورود امام را به کشور، پایانی بر تمام امیدهایشان می پنداشتند و یقین داشتند که در این صورت، طومار سلطنت پهلوی برچیده خواهد شد.
بنابراین، درصدد مقابله با ورود امام به کشور یا مانع تراشی در برابر تصمیم امام برآمدند. بختیار در مقام نخست وزیری، نقشه های گوناگونی در سر می پروراند که انفجار هواپیمای امام یا منحرف کردن مسیر هواپیمای حامل امام و سپس دستگیری ایشان از آن جمله بود که هیچ یک عملی نشد. تیر آخر او، بستن فرودگاه ها به روی هواپیمای امام بود. در حالی که قرار بود پرواز انقلاب در روز ششم بهمن امام خمینی رحمه الله را از فرانسه به ایران بیاورد، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که به علت بدی هوا و نبود دید کافی، همه پروازها لغو شده است.
اعتراض مردم به بسته شدن فرودگاه ها
با انتشار خبر بسته شدن فرودگاه ها و جلوگیری دولت بختیار از ورود حضرت امام به کشور، مردم با تظاهرات و راه پیمایی های خود، به اقدام دولت اعتراض کردند. همه افسران نیروهای سه گانه در پایگاه های خود در تهران، اصفهان، کرمانشاه، دزفول، همدان و بوشهر اعتصاب کردند و سپس به صفوف تظاهرکنندگان معترض پیوستند. در تهران، سیل جمعیت تظاهر کننده به سوی فرودگاه مهرآباد به راه افتادند.
روحانیان مبارز سراسر کشور که برای استقبال از امام به تهران آمده بودند، با تحصن در مسجد دانشگاه اعلام کردند تا بازگشت امام خمینی(ره) به کشور به تحصن ادامه خواهند داد. مردم و دانشجویان نیز به جمع تحصین کنندگان می پیوستند. فردای آن روز، مردم در راه پیمایی عظیم یک میلیونی به مناسبت رحلت پیامبر اسلام، در حمایت از امام شعار دادند. در بسیاری از نواحی شهر تهران نیز زد و خوردهای شدیدی میان نیروهای انتظامی و تظاهرکنندگان روی داد.
تیراندازی در نواحی مختلف لحظه ای قطع نمی شد. خبرگزاری پاریس اعلام کرد یکی از میدان های شهر، به میدان جنگ شباهت پیدا کرد و تعداد کشته ها در پایتخت را سه هزار تن گزارش کرد. روزنامه اطلاعات نوشت: «غرب و جنوب غرب تهران، غرق در شعله های آتش بود».
عقب نشینی دولت بختیار
در پی تحصن ها و تظاهرات خونین مردم در اعتراض به بسته شدن فرودگاه ها، دولت بختیار عقب نشینی کرد و شکست را پذیرفت. بختیار در نهم بهمن ماه اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد امروز باز خواهد شد و هیچ ممانعتی برای ورود امام به کشور وجود ندارد. هیئت دولت در دهم بهمن اعلام کرد که ورود هواپیمای حامل امام به فرودگاه مهرآباد تهران بدون اشکال است. با اعلام این خبر، کمیته استقبال از امام در پیامی اعلام کرد که امام خمینی رحمه الله در ساعت نه صبح پنج شنبه دوازده بهمن در تهران خواهد بود.
قبل از ۱۲ بهمن گروهی به نام «سازمان کماندویی مبارزه در راه قانون اساسی» با دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس تماس گرفته و هشدار میدهد که اگر آیتالله خمینی قصد داشتهباشد از پاریس به سمت تهران پرواز کند، هواپیمای حامل ایشان را منهدم خواهند کرد.
در پی این تهدیدها، امام خمینی (ره) به نزدیکان و همراهان خود فرمودند: «من بیعت خود را از شما برمیدارم، ما به طرف کار بزرگی میرویم. شما هم جانتان را به خطر نندازید»
ایرفرانس حاضربه انتقال حضرت امام وهمراهان ایشان به ایران بواسطه تهدید امنیتی،نشده بود.( ظاهراً چند ایرانی خیر، کل هواپیما را ازشرکت ایرفرانس اجاره و بیمه کردند).
ساعت 5:30 بامداد ، هواپیمای جمبوجت 747 ایر فرانس ، در حالیکه حدود پنج هزار پلیس ، ژاندارم و نیروهای ویژه،فرودگاه شارل دوگل و راه های منتهی به فرودگاه را زیر نظر داشتند به پرواز در آمد.
هواپیمای امام با نیم ساعت تاخیر ،ساعت 9:27به زمین نشست .
امام خمینی پس از سال ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی نظیر آنها به رهبر خویش بود. مردم به شوق ورود امام، خیابان ها را آب و جارو کرده بودند، مسیر حرکت امام تا کیلومتر ها با گل های رنگارنگ تزیین شده بود.
* با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. گروه سرود دانش آموزی، با خواندن سرود «خمینی ای امام»، شوق ورود امام را با اشک های مشتاقان درآمیختند.
* امام خمینی در فرودگاه در جمع مستقبلین از همه طبقات تشکر کردند و خروج شاه و ورود خود را گام نخست پیروزی دانستند.
* علی رغم قولی که دولت بختیار داده بود، پخش مستقیم مراسم ورود امام پس از دقایقی قطع و موجب خشم شدید مردم شد.
* بختیار گفت : من دستور قطع پخش برنامه تلویزیون را ندادم.
* فرمانداری نظامی بر اثر فشار مردم ، راهپیمایی و تظاهرات را برای سه روز آزاد اعلام کرد.
* انتشار خبر استعفای دکتر علی آبادی ، دومین عضو شورای سلطنت.
* روحانیون متحصن در دانشگاه،پس از ورود حضرت امام به میهن، با انتشار آخرین اعلامیه خود، به تحصن پایان دادند.
* آیت الله طالقانی و آیت الله بهشتی با دیدن استقبال بیش از حد انتظار، به امام پیشنهاد لغو برنامه بهشت زهرا را دادند، امام با آرامی پرسیدند:«ماشین کجاست؟ من قول داده ام که به بهشت زهرا بروم و می روم».
ماشین بلیزر ازچند روزقبل آماده شده بود. بین صندلی راننده و صندلی عقب یک شیشه ضد گلوله گذاشته بودند.امام پس ازاطلاع از این امر،روی صندلی جلو ماشین نشستند.
کمیته استقبال ، به جزماشین،تعدادی موتورسوارمسلح را نیز برای حفاظت از جان امام آماده کرده بود.مسئول این گروه را بعدها «مسیح کردستان»لقب دادند، شهید محمد بروجردی فرمانده شجاع سپاه کردستان . بروجردی وبقیه گروه دربین ازدحام جمعیت جاماندند ونتوانستند با ماشین بروند. فقط محمدرضا طالقانی که روی بلیزر نشسته بود ، توانست با ماشین همراهی کند.
* در مسیر خیابان رجایی (آرامگاه)،ناگهان ماشین خاموش شد . امام اصرارداشتند پیاده شده وبقیه راه تا بهشت زهرا را پیاده بروند …بالاخره هلی کوپتر آمد.
* حضرت امام ساعت 2 رسیدند قطعه 17بهشت زهرا .جایی که شهدای17شهریور دفن هستند.ابتدا در محل استقرار، قرآن تلاوت شد و پس ازآن سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا»خوانده شد.سپس طنین ندای امام بود که جان مشتاقان و شیفتگان حقیقت را سیراب می نمود …” من به پشتیبانى این ملت دولت تعیین مىکنم! من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد…”
* ساعت 15:30 ظهر سخنرانی تمام شد. هلی کوپتری که برای بردن امام (ره) آمده بود سه بار سعی می کند بنشیند ولی به جهت ازدحام نمی تواند. عبا و نعلین امام (ره) در می آید و بین جمعیت گم می شود. ایشان را به جایگاه برمی گردانند .
* حاج احمدآقا وآقای ناطق نوری ،در حالی که امام را بین خودشان گرفته اند ایشان را به طرف آمبولانس شرکت نفت می برند. آمبولانس به طرف جاده قم حرکت می کند . آن هلی کوپتر هم از بالا دنبالشان می رود تا بالاخره در جایی بنشیند و امام (ره) را به آن منتقل کنند.
* خلبان هلی کوپتر می گوید هرکجا بخواهید فرود می آیم. پیشنهاد بیمارستان هزار تختخوابی ( امام خمینی ) داده شد ، هلی کوپتردر بیمارستان فرود آمد. چون آمبولانس آماده نبود ، امام را با ماشین یکی از پزشکان بیمارستان تا انتهای بلوار کشاورز بردند؛ پیکان آقای ناطق نوری از صبح درآنجا بود و همگی سوار آن شدند.
همه همراهان تصور می کردند که امام از بهشت زهرا می روند مدرسه ی رفاه، اما این اتفاق نیفتاده بود ، همه نگران بودند. امام تصمیم گرفتند که بروند خانه ی برادرزاده شان، دختر آقای پسندیده؛ منزل برادرزاده امام حوالی جاده شمیران (شریعتی) بود.
* حدود ساعت 5 بعدالظهر پس از چندبار پرس و جوی آدرس،به منزل برادر زاده شان می رسند . حضرت امام تا ساعت 10 شب در آنجا می مانند تا مسیر کمی خلوت شود.
* در مدرسه رفاه همگی نگران بودند ، کسی از امام خبری نداشت .اواخر شب خبر آوردند که کسی درِ حیاتِ کوچک مدرسه را می کوبد.در که باز شد، “امام آمد".ایشان پس ازتفقد از تعداد اندکی که در مدرسه بودند به سمت پله ها حرکت کردند، در میانه پله ها به سمت جمعیت پشت سرشان برگشتند و همانجا بر روی پله ها نشسته و دقایقی با آن جمعیت ، سخن گفتند.
جمع آوری شده از بیتوته و خبرگزاری صدا و سیما
پرتال جامع امام خمینی رحمه الله