« سه ویژگی مهم زن در قرآن | دعای افطار » |
سرکار خانم دکتر شاکری در نشست علمی تخصصی که با محوریت عوامل بیداری و انحراف فطرت با ابتناء بر مهدویت و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و توصیه به عبادت خالصانه در این ماه گفت : فطری بودن یعنی چیزی که زمان مکان سن و رژیم و طایفه ندارد مانند علاقه مادر به فرزندش ،حال سوال اینجاست که چه زمانی مادر فرزندش را دوست دارد و یا در چه سنی او را دوست دارد ؟ پس این دوستی مادر نسبت به فرزند فطری میباشد چرا که نه زمان و نه مکان دارد.
خانم شاکری ادامه داد: خداشناسی یک امر فطری است چون در هر حالاتی که از هر جایی مأيوس می شود دنبال ناجی و قدرتی می گردد و این همان فطرت است .
دکتر شاکری با طرح این سوال که دلایل انحراف فطرت چیست گفت : طبق فرموده خداوند متعال نسیان اولین عامل گم کردن فطرت است چرا که طبق آیه قرآن انسان اگر خودش را فراموش کند خدای خود را نیز فراموش خواهد کرد و خود فراموشی باعث گم کردن فطرت میشود .
دکتر شاکری افزود : توجه به عوامل و اسباب مادی سبب میشود که انسان به دنبال فطرت خود نرود.
خانم شاکری رفاه زندگی و آسایش طلبی را از دیگر اسباب انحراف فطرت بیان کرد و افزود : طبق فرموده خدا قل ارایتم ان اتت کم عذاب الله ، اغیرالله تدعون ، انسان در جشن ها خدا را فراموش می کند
استاد حوزه گفت: انسان در دوستی با شیطان فطرت خود را از دست خواهد داد و فرقی بین شیطان درونی و بیرونی نیست .
دکتر شاکری گناه و آلودگی روح از دیگر عوامل فراموشی فطرت خواند و بیان داشت : فطرت انسان آلوده به گناه خاموش است و نمی تواند شکوفا شود .
دکتر شاکری عدم الهامات فطری را آخرین عامل دلایل انحراف فطری خواند و گفت : اگر الهامات فطری نباشند عقل و تجربه انسان را به سرانجام نخواهد رساند . یکی از الهامات فطری عزیزه جنسی انسان است که اگر با عقل همراه نباشد انسان در وادی گناه اسیر شد .
سرکار خانم دکتر نصرت زادگان استاد حوزه پیرامون بحث فطرت گفت : فطرت همان استعدادها و تواناییهای انسان است که بالقوه میباشد و با گذر زمان و رشد انسان به فعل تبدیل میشود که بعضی از این استعدادها در مسیر شناخت هستند و بعضی در مسیر گرایش یعنی هم بُعد شناختهای ما و هم بعضی گرایشهای ما فطری است . مثلا میدانیم که ظلم ، مهربانی ، محبت چیست .
خانم نصرتزادگان گفت: گرایشهای فطری انسان را به سمت کمال اجتماعی میبرد که به دو دسته جسمی و روحی تقسیم میشود و گرایشهای فطری جسمی به غرایز انسان برمیگردد مثل میل به خوردن و امیال غریزه انسان .
خانم نصرت زادگان افزود : گرایشهای فطری روحی مثل میل به حقیقت جویی و این موضوع باعث کشف علوم و معارف در زندگی انسان شده است .
این استاد حوزه گفت : میل به زیبایی و جمال در وجود همه انسانها وجود دارد و از زشتیها و پلشتیها دوری میکند و این میل باعث به وجود آمدن هنر شده است.
دکتر نثرت زادگان ادامه داد : میل به پرستش در وجود همه انسانها وجود دارد نمونههای بتپرستی و آتش پرستی از انحرافات فطری است که بشر چون میل به پرستش داشته است دچار انحراف شده است.
خانم نصرتزادگان گفت : اگر عقل به کمک فطرت نیاید قطعاً انسان نمیتواند با فطرت تنها خود را به رستگاری برساند. گرایش به فعل فضیلت و اخلاق و خیر را از دیگر گرایشهای فطری انسان است که در تمام انسانها وجود دارد .
سرکار خانم شاکری در دفاع از سخنان خود با اشاره به فطرت خداشناسی در وجود انسان بیان داشت: ترس و تعصب یکی از عواملی است که باعث انحراف است .
وی افزود: تعصب ، انتخاب دوست ، فرد گرایی وابستگی به دنیا ، خطر کوچک شمردن گناه ، از دیگر دلایلی است که باعث انحراف فطرت خداشناسی انسان میشود که اگر دلایل ذکر شده وجود نداشته باشد فطرت انسان بیدار است .
دکتر شاکری گفت : دلگرمی انسان به خدا باعث میشود تا انسان از فطرت الهی خود دور نشود و انحراف از فطرت نداشته باشد .
سرکار خانم نصرتزادگان در ادامه صحبتهای خود گفت : بین فطرت و مهدویت ارتباط کاملاً مستقیمی برقرار است وقتی همه ما انسانها نظم انضباط محبت و غیره را دوست داریم یعنی این یک گرایش فطری فردی است و وقتی انسان بر نفس خود غالب شود در وجود خود یک لذت معنوی احساس خواهد کرد و این نیرویی است که فقط در انسان وجود دارد .
دکتر نصرتزادگان گفت : عقل فطرت را کنترل میکند و خواستههای فطری را تعدیل میکند.
وی ادامه داد : فضایل اجتماعی فطرت تعاون ، همکاری ، فداکاری و غیره از نیروهای درونیست که انسان به سمت آن گرایش دارد .
خانم نصرتزادگان گفت : روح دینداری در همه انسانها وجود دارد و زمانی رشد میکند که فطرت انسان رشد کرده باشد و این فطرت به واسطه عقل رشد خواهد کرد و وقتی انسان در مسیر فطری درست حرکت کند قدرتمند خواهد شد و روح دینداری در درون او شکوفا خواهد شد.
وی ادامه داد : منظور از قدرت ؛ قدرت حیوانی نیست که یک تفکر نیچهایست و آن را یک کمال میدانند در صورتی که اسلام معتقد است انسان قدرتش در قدرت اراده انسانی است و قدرت اراده که زیاد شد ایمان او ، روح دینداری او ، رشد خواهد کرد و این روح مقتدر می تواند قدرت فراوانی از خود نشان دهد مانند مقاومت مردم غزه در برابر رژیم جعلی اسرائیل .
خانم نصرتزادگان گفت : وقتی سوسیالیست میگوید من باید ما شود و آن را تایید میکنیم هرچیزی دیگری که انسان را در مسیر فطرت کمک کند مطابق با خواسته فطری انسان است و بالعکس . مثلاً اگر تفکری در جامعه به زنان القا کند که فرزند دار نشوید این در حقیقت در حال سلب آزادی از زنان است چرا که فطرت زن تمایل به مادر شدن و محبت کردن دارد و هرچه که ضد فطرت انسان باشد ضد آزادی انسان نیز خواهد بود .
سرکار خانم نصرتزادگان در نتیجه گیری مبحث خود بیان داشت : همه ویژگیهای فطری خوب در وجود همه انسانها وجود دارد .
خانم نصرتزادگان در پاسخ به این سوال که اگر فردی تمایل به موسیقی داشته باشد آیا از فطرت خود انحراف پیدا کرده است گفت : موسیقی به خودی خود بد نمیباشد اما انتخاب نوع موسیقی باعث انحراف از فطرت است مثلاً آواز پرندگان که یک نوع موسیقی میباشد و یا موسیقی ملایم بسیار متفاوت است با موسیقی شیطان پرستی.
فرم در حال بارگذاری ...