« دلتنگ آقاسفارش رهبر »

آزادی بیان در دوران امام خمینی بیشتر بوده یا دوران امام خامنه ای ؟

پاسخ ازمشاوره و پاسخگویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری .

در مورد مسأله آزادی بیان و مواضع عملکرد این دوران سی ساله نظام اسلامی تحت رهبری های امام خمینی و مقام معظم رهبری می توان دو موضوع را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد ؛

۱- امکان فکری و ذهنی ؛ از نظر مبانی اعتقادی و فکری در خصوص آزادی بیان به نظر می آید تفاوت میان آرأ و نظرات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وجود نداشته باشد. بنابراین با توجه به مبانی می توان گفت ؛مقایسه دوران رهبری امام (ره) با دوران رهبری  مقام معظم رهبری (حفظ الله ) نشان دهنده عدم تفاوت در این زمینه است . انقلاب اسلامی آزادی واقعی بیان را برای جامعهٔ تحت ظلم و استبداد و استعمار فراهم آورده و آن را جایگزین  آزادی های غیر  اخلاقی موجود در دوران پهلوی نمود . آزادی هایی که برای از بین بردن هویت و  ایمان این سرزمین وجود داشت و هدف از آن مساعد کردن زمینه های غلبه استعمار و انحطاط جامعه در ابعاد مختلف بود . تفکر انقلاب اسلامی ایجاد آزادی واقعیِ بیان و حفظ و حراست از آن را مقدمه آزادی معنوی انسان در رسیدن به اهداف مقدس و سعادت همه جانبه ارزیابی می کرد . بر این اساس رهبران این نظام اسلامی همواره در این مسیر گام برداشته اند و تفاوتی از نظر فکری و اعتقادی  ندارند.

۲ - امکان عملی و عینی ؛ اما از نظر اجرا شاید بتوان برخی تفاوت ها مورد توجه قرار داد . مطالعه اجمالی از روند انقلاب اسلامی و سی سال نظام جمهوری اسلامی ، باید گفت، مقدار امکان آزادی بیان در این تاریخ به تناسب شرایط و مقتضیات زمانی تفاوت هایی دارد . به این معنی که در برخی دوران ها  به دلیل سو ٕ استفاده های عناصر خاـٔن به هویت و تدین جامعه ایران ، ممکن است برخی محدودیت ها برای حراست از عنوان مقدس آزادی از گزند افراد فرصت طلب صورت گرفته باشد . به عنوان نمونه در دوران جنگ تحمیلی و اوضاع و شرایطی که در آن دوران وجود داشت . اعم از وجودجاسوس های بیگانه در کشور ، عملکرد انحرافی و تروریستی گروهک های معاند ، نوپا بودن نظام و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آن و یا در فضایی که پس از دوم خرداد به وجود آمده بود و عناصر فرصت طلب در صدد بودند فضای مطبوعاتی کشور را به پایگاه دشمن مبدل سازند و ….. همه و همه   در برخی مواقع باعث می شد ، لازم باشد از آزادی بیان حراست بیشتری صورت گیرد تا از گزندها به دور ماند و به اسم آزادی ریشه آن را به فساد نکشانند . از این جهت در برخی از دوران ها برای حفاظت از اصالت آن ، مراکز علمی ، آموزشی و پژوهشی ، نسبت به حفاظت آن اقدام میکردند .

بنابراین به طور کلی می توان گفت ؛ از نظر مبانی فکری ،دینی و اندیشه ای تفاوتی میان دوران رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظ الله ) در خصوص آزادی بیان وجود نداشته است . اگر  چه در مقام عمل ممکن است بر اساس برخی شرایط ممکن است آزادی بیان با برخی چالش ها روبرو شده و تفاوت هایی میان این دو دوره وجودداشته باشد . 

امید است که مطالب مطرح شده پاسخگوی دغدغه جوانان باشد . 


 منبع :www.porsema.org 8 (پاسخ از مشاوره و پاسخ گویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری )


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 23 دی 1394
نظر از: زهرا عبدالملکی [عضو] 

سلام دوست عزیز وبلاگ عالی ای دارین از حضور شما در وبلاگمان خوشحال میشویم

1394/10/29 @ 19:33
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

یا علی مدد
دوست عزیز از حضور شما در وبلاگمان خوشحال می شویم

1394/10/23 @ 15:53


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 655
  • دیروز: 1227
  • 7 روز قبل: 20696
  • 1 ماه قبل: 44773
  • کل بازدیدها: 902385
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 7
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1