« غرب نمی تواند ادعا کند که نسل پاکی دارد | پیروزی از آن مخلصین است » |
حسن عاقبت و حسن خاتمت از بهترین نعمت هاست .
حضرت آيت الله العظمي جوادی آملی در این جلسه با استناد به آيات قرآن كريم اظهار داشتند:
قسمت مهمی از دستورات دین ناظر به اين است که انسان از انجام آنها بهره اخروي ببرد. آيا دنيا و آخرت دو جهان جدا و گسسته از هماند يا يک سلسله واقعيتهايي است که ظاهرش دنيا و باطنش آخرت است؟ از بخشي از آيات قرآن کريم بر ميآيد که دنيا ظاهر اين عالَم است و آخرت باطن اين عالَم.
اين طور نيست که دنيا و آخرت دو عالم جدا باشند، اين طور نیست که وقتی دنیا کلاً نابود شد، آخرت تازه پديد بیايد، اگر آخرت تازه پديد بيايد که نتيجه اين عالَم نخواهد بود. بنابراين آنها که ظاهر و باطن هر دو را ميبينند هم اکنون جايشان را در آخرت مشاهده می کند
اگر آن حقيقتي که ظاهرش دنياست و باطنش آخرت است به صورت انسان دربيايد ميشود امام معصوم، به صورت کتاب در بيايد ميشود قرآن کريم. اين قرآن يک ظاهري دارد و يک باطني، ظاهر قرآن را خيليها ممکن است بروند در حوزهها درس بخوانند صاحب علم الدراسه شوند و ظاهر قرآن را دریابند اما باطن قرآن را تنها همان انسان کامل که صاحب علم الواراثه است می تواند بفهمد.
وجود مبارک امام صادق(ع) و دیگر ائمه(ع) اين فرمايش را دارند که درجات بهشت به عدد آيات قرآن کريم است، اين يعني چه؟ اينکه فرمود درجات بهشت به عدد آيات قرآن کريم است اين نميخواهد يک مسئله رياضي را براي ما حل کند، ميخواهد بگويد ظاهرش قرآن است اما باطنش بهشت است، به دليل اينکه در ذيلش فرمود به اهل قرآن ميگويند بخوان و بالا برو، هر اندازه که با قرآن بودی و هر اندازه قرآن خواندی و به همان اندازه درجاتت در بهشت بالا میرود. اگر درجات بهشت به اندازه آيات قرآن کريم است هر اندازه ما در خدمت قرآن بوديم و فهميديم، باور کرديم، عمل کرديم و منتشر کرديم، ميتوانيم يک درجه بالا برويم.
برخيها ذکر يونسي دارند ﴿لاَّ إِلهَ إِلاّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴾۱، که دعای معروفی است .
اما برخيها ذکر يوسفي دارند؛ وجود مبارک يوسف در تمام آن خطرات آن وقتي که چاه افتاد صبر کرد. آن وقتي که به زندان افتاد صبر کرد. وقتی که به قدرت، عزت و سلطنت رسيد عرض کرد پروردگارا ﴿رَبِّ قَدْ آتَيْتَني مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأحَاديثِ … تَوَفَّنِي مُسْلِماً﴾۲؛ جانم را بگير! اما در حال اسلام. در حال خطر و بیماری انسان تقاضاي مرگ بکند هنر نيست؛ اما در کمال قدرت بگويد خدايا جانم را بگير تفاوت می کند!
نظر سيدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبايي اين است که یوسف در آن حال تقاضاي مرگ نکرد، بلکه عرضه داشت خدايا! آن توفيق را بده که من مسلمان بميرم، اين سفارش يعقوب و سایر انبياء بود که ﴿فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاِّ وَ أَنْتُم مُسْلِمُونَ﴾، آنها که ذکر يوسفي دارند از خدا حُسن عاقبت ميطلبند حُسن عاقبت و حُسن خاتمت از بهترين نعمتهاست.۴
۱_ سوره انبیا ، آیه ۸۷.
۲_ سوره یوسف ، آیه ۱۰۱.
۳_ سوره بقره ، آیه ۱۳۲
۴_ خلاصه درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی ۲۸ / ۵ / ۹۵ .دیده شده http://www.javadi.esra.ir
خدایا عاقبتمان را به خیر گردان!
سلام
اللهم ا جعل عواقب امورنا خیرا
تذکر خوبی بود
تشکر
سلام
خیلی متن عالی بود. البته شاید بهتر بود تمام سخنرانی رو میذاشتین چون بحثش سنگینه .
با سلام
مطلب زیبا و مفیدی بود. با تشکر
با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
از حسن انتخاب شما متشکریم.
موفق باشید
————
پیشنهاد می شود از طریق لینک ذیل نوار ابزار الکسا- نوار ابزار مشاهده رتبه سایت ها - را برای مرورگر فایر فاکس خود حتما نصب کنید.
http://support.kowsarblog.ir/alexa-2
فرم در حال بارگذاری ...