« جنگ شناختی، هویت و ایدئولوژی زداییبرای خوشنودی امام زمان عجل الله چه کارهایی انجام دهیم ؟ »

سرکار خانم وفایی استاد حوزه در جلسه درس اخلاق که امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد گفت : ما هیچ گاه به موضوع زبان و لسان به دید نعمت نگاه نکردیم .

وفایی افزود :در نهج البلاغه و در بیان صفت متقین می فرمایید ( لینن قوله : کلامشان نرم و لین است ) و این نرم بودن زبان به معنای ذلت صحبت و عدم دفاع از حق خود نیست بلکه به آن معنی است که با مهارت گفتگو کنید و در جایگاه هایی که قرار می گیرید می توانید صحبت کنید .

وفایی با اشاره به روایتی از امام سجاد علیه السلام در کتاب رسالة الحقوق گفت امام سجاد علیه السلام می فرمایند حق زبان شما این است که مقامش را بزرگ و منزه شماری از زشت گویی . پس از زبان یکی از پرکارترین پرخطر ترین اعضا بدن است که همواره انسان باید از آن مراقبت کند.

وفایی زمین بیان ادامه حدیث امام سجاد (ع) گفت : امام سجاد علیه السلام در این روایت می فرماید (زبانت را به خیر عادت بده) و این یکی از ایراد های بزرگ قشر مذهبی جامعه است که علی رغم مهربانی ها و خوبی های تمام زبانشان کمتر با جملات عاطفی مأنوس است.

وی افزود : بیان کلمات مانند بارش برف است همانطور که برف اگر آرام ببارد روی زمین می نشیند و پا می گیرد اگر حرف آرام و نرم بیان شود در دل مخاطب اثر می گذارد .

وفایی ضمن بیان اهمیت حفظ زبان در برخورد با دیگران گفت : اگر انسان روی نرم بودن و اخلاق مدار بودن بیان و لسانش کار کند بقیه ی رفتارها و اعمال او نیز اخلاق‌مدار خواهند شد .

وی ادامه داد: وقتی امام علیه السلام می فرماید زبانت را به ادب پرورش بده یعنی اول زبان تربیت پذیر است و دوماً بهتر است که این تربیت در منطق قرآنی صورت پذیرد .

این استاد اخلاق حوزه ضمن بیان ویژگی های تاثیر پذیر بودن گفتار گفت: گفتار باید مسئولانه باشد چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید 《 کلامی از دهان شما خارج نمی شود مگر آنکه یک رقیب و عتید آن را ثبت و ضبط می کند . 》

سرکار خانم وفایی اندازه و در حد فهم بودن کلام برای مخاطب و رسایی و شیوایی سخن را از دیگر ویژگی های گفتار بیان کرده و بیان داشت : گوینده در کلام باید بتواند به راحتی و در کمال ادب و آداب آن چیزی که احساس او از زندگی است را مطرح کند .

وی ادامه داد : آسان بودن و روان بودن بیان هیچ گونه منافاتی با قاطع بودن آن ندارد .

سرکار خانم وفایی گفت : گفتار قاطع باید ثابت و استوار هم باشد . همانطور که قانون خدا نقض نمی شود ، شنونده کلام نیز باید بداند که بیانی که می شنود ثابت و محکم است و این مسئله باید در همه ی زمینه های زندگی رعایت شود ، مثلا اگر به فرزند خود برای موضوعی (نه ) می گوییم ، باید اولا بدانیم چرا نه می گوییم و ثانیا حرف خود را عوض نکنیم .

سرکار خانم وفایی در پایان ضمن بیان برخورد کلامی با منافقین گفت : خداوند می فرماید با منافقین ( قولا بلیغا : با آنها شفاف صحبت کن و اگر متوجه نشدند با آنها مجاهده کن ) . و در مورد مخاطبان سرسخت مثل فرعون هم می فرماید : ( فقولا له قولا لینا : با او گفتار نرم داشته باشید ).
وی ادامه داد : بر طبق گفته های یحیی بن معاذ دکر کرده وقتی رفق و مدارای پروردگار با کسی که ادعای ربوبیت می کند اینچنین است ، پس با کسی که ادعای بندگی می کند چگونه خواهد بود .

 

   یکشنبه 1 آبان 1401


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 2122
  • دیروز: 1459
  • 7 روز قبل: 7962
  • 1 ماه قبل: 42526
  • کل بازدیدها: 883148
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 18
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1