« چرا زنان ایرانی، نباید مانند زن غربی آزادی داشته باشند؟زبانت را به خیر عادت بده »

جنگ شناختی، هویت و ایدئولوژی زدایی/ راهبرد جریان انقلاب در برابر این جنگ چیست؟

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی ۱۴۰۱ با دانشجویان فرمودند:
شما امروز می‌شنوید در خیلی از بیاناتی که در روزنامه‌ها و در فضای مجازی پخش میشود، مسئله‌ی ایدئولوژی‌زدایی به ‌عنوان یک کار لازم [مطرح میشود]؛ این همان هویّت‌زدایی است. ایدئولوژی، تفکّر، ارزشها، هویّت یک ملّت است. امروز قبله‌ی ‌اینها آمریکا است و آمریکایی‌ها دائم روی ارزشهای آمریکایی تکیه میکنند که ارزشهای آمریکایی این‌ جور میگوید، ارزشهای آمریکایی این ‌جور میخواهد ــ ارزشهای آمریکایی یعنی همان ایدئولوژی ــ [امّا] اینها حاضر نیستند این را از آمریکا یاد بگیرند.

جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی است که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی هستند، پاشیدن بذر بی اعتمادی از اهداف اصلی این جنگ به حساب می آید.

در عصر فعلی، جنگ شناختی ابزار اصلی دستیابی به سیاست های نو استعماری توسط صهیونیست‌ها با هدف پیاده سازی نظم نوین جهانی و حکمرانی شبکه ای آنان در جهان است.

یکی از اهداف ایجاد متاورس توسط زاکربرگ و نیورالینک توسط ایلان ماسک فراهم کردن ابزار این جنگ شناختی-ترکیبی برای اهداف ذیل الذکر برای مدیریت یکطرفه با ارزش‌های آمریکایی-صهیونیستی آینده انسان‌ها است و این تلاشی جدید برای تصرف و حفظ قلمروها و سرزمین‌های ذهنی و قلبی بشر است.

در سرزمین مادری ما نیز به دلیل وجود فضای مجازی ول (بستر جنگ شناختی دشمن) و فقدان سند راهبرد سایبری، نفوذ و … در این عرصه تأثیرات مخرب این جنگ شناختی-ترکیبی به وضوح قابل مشاهده است و دشمنان با اخبار جعلی و پیام‌های مهندسی شده به سمت فرسایش شناخت ملت، آرمان‌ها، ارزش‌ها، هویت و ایدئولوژی آنان حرکت کرده‌ و آرمان‌ها و ارزش‌های خود را تلاش میکنند جایگزین کنند.

نکته مهم اینجاست تا در توده‌های مردمی آگاهی عمومی حساسیت نسبت به این نبرد شناختی-ترکیبی وجود نداشته باشد یعنی آنان آماده پذیرفتن هر نوع حمله‌ای می باشند که نتیجه‌اش هم فریب، حرکت در مسیر طراحی شده توسط دشمن، اختلال محاسباتی یا تسلیم شدنشان است.

از دیگر اهداف آینده این جنگ شناختی-ترکیبی عبارتند از:

مردم در سطح کشور توانایی درک و احساس خطرات اجتماعی-فرهنگی-ملی-هویتی-اقتصادی-سیاسی و… را از دست داده و نسبت به سرنوشت خود، فرزندان و کشورشان بی‌تفاوت شده و تبدیل به سربازان دشمن برای نابودی فرهنگ و هویت ملی دینی خود می‌شوند.

مردم نسبت به اتفاقات مهم در جامعه بی‌تفاوت می‌شوند و دشمن پس از مدتی با بمباران اطلاعاتی نا امید کننده، پیام های جعلی و تحقیر کننده آنان را به سمت جنبش‌های اجتماعی حرکت می‌دهد و در اکثر این جنبش‌ها چاشنی اصلی موضوعات احساسی و هیجانی ناشی از اختلال شناختی محاسباتی و فریب است.

ارزش‌های جدید و طراحی شده حیوانی توسط سلبریتی‌‌های سقوط کرده یا اجیر شده(شوالیه‌های جنگ شناختی) و گروه‌های سیاسی لیبرال(ارتش سری روشنفکران) جایگزین ارزش‌های انسانی و ایرانی-اسلامی می شود.

مردم در برابر آشوب‌های واپایش شده و انقلاب‌های رنگی به شدت آسیب پذیر شده به طوریکه نمی‌توانند در فضای فتنه‌گون راه درست را تشخیص بدهند.

مردم بخصوص نوجوانان و جوانان به شدت در این جنگ شناختی-ترکیبی سطحی شده و توانایی فکر کردن عمیق را از دست می‌دهند، با بمباران اطلاعاتی دچار توهم همه چیز دانی شده و برای گرفتن لایک و دیده شدن بیشتر دست به هر اقدام سبک و عجیبی می‌زنند.

در پایان باید گفت برای مقابله با ایدیولوژی زدایی توسط دشمن در کشور باید بستر این جنگ شناختی-ترکیبی را مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته با قوانین مناسب مدیریت کرد، سواد رسانه‌ای و فضای مجازی مردم، مدیران و مسئولان را ارتقا داد، همیشه در لایه پدافند نباید قرار داشته باشیم و باید رو به آفند شناختی نیز بیاوریم، برای آینده این فضا مخصوصا در حوزه متاورس، اینترنت ماهواره‌ای، نیورالینک و دیگر فناوری‌های جدید برنامه ریزی مناسب و به موقع انجام دهیم.

همانطور که بارها گفته‌ام و نوشته‌ام مقابله با این جنگ شناختی-ترکیبی نیاز به فرمانده‌ای مانند شهید حاج قاسم سلیمانی دارد… کجاست حاج قاسم فضای مجازی ؟!

 

سید علیرضا آل‌داود


موضوعات: بدون موضوع, سیاسی
   دوشنبه 2 آبان 1401


فرم در حال بارگذاری ...