« تاثیر جنگ نرم بر خانوادهچرا امام حسن مجتبی علیه السلام صلح کرد ؟ »

مؤلفه‌های قیام امام حسین علیه السلام چه بود ؟ 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منصوری استاد حوزه و مبلغ دینی در دومین روز مراسمی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر برگزار شد ضمن تسلیت شهادت آن امام بزرگوار و همچنین رحلت صحابی پیامبر صلوات الله جناب سلمان فارسی گفت : حضرت سیدالشهدا علیه السلام در حرکت عاشورایی خود می‌خواستند که چند مولفه قرآنی را برای جامعه بشری تفهیم نمایند و برای اینکه بتوانیم این مؤلفه‌ها را بیان نماییم باید تاریخ را به عقب برگردیم و زمان پیامبر را به دقت مرور نماییم.

حجت الاسلام منصوری ادامه داد : پیش از بعثت پیامبر  صلوات الله فرهنگ جامعه به گونه‌ای بود که دختران دلبند خود را زنده به گور می‌کردند و خوراکشان سوسمار و حیوانات وحشی بود ؛ در چنین فرهنگی پیغمبر اکرم صلوات الله مبعوث می‌شود و مردم را به چنان کمالی می‌رساند که مردم راه‌های آسمان را می‌شناسند و به مقام خلیفه اللهی می رسند.

 

حجت الاسلام منصوری با بیان تلاش جبهه مخالف حق برای به قهقرا بردن جامعه گفت :  جبهه مخالف به رهبری ابلیس تمام تلاش خود را می‌کرد تا جامعه را به قبل از دوران بعثت پیامبر برگرداند و این تلاش هر روز ادامه داشت تا اینکه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله شهر مدینه که شهر خود پیامبر صلوات الله بود به یک شهر فاسد تبدیل شد و افراد فاسد را در این شهر ارج نهادند.

 

این مبلغ دینی گفت : با توجه به چنین جامعه‌ای امام حسین علیه السلام قصد دارد تا جامعه را از چنین فسادهایی نجات دهد و به همین دلیل مولفه‌هایی را بیان می‌کند که جامعه اسلامی تا ابد بیمه شود و یکی از این مولفه‌ها بحث توحید مسلمین است.

 

حجت الاسلام منصوری افزود : توحید مسلمین در آن زمان آغشته به شرک بود همانطور که قاتلین امام علیه السلام ادعای دینداری و یکتاپرستی داشتند اما با این ادعا بر امام معصوم تیغ کشیدند بنابراین امام علیه السلام به دنبال این است که توحید مردم را به صورت ریشه‌ای اصلاح نماید که اگر توحید مردم اصلاح نشود دیگر مؤلفه‌های دینی نیز به دست دشمن خواهد افتاد.

 

حجت الاسلام منصوری عبودیت را دومین مولفه قرآنی برای اصلاح جامعه توسط سیدالشهدا علیه السلام نام برد و بیان داشت روح عبودیت از جامعه گرفته شده بود و امام به دنبال این بود تا عبودیت مردم را به آنها برگرداند.

 

آقای منصوری در بیان اهمیت عبودیت بندگان خداوند گفت:  تا انسان به عبودیت نرسد به هیچ یک از درجات عالی و معنوی نخواهد رسید.

 

آقای منصوری گفت: حرکت امام حسین علیه السلام بعد از ایشان نیز ادامه داشت و امام سجاد علیه السلام نیز مانند پدر بزرگوارشان وارد جامعه شدند و به سراغ تک تک انسان‌ها رفتند و انسان سازی کردند و این انسان سازی را برای دوران بعدی انجام می‌دادند .

 

حجت الاسلام منصوری گفت : از عاشورا به عنوان یوم المعلوم یاد می‌شود و در عالم دو روز بین المللی وجود دارد یک روز همان عاشورای سال ۶۱ است که در آن،  آنچه نباید اتفاق می‌افتاد ، اتفاق افتاد و عاشورای دیگری همان یوم المعلوم دیگریست که ظهور امام مهدی عجل الله می‌باشد و امام سجاد و امامان بعد از ایشان نیز تلاش کردند تا جامعه را برای ظهور حجت خداوند آماده نمایند.

آقای منصوری با بیان دعاهای خاص امام سجاد علیه السلام و مناجات ایشان در راستای پیشبرد اهداف معصومین در جهت آماده سازی جامعه برای ظهور حضرت حجت بیان داشت :  امام سجاد علیه السلام یاران خود را کسانی می‌داند که طبق آیه ۱۱۲ سوره توبه ، اهل توبه ، اهل رکوع ، اهل سجود و اهل عبودیت باشند ، چرا که چنین افرادی اعمالشان دارای روح بندگیست و در لحظات حساس ، بندگی خدا را ترک نخواهند کرد و امام معصوم را تنها نخواهند گذاشت آنچنان که مردم کوفه اهل نماز و روزه و قرآن بودند اما اعمالشان روح عبودیت و بندگی را نداشت و به همین دلیل در مقابل جبهه حق ایستادند .

 

حجت الاسلام والمسلمین منصوری در بیان تأثیر توبه بر روح انسان گفت :  وقتی انسان استغفار می‌کند در حقیقت روح عبودیت را در خود زنده می‌کند و توبه یعنی آغاز عبودیت همانگونه که انسان وقتی قرار است به محضر بزرگی برسد ابتدا خود را از چرک و آلودگی پاک می‌کند،  انسان نیز وقتی قرار است کار بزرگی انجام دهد ابتدا باید روح عبودیت را در درون خود زنده کند.

 

حجت الاسلام منصوری گفت : انسان برای رشد عبودیت خود بهتر است که با صحیفه سجادیه و دعاهای این کتاب شریف و ارزشمند بالاخص دعای هشتم و دعای بیست و پنجم  انس بگیرد .

 

حجت الاسلام والمسلمین منصوری تاثیر دعا در زندگی را بسیار عمیق و پر اهمیت خواند و بیان داشت : همین که انسان برای پدر و مادر خود دعا کند خداوند به او علم و نور و درک عنایت می‌کند و این شاید یکی از تاثیرهای فراوان دعا باشد .

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای منصوری در پایان گفت :  همه این دعاها ، روایات و دستوراتی که در مورد رعایت حال همسایه ، دستوراتی که در مورد رعایت حال فرزندان و پدر و مادر و ادعیه‌ای که در مورد آنها وجود دارد همگی برای آن است که جامعه  برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله و همچنین برای پذیرش ولایت ایشان آماده شود .

   سه شنبه 23 مرداد 1403


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 260
  • دیروز: 765
  • 7 روز قبل: 5810
  • 1 ماه قبل: 29024
  • کل بازدیدها: 1063802
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 12
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 15
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1
 
مداحی های محرم