« پیش بینی ها و صحبت های ناب رهبرانقلاب در مورد غزهشهدای ما اهل یقین بوده‌اند »

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای اسماعيلي امام جمعه شهرستان قرچک در  جلسه تفسیر خطبه همام که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه کوثر ورامین 

 

اساس رسالت پیامبر صلی الله مبارزه با جهل و نادانی است و هدف اصلی رسالت ایشان رساندن انسان به کمال ، هدایت و تربیت ، آن هم به شکل احسن می باشد .

اولین نقطه‌ای که انسان در مسیر سیر و سلوک باید به آن توجه کند داشتن هدف است و باید بداند که در این هدف قرار است به تقوای الهی برسد.

همه آیات الهی برای تدبر و تعقل است و هیچ تکیه‌گاهی برای انسان محکم‌تر از خداوند نیست و انسان باید توجه داشته باشد که هم خداوند به انسان نزدیک است و هم انسان به او نزدیک و وابسته می باشد.

گاهی انسان احساس دلتنگی می‌کند اما نمی‌داند دلش برای چه چیزی تنگ شده است ، گاهی احساس غربت می‌کند با اینکه در منزل و کنار اعضای خانواده است و نمی داند این حس غربت از کجاست . این دلتنگی‌ها و این غربت‌ها در حقیقت برای آن حقیقت وجودی تنگ است و آن حقیقت ، خود خداوند است.

علت این دلتنگی‌ها و این غربت‌ها به خاطر این است که انسان آن طور که باید اهل ذکر نیست، به همین دلیل وجود خداوند را در زندگی کم احساس می‌کندو باعث حس دلتنگی بی دلیل می شود .

اگر انسان نتواند با گفتن اذکار در زندگی به مقام معرفت برسد با یادآوری نعمات الهی می‌تواند عاشق باشد.

امام خمینی( ره ) با داشتن اساتید خوب و همچنین داشتن گوش شنوا برای شنیدن نصیحت و تلاش و پشت کار در مسیر رسیدن به معرفت الهی به مقام عالی عرفان رسیدند.

وقتی انسان به نماز می‌ایستید در محضر خدا ایستاده و باید آنطور که شایسته ایستادن در محضر خداوند است نماز بگذارد تا این نماز بازدارنده ی او از فحشا و منکر باشد

هدف اصلی طلبگی خودسازی است و طلاب باید بتوانند روح خود را پاک کنند .

حضرت امیر که می فرماید :لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ ، درون انسانِ با تقوا یک حقیقت بزرگی نهفته است و آن حقیقت ، باطن پاک و بزرگ و روح لطیف است .

روح لطیف داشتن دارای دو مقدمه است؛ یکی فکر لطیف و دیگری عشق لطیف داشتن است و هر دو باید سالم باشد تا انسان درون بزرگ و سالمی داشته باشد.

انسان با تقوا غافل نیست ، بلکه بیدار است و مانند فرد کاسب در پایان روز تمامی سود و زیان اعمالش را محاسبه می‌کند و تماشاچی رفتار خود نمی‌ماند . از نفسش حساب می‌کشد تا بداند زیان‌هایش در کجاست.

انسان فقط باید عاشق محبوبش باشد و اگر هر کدام از خواسته‌های مادی انسان جای عشق حقیقی را بگیرد انسان مشرک خواهد بود .

فرد با تقوا باید به درجه‌ای برسد که هرچه می‌بیند شمایل محبوب باشد

انسان در عشق به مادیات مانند عشق به همسر و فرزندان نیز باید جستجو کند و نشانه‌ها و خوبی‌ های معشوق حقیقی را ببیند.

نگاه با توجه و تامل در زیبایی‌های عالم به صفای باطن انسان کمک می‌کنند و باعث می‌شود انسان به حکمت برسد و رسیدن به حکمت یعنی نگاه با چشم درون.


انسان با مبارزه با نفس خود می‌تواند به دلی آرام دست پیدا کند.

اگر انسان عقل محض باشد با فرشته تفاوتی ندارد و اگر فقط دارای قوای شهوانی باشد به درجه حیوانات نزول پیدا خواهد کرد . پس بودن این دو قوا با یکدیگر یعنی انسان دارای رقیب است و اگر با این دو قوا عاقبت بخیر شد ارزشمند است .

متقین باید به آیات الهی نظر کنند و بدانند که کلام خدا نور است و این نور انرژی دهنده و زنده کننده دل است.

طبق فرموده امام صادق علیه السلام ، انسان ، در راه رسیدن به کمال امانت‌دار الهی است و باید بداند که ناپاک به دنیا نیامده و نباید ناپاک نیز از دنیا برود .

هدف اصلی طلبگی خودسازی است و طلاب باید بتوانند روح خود را پاک کنند .

 

تلاش شیاطین برای خارج کردن انسان‌ها از ایمان به میزان درجات ایمان مومنان است.

در مسیر سیر و سلوک مرحله استقامت مهم‌ترین مرحله است چرا که در هر مرحله آزمایشی برای میزان استقامت مومنان در نظر گرفته شده و اگر سالک بتواند در هر مرحله ، از آزمایش‌ها موفق و سربلند خارج شود درجه ای به درجات ایمان او افزوده خواهد شد.


سالک باید بتواند محکم بر محور حق بایستد و محزون نشود چرا که گاهی انسان در امتحانات خسته و اندوهگین می‌گردد به همین دلیل سالک ممکن است دچار یأس گردد.

یأس و ناامیدی سالک را سال‌ها به عقب می اندازد، اما اگر سالک در مسیر رسیدن به محبوب در صراط استقامت با بردباری حرکت کند اجر عظیمی نصیب او خواهد شد.

همانطور که تداوم ذکر لسانی باعث رسیدن به ذکر قلبی می‌شوند سالک باید بتواند مثل مرحوم کشمیری با استقامت و صبوری در عبادت و خودسازی به ذکر قلبی و حضور قلب در همه حالات دست یابد و عالم را محضر خدا ببیند.


صحنه های مظلومیت و مقاومت امروز مردمان فلسطین یک امتحان آزمایش برای تمام جهانیان است و حمایت از مردم مظلوم فلسطین علامت بودن در مسیر حق است . و همه ما معتقدیم که رژیم غاصب صهیونیستی از بین خواهد رفت و همانطور که مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی می کنیم ، روزی خواهد رسید که برای رسیدن به قدس پیاده‌روی خواهیم کرد.

   سه شنبه 2 آبان 1402


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 2729
  • دیروز: 2669
  • 7 روز قبل: 10195
  • 1 ماه قبل: 46671
  • کل بازدیدها: 888117
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 23
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 23
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1