« چه باید می شدید که نشدید؟به «کاخ سفید» باید نامه می‌نوشتند وزرا! »

تاثیر رذایل اخلاقی در محروم کردن انسان رحمت خداوند 

 

در کتاب خدا و در سوره های مختلفی ، پاکی و طهارت باطن مطرح شده است و البته آلودگی ها را نیز در آیات متعددی بیان شده است .

 

اگر انسان مراقبت نکند و به فرموده روایات متعددی در جلد اول کافی با توحید و نبوت و ولایت اهل بیت ارتباط برقرار نکند چنانچه تاریخ امت ثابت کرده است مصون از آلودگی نخواهد بود و این آلودگی ها هم رذایل اخلاقی است .

 

امیرالمؤمنین در مورد رذایل اخلاقی می فرمایند : با هر کدام از آنها انسان از بخشی از رحمت و فیض الهی محروم می شود .

 

رذایل اخلاقی به مانند پرده سیاه و ضخیمی است که بین دل و بین رحمت الله و فیض الله قرار میگیرد در پیشگاه مقدس ذات اقدس اله بخل وجود ندارد ، افاضه می کند و می تابد ولی ممکن است گیرنده این افاضه مانع داشته باشد و اگر اینگونه باشد رحمت و فیض به او نمی رسد .

 

خداوند در قرآن می فرماید « ان رحمه الله قریب من المحسنین » ما باید بدانیم که محسن کیست ؟ البته خداوند محسن را در قرآن معنا کرده است و محسن کسی است که بین او و بین رحمت پروردگار مانع وجود ندارد .

 

خداوند درباره بهشت می فرماید ؛ اُعِدت للمتقین ، بهشت برای پرهیزگاران آماده شده است و در آیات بعدی برخی از صفات پرهیزکاران را بیان می کند و می فرمی « الذین ینفقون فی سرا و ضرا.. » کسانی که به مال بخل ندارند . نه در ثروتمندی مست می کنند که فرامین الهی را فراموش کنند و نه در تنگدستی پست می شوند که با خود بگویند « به من چه » و این دیلی بسیار مهم است که عباد الهی در ثروتمندی بی خبر نیست و بخل نمی ورزد و اگر ندارد پستی نمی کند .

 

به همه شما توصیه می کنم آیه ۱۸۰ سوره آل عمران و آیات ابتدایی سوره توبه را بخوانید .

خداوند در آیه ۱۸۰ سوره آل عمران می فرماید کسانی که ثروت به آنها عطا شده است و منظور از این مال ، مال حلال است چرا که فرد اجازه تصرف در مال حرم را ندارد . و در سوره آل عمران خداوند می خواهد به ثروتمند بگوید فکر نکنی ثروت کار خودت است .

 

در سوره مبارکه قصص می خوانیم که وقتی از قارون مردم مومن خواستند که با این ثروت آخرت آباد بخر « و احسن کما احسن… » با این ثروت کار خیر انجام بده ولی قارون در مقابل خیرخواهی مردم جواب داد « اوتیته علی علم عندی» این ثروت محصول سواد خود من است و بعد از این حرف خداوند برای عبرت مردم خودش و خانه ثروتش را در زمین فرو داد .

 

فردی از رسول خدا پرسید چقدر میتوانیم در مال خود تصرف کنیم ، رسول خدا فرمودند چهار حق در ثروت داری : که اولین آن تهیه خانه ای در شان توست و حق دیگر تامین خوراک است و حق دیگر هم تامین مرکب است و در طول سال خرج های دیگری چون مهمانی دادن, ازدواج فرزندان و .. داری که به حق است و به غیر از آن در باقی مال هیچ گونه حقی ندارید و آن مال متعلق به پروردگار است .

 

خداوند در سوره آل عمران می فرماید « یبخلون بما آتاهم الله من فضله » کسانی که نسبت به مازاد به مال حلال بخل دارند و به مستحق کمک نمی کنند و می گویند وظیفه دولت است ، قیامت که وارد می شوند ، تمام ثروتی که جمع کرده است را تبدیل به فلز آتشین می کنند و به صورت گردنبد به گردن تو می اندازند .

 

خداوند در سوره توبه می فرماید « ثروتی که در دنیا جمع کرده اند به صورت فلز گداخته شده با آتش جهنم است و بعضی از آن را به پیشانی فرد می زنند و می گویند تو سجده کن پول بوده ای و حمال پول بوده ای و حال به کول بگیر و عاشق پول و آن هم عشق آمیخته به شهوت و سکه ها را به پهلوی او می زنند .

 

بخل یک پرده از ناپاکی هاست و ببینید چه می کند با انسان و اگر آلودگی های دیگر باشد آتش روی آتش خواهد بود و راه نجاتی هم دیگر برای مردم وجود نخواهد داشت .

 

کسانی که « ینفقون فی سرا و ضرا » هستند و آلودگی بخل ندارند و پرده بین او خدا نیست و تاریکی ندارد .

 

عده ای با بی انصافی وقتی به روحانیت ناسزا می گویند همه را با هم جمع می بندند ، به آنها باید گفت شما نیم ساعت بیا پیش آخوندها بنشین که به شما بگوییم که صنف روحانیت مانند بقیه صنف ها خوب دارد ، بد هم دارد ، شما بد ها را بگذار کنار چرا به خوب ها ناسزا میگویی .

 

بعد هم در این خوب های ما عده ای مثل مهدی نراقی با مشکلات فراوان درس خواندند و دین را نگه داشتند که تو و پدران تو و بچه های تو ، یک روز از زندگی او را که با نان خشک و پوست هندوانه و زندگی در حجره خرابه نمی توانید تاب بیاورید .

 

بنده هم در قم با مشکلات فراوان درس خواندم ، پدرم هم پولی نداشت که به بنده کمک کند . پول مراجع را هم از ابتدای طلبگی ام نگرفته ام ، یک همدرسی داشتیم که بعدازظهر ها می رفت خیاطی و یک تومان کار می کرد و مادرم هم ماهی ۲ تومان از پس اندازش به ما می داد ، ما دو تا که پولهایمان را روی هم می گذاشتیم به خرج ماه نمی رسید  .

 

مرحوم نراقی هم آنگونه درس خواند که از برجسته ترین علمای شیعه شد و کتابهای علمی ، فقهی و اخلاقی فراوانی دارد .ولی کتاب اخلاقی ایشان بی نظیر است .

ملا مهدی نراقی در کتاب اخلاقی خود در جلد دومش روایتی از پیامبر نقل میکند که ایشان در حال طواف بودند و دیدند که حاجی حلقه درب کعبه را گرفت و می گوید ؛ خدایا به حرمت این کعبه مشکل من را حل کن ، پیامبر دست روی شانه او گذاشت و فرمود : « چرا خداوند را به کعبه قسم می دهی » گفت پس به چه قسم دهم ، فرمود به قسم بالاتر ، حاجی گفت به چه کسی ؟ پیامبر فرمود اگر مومنی خداوند را به خودت قسم بده « المؤمن اعظم حرمه من الکعبه » حاجی مکث کرد و گفت من وصل مالی خوبی دارم ولی بخیل هستم .

پیامبر حرکتش را سریع کرد و بلند فرمودند « البخل فی النار »

 

وقتی آیات قرآن را کنار هم قرار می دهیم تازه متوجه می شویم چرا خداوند در مساله طهارت باطن انسان اینقدر مهم حرف دارد ، چون اگر طهارت نباشد در رحمت و فیوضات بسته است .

والکاظمین الغیض ؛ مومن عصبانی نمی شود ، داد نمی زند و تا می بیند آتش خشم در حال شعله ور شدن است, آتش خشم را می شکند و کسی را هم که او را عصبانی کرده است از او در می گذرد .

 

قلبی که با طهارت است و علوم الهی و علوم غیب را به راحتی دریافت می کند ، یکی از کسانی که چنین قلبی دارد و در سوره احزاب خداوند طهارت او را امضا می کند وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله است چون هیچ مانعی بین او و خدای وجود نداشت ، علوم غیبی از جانب پروردگار سرازیر در قلب ایشان بوده است .

 

 

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان . ۹۷/۱۱/۸ شنیده شده

   سه شنبه 9 بهمن 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 106
  • دیروز: 1227
  • 7 روز قبل: 20696
  • 1 ماه قبل: 44773
  • کل بازدیدها: 902385
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 7
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 19
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1