« دولت از تولید داخلی حمایت کندجنگ اراده ها »

(آيه۶۶)- در انتظار چه هستيد جز عذاب آخرت؟ در آيات پيشين سخن از بت پرستان لجوج، و همچنين منحرفان و مشركان امّت عيسى بود، و در اينجا پايان كار آنها را مجسم كرده، مى‏ فرمايد: «اينها چه چيزى را انتظار مى‏ كشند، جزاين كه ناگهان قيامت به سراغ آنها آيد در حالى كه متوجه نيستند»؟! (هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ).

اين سؤال در حقيقت بيان حال واقعى اين گونه افراد است، مثل اين كه در مقام مذمت فردى كه گوش به نصيحت هيچ ناصح مشفقى فرا نمى ‏دهد و عوامل نابودى خود را به دست خويش فراهم مى ‏سازد مى‏ گوييم: او تنها در انتظار مرگ خويش است!

 (آيه ۶۷)- سپس از حالت دوستانى كه در مسير گناه و فساد، و يا زرق و برق دنيا، دست مودت به هم مى ‏دهند پرده برداشته، مى ‏گويد: «دوستان در آن روز دشمن يكديگرند مگر پرهيزكاران»! (الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ).

تبديل شدن اين گونه دوستيها به عداوت در آن روز طبيعى است، چرا كه هركدام از آنها ديگرى را عامل بدبختى و بيچارگى خود مى ‏شمرد، تنها پرهيزكارانند كه پيوند دوستى آنها جاودانى است، چرا كه بر محور ارزشهاى جاودانى دور مى ‏زند، و نتايج پر بارش در قيامت آشكارتر مى ‏شود.

« اخّلا» جمع خلیل از ماده خلّه به معنی مودت و دوستی و ریشه اصلی آن خلل به معنی فاصله میان دو جسم است . از آن جا که محبت و دوستی گویی در لابه لای قلب انسان نفوذ می کند این واژه در مورد آن به کار رفته است .

 (آيه ۶۸)- اين آيه در حقيقت تفسيرى است براى اوصاف و حالات «متقين» و بيانى است از سرنوشت پرافتخار آنها. در آن روز خداوند به آنها مى‏ گويد: «اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست، و نه اندوهگين مى ‏شويد» (يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ).

چه پيام جالبى! پيامى بدون واسطه از سوى خداوند، پيامى كه با بهترين توصيفها آغاز مى ‏شود، اى بندگان خدا! پيامى كه مهمترين نگرانى انسان را در آن روز پرنگرانى زائل مى ‏كند، پيامى كه هرگونه غم و اندوه از گذشته را از دل مى‏ زدايد، آرى اين پيام داراى چهار مزيت بالاست.


دیده شده در برگزیده تفسیر نمونه , آیت‌الله مکارم شیراز ,ج ۴ ،ص ۳۷۳ ,سوره زخرف,


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 3 خرداد 1395
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: محمدی [بازدید کننده]
محمدی

سلام. از خبرهای مدرسه خبری نیست.بهتر اسا به جای این مطالب کلی اخبار حوزه را منعکس کنید. البته فکر نکنم اینطور شود.

1395/03/05 @ 00:10
نظر از: رحیمی [عضو] 
5 stars

با سلام و تشکر ازلطف شما

إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا(النبأ/31)
یا علی علیه السلام

1395/03/03 @ 22:55


فرم در حال بارگذاری ...