« چند توصیهعبادت »


فاطمه معصومه

نام شریف آن بزرگواران فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت « معصومه »  است . ایشان در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ ه.ق در مدینه دیده به جهان گشود . پدر ایشان امام هفتم شیعیان امام موسی بن جعفر ( علیه السلام ) و مادر مکرمه اش نجمه خاتون ( سلام الله ) است .حضرت معصومه (سلام الله ) در همان سنین کودکی با شهادت پدر گرامی خود مواجه شد ، لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا ( علیه السلام ) قرار گرفت .

حضرت معصومه در سال ۲۰۱ ه. ق ،یعنی یک سال پس از سفر تبعید گونه امام رضا ( علیه السلام ) به شهر مرو ، به همراه عده ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شدند ، بعد از آن که به شهر ساوه رسیدند ، عده ای از مخالف اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نمودند . و با همراهان حضرت به جنگ پرداختند . که عده ای از همراهان حضرت به شهادت رسیدند .۱

حضرت معصومه درحالی که از غم و  حزن بسیار مریض بودند ، با احساس نا امنی در شهر ساوه فرمودند : « مرا به شهر قم ببرید ، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود : شهر قم مرکز شیعیان ما می باشد » ۲ سپس به طرف شهر قم حرکت نمودند .

بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند ، به استقبال آن حضرت شتافتند . و در حالی که موسی بن خزرج بزرگ خاندان  «اشعری» زمام شتر آن مکرمه را به دوش می کشید . ایشان در میان شور و احساسات مردم قم وارد آن شهر مقدس شدند و در منزل موسی بن خزر ، اجلال نزول فرمودند . آن بزرگواران تنها هفده روز در این شهر حضور داشتند و در روزهای پایانی عمر مبارکش به راز و نیاز با خدا مشغول بودند و سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و بنا بر قولی ۲۳ ربیع الثانی ، سال۲۰۱، پیش از آن که دیده مبارکش به جمال نورانی برادر عزیزش منور شود با اندوه فراوان و در دیار غربت دیده از جهان فرو بست . مردم قم پیکر مطهرش را با تجلیل فراوان به سوی محل فعلی ، که در آن روز خارج از شهر بود و به  نام « باغ بابل معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد در این که چه کسی بدن مطهر را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند . که ناگاه دو تن سواره که نقاب به چهره داشتند از جانب قبله  پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز ، یکی از آن دو وارد قبر شد و دیگری جسد پاک و مطهر حضرت را برداشت و به دست او داد تا در داخل خاک نهان سازد.

آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون این که با کسی سخن کنند بر اسب های خود سوار و از محل دور شدند . پس از دفن حضرت ، موسی بن خزرج سایبانی از بوریا برای قبر ایشان قرار داد تا این که حضرت زینب ( سلام الله ) فرزند امام جواد ( علیه السلام ) ، به سال ۲۵۶ ه. ق اولین گنبد را برای قبر شریف  عمه بزرگوارش  بنا کرد . بدین سان تربت پاک آن بانوی بزرگ اسلام ،قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهل بیت شد . ۳

____________________________________________    

۱- زندگانی حضرت معصومه ، مهدی منصوری ، ص ۱۰ و ۱۴ 

۲- دریای سخن ، سقا زاده تبریزی ، ص ۱۲

۳- تاریخ  قدیم قم ، ص ۲۱۴ ، و سایت جامع فرهنگی - مذهبی فلاح  تحت نظر موسسه فرهنگی قرآن و عترت .  


موضوعات: مناسبتها
   چهارشنبه 30 دی 1394
نظر از: حنانه [بازدید کننده]
حنانه

باسلام ممنون از مطالب خوبتون،موفق باشید.

1394/11/01 @ 20:43
نظر از: زهرا عبدالملکی [عضو] 

بر شما تسلیت باد
ممنون میشم به وبلاگ منم سربزنید.
اگر مایل هستید تبادل لینک کنیم.

1394/11/01 @ 17:47
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام و احترام
محتوای کوتاه و مناسبی بود.
موفق باشید.

1394/11/01 @ 16:44
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

بر شما تسلیت باد

1394/11/01 @ 11:45


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 194
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 19237
  • 1 ماه قبل: 44043
  • کل بازدیدها: 902385
رتبه وبلاگ