« خیر گوی تا به تو خیر رسد | مقام ولایت و امامت موهبتی الهی است » |
تعبيرات كلى قرآن درباره رستاخيز
اشاره قرآن مجيد در صدها آيه كه از مسأله معاد بحث مىكند تعبيرات كاملاً متنوعى دارد كه هر يك از آنها اشاره به يكى از ابعاد مفهوم معاد است و در مجموع بيانگر عمق اين مسأله و اهداف زندگى پس از مرگ است. از آن جا كه مطالعه تعبيرات متنوع قرآن درباره معاد افقهاى تازهاى در برابر ديدگان ما در اين مسأله مهم عقيدتى مىگشايد، به شرح آن مىپردازيم. عمدهترين و مهمترين تعبيرات قرآنى از اين مسأله هشت تعبير زير است:
۱ - قيام الساعة رستاخيز
۲ - احياء موتى، زنده كردن مردگان
۳ - بعث، برانگيختن
۴- حشر، جمع كردن
۵- نشر، گستردن
۶- معاد، بازگشت به سوى خدا
۷ - لقاء رب، ديدار پروردگار
۸- رجوع، بازگشت به سوى او.
با اين اشاره به قرآن باز مىگرديم، و به نمونه هايى از تعبيرات فوق گوش جان مىسپاريم.
۱ - و يوم تقوم الساعة يبلس المجرمون. روم، ۱۲
۲ - ذلك بان اللَّه هوالحق و انه يحيى الموتى و انه على كل شىء قدير. حج، ۶
۳- و ان الساعة آتيه لا ريب فيها و ان اللَّه يبعث من فى القبور. حج، ۷
۴ - و ان ربك هو يحشرهم انه حكيم عليم.حجر، ۲۵
۵- واللَّه الذى ارسل الرياح فتثير سحاباً فسقناه الى بلد ميت فاحيينا به الارض بعد موتها كذلك النشور. فاطر، ۹
۶- كما بداكم تعودون.اعراف، ۲۹
۷ - قد خسرالذين كذبوا بلقاء اللَّه و ما كانوا مهتدين. يونس، ۴۵
۸ - كل نفس ذائقة الموت ثم الينا ترجعون. عنكبوت، ۵۷
ترجمه ۱ - آن روز كه قيامت بر پا مىشود مجرمان در نوميدى و غم و اندوه فرو مىروند. ۲ - اين به خاطر آن است كه بدانيد خداوند حق است و مردگان را زنده مىكند و بر هر چيز توانا است. ۳- و اين كه رستاخيز شكى در آن نيست و خداوند تمام كسانى را كه در قبر آرميدهاند زنده مىكند. ۴ - پروردگار تو قطعاً همه را در قيامت جمع و محشور مىكند چرا كه حكيم و دانا است. ۵ - خداوند آن كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت در آورد، ما اين ابرها را به سوى سرزمين مردهاى مىرانيم و به وسيله آن زمينى را بعد از مردنش زنده مىكنيم رستاخيز نيز همين گونه است. ۶ - و بدانيد همان گونه كه در آغاز شما را آفريد بار ديگر در رستاخيز باز مىگرديد. ۷ - آنها كه لقاى خداوند و رستاخيز را انكار كردند زيان كردند و هدايت نيافتند. ۸ - هر انسانى مرگ را مىچشد، سپس به سوى ما باز مىگردد.
تفسير و جمعبندى
۱ - قيامت
معروفترين تعبير رستاخيز قيامت است كه از ماده قيام گرفته شده، قرآن مجيد در ۷۰ مورد از آن روز بزرگ به عنوان يوم القيامة تعبير كرده و در بعضى مانند نخستين آيه مورد بحث تعبير به روزى كه ساعت قيام مىكند آمده است مىفرمايد: آن روز كه ساعت بر پا مىشود مجرمان نوميد مىگردند و يوم تقوم الساعة يبلس المجرمون ، (۱)
گنهكاران حق دارند كه در آن روز مأيوس و غمگين و ساكت و خاموش گردند، چون نتايج اعمال خود را مىبينند، در حالى كه راهى براى جبران و تدارك مافات در برابر آنان وجود ندارد. فخر رازى در تفسير خود مىگويد: يأس دو گونه است:
گاهى موجب راحتى انسان است، و آن در جايى است كه نسبت به امورى باشد كه انسان در انتظار آن به سر مىبرد در حالى كه از ضروريات زندگى او نيست. در اين گونه موارد يأس مايه آرامش است.
ولى گاه در برابر امورى است كه انسان شديداً به آن نيازمند است، بديهى است يأس در اين گونه امور مايه حيرت و سرگردانى و غم و اندوه جانكاه مىگردد واژه ابلاس در مورد دوم به كار مىرود در حالى كه واژه يأس چنين نيست.
و گاه مىفرمايد: يوم يقوم الحساب آن روز كه حساب برپا مىشود. ابراهيم،۴۱.
گاه مىفرمايد: يوم يقوم الناس لرب العالمين: آن روز كه مردم در برابر رب العالمين قيام مىكنند. مطففين، ۶.
و گاه مىگويد: يوم يقوم الروح و الملائكة: آن روز كه فرشته بزرگ خدا روح و فرشتگان ديگر قيام مىكنند. نبأ، ۳۸.
و گاه مىفرمايد: يوم يقوم الاشهاد: در آن روز كه گواهان قيام مىكنند. غافر، ۵۱. آرى آن روز روز قيام و به پا خاستن است: روز قيام ساعت، قيام حساب، قيام مردم، قيام فرشتگان، قيام گواهان روز قيام و قيام هر چيز. جالب اين كه در ميان اين تعبيرات تعبير قيام الساعة مفهوم خاصى دارد، زيرا ساعت همان گونه كه گفتيم به معنى جزئى از زمان است، آيا زمان هم به پا مىخيزد؟
بعضى معتقدند كه اين تعبير دليل بر اين است كه روز قيامت خود گويى موجود زندهاى است كه قيام و برپايى براى او تصور مىشود. دقت كنيد.
2 - احياء موتى
زنده كردن مردگان عنوان ديگرى است كه در آيات مربوط به معاد به طور وسيع و گسترده به چشم مىخورد، و چنان كه به خواست خدا در بخش دلائل معاد خواهد آمد بسيارى از اين دلائل روى همين عنوان تكيه مىكند، و از طرق گوناگون امكان زنده شدن مردگان را بعد از مرگ نشان مىدهد.
از جمله در آيه مورد بحث بعد از آن كه قران مجيد سه مسأله مهم را يادآور مىكند مسأله آفرينش انسان از خاك، و تطورات و دگرگونىهاى دوران جنين، و زنده شدن زمين بعد از نزول بارانهاى حياتبخش مىفرمايد: اين به خاطر آن است كه بدانيد خداوند حق است، و مردگان را زنده مىكند و بر همه چيز قادر است. ذلك بان اللَّه هوالحق و انه يحيى الموتى و انه على كل شىء قدير.
«حق» به معنى واقعيت و ثبوت است، و تعبير فوق به گفته الميزان نشان مىدهد كه خداوند عين واقعيت است، نه اين كه وجودى است داراى واقعيت، او عين ثبوت و عين حقيقت است، بلكه حقانيت و ثبوت هر چيز در عالم از بركت وجود او است.( ۲)
نقطه مقابل حق باطل است كه واقعيت و ثبوتى ندارد بلكه خيال و پندار و سرابى بيش نيست. جالب اين كه در اين آيه پديدههاى سه گانه فوق پيدايش آدم از خاك، تطورات جنين و زنده شدن زمينهاى مرده هم به عنوان دليل بر مبداً يعنى اصل وجود خدا ذكر شده و هم دليل بر معاد و هم صفات خدا مانند قدرت و در حقيقت اين تغييرات گسترده كه در همه چيز جهان حكمفرما است دليل بر وجود يك نقطه ثابت در عالم هستى است و اين نظام شگرف كه بر پديدههاى متغير حكومت مىكند نشانه علم و قدرت او است و همه اينها دليل بر اين است كه زندگانى بعد از مرگ كاملاً امكان امكانپذير مىباشد.
همان گونه كه در بالا اشاره شد تعبير به احياء موتى حيات بعد از مرگ به طور وسيعى در آيات معاد آمده اين تعبير دليل روشنى بر معاد جسمانى است كه نه تنها روح انسان، بلكه جسم او نيز در جهان ديگر باز مىگردد البته در سطحى والاتر و بالاتر كه بعداً اشاره خواهد شد اگر معاد منحصراً روحانى بود حيات بعد از مرگ مفهومى نداشت، بلكه روح بعد از جدايى از جسم همچنان به بقاى خود ادامه مىدهد. واژه رستاخيز در فارسى همين معنى حيات بعد از مرگ را مىرساند، چرا كه رست از ريشه پهلوى ريستك به معنى مرده گرفته شده، و رستاخيز يا رستخيز به معنى برخاستن مردگان است (۳) كه معادل عربى قيامت يا احياء موتى است.
۱. دیده شده در کتاب پیام قرآن ، آیت الله مکارم شیرازی ، ج ۵ ، ص ۳۱ - يبلس… از ماده ابلاس به گفته راغب در اصل به معنى غم و اندوهى است كه از شدت يأس و نوميدى حاصل مىشود، و بعضى آن را به معنى يأس تفسير كردهاند، در حالى كه بعضى ديگر از مفسران و ارباب لغت آن را به سكوت ناشى از عدم دليل معنى نمودهاند (مفردات، صحاح، التحقيق، روح المعانى و تفسير الميزان).
۲. دیده شده در کتاب پیام قرانی ، آیت الله مکارم شیرازی ، ج ۵ ، ص ۳۳ ، به نقل از الميزان، ج ۱۴، ص ۳۷۸
۳. همان به نقل از لغتنامه دهخدا، ماده رستاخيز. « ادامه دارد..»
خوب بود
التماس دعا
با سلام و احترام
ضمن تشکر و تبریک به مناسبت ولادت امام جواد علیه السلام
مطلب شما درمنتخب ها درج گردید.
موفق باشید.
—————–
تمدید شرکت در فراخوان
http://farakhan.kowsarblog.ir/noruz
فرم در حال بارگذاری ...