« عبادتعبدالعظیم حسنی »

امام یازدهم 

امام عسکری ، یازدهمین پیشوای شیعیان ، در سال ۲۳۲ ه.ق  چشم به این جهان گشود .۱ پدر ایشان امام دهم حضرت هادی (علیه السلام) و مادرش بانوی پارسا و شایسته «حٔدَیثه» است .۲ اما برخی از مادر ایشان به نام «سوسن » یاد کرده اند . ۳ 

از آنجا که پیشوای یازدهم به دستور خلیفه عباسی در « سامّرا» در محله « عسکر»سکونت اجباری داشت ، به همین جهت « عسکری » نامیده می شود .۴ از مشهورترین القاب ایشان « نقی» و « زکی » و کنیه اش « ابو محمد » است . ایشان ۲۲ ساله بودند که پدر ارجمند ش به شهادت رسید و مدت امامتش۶ سال عمر شریفش ۲۸ سال بود ، که درسال ۲۶۰ ه.ق  به شهادت رسید و در خانه خود و در سامرا در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد . 

در قدرت علمی امام (علیه السلام ) که از سرچشمه  زلال ولایت و اهل بیت عصمت مایه گرفته بود ، نکته ها گفته شده که از آن جمله ؛ یعقوب بن اسحاق کندی فیلسوف بزرگ عرب که دانشمند معروف ایرانی ، ابو نصر فارابی شاگرد مکتب وی بوده است  در مناظره با حضرت درمانده شد و کتابی را که بر رد قرآن نوشته بود ، سوزانید و بعدها  در صف دوستداران حضرت درآمد .

امام حسن عسکری به حکم شرایط نامساعد و محدودیت بسیار شدید ، شاگردانی تربیت کرد که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف اسلام و رفع شبهات نقش مهمی داشتند. شیخ طوسی تعداد شاگردان حضرت را متجاوز از صد نفر ثبت کرده است . که در میان آنان شخصیت های

برجسته و مردان وارسته ای مانند ( احمد بن اسحاق اشعری قمی ، ابو هاشم داود بن قاسم جعفری ، عبدالله بن جعفر حِمیَری ، ابو عمر عثمان بن سعید بن عمری ، علی بن جعفر و محمد ین حسن صفار … به چشم می خورند . 

در زمان امام حسن عسکری ( علیه السلام ) تشیع در مناطق مختلف و شهر های متعدد تمرکز یافته بودند ، که گستردگی و پراکندگی مراکز تجمع شیعیان ، وجود سازمان ارتباطی منظمی را ایجاب می کرد تا پیوند شیعیان را با حوزه امامت از یک سو ،و ارتباط آنان را  با یکدیگر از سوی دیگر برقرارسازند ، به همین جهت امام عسکری ( علیه السلام ) نمایندگانی از میان چهره های درخشان و شخصیتهای برجستهٔ شیعیان ، برگزیده در مناطق متعدد منصوب کرده و با آنان در ارتباط بود و از این طریق پیروان تشیع را در همهٔ مناطق زیر نظر داشت . ۵

______________________________________________   

۱- کلینی ، اصول کافی ، تهران ، نشر صدوق ، ۱۳۸۱، ج ۱ ، ص ۵۰۳ 

۲- شیخ مفید ، الارشاد ، قم ، نشر بصیرتی ، ص ۳۳۵ 

۳-کلینی ، همان ، ص ۵۰۳ 

۴- صدوق ، علل و الشرایع ، قم ، نشر طباطبایی ، ج ۱ ، باب ۱۷۶ ، ص ۳۲۰ 

۵- برگرفته  از کتاب سیمای پیشوایان ، نوشته مهدی پیشوایی و همچنین سایت قدیم موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر ( عجل الله و فرج الشریف ) 


موضوعات: مناسبتها
   دوشنبه 28 دی 1394
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

میلاد امام حسن عسگری (علیه السلام)را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج اللّه تعالی فرجه ) و همه شیعیان جهان تبریک عرض می کنیم .

1394/10/29 @ 08:34
نظر از: فانوس [عضو] 

با سلام و عرض ادب
عالي بود
موفق باشيد

http://fanoos.kowsarblog.ir

1394/10/29 @ 07:51
نظر از: آرام جانم [عضو] 

سلام ممنون،میلاد بر شما مبارک.

1394/10/28 @ 22:46


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 1582
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 12080
  • 1 ماه قبل: 49567
  • کل بازدیدها: 913238
رتبه وبلاگ