« همسر مساوی آرامشراهکارهای مقابله با بد حجابی و بی حجابی در جامعه »

رهبر انقلاب

اقتصاد مقاومتی واقعی
ما باید اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معنایش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم ها را دور می زنیم؛بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریم ها را دور می زنند، تحریم کنندگان را ناکام می کنند؛ مثل موارد دیگری که در سال های گذشته در زمینه های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی یکی عذر خواهی کنند.

مقاومت مدبرانه
یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهای دشمن( از جمله در مقابل همین تحریم ها و از این چیزها) مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کُند خواهد شد بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهایی دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون این یک گذرگاه است، این یک برهه است؛ کشور از این برهه عبور خواهد کرد.

کاهش وابستگی به نفت
کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی،، میراث شوم صد ساله ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ ترین حرکت مهم را در زمینه اقتصاد انجام داده ایم. امروز صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که می تواند این خلأ را تامیزان زیادی پر کند. ظرفیت های گوناگونی در کشور وجود دارد که می تواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت اینکه هر چه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

مدیریت مصرف
مسئله مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه های دولتی، هم دستگاه های غیر دولتی، هم آحاد مردم و خانواده ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعا جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛انسان می تواند ادعا کند که این اجر جهاد فی سبیل الله را دارد. یک بعد دیگر این مسئله تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه دستگاه های دولتی توجه داشته باشند( دستگاه های حاکمیتی، مربوط به قوای سه گانه) سعی کنند هیچ تولید غیر ایرنی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند.آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهای با مارک های معروف خارجی( که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پز دادن، برای خودنمایی کردن،در زمینه های مختلف دنبال مارک های خارجی می روند) ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

اقتصاد مقاومتی شعار نیست
هم دانشگاه ها، هم دستگاه های دولتی، هم آحاد مردمی که خوشبختانه توانایی و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ توانایی های مالی، باید تلاش کنند مسئولیت زمان خود و مقطع تاریخی حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند. اینکه ما عرض کردیم « اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم. خب، بدیهی است که حرکت به سمت این افق ها، معارض ها و معرضه هایی هم دارد. بعضی از این معارضه ها انگیزه های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه های سیاسی دارد؛ بعضی منطقه ای است، بعضی بین المللی است.

 

توکل بر خدا، تدبیر مسؤولان و همکاری مردم راه مقابله با تحریم

 

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی:
• توکل داشتن به خداوند تبارک و تعالی، تدبیر مسؤولان، صرفه جویی و حسابگری مردم از جمله راهکارهای لازم برای مقابله با تحریم های دشمنان است.
• برای کمک کردن فشار این تحریم ها و مسأله گرانی علاوه بر تدابیری که بر دولت لازم است،سزاوار است هموطنان عزیز ساده زیستی را پیشه کنند، میهمانی ها و جشن های ازدواج را ساده و کم خرج برگزار کنند، مطمئن باشند دشمن از تحمل و پایداری آنها خسته خواهد شد و این وضع ادامه نخواهد داشت. ساده زیستی روش اولیا و انبیا بوده و سبب کاستن فشارها خواهد شد.

 

اقتصاد مقاومتی، بهترین راه مقابله با تحریم ها.

آیت الله العظمی نوری همدانی:
نامگذاری سال 91 به نام سال « تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی» نشانه ای از هوشمندی رهبر معظم انقلاب است.
• دشمنان انقلاب که از جنگ نظامی با ملت ایران عاجز شده اند، لذا جنگ تحریمی را در پیش گرفته اند اما تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی بار دیگر آنانرا شکست خواهد داد.
• تحریم نفتی اروپا علیه ایران، اوج کینه غرب علیه کشورمان است؛ اتحادیه اروپا از یک سو ایران را دعوت به مذاکره می کند و از سویی دیگر اقدام به تحریم ایران می کند که همه این اقدامات نشان دهنده اوج کینه و عداوت این کشور ها نسبت به ایران است.
• ایران در حوزه های مختلف پیشرفت هایی بسیار داشته است؛ سران کشور های اروپایی و غرب تاب دیدن پیشرفت های ایران را نداشته و سعی دارند با تحریم بر ایران فشار وارد کنند که این اقدام آنان نیز مانند دیگر اقداماتشان خنثی خواهد شد.

 

گرانی و تحریم انسان موحد را نمی رنجاند.

آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی:
• مبادا کسی خدای نکرده از این تحریم ها بلرزد، این طور نیست که اگر ایران اسلامی مقاومت کند(معاذ الله) خدا به وعده خود وفا نکند، این اصل کلی قرآنی نسبت به بندگان صالح است، خدای متعال فرمود اگر شما ثابت قدم باشید همه نیاز های شما را تأمین می کنم.
• اگر دین در زندگی ما بیاید راحت هستیم، نه از گرانی می رنجیم نه از تحریم، چون خدا دارد ما را اداره می کند، به واقع اگر باور کردیم که همه عالم پیش خددا روزی دارند، شرق و غرب عالم بخواهند ایران را تحریم کنند اثر ندارد، مگر آنها رازقند؟
• در سوره مبارکه نساء فرمود عامل قیام و مقاومت ملت همان مسائل اقتصادی است فرمود:« و لا تؤتُوا السُّفهاءَ اموالکُمُ الَّتی جَعَلَ اللهُ لکمُ قیاماً» فرمود مال، عامل مقاومت است عامل قیام است عامل استقامت است شما این را حفظ بکنید به دست هر کسی ندهید اگر این مال، عامل قیام است به دست سفیهان جامعه ندهید؛ ملت اگر بخواهد اقتصاد مقاومتی داشته باشد باید مالش را به دست عقلا بدهد نه به دست سفیهان خب اگر این اصول رعایت شد هم درآمد محفوظ است و هم هزینه ها متعادل است هم مالیات بر درآمد.1

 

1. برگرفته از ویژه نامه تبلیغ، ویژه محرم الحرام 1434، ص21-31

   دوشنبه 11 دی 1396
نظر از: هوشمندنژاد [عضو] 
هوشمندنژاد

موفق باشید.

1391/09/26 @ 12:52


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 491
  • دیروز: 1174
  • 7 روز قبل: 5790
  • 1 ماه قبل: 46224
  • کل بازدیدها: 876360
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 13
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 24
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 17
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1