امام جمعه شهرستان ورامین: اکثریت مردم ما طرافدار حجاب و پوشش اسلامی هستند
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در جلسه تفسیر قرآن که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر برگزار شد ضمن بیان نکات مهمی از سوره نسا که در مورد زنان آمده گفت : خداوند در این سوره برای خانم ها سه ویژگی مهم قائل شده که اول ؛ شخصیت مستقل زن است و دوم نسبت بین زن و مرد را تعیین کرده است و سوم اینکه برای زن مالکیت خصوصی قرار داده است .
افای عزیزی افزود : در آیه ۱۹ این سوره خداوند کالا نبودن زن را بیان می کند و می فرماید “يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً ؛ در زمان نبی مکرم اسلام زن هم جزو اموال مرد به حساب می آمد و وقتی مردی از دنیا می رفت اموال او تقسیم می شد و زن او هم جزو اموال او بود .
حجتالاسلام عزیزی گفت : در ادامه آیه می فرماید به زن سخت گیری نکنید که بعضی مهریه ای که از به او بخشیده اید صرف نظر کند و این یعنی زن مال نیست بلکه مالکیت هم دارد .
امام جمعه محترم گفت : یکی از اموالی که زن می تواند داشته باشد مهریه اوست و مرد موظف است مهریه او را با رضایت کامل پرداخت کند و این همان مالکیت داشتن زن است .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با اشاره به آیه ۱۱ سوره نسا گفت : طبق این سوره زن علاوه بر اینکه مال نیست . ارث هم نیست بلکه ارث میبرد و این ارثی که می برد به همان اندازه ای است که پدر ارث می برد و این شخصیتی است که خداوند به زن داده است .
آقای عزیزی گفت : دو دستور در مورد همسر داری وجود دارد ؛ اول اینکه عاشروهن یعنی معاشرت کنید . در قرآن زن را در حد یک مرد قرار می دهد و در جاهایی ببن زن و مرد برابری است و این برابری در مرافعه بین زن و مرد است که باید به شکل مساوی بین آنها قضاوت کرد و هیچ برتری برای مرد نیست .
حجت الاسلام عزیزی ضمن اشاره به کرامت زن مسلمان و حفظ حیای او در مقابله با هجمه های دشمن گفت : برای مقابله با بدحجابی اول باید یک گروه جهادی تشکیل دهید و مطالعه فراوان داشته باشید و در گام بعدی افراد کم حجاب را شناسایی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و در یک پروسه ی زمانی باید فرد را وارد حجاب کرد تا حجاب او عمقی باشد و بايد بین دختران بدحجاب نفوذ کرد یعنی نفوذ نیز باید عمیق باشد که فرد با چند شبهه از دین برنگردد .
آقای عزیزی گفت: دشمن در حال حیا زدایی است و ما باید بتوانیم حیا را حفظ کنیم و باید روشهایمان را برای امر به معروف به روز کنیم و بین همه ی روشها، روشی را انتخاب کنیم که کمترین تنش را داشته باشد.
آقای عزیزی رسیدگی به محرومین تدین را بسیار مهم دانست و گفت : نباید فقط محرومین مالی را تامین کرد بلکه محرومین تدین نیز نیاز به رسیدگی دارد .
حجتالاسلام عزیزی گفت: امر به معروف لسانی بسیار مفید است اما روش عمقی نیست و باید روشهای نوین را انتخاب کرد و این پیدا کردن روش کار خود خانم ها می باشد و خود خانم ها باید راهی پیدا کنند که نتیجهی عمقی داشته باشد.
آقای عزیزی در پایان گفت : اکثریت مردم ما طرافدار حجاب و پوشش اسلامی هستند ولی در جامعه ، القای اقلیت برای افراد موافق حجاب بسیار کم لطفی به علاقمندان به حجاب است .
سرکار خانم دکتر شاکری در نشست علمی تخصصی که با محوریت عوامل بیداری و انحراف فطرت با ابتناء بر مهدویت و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و توصیه به عبادت خالصانه در این ماه گفت : فطری بودن یعنی چیزی که زمان مکان سن و رژیم و طایفه ندارد مانند علاقه مادر به فرزندش ،حال سوال اینجاست که چه زمانی مادر فرزندش را دوست دارد و یا در چه سنی او را دوست دارد ؟ پس این دوستی مادر نسبت به فرزند فطری میباشد چرا که نه زمان و نه مکان دارد.
خانم شاکری ادامه داد: خداشناسی یک امر فطری است چون در هر حالاتی که از هر جایی مأيوس می شود دنبال ناجی و قدرتی می گردد و این همان فطرت است .
دکتر شاکری با طرح این سوال که دلایل انحراف فطرت چیست گفت : طبق فرموده خداوند متعال نسیان اولین عامل گم کردن فطرت است چرا که طبق آیه قرآن انسان اگر خودش را فراموش کند خدای خود را نیز فراموش خواهد کرد و خود فراموشی باعث گم کردن فطرت میشود .
دکتر شاکری افزود : توجه به عوامل و اسباب مادی سبب میشود که انسان به دنبال فطرت خود نرود.
خانم شاکری رفاه زندگی و آسایش طلبی را از دیگر اسباب انحراف فطرت بیان کرد و افزود : طبق فرموده خدا قل ارایتم ان اتت کم عذاب الله ، اغیرالله تدعون ، انسان در جشن ها خدا را فراموش می کند
استاد حوزه گفت: انسان در دوستی با شیطان فطرت خود را از دست خواهد داد و فرقی بین شیطان درونی و بیرونی نیست .
دکتر شاکری گناه و آلودگی روح از دیگر عوامل فراموشی فطرت خواند و بیان داشت : فطرت انسان آلوده به گناه خاموش است و نمی تواند شکوفا شود .
دکتر شاکری عدم الهامات فطری را آخرین عامل دلایل انحراف فطری خواند و گفت : اگر الهامات فطری نباشند عقل و تجربه انسان را به سرانجام نخواهد رساند . یکی از الهامات فطری عزیزه جنسی انسان است که اگر با عقل همراه نباشد انسان در وادی گناه اسیر شد .
سرکار خانم دکتر نصرت زادگان استاد حوزه پیرامون بحث فطرت گفت : فطرت همان استعدادها و تواناییهای انسان است که بالقوه میباشد و با گذر زمان و رشد انسان به فعل تبدیل میشود که بعضی از این استعدادها در مسیر شناخت هستند و بعضی در مسیر گرایش یعنی هم بُعد شناختهای ما و هم بعضی گرایشهای ما فطری است . مثلا میدانیم که ظلم ، مهربانی ، محبت چیست .
خانم نصرتزادگان گفت: گرایشهای فطری انسان را به سمت کمال اجتماعی میبرد که به دو دسته جسمی و روحی تقسیم میشود و گرایشهای فطری جسمی به غرایز انسان برمیگردد مثل میل به خوردن و امیال غریزه انسان .
خانم نصرت زادگان افزود : گرایشهای فطری روحی مثل میل به حقیقت جویی و این موضوع باعث کشف علوم و معارف در زندگی انسان شده است .
این استاد حوزه گفت : میل به زیبایی و جمال در وجود همه انسانها وجود دارد و از زشتیها و پلشتیها دوری میکند و این میل باعث به وجود آمدن هنر شده است.
دکتر نثرت زادگان ادامه داد : میل به پرستش در وجود همه انسانها وجود دارد نمونههای بتپرستی و آتش پرستی از انحرافات فطری است که بشر چون میل به پرستش داشته است دچار انحراف شده است.
خانم نصرتزادگان گفت : اگر عقل به کمک فطرت نیاید قطعاً انسان نمیتواند با فطرت تنها خود را به رستگاری برساند. گرایش به فعل فضیلت و اخلاق و خیر را از دیگر گرایشهای فطری انسان است که در تمام انسانها وجود دارد .
سرکار خانم شاکری در دفاع از سخنان خود با اشاره به فطرت خداشناسی در وجود انسان بیان داشت: ترس و تعصب یکی از عواملی است که باعث انحراف است .
وی افزود: تعصب ، انتخاب دوست ، فرد گرایی وابستگی به دنیا ، خطر کوچک شمردن گناه ، از دیگر دلایلی است که باعث انحراف فطرت خداشناسی انسان میشود که اگر دلایل ذکر شده وجود نداشته باشد فطرت انسان بیدار است .
دکتر شاکری گفت : دلگرمی انسان به خدا باعث میشود تا انسان از فطرت الهی خود دور نشود و انحراف از فطرت نداشته باشد .
سرکار خانم نصرتزادگان در ادامه صحبتهای خود گفت : بین فطرت و مهدویت ارتباط کاملاً مستقیمی برقرار است وقتی همه ما انسانها نظم انضباط محبت و غیره را دوست داریم یعنی این یک گرایش فطری فردی است و وقتی انسان بر نفس خود غالب شود در وجود خود یک لذت معنوی احساس خواهد کرد و این نیرویی است که فقط در انسان وجود دارد .
دکتر نصرتزادگان گفت : عقل فطرت را کنترل میکند و خواستههای فطری را تعدیل میکند.
وی ادامه داد : فضایل اجتماعی فطرت تعاون ، همکاری ، فداکاری و غیره از نیروهای درونیست که انسان به سمت آن گرایش دارد .
خانم نصرتزادگان گفت : روح دینداری در همه انسانها وجود دارد و زمانی رشد میکند که فطرت انسان رشد کرده باشد و این فطرت به واسطه عقل رشد خواهد کرد و وقتی انسان در مسیر فطری درست حرکت کند قدرتمند خواهد شد و روح دینداری در درون او شکوفا خواهد شد.
وی ادامه داد : منظور از قدرت ؛ قدرت حیوانی نیست که یک تفکر نیچهایست و آن را یک کمال میدانند در صورتی که اسلام معتقد است انسان قدرتش در قدرت اراده انسانی است و قدرت اراده که زیاد شد ایمان او ، روح دینداری او ، رشد خواهد کرد و این روح مقتدر می تواند قدرت فراوانی از خود نشان دهد مانند مقاومت مردم غزه در برابر رژیم جعلی اسرائیل .
خانم نصرتزادگان گفت : وقتی سوسیالیست میگوید من باید ما شود و آن را تایید میکنیم هرچیزی دیگری که انسان را در مسیر فطرت کمک کند مطابق با خواسته فطری انسان است و بالعکس . مثلاً اگر تفکری در جامعه به زنان القا کند که فرزند دار نشوید این در حقیقت در حال سلب آزادی از زنان است چرا که فطرت زن تمایل به مادر شدن و محبت کردن دارد و هرچه که ضد فطرت انسان باشد ضد آزادی انسان نیز خواهد بود .
سرکار خانم نصرتزادگان در نتیجه گیری مبحث خود بیان داشت : همه ویژگیهای فطری خوب در وجود همه انسانها وجود دارد .
خانم نصرتزادگان در پاسخ به این سوال که اگر فردی تمایل به موسیقی داشته باشد آیا از فطرت خود انحراف پیدا کرده است گفت : موسیقی به خودی خود بد نمیباشد اما انتخاب نوع موسیقی باعث انحراف از فطرت است مثلاً آواز پرندگان که یک نوع موسیقی میباشد و یا موسیقی ملایم بسیار متفاوت است با موسیقی شیطان پرستی.
سرکار خانم فارسی استاد حوزه در دومین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق که با محوریت انسان کامل برگزار می شود ضمن اشاره با آیاتی از سوره مبارکه واقعه گفت : خداوند در این سوره انسان را به سه دسته تقسیم میکند؛ دسته اول انسانهای یمین هستند که به آنها انسانهای سعادتمند نیز گفته میشود و دسته دوم انسانهای شقاوتمند میباشند. دسته سوم انسانهای مقرب میباشند .
خانم فارسی افزود : اما در این دستهبندی باید بدانیم که انسان شقاوتمند یعنی کسی که میتوانست به سمت خوبی و پاکی گام بردارد اما بدی را انتخاب کرده است .
سرکار خانم فارسی تفاوت های بین انسانهای مقرب و انسانهای اهل یمین را بیان کرده و اظهار داشت: ابتدا بدانیم که انسانهای مقرب از لحاظ ذاتی کسانی هستند که تمام وجودشان ذات الله و خدای رحمان را طلب میکنند و اعمال شایسته را برای به دست آوردن بهشت و رسیدن به بهشت انجام نمیدهند اما انسانهای اهل یمین کسانی هستند که فقط وارد بهشت میشوند و دارای درجاتی میباشند.
سرکار خانم فارسی با بیان تاثیر اراده و عزم انسان برای رسیدن به مقام مقربین به بیان تفاوت اراده و عزم پرداخت و تصریح کرد : اراده مشترک بین انسان و حیوان است و مختص مسائل اخلاقی نمیباشد اما عزم دو شاخصه دارد ؛ اول اینکه اراده را قوی می کند و دوم اینکه مختص مسائل اخلاقی است .
خانم فارسی افزود : امام رحمت الله در کتاب ۴۰ حدیث خود به اراده راسخ عزم میگویند.
خانم فارسی گفت : نفس اماره اولین چیزی است که انسان را به سوی بدیها می کشاند و دومین چیزی که انسان را به بدی می کشاند دنیا است .
استاد فارسی افزود : نفس اماره و دنیا خواهی با هم شیطان را بر انسان مسلط می سازد و باعث می شود که انسان به سوی بدی ها برود .
خانم فارسی با اشاره به آیاتی از سوره احزاب گفت : خداوند برای ما اسوه نیکوی آفریده است وجود پیامبر اکرم صلوات الله اسوه ای برای تمام انسانهاست .
خانم فارسی افزود: اسوه یعنی الگوی اخلاق ، الگوی شخصیت ، الگوی کردارو …
خانم فارسی گفت : در اخلاق انسان تا به یقین نرسیده نباید حرفی بزند ولی هر راستی را نیز نباید بگوید چرا که ممکن است سبب ریزش آبروی مسلمانی شود .
سرکار خانم فارسی در پایان با اشاره به روايت منسوب به امیرالمومنین علی علیه السلام که در جلسه قبل بیان شده بود گفت : انسان برای رشد اول باید ذهن را کنترل کند و بعد از آن فکرش را و بعد از آن گفتارش را کنترل کند و بعد از آن رفتارش را و بعد از آن عادت هایش را کنترل کند و در نهایت و خودبه خود شخصیت انسان شکل می گیرد و شخصیت ، سرنوشت انسان را می سازد .
درس اخلاق
سرکار خانم فارسی استاد حوزه در سومین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق که در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به سرفصلهای گفته شده در جلسات قبل گفت: مقربین کسانی هستند که از هم صحبتی با خداوند لذت میبرند.
سرکار خانم فارسی گفت : طبق سخن علامه طباطبایی اگر کسی بخواهد به درجه مقربین برسد از جمله کارهایی که باید انجام دهد کنترل زبان و سکوت است و اگر کسی بتواند زبانش را کنترل کند خواهد دید آنچه را که دیدنی است .
خانم فارسی گفت : چله یعنی ۴۰ روز انسان به گونهای رفتار کند که اگر کسی در مذمت یا مدح او سخنی بگوید برایش اهمیت نداشته باشد و خود را برای خدا خالص سازد.
وی ادامه داد : برای مقرب شدن سختی تمرین و کار و زحمت فراوان باید کشید.
خانم فارسی با اشاره به سخنان راغب اصفهانی در تعریف عبادت و اخلاق بیان داشت : همانطور که راغب عبادت را وسیلهای برای رسیدن به اخلاق میداند و این سخن او با استناد به آیات قابل درک است.
وی افزود : طبق آیات سوره عصر انسان در خسران است مگر اینکه این انسان “آمنو ” یعنی ایمان آورده” عملوا” یعنی عمل صالح انجام داده باشد . طبق این سوره کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دچار خسران نمیشود .
سرکار خانم فارسی ضمن بیان تفاوت بین فعل و عمل با اشاره به سخنان خواجه نصیرالدین طوسی در تبدیل یک فعل به عمل گفت : زمانی یک فعل تبدیل به عمل میشود که برای یک امر الهی تحقق یابد مثلاً فعل راه رفتن در دور خانه خدا تبدیل به عمل میشود چون برای یک امر الهی است.
وی ادامه داد : پس فعلی تبدیل به عمل است که آن عمل الهی باشد؛ انسانی باشد و در آن عمل اخلاص وجود داشته باشد.
این استاد حوزه با اشاره به عباداتی که انسان را به اخلاق میرساند گفت : انسان در روزه و نماز اخلاص را تجربه میکند اما روزه اوج اخلاص است چرا که انسان در تنهایی خود نیز روزهاش را نمیشکند.
خانم فارسی در پایان ضمن بیان تفاوت بندگی با عبادت تصریح کرد : شیطان بندگی نکرد فقط عبادت میکرد بنده واقعی خدا نبود ؛ این کفایت نمی کند ما اول باید بنده باشیم
➖سرکار خانم فارسی استاد حوزه در اولین جلسه از سلسله جلسات اخلاق که با محوریت انسان کامل و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ما در این جلسات باید بتوانیم به این سؤال جواب دهیم که چرا خداوند انسان را خلق کرده است و ما در این دنیا برای چه چیزی آفریده شده ایم .
➖خانم فارسی ضمن بیان اهمیت مباحث اخلاقی در میان طلاب گفت: بحث اخلاقی در بین طلاب باید حساستر باشد چرا که بیاخلاقی باعث میشود تا مردم خیال کنند که شاید اخلاقیات دروغی بیش نبوده که مبلغان اخلاق خود را ملزم به انجام آن نمیکنند .
➖خانم فارسی با بیان روایتی که منصوب به امیرالمومنین علی علیه السلام است گفت: طبق این روایت امیرالمومنین میفرماید” مراقب افکارت باش که گفتارت میشود ، مراقب گفتارت باش که رفتارت میشود ، مراقب رفتارت باش که عادتت میشود ، مراقب عادتت باش که شخصیتت میشود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشت تو را رقم خواهد زد .
➖خانم فارسی افزود ما در اخلاق باید وسواس داشته باشیم . در موضوعات اخلاقی باید حساس باشیم و وظیفه اخلاقی خود را در هر زمینهای رعایت کنیم.
➖خانم فارسی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است بعضی چیزها شبه فضیلت و بعضی دیگر فضیلت هستند اگر کسی شرایط گناه برایش فراهم نباشد و گناه نکند هنری انجام نداده و این شبه فضیلت است اما اگر کسی شرایط گناه برایش فراهم باشد و انجام ندهد و ترک گناه کند این برای او فضیلت است .
➖این استاد حوزه عبادت را یک ابزار برای فضائل اخلاقی خواند و گفت:؛ پیامبر اعظم صلوات الله برای مکارم اخلاق مبعوث شدهاند و در علم اخلاق باید از الگوهایی که خداوند معرفی کردهاند استفاده نماییم اگر ما به خطا افتادهایم برای این است که راه را گم کردهایم.
➖ خانم فارسی افزود : ما باید حق را معیار قرار دهیم و از شخصیتهای بیپایان و دارای ثباتی که خداوند در قرآن معرفی کرده است پیروی نماییم مثلاً اگر خداوند حضرت آسیه را مثال میزند برای آن است که توانست در بین همه بدیها خود را خوب نگه دارد و موسی را در دامان خود پرورش دهد و این الگو میتواند یک الگوی کامل برای زنان جامع باشد .
➖خانم فارسی حضرت خدیجه سلام الله را معیار کامل همسرداری خواند و بیان داشت : زنان جامعه ما باید ایشان را الگو قرار دهند تا راه برایشان همواره روشن باشد .
➖خانم فارسی در توضیح اخلاق گفت : راغب اصفهانی عبادت را مقدمه اخلاق میخواند چرا که برای با اخلاق بودن در جامعه از سلاح عبادت استفاده میکنیم.
➖سرکار خانم فارسی در پایان با اشاره به این مطلب که رفتار غلط از انسان سلب توفیق میکند بیان داشت : انسان باید در هر شرایطی خودش را رشد دهد . عبادت ابزار این رشد است تا به واسطه آن انسان اخلاق خود را به اخلاق الگو هایی که خداوند معرفی کرده است نزدیک سازد و در نهایت انسان شدن وظیفه همه انسانهاست.
کرسی آزاد اندیشی
برسی دیدگاه مستشرقین نواندیش پیرامون حجاب
➖سرکار خانم دکتر طاهره شاکری استاد حوزه در جلسه کرسی آزاد اندیشی که در سالن نشست های تخصصی حوزه علمیه کوثر ورامین و با محوریت رویکرود مستشرقین نواندیش پیرامون حجاب برگزار شد به عنوان استاد ناقد حاضر شدند و ابتدا در جایگاه سرکار خانم آمنه ودود قرار گرفت و به بیان دیدگاههای ودود در مورد حجاب پرداخت و گفت : قرآن به جای تمرکز بر نوع خاصی از پوشش، بر لباس تقوا تأکید دارد. این عبارت در قرآن به معنای پوشش معنوی است که فرد را از گناه و ناپاکی حفظ می کند. قرآن به معنای واقعی به پوشش معنوی اهمیت می دهد، نه لزوماً به پوشش فیزیکی و بهترین پوشش برای حفظ عفت، تقوا و پاکدامنی درونی است که نباید صرفاً به لباس و حجاب فیزیکی محدود شود.
➖دکتر شاکری افزود : احکام مربوط به حجاب در فقه اسلامی بر اساس شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص دوران پیامبر و جامعه آن زمان بوده است. از این رو تعالیم فقهی حجاب نباید به عنوان یک قانون ثابت و غیرقابل تغییر در نظر گرفته شود، بلکه باید با توجه به تغییرات زمانی و مکانی مورد بازنگری قرار گیرد.
➖دکتر طاهره محسنی ستاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد ارائه دهنده در این کرسی آزاد اندیشی به نقد دیدگاههای آمنه ودود پرداخت و گفت : لباس تقوا، هم معنوی و هم ظاهری است و فرد متقی باید اصول ظااهری پوشاش را نیاز رعایت کند و افراد در قبال حفظ تقوا مسئولیت دارند و پوشش ظاهری نیز یکی از مظاهر حفظ این تقوا است. در قرآن و سنت، نحوه پوشش و شکل ظاهری افراد متقی به وضوح تعیین شده است. در قرآن و روایات اسلامی، روبند زدن و انزوای زنان هرگز به عنوان الزامات پوشش تأیید نشده اند.
➖دکتر محسنی ادامه داد : قرآن همه افراد را بدون استثناء ملزم به رعایت حجاب کرده است، و این پوشش جلوه ای از تقوا محسوب می شود.
➖دکتر طاهره شاکری این بار به عنوان فاطمه مرنیسی حاضر شد و حجاب را اینگونه بیان کرد : ججاب بیشتر از آنکه فقط به پوشش زنان مربوط باشد، به مسائل عمیق تر اخلاقی و اجتماعی مربوط است. حجاب نماد مسئولیت فردی در جامعه اسلامی می داند که می تواند پایه ای برای بازسازی نظم جنسی جدید در جامعه باشد.
➖شاکری ادامه داد : حجاب به عنوان سازوکاری برای تنظیم روابط میان زنان و مردان و تضمین احترام متقابل به کار گرفته می شود، نه فقط محدود به پوشش ظاهری. بلکه در بعد دیداری اخلاقی و حریم فراتر از آنچیزی است که شما محجبه ها می گویید .
➖دکتر محسنی در پاسخ به بیانات دکتر شاکری گفت : خانم مرنیسی درکی از متون قرآنی ندارند و ایشان تلاش می کند معنای جدیدی از حجاب به دنیای مسلمانان ارائه دهد و طبق این استدلالات ما باید پاره ای از آیات قرآن را کنار بگذاریم و این نوع فرمایشات خانم مرنیسی با سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مغایرت دارد . لذا استدلالات ایشان نمی تواند پایه محکمی داشته باشد و نمی توان مبنا دانست که خانم ها با الزام درونی باید پاینده به احکام الهی باشند و کسانی که الزام درونی ندارند در ظاهر نیز احکام الهی را اجرا نخواهند کرد و بدوم احکام الهی نیز میسر نخواهد شد .
➖استاد ناقد با اشاره به صحبت خانم لیلا احمد که در به فرهنگ و اجتماع اشاره کرده است و می گوید ما باید تابع فرهنگ و اجتماع باشم . وقتی می گوید ما باید تابع فرهنگ باشیم یعنی تابع قرآن نباشیم .
➖وی ادامه داد : قرآن حجاب را قانون سختگیرانه معرفی نکرده است بلکه در مورد اخلاق و اجتماع صحبت می کند و پذیرش حجاب به دلیل نفوذ فرهنگهای دیگری بوده است .
➖خانم محسنی در پاسخ به سخنان استاد ناقد گفت : خانم احمد هیچگونه دلایل محکمی در بیان دیدگاه خود ندارد. مثلا آیه ۲۸ و ۲۹. احزاب در مورد شکایت همسران پیامبران از وضع اقتصادی خود و مقایسه زندگی خودشان با زنان پادشاهان است و هیچ ربطی به حجاب ندارد و در مقابل این آیه نازل شد که ارتباطی با حجاب ندارد .
➖ وی افزود : خانم احمد این آیه را تعمیم به حجاب می دهد و نکته ای که باید گفت صحبت های ایشان هیچگونه پابه قرآنی ،روایایی و تاریخی ندارد . حتی خانم لیلا احمد می گوید در جنگ احد حجاب برای زنان دست و پا گیر بوده و اینها اعتراض کرده اند در حالی در سوره آل عمران و سیره حضرت زهرا سلاماللهعلیها حضور زنان با حجاب کامل بوده است .
➖خانم محسنی گفت : این زنان فمنیسم های مسلمان هستند ولی یک نکته ای که در صحبت های خانم احمد در مورد ایرانیان وجود دارد بسیار مهم است و اینکه ایرانیان در زمان ساسانیان اسلام را قبول کردند و به سرعت علوی شدند و بین خود و اعراب چند خط کشیدند از جمله اینکه چند همسری را قبول ندارند اما حجاب را قبول دارند و زنان ایران در عهد ساسانی به شدت محجبه بودند و هر چه زنان شاهزاده تر باشند پرده پوش تر هستند. و خانم احمد معتقد است که حجاب اعراب از ایرانیان گرفته شده است و در نهایت حجاب را یک مساله اخلاقی می داند .
➖سرکار خانم شاکری به عنوان استاد ناقد به بیان نظریات آقای قاسم امین پرداخت و گفت : طبق نظریات آقای قاسم امین حجاب دو دسته اجتماعی و جسمانی دارد . زن زندگی آزادی شعار زیبایی است . وقتی حجاب آمد اعتماد به نفس زن از بین می رود و راه برای کسب و کار سخت می شود و این نوع پوششی که شما می گویید افراط است و یک پدیده اجتماعی است و دینی نمی باشد و نقد در مورد زن و مرد فقط روی خلوت زن و مرد بر می گردد وگرنه تعامل هیچ گونه ایرادی ندارد و عفت حقیقی همان ارزش حقیقی و اخلاقی است که باید اختیاری باشد و اگر اجباری باشد ارزشی ندارد .
➖دکتر محسنی در پاسخ به نظریات قاسم امین گفت : استدلالات آقای امین در مقام عمل رد شده است چرا که پوشش خانم هیچگونه مزاحمتی برای یک زن ندارد
➖وی ادامه داد : فهم غلط از حجاب باعث شده تا چنین نظریاتی را بیان کند و روایات معتبری را که درمورد وجوب حجاب بیان شده را مطرح نکرده اند و استدلالات ایشان در بسیاری از جاها با هم تناقض دارد . به طور کلی نقد دیدگاه ایشان برمی گردد به دیدگاه نادرست ایشان از حقوق زنان و درک نادرست از مباحث فقهی قرآن و به کار نبردن روایات معتبر در امر حجاب و تحلیل نادرست از آیات سوره احزاب دارند .
➖دکتر محسنی در پاسخ به این سوال که چرا اندیشه های این افراد در دنیا مطرح شده است گفت : این افراد مقالات بسیاری در مورد دیدگاههای خود نوشته اند و در محافل علمی بسیار عرض اندام کرده اند و عده ای سود جو در جوامع اسلامی نیز خیلی از صحبت های این افراد را منتشر می کنند .
➖دکتر شاکری در پایان به عنوان باربارا استواسر گفت : یکی از عوامل نزول آیات مربوط به حجاب و دستور به پرده نشینی زنان پیامبر بوده است . از نظر تاریخی، روایت هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از آیات حجاب در پی این ازدواج و حضور طولانی مدت میهمانان در خانه پیامبر نازل شده اند. بر اساس ایات و روایات، خداوند خواست که همسران پیامبر از نگاه های مردانی که وارد منزل پیامبر می شدند، محفوظ بمانند و این مسئله به عنوان یکی از دلایل نازل این آیات ذکر می شود.
➖شاکری گفت : استواسر همچنین به تأثیر عمر بن خطاب در مسأله حجاب اشاره می کند و او را یکی از مشاوران اصلی پیامبر در این زمینه می داند او می گويد “منابع اسلامی نقل کرده اند که عمر بارها از پیامبر خواسته بود که زنان ایشان را از دید مردان محفوظ کند و سرانجام، این درخواست عمر با نزول آیات حجاب تأیید شد” . اما استواسر نمی گوید کدام منایع اسلامی و هیچ کدام از منابع را ذکر نمی کند .
➖دکتر محسنی در نقد نظریات باربارا استواسر گفت: از دیدگاه او، حجاب در دوران اسلامی تنها ناشی از تعالیم دینی نبوده بلکه تأثیرات فرهنگ های دیگر نیز در شکل گیری و تقویت آن نقش داشته است. این دیدگاه بر اساس تحلیل تاریخی و تطبیقی مطرح شده است که نشان می دهد در امپراطوری های بیزانس و ساسانی، زنان نخبگان جامعه به پوشش های ویژه ای ملزم بودند. با این حال، بسیاری از پژوهشگران اسلامی با این تفسیر مخالفند و معتقدند که حجاب در اسلام بر پایه تعالیم خاصی از قرآن و سنت پیامبر شکل گرفته و تأثیرات خارجی در آن نقشی محوری نداشته است.
➖دکتر محسنی در پایان گفت : در نهایت، استواسر و دیگر منتقدان با تأکید بر انزوای زنان، در بسیاری از موارد با واقعیت های تاریخی در تضاد قرار می گیرند. تاریخ نشان می دهد که زنان پیامبر و بسیاری از زنان مسلمان، نه تنها در انزوا نبوده اند، بلکه در امور اجتماعی، سیاسی، و حتی جنگ ها مشارکت فعالی داشته اند. برای مثال، زنان پیامبر مانند عایشه در جنگ های اسلامی نقش رهبری داشته و در مسائل حقوقی و آموزشی مشارکت می کرده اند. بنابراین، تفسیر حجاب به عنوان ابزاری برای انزوا، با شواهد تاریخی سازگار نیست.
حجت الاسلام والمسلمین آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن تسلیت شهادت آن بانوی دو عالم گفت : حضرت زهرا سلام الله بعد از شهادت پیامبر صلی الله با چالشهایی روبرو بودند که این چالش به غیر از غمی بود که ایشان بر دوش میکشیدند .
آقای عزیزی ادامه داد: غصب خلافت و غصب فدک از جمله چالشهای زهرای مرضیه سلام الله بود که حضرت در مقابله با این دو چالش هم از نظر محتوایی و هم از نظر رسانهای به شیوههای متفاوتی با مخالفین برخورد کردند .
حجت الاسلام عزیزی مبدع فقه الحدیث را حضرت زهرا خواند و گفت : این مهم که مبدع فقه الحدیث حضرت زهرا است را از خطبه فدکیه میتوان فهمید.
آقای عزیزی اولین روش رسانهای حضرت زهرا را اساس تبیین خواند و بیان داشت : این تبیین فقط به صورت گفتار نبود بلکه به شکل رفتار نیز در شیوه رسانهای زهرای مرضیه وجود داشت.
آقای عزیزی افزود : به عنوان مثال گریه حضرت زهرا یک نشانه است و این گریه فقط برای از دست دادن پدر و از روی ضعف نیست بلکه یک شیوه تبیین و مبارزهای عاطفی است تا یک تضاد را به همگان نشان دهد و این رفتار حضرت زهرا سلام الله یک کنش است که واکنشهایی خواهد داشت و از جمله این واکنشها اعتراضی بود که طی نامه ای به عباس عموی پیامبر نوشته شد تا از فاطمه زهرا بخواهند که دیگر گریه نکند اما ایشان قبول نکرد.
آقای عزیزی با اشاره به شیوه مبارزه زهرای مرضیه سلام الله گفت : حضرت زهرا گریه نکردن را رد کرد و در انتخاب اینکه شب گریه کند یا روز ، شب را انتخاب کرد و در مرحله دوم مبارزه انتخاب حضرت زهرا برای گریه در روز محل ورودی شهر مدینه بود یعنی منزلی در کنار قبرستان بقیع و ایشان روزها دست حسنین را میگرفتند و به آنجا میرفتند و گریه میکردند.
آقای عزیزی ادامه داد: شب ها کسانی که برای عبادت و تهجد میآمدند برایشان سوال پیش میآمد که این گریه برای چیست و روزها کسانی که وارد شهر میشدند این سوال برایشان پیش میآمد و این کنش دوم اتفاق افتاد
امام جمعه شهرستان ورامین با اشاره به کنش دوم حضرت زهرا گفت در کنش دوم عدهای از مردم رفتند و محلی را که حضرت در آنجا گریه به ایشان را ندادند و کنش سوم اتفاق افتاد و در این کنش حضرت دست حسنین را میگرفتند و به احد می رفتند و در آنجا چون مسیر عبور به شهر و عبور کاروانها در احد است و این یعنی حضرت می خواهند مبارزه ی خود را بین المللی کنند چرا که مردم می دیدند دختر پیغمبر تنها گریه می کند .
آقای عزیزی گفت : کنش بعدی زمانی که ایشان جنگ را به خانه های مردم بردند اتفاق افتاد وایشان با حال بیماری تک به تک به خانه های مهاجران و انصار رفتند و تا با مردم گفتگو می کردند از غدیر و حق پایمال شده صحبت کردند و ما باید این نوع رفتار را رسانه ای ببینیم.
حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: دشمن درصدد بود که چگونه ایشان را مهار کنند .
آقای عزیزی توجه به خانم های شهر و خطبه ی حضرت را کنش بعدی ایشان خواند و گفت : حضرت زهرا سلام الله صحنه را کاملا مدیریت می کردند و عده ای از مردم تصمیم گرفتند عیادت از ایشان را تغییر دهند ؛ اما ایشان در مقابل این تغییر جواب سلام عیادت کنندگان را ندادند و کسی جواب سلام نداد که معصوم و عالم و دختر پیغمبر است و این یک علامت سؤال بزرگ است .
اقای عزیزی ادامه داد : روش رسانهای حضرت زهرا به گونه ای بود که بعد از گذشت چهارده قرن برای رفتار مخالفین با حضرت جوابی از اهل سنت دریافت نخواهید کرد . چرا که ایشان محور آیه تطهیر هستند و جواب سلامی که واجب است را نمی دهند و محبوبترین شخص نزد پیامبر و همچنین عالم ترین و شبیهترین فرد به پیامبر ترک واجب کرد .
آقای عزیزی در توضیح اینکه چرا حضرت زهرا سلام الله پشت در رفتند گفت : ایشان پشت در رفتند تا یک : مانع نزاع شوند . و دوم به همگان نشان دهند تا این افراد حرمتی برای ناموس پیامبر صلی الله قائل نیستند .
حجتالاسلام والمسلمین آقای عزیزی در پاسخ به این سوال که چرا حضرت زهرا سلام الله ترک واجب کرد گفت : در این ترک واجب ما با سد عصمت ، علم و احترام ایشان مواجه می شویم پس نتیجه می گیریم که ترک واجب نکرده است چرا که آنها یا کافر حربی و یا منافق بوده اند و جواب سلام این دو عده واجب نیست .
امام جمعه شهرستان ورامین در پایان کار رسانه ای اصلی فاطمه زهرا سلام الله را در وصیت ایشان دانست و بیان کرد : وقتی حضرت می فرماید مرا شبانه دفن کنید و کسی را خبر نکنید یعنی مبارزه ی حضرت زهرا چند لایه هست ؛ مبارزه عاطفی با گریه ، مبارزه با تبیین ، مبارزه با تبلیغ چهره به چهره ، مبارزه با مواجه شدن با زنان خانه دار، مواجه با کاروان ها و بین المللی کردن مبارزه، و آخرین مبارزه اینکه ایشان اجازه برگزاری ختم و مراسم را ندادند تا این سؤال همیشه در تاریخ بماند که چرا قبر ایشان مخفی است.
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🌱تقدیر از سرکار خانم معصومه رمضانی نویسنده و دانش آموخته حوزه علمیه کوثر و معرفی آثار ایشان
آثار به چاپ رسیده از این نویسنده عبارتند از :
۱.یک تن واین همه مزار
۲. حوالی خانه دوست
۳.چای گرم فرمانده
۴. به جرم پاسداری
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در پنجمین جلسه از سلسله جلسات درس تفسیر قرآن و اخلاق با اشاره به ماجرای داستان حضرت سلیمان نبی صلی الله و دعای شکرگزاری ایشان گفت : حضرت سلیمان به خدا عرض کرد ” رَبِّ أَوْزِعْنی أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک ” اپروردگارا! به من الهام كن (و توفيق ده) كه نعمتى كه به من بخشيدهاى شكر كنم .
حجت الاسلام والمسلمین عزیزی گفت : شکرگزاری در انسان بسیار کمرنگ است . انسان زبان تحقیر خود را دارد و اینکه خود را ضعیف نشان دهد تا دیگری در مال او طمع نداشته باشد اما شکرگزاری در او اندک است .
آقای عزیزی با اشاره به نظر خواهیهای که خداوند در سوره مبارکه واقعه از انسان داشته است بیان داشت : سیره قرآن این است که دست ما را بگیرد و ما را بالا ببرد نه اینکه به جای ما فکر کند وقتی خداوند میفرماید ” اَفراءیتم ” یعنی نظر شما چیست و در حقیقت میخواهد انسان را به تفکر و شکرگزاری وادار کند .
امام جمعه شهرستان ورامین با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: وقتی مولا می فرماید ” گناه نکنید و همان خداوند که به شما فرموده گناه نکنید توان توبه را خودش برای شما مهیا کرده تا شما توبه کنید” یعنی اینکه خداوند اسباب رشد و شکرگزاری را برای انسان مهیا ساخته است.
آقای عزیزی با اشاره به روایتی از پیامبر که فرمود ” در نماز خداوند گناهان را بین دو چشم بندگانش قرار میدهد “خاطرنشان کرد: همین که انسان تکبیره الاحرام میبندد و گناهانی که مرتکب شده است را خداوند به خاطر او میآورد برای این است که انسان توبه کند و این یعنی ذات الهی به دنبال بهانهایست برای نجات انسان از گناه.
وی ادامه داد : بنابراین انسان در نعمت توان شکرگزاری را ندارد اما در مورد آلاءِ پروردگار همین که انسان آلاء رب خود را تکذیب نکند برای او مفید است.
آقای عزیزی گفت : این خداوند است که نعمت را به انسان داده و طبق آیه قرآن انسان باید از خود او بخواهد که اراده شکرگزاری را نیز به او عنایت کند.
حجت الاسلام عزیزی با اشاره به دعای ۳۷ صحیفه سجادیه بیان داشت : اینکه ما نمیتوانیم شکر نعمت را به جای آوریم به خاطر وسعت نعمت و وجود نعمت پشت نعمت است به همین دلیل است که امام سجاد میفرماید “خداوندا شاکرترین بندگان تو عاجز از شکر نعمت هستند.”
وی افزود: وقتی امام می فرماید ” تَشْکُرُ یَسیرَ ما شَکَرْتَهُ، عمل اندک را که بپذیرى از باب فضل پذیرفته اى ، یعنی خداوند با پذیرش این عمل اندک ، خود شکر عمل اندک بندگان را داشته است .
حجتالاسلام عزیزی در پایان گفت : برای شکرگزاری بودن باید به یاد قسم های قرآنی افتاد ، مانند قسمی که خداوند به خورشید ، ماه و یا ستگاران می خورد ، با تامل در این آفرینش های الهی در می یابیم که چقدر برای شکرگزاری نعمت ها بدهکار خداوند هستیم .
➖حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عزیزی امام جمعه محترم شهرستان ورامین در سومین جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق با اشاره به آیاتی از سوره نور گفت : خداوند این آیات را پیرامون حجاب بیان کردن است و بحث در مورد حجاب بر سر مطلوبیت آن است . اما باید دید آیا ظاهر قرآن برای ما حجت است که بخواهیم به آن عمل کنیم یا خیر؟
➖حجت الاسلام والمسلمین عزیزی ادامه داد : ظاهر قرآن حجت است پس اگر امری از قرآن کریم را میبینیم با توجه به آنچه در مورد حجیت بودن قرآن آمده قرآن حجت است و این آیه دال بر این دارد که حجاب واجب است.
➖ امام جمعه شهر ورامین با توجه به ارتباط زن و مرد و آیاتی که پیرامون این موضوع در قرآن آمده است بیان داشت : طبق آیه ۱۷۸ سوره بقره که خداوند خطاب میکند هن لباس لکم .. این آیه یک موضوع معرفتیست و به دلیل حیایی که در شریعت مقدس وجود دارد به این شکل بیان شده و در قرآن دو کارکرد برای لباس آمده است.
➖ وی افزود : وقتی خداوند در آیه ۲۶ از سوره اعراف میفرماید: لباس را نازل کردیم ، یعنی ما به شما حیایی دادیم که به موجودات دیگر ندادیم و بر اساس آن حیا شما را به درجه ای رساندیم که باید خود را بپوشانید این خطاب خداوند برای همه انسانهاست.
➖ آقای عزیزی علت این گونه خطاب کردن را در چند دلیل خلاصه کرد و افزود : دلیل اول این است که حجاب برجستگیهای انسان را بپوشاند یعنی آنچه دیده شدن آن مطلوب نیست پوشانده شود.
➖حجت الاسلام عزیزی گفت : طبق آیات الهی در واقع اصل پوشش و محدوده پوشش این است که برجستگیهای بدن انسان پوشانده شود
➖حجت الاسلام عزیزی دلیل سوم را پوشاننده و زینت بودن لباس دانست و افزود : لباس باید زینت باشد و نباید مایه اشتهار یا بیآبرویی باشد و تشخیص این زینت به عرف جامعه متدینین است.
➖ امام جمعه شهرستان ورامین لباس را مسأله کافی برای حفظ دین ندانست و بیان داشت : ممکن است فردی لباس پوشیده بر تن داشته باشد و به آیات قرآن نیز در این زمینه عمل کند اما همین فرد دچار معصیت شود پس لباس به تنهایی حفظ کننده انسان از معصیت نیست چرا که بهترین لباس تقواست و حجاب ابزار تقواست.
➖ وی ادامه داد : اما دلیل این که دین از انسان لباس پوشیده میخواهد برای آن است تا انسان را سالم نگه دارد مانند جواهرفروشی که برای حفظ جواهرات خود تلاش میکند.
➖ آقای عزیزی خداوند را اهل حیا دانست و گفت : خداوند حیا دارد و حیای بندگانش را نیز دوست دارد در روایات نیز آمده که خداوند از روی حیا در روز قیامت برخی از بندگانش را عذاب نمیکند
➖حجت الاسلام عزیزی در پاسخ به این سوال که وظیفه امام جمعه در جامعه و در شهر چگونه است گفت: امام جمعه پدر شهر است و مسئولیت رسیدگی به تمام افراد شهر را دارد و باید به گونهای رفتار کند که از انسان متدین تا فردی که اعتقاد چندانی به دین ندارد بتواند برکنار ایشان راحت مشکلات خود را بیان کند .
➖حجت الاسلام عزیزی دو قطبی در شهر را عامل اصلی عدم پیشرفت یک شهر و یا حتی کشور دانست و افزود : در جامعهای که دو قطبی وجود دارد آن جامعه هیچگاه به سمت پیشرفت حرکت نخواهد کرد و همگان باید بدانند که امام جمعه شهر وابسته به هیچ گروه و یا جناحی نیست بلکه او را به عنوان پدر معنوی شهر باید بشناسند.
حجت الاسلام عزیزی سرکشی به مدارس پسرانه و دخترانه سر زدن به بازارها و دیدار با کسبه دیدار با حوزههای علمیه حضور و در بین مردم را از وظایف امام جمعه برشمرد و گفت : برای اینکه امام جمعه یک شهر بتواند بر این گونه مسئولیتها رسیدگی کند باید مسئولین شهر فضای شهر را به سمت آرامش و رفاقت و برادری پیش ببرند و شهر را از هرگونه تنش دور نگه دارند .
حجت الاسلام عزیزی در پایان خواهران طلبه را جهادگران تبیین خواند و گفت : از شما طلاب خواهر میخواهم که در این امر خطیر به امام جمعه شهر کمک کنید تا فضای شهر را به سمت صلح و آرامش ببریم و شهر را به سوی رشد و تعالی حرکت دهیم .