وسیله شفاعت فاطمه علیه السلام

روایت شده است که روز قیامت حضرت رسول خدا صلی الله به علی علیه السلام می فرماید به زهرا بگو برای شفاعت امت چه داری ؟؟
حضرت علی علیه السلام پیام رسول خدا را به فاطمه سلام الله ابلاغ می کند فاطمه سلام الله جواب می‌گوید :

ای امیر مومنان برای ما در مقام شفاعت دو دست بریده پسرم عباس کافیست

 

 

چهره ی درخشان حسین علیه السلام، شیخ علی ربانی خلخالی ، ص ۳۱۲

 

   دوشنبه 5 دی 1401نظر دهید »

زن با یک دست گهواره را و با دست دیگر دنیا را تکان می دهد

از اینکه فهمیده بودیم ساکنان سلول سمت چپ (و راستمان) ایرانی هستند خوشحال بودیم. سی و دو ضربه به دیوار زدیم تا آنها را متوجه حروف الفبا کنیم . آنها هم متقابلاً سی دو ضربه به دیوار کوبیدند . نه بیشتر نه کمتر.

خوشحال شدیم که آنها منظور ما را فهمیده اند . پس حالا ضربه بزنیم؛ پانزده ضربه «س» بیست و هفت ضربه «ل» یک ضربه «ا» بیست و هشت ضربه « م» یعنی سلام. هرچه نشستیم جوابی دریافت نکردیم . مجدداً بار دوم و بار سوم تکرار کردیم . سلول سمت چپ به دریچه زدند و نگهبان را صدا زدند .

دریچه که باز شد ما بلا فاصله زیر در رفتیم از زیر در شنیدیم که با صدای بلند گفتند ما ترتیب الفبا را نمی دانیم . … کار خلاقانه آن برادری که به بهانه ی ترانه خواندن اسامی دوستانش را با شعر و آهنگ برایمان گفته بود یادمان آمد . از آنجا که نگهبان ها به دعای بعد از نماز ما در سه وعده نماز یومیه عادت کرده و آن را پذیرفته بودند شروع به خواندن دعای امن یجیب کردیم البته با همان لحن و صوت همیشگی به جای دعا حروف الفبا را شمرده شمرده می خواندیم . …

وقتی تمام شد فوراً از دیوار سمت راست که ترتیب حروف الفبا را گرفته بودند شروع به ضربه زدن کردند : « زن با یک دست گهواره را و با دست دیگر دنیا را تکان می دهد. »

 

 

معصومه آباد،من زنده ام (خاطرات دوران اسارت)، چاپ دویست و پنجم ،1395 ، ص 269 تا271

   سه شنبه 19 فروردین 1399نظر دهید »

در آغوش مادر 

 

مادر

 

آخ که اگر مرد تمام صحنه های نبرد هم باشی،خستگی َت را فقط و فقط آغوش مادر به در می کند و بس.

اصلا ستون شانه هایش امن ترین نقطه جهان توست.

آخ که اگر تمام دردهای عالم هم خروار شده باشد بر دلت تنها آیه های لب اوست که معجزه می کند و کافی است یک کلام بگوید : پسر جان! خدا بزرگ است .

غمت نباشد دختر!

خدا کریم است.

همین. همین یک جمله از زمین بلندت می کند.

جان می گیری و دوباره می زنی به راه.

به دل خطر.

به دل هر آنچه که تا دقایقی پیش نشدنی ترین کار دنیا می نمود.

مادر.

و تو مپندار که چین و چروک های چهره اش را دست نقاش روزگار کشید، هرگز.

غصه دیر آمدن و نیامدن.

بد خوابی شبانه.

درد الان چه می کند؟

چه می خورد؟

آفتابش را سایبانی هست یا نه؟

و مهتابش را روکش گرمی هست یانه؟

این درد و غصه های دیده نشدنی مادران خط به خط چینند و چروک و پیری زود هنگام.

کاش هر روز بچگی می کردیم و هر روز هوای آغوش گرمشان به دلمان می افتاد.

کاش قدرشان را می دانستیم .

قدر خودشان و قدر دستانی که به سوی آسمان بلند می کنند.

مستجاب الدعوه های ایلمان هستند و غافلیم از معجزه تسبیح و ذکر لبهاشان.

امان …. امان از ما بچه های تخس روزگار که هر چقدر هم عاشق مادرمان هستیم باز او را برای آغوشش،برای شانه اش،برای دعای خیرش می خواهیم.

همین هم خوب است و اصلا مادران را عشق به همین بچگی کردن هامان سر پا و زنده نگه داشته.

کاش تا زندگی کنند بیشتر از این برایشان بچگی کنیم.

 

کاش. م . رمضانی


موضوعات: دلنوشته, مادر
   شنبه 26 بهمن 1398نظر دهید »

شعر روز مادر

 

روز مادر

 

در گلستان ادب آموزگارم مادر است

بعد رب العالمین پروردگارم مادر است

من که شاگرد دبیرستان عشق مادرم

اولین معشوق من در روزگار مادر است

 

✨✨✨

مادر نمــای قــدرت دنیـــای خلقـــت است

مادر به مـا ز ایــزد یکتــا فضیـــلت است

فـردوس را بــــه زیر قدمهـــاش مانده رب

کـو را مقــام، بعــد خـــدا در عبـادت است

 

✨✨✨✨

 

مادر قسم به جان عزیز ات که هیچ گاه

یاد شکـــــوه مند تو، از دل نمی رود

تا دامن کفـــــن نکشم زیر پای خاک

نقشی تو هم دمی ز مقابل نمی رود

 

✨✨✨✨

 

مادر ای معنی ایثار تو گل باغ خدای

توی روزگار غربت با غم دل آشنایی

می نویسم از سر خط ای معنی بودن

می نویسم تا همیشه تویی لایق ستودن

 

✨✨✨✨

بوی بهشت می دهد دست دعای مادرم

سجده پس از خدا برم بر کف پای مادرم

اتش پاک عشق را دامن شوق می زند

در دل خام سوز من حمد و نثای مادرم  

 


موضوعات: مادر, اشعار
   جمعه 25 بهمن 13981 نظر »

تبلیغ دوران دوم فمینیستی در ایران 

 

فمینیسم

 

امروز دارن دوران دوم فمینیستی را در جامعه‌ی ما تبلیغ می‌کنند. یعنی یک زن باکلاس، یک زن موفق، زنی است که بیرون از خانه بیشتر وقتش را صرف بکنه… شغلی داشته باشه، درآمدی داشته باشه… ماشینی داشته باشه، سوار بشه، بره، بیاد … دکور خونه‌ش رو مدام تغییر بده، به عشق اینکه خونه‌اش از این محله بره اون محله، درآمدی کسب بکنه…

 

این [یعنی] دقیقاً همون تفکری که در غرب حاکم بود و بعد از 110 سال امروز با شکست مواجه شده. امروز به تعبیر خود غربی‌ها، میگن یک زندگی لاکچری برای یک زن … [اینه که] خانم خونه باشه. نه [اینکه] بیرون شغل داشته باشه. مستندهایی هم در این زمینه ساخته شده.

 

فمینیست یک دوره اعتراضی داشت [دوره‌ی اول].

دوره دوم، دوره‌ی ورود زن به جامعه بود و دوره‌ی سوم آسیب‌هایی [بود] که به خاطر این ورود شکل گرفت. دوره‌ی چهارمش الان یه چند سالی هست آغاز شده؛ یعنی دوره‌ی بازگشت زن، دوباره به خانه… امروز واقعاً آرزو برای یک زن غربی اینه که توی خونه بدون اینکه بیرون کار داشته باشه، همسرش هزینه‌ش رو بده؛ او فرزند بیاره و فرزند تربیت کنه…

 ما باید مراقب باشیم در دام جریان فکری فمینیسم و غرب‌گرا گرفتار نشیم.

 

امروز متأسفانه در رسانه‌ها، فیلم‌ها [و] سریال‌هایی که برای ما می‌سازن، بیشتر جریان دوم فمینیسم داره تبلیغ میشه … امروز زنان غربی، آرزوشون اینه که تعدد فرزندان داشته باشن. رفتن آسیبش رو دیدن، بعد از ۱۱۰ سال سرشون به سنگ خورده، برگشتن…

 

استاد تراشیون ،پرسمان تربیتی کودک و نوجوان - رادیو معارف

   شنبه 20 مهر 1398نظر دهید »

تقدیم به روح بلند مادری که به خاطرش تلفن به صدا درآمد….

 

مرد چشمان خمارش را به‌زحمت باز کرد و صفحه‌ی نمایشگر روی تلفن را نگاهی انداخت و با دلهره گفت:«پیش‌شماره‌ی (نِکا)ست. مادرته! یعنی چی شده سرصبحی؟» و سریع گوشی را برداشت.

شخصی آن‌طرف گوشی صحبت می‌کرد و معلوم نبود چه می‌گوید. مرد گفت:«سلام خوبید؟ چیزی شده؟» و بعد از مکثی ادامه داد. _اگرنه که این موقع صبح زنگ نمی‌زدید!

زن که دیگر خواب از چشمانش پریده بود هراسان پتو را کنار زد و بدو پای تلفن آمد و گوشی را از دست همسرش قاپید. - سلام مامان! چی شده؟ تو رو خدا راستشو بگو. مرد بی‌طاقت شد.

دلش می‌خواست حرف‌های مادرزنش را از آن‌طرف گوشی بشنود.

دست برد و دکمه‌ی آیفون تلفن را فشار داد. - نه مادر جان! هول نکن. عجب اشتباهی کردما. کاش بعداً زنگ می‌زدم. راستش خواب دیدم،دلم هول برداشت و طاقت نیاوردم. گفتم زنگ بزنم قرچک و یه خبری ازتون بگیرم.

زن نفس عمیقی کشید و گفت: «اووف …خواب؟! وای مادر! شما که ما رو کشتید از دلواپسی.»

و بعد با کنجکاوی پرسید: «حالا چه خوابی دیدید؟» مرد که خیالش راحت شد اتفاقی نیفتاده روی صندلی کنار تلفن نشست و به صدای مادرزن خویش گوش داد. - همین بعدِ نماز صبحی که سر گذاشتم روی بالشت،تا چشمام گرم شد، تو خواب یه اتوبوس سرباز دیدم که لباس خاکی تنشون بود.

همه شون می‌اومدند سمت محله‌ی شما. به یکی از سربازا که چهره‌ی نورانی و زیبایی هم داشت،گفتم:اینجا چه خبره؟ کجا می‌رید؟ لبخند زد و گفت: مادر شهیدان حسین و اصغر ایرلو فوت کرده و امام حسین (ع) تشریف آوردند تا بر پیکر این مادر نماز بخونند.

ماهم اومدیم به ارباب اقتدا کنیم. تلفن از دست زن افتاد. مرد به آنی از روی صندلی کنده شد. هر دو ناباورانه به سمتی می‌دویدند. یکی دنبال چادر و دیگری به دنبال پیراهن. درِ حیاط را که باز کردند، درجا میخکوب شدند.

زن داد زد:«این حقیقت نداره! حقیقت نداره!» مرد پایش سست شد و همان دمِ در نشست.

زن اما دستش را بر سر می کوبید و به سمت خانه‌ی همسایه می دوید.

دوروبر خانه اشان شلوغ بود و درِ حیاط باز. جوان‌ترها آرام و بی‌صدا، بدون آنکه احدی را از خواب بیدار کنند،اشک می‌ریختند و به تن درودیوار خانه‌ی “ننه صونا” لباس مشکی می‌پوشاندند. 

تقدیم به “ننه صونا” مادر حسینِ قصه‌ی ما. مادری درستکار که در قرچک تهران فوت کرد و زنی نیکوکار در نکای مازندران، خواب نماز خواندن سیدالشهدا (ع) بر جنازه‌اش را دید. بدون اینکه حتی او را بشناسد!

 

معصومه رمضانی

   یکشنبه 26 اسفند 1397نظر دهید »

بی‌احترامی به زنان در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر؟!

 

روزنامه آرمان نوشت: انتشار تصویر دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر تهران بازهم خبرساز شد. گویی برخی موضوعات قرار نیست دچار تغییر شود بلکه همان اعتقاد از نقشی به نقش دیگر منتقل می‌شود.

دیوارنگاری مدت‌هاست که در پایتخت باب شده و هدف آن در درجه نخست روحیه‌بخشی به جامعه است و پیامی را هم منتقل می‌کند اما برخی اوقات اعتقادات گروهی خاص در این دیوارنگاری‌ها مشهود است.

دیوارنگاره جدی میدان ولی‌عصر طرحی که به نام گرامیداشت روز زن است و نشان از حضور یک زن در منزل در حال سامان دادن به وضعیت 3 فرزندش دارد.

برداشتی که این طرح می‌شود چنین است که وظیفه زن تنها در تربیت فرزندانش خلاصه می‌شود و بس.

در صورتی که همگان بر این اعتقاد هستند در دنیای امروز و ویژگی‌های اقتصادی و فرهنگی کشور نمی‌توان زن را تنها در چارچوب خانه و در حال تربیت فرزند به تصویر کشید.

زن ایرانی نشان داده که توانایی بالایی در ایجاد توازن میان امور منزل و تربیت فرزندان با فعالیت‌های خارج از منزل دارد و تاکید دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران بر نادیده گرفتن نقش زنان قابل تامل است!

 

دیواره نگار میدان ولیعصر

 

 

دیوارنگاره ای خالی از همه چیز جز حس زیبای مادری

تا اعتراضات به دیوار نگاره ی میدان ولی عصر بالا گرفت عده ای هم فریاد وا اسلامایشان بالا رفت که چه نشسته اید؟!

ایده ی (رابرت مرداک) و از بین بردن تقدس مقام (مادر) عملی شده و یک سری دارند به این دیوارنگاره اعتراض می کنند.

عججججب!

خلط مبحث ،خلط مبحث که می گویند یعنی همین.

اینکه ایده ی (رابرت مرداک) تنزل مقام مادری است یک بحث است و اینکه عده ای می گویند زن فقط—دقت شود."فقط"— در مادری و فرزند آوری و تربیت فرزند، خلاصه نمی شود، بحثی دیگر.

 

اگر دعوا سر این باشد که چرا زن باید مادر باشد؟

چه کسی گفته تربیت نسل کار اوست؟

دنیا را بچسب و عشق و حالش را بچه داری دیگر چیست؟

آری .این نظر، خلاف طبیعت زن ،شرع و عرف است و همان ایده ی جناب مرداک.

 

اما اگر دعوا سر این باشد که زن را ابعادی دیگر هم هست، چه؟!

باز هم بد گفته اند؟!!

بلاتشبیه بلاتشبیه شما فرض کنید این تصویرِ —از ساحت حضرت صدیقه ی کبری(س) عذر می خواهم—حضرت زهرا(سلام الله علیها)است.

خب آنوقت دادمان بالا نمی رفت که چرا علمش را،

جهادش را ،آن پرستاری هایش را ، ام ابیها بودنش را و مهمتر از همه دفاع از ولی اش را نشان نداده اند ؟

داد می زدیم یا خیر؟

این دادها نه برای تنزل مقام ایشان است .

خیر. برای این است که چرا همه ی ابعاد حضرت را نشان نداده اید؟

همه ی توش و توانش را.قدرت لایزالش را!

زنان امروز هم همین طورند.

 

خبرنگاری که خار چشمان آمریکاست.(مرضیه هاشمی)، اساتید فرهیخته ی دانشگاه ها. نرگس کلباسی ، خانمی که با مدرک دکترایش برگشت به ایران، ورزشکاران و هزاران زن فرهیخته ی دیگر این مملکت ، کجای این تصویرند؟! بله!دعوایی هم اگر هست سر کلمه ی (فقط) است.

زن “فقط” مادر نیست. هر چند قبول داریم مهمترین ، اصلی ترین ، فطری ترین ، شایسته ترین ، زیباترین و آرامش بخش ترین وظیفه اش مادری است.( معصومه رمضانی )

   یکشنبه 5 اسفند 1397نظر دهید »

نوسروده «برقعی» به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س)

 

 

وفات حضرت خدیجه

 

دور شدم از این و آن، با خودم آشنا شدم

آینه در حجاز بود، عاشق مصطفی شدم

 

سرمه نمی برم به چین، قند و شکر نمی خرم

نقره و زر نخواستم، صاحب کیمیا شدم

 

بار شتر گذاشتم، وقف تو هرچه داشتم

دانهء عشق کاشتم، در قفست رها شدم

 

با تو جرس به هر نفس، مصرع عاشقانه ایست

با تو پر از قصیده ام، با تو غزل سرا شدم

 

ای که ملول می‌شوی از نفس فرشته‌ها

باور من نمی شود، همنفس شما شدم

 

سفرهء دل برای من، باز کن آیه ای بخوان

حرف بزن که مَحرمِ زمزمهء حرا شدم

 

قطرهء من فرات شد، ذرّه ام آفتاب شد

پیش تو سیّدالبشر، سیّدة النّسا شدم

 

پشت سرت من و علی، قامت عشق بسته ایم

تو همه مقتدا شدی، من همه اقتدا شدم

 

من به تو دست یاعلی داده ام از صمیم دل

مرگ جدام کرده است از تو اگر جدا شدم

 

لحظه آخرین غزل، ترس ندارم از اجل

پیرهن تو در بغل، با تو دوباره «ما» شدم

   شنبه 5 خرداد 1397نظر دهید »

خانواده اساسی ترین بنیاد زندگی بشر 

 

کبری خزعلی

 

دکتر کبری خزعلی ریس دانشکده الزهرا در مراسمی که مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد ضمن بیان اهمیت نقش زنان در خانواده بیان داشت : زن ها و مردها هر دو بندگان خدا هستند و سیر انسانی دارند هر کدام به طور جداگانه به کمال می رسند .

 

دکتر خزعلی با اشاره به موهبت هایی که خدا به زنان اعطا کرده گفت : خلاقیت ، ربوبیت و رحمان و رحیم بودن از جمله صفاتی است که خداوند به زنان داده است اما کشورهای غربی در نظر دارد زن را از مقام ربوبیت به زیر آورده و در مقابل او را به انجام کارهای روزمره و به دست آوردن مشاغل هدایت کند .

 

کبری خزعلی خانواده را یکی از اساسی ترین بنیادهای زندگی بشری خواند و افزود : به رغم فراز و نشیب های فراوانی که برای نهاد خانواده به وجود آمده است ولی همچنان نقش مهمی در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر داشته و دارد .

 

دکتر خزعلی با اشاره به آمار طلاق در جامعه و بالا رفتن سن ازدواج جوانان گفت : بر اساس تحقیقات صورت گرفته سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی بهترین سن ازدواج برای جوانان می باشد چرا که در این سن جوانان عشق و علاقه اولیه و واقعی خود را فقط برای همسرانشان آن هم به صورت حلال ابراز میکنند .

 

وی افزود : اما بیشترین طلاق ها در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی صورت می پذیرد چرا که در این سنین حساسیت افراد بسیار بیشتر است .

 

خزعلی ضمن اشاره به نقش مادر در تعیین سرنوشت فرزندان اظهار داشت : اگر فرزندان در خانواده ای غرب زده و خودباخته شدند باید به شأن مادر در درون خانواده نگریست ، اگر مادر در درون خانواده حقیر باشد و هر کس به هر گونه ای که خواست با او رفتار کند این مادر حقیر فرزندانی شریف نخواهد داشت .

 

خزعلی افزود : برطبق روایات اگر می خواهید فرزندانی کریم داشته باشید باید آداب و رفتار خود را در خانواده حسنه کنید « اکرموا اولادکم و احسنوا آدابهم» .

 

کبری خزعلی با اشاره به نزول جایگاه و ارزش زن در جامعه امروز گفت : امروزه برای این که زنان بتوانند در جامعه حضور داشته باشند به خودآرایی می پردازند یعنی برای حضور در جامعه باید جسمشان را عرضه کنند و این یعنی بردگی نوین برای زنان ، در حالی که باید فکر زن ، شخصیت زن و مهارت های او به عنوان ارزش شناخته شود .

 

خزعلی با اشاره به ظلم های قانونی که هم اکنون به زنان می شود گفت : در شناسنامه های جدید صفحه ازدواج برداشته شده است و اگر فرد بخواهد ازدواج کند ازدواج او غیر قانونی خواهد بود یعنی اگر دختری در سن ۱۶ سالگی ازدواج کند و بعد از یک سال صاحب فرزند شود و همسرش فوت کند در قانون پدری برای این فرزند وجود ندارد چرا که فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می شود ، آیا این قانون ظلم به زن نیست ؟

 

خزعلی با اشاره به بند ۵ سند ۲۰۳۰ گفت : در این آمده است که زن در هر جایی و هر سنی و با هر شرایطی که دارد می تواند از جسمش استفاده کند و هر جا دلش خواست می تواند فرزندش را سقط کند .

 

وی ادامه داد ؛ این بند ابتدا فساد را در جامعه تزریق می کند و بعد امکان حلال ( ازدواج) را می گیرد و این یعنی طرح صهیونیستی که باید ۴ میلیارد از روی زمین حذف شوند .

 

 

   دوشنبه 17 اردیبهشت 1397نظر دهید »

پوشش زن در اسلام 

 

پوشش زنان

 

1- میزان پوشش زنان در برابر مردان نامحرم

فتوای مشهور در میان فقها و دیدگاه قریب به اتفاق آنان این است که بر زن واجب است همه‌ی بدن جز چهره و دو دست خود را از نامحرم بپوشانند؛ در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که هر گاه شخصی از شما تصمیم به از دواج بگیرد از موی دختر مورد نظر پرس و جو باید کند؛ چنانکه از چهره‌اش پرس و جو می‌کنند، چرا که مو یکی از دو زیبایی است.

نتیجه‌ی سخن آنکه بر اساس آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود، باید اندازه‌ی پوشش بانوان در برابر مردان نامحرم به گونه‌ای باشد، که همه‌ی بدن آنها را به استثنای چهره و دستانشان را بپوشانند.


 

۲- پوشش مادر و تأثیر آن بر فرزندان

از نظر حکم شرعی، واجب نیست مادر همه‌ی اعضای بدن خود را از فرزندان خودش بپوشانند، بنابراین باز بودن سر و گردن، دست‌ها و پاها و ساق پا اشکالی ندارد؛ اما از نظر تربیتی باید بگوییم کودک به راحتی رفتار و صدای مادر را تشخیص می‌دهد و آن را دنبال کند، رفتار مادر برایش کاملاً آشناست؛ بنابراین رفتار مادر تأثیر فراوانی بر روی فرزندانشان دارد، آنها نمی توانند در کارهایشان هدف‌گیری درستی داشته باشند، لذا تمام توجه‌اش به پدر و مادر و اطرافیان است، این امر در پوشش نیز صدق می‌کند و اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد؛ کودک هم سعی می‌کند همان پوشش را از مادر خود تقلید کند و در دوران نوجوانی که نوبت به انتخاب می‌رسد، سعی می‌کند با مادر همانندسازی کند و همسری متناسب با شخصیت مادر برای خود انتخاب نماید. (مکارم شیرازی، 1389، ص 110)

شناخت صحیح احکام الهی عنصری مهم، در تربیت دینی فرزندانمان محسوب می‌شود، اگر بخواهیم فرزندان خود را طوری تربیت کنیم که احکام الهی را رعایت نمایند باید از همان کودکی بر طبق دستورات دینی عمل نماییم؛ برای اینکه دختران و پسران هنگام بلوغ با مشکلی روبه‌رو نشوند و به تدریج با نقش خاص خود به عنوان دختر و یا پسر آشنایی دارند؛ این مسأله در مورد دختران اهمیت بیشتری دارد چرا که آنها زودتر از پسران به سن بلوغ می‌رسند.

در روایات اسلامی توصیه شده است که دختر بچه‌ی شش ساله را پسر بچه یا مرد نبوسد، و همچنین زنان نامحرم از بوسیدن پسرانی که سنشان بالای هفت سال است خودداری نمایند.

رعایت این اصول سبب می‌شود که دختران و پسران از همان آغاز به تدریج نقش زنانه و مردانه‌ی مناسب را درک نمایند.

شرع مفدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودی را تعیین کرده است، پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن برای عدم پوشش کفین و وجه و نیز مجاز نبودن زن ومرد در سخن گفتن با یکدیگر به گونه‌ای که گناه در آن وجود داشته باشد، به عنوان حداقل حدودی است که می‌باید رعایت شود. (طباطبایی، 1374، ص 131)

اسلام مکتب تربیت است و والدین را به تربیت نیکوی خود و فرزندانشان ترغیب و تشویق نموده است، خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید؛ خود و خانواده‌ی خود را از آتش نگاه دارید» فرزندانی که تحت سرپرستی والدین قرار دارند، امید می‌رود که اگر به خوبی تربیت شوند؛ بدون تردید می‌توانند فردی صالح و شایسته برای جامعه واقع گردد؛ تربیت خوب فرزند بدون تردید دارای اجر اخروی نیز برای والدین می‌باشد؛ زیرا اثر فرزند صالح پس از مرگ به آنها می‌رسد و جزو آثار ما تأخر محسوب می‌گردد.

کودکی که تحت تربیت خانواده‌ای روشن ضمیر تربیت شده است دارای ارزش والایی است زیرا زندگی انسان بر پایه‌ی تربیت صحیح برقرار شده است و اگر کودکی نیکو تربیت شود بدون تردید می تواند فرزندی صالح و شایسته برای جامعه واقع گردد.

 

۳- بررسی پوشش مادر در مقابل فرزند از دیدگاه شرعی وتربیتی

در مورد پوشش مادران در مقابل فرزندان همان طور که اشاره شد از نظر حکم شرعی ضرورتی ندارد و واجب نیست که همه‌ی اعضای بدن خود را از فرزندان خودشان بپوشانند، بنابراین باز بودن سر و گردن، دست‌ها و پاها و ساق پا مشکلی ندارد، مرد و زنی که با هم محرم هستند می ‌توانند به بدن دیگر به آن مقدار که در میان محارم معمول است نگاه کنند و در غیر آن احتیاط آن است که نگاه نکنند. (مکارم شیرازی، 1390، ص 510)

یکی از آثار پوشش نامناسب والدین در مقابل فرزندان باعث می‌شود که حیا و عفت در دیدگاه و از منظر آنها کم اهمیت جلوه دهند نوجوانی که همیشه مادر خود را نیمه عریان می‌بیند همیشه انتظار دارد که خاله، عمه و… را نیز با همین وضعییت ببینند.

شرع مقدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودی را تعیین کرده است، پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن برای عدم پوشش کفین و مجاز نبودن مرد و زن در سخن گفتن با یکدیگر به گونه‌ای که گناه در آن وجود نداشته باشد به عنوان حداقل حدود باید رعایت شوند.

ثانیاً فرزندان را افرادی بار بیاوریم که با کنترل درونی رشد کنند و نه با کنترل‌های بیرونی.

آموزش حدود شرعی و رعایت آنها توسط والدین نه تنها نشانه‌ی عقب ماندگی نمی‌باشد بلکه نشان دهنده‌ی دقت و توجه خانواده به مسأله‌ی حجاب و پوشش می‌باشد.

 

۴- خانواده و بدحجابی فرزندان

به تحقیق نخستین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان، محیط خانوادگی است و اولین مربیان و معلمان او والدین هستند، خانواده به مثابه‌ی هسته‌ی اولیه و اصلی جامعه می‌باشد و حالات فکری و روانی انسان را تشکیل می‌دهد، کودک از زمان تولد تا سالیانی چند در تماس مستقیم و انحصاری با خانواده است. (فرهادیان، 1370، ص 84)

کودک در محیط خانواده طریقه‌ی خوردن، سخن گفتن، لباس پوشیدن و راه رفتن را می‌آموزد سلسله‌ی اعصاب و مغز و ذهن حساس و ظریف کودک از همان آغاز ولادت مانند دستگاهی دقیق از صحنه‌ها و حوادث رفتار و اعمال فیلم‌برداری می‌نماید و آنها را ثبت و ضبط می‌نماید و بر اساس آن شخصیت خویش را شکل می‌دهد.

 

 

   دوشنبه 10 اردیبهشت 1397نظر دهید »

1 3 4

جستجو
آمار وبلاگ ها
  • امروز: 180
  • دیروز: 303
  • 7 روز قبل: 3617
  • 1 ماه قبل: 47621
  • کل بازدیدها: 948779
رتبه وبلاگ
  • رتبه کشوری دیروز: 16
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 22
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1